SEO mythe

SEO mythe : links vragen is gevaarlijk

29 mei 2015

Veel online marketeers veronderstellen dat het bewust vragen om hun link te plaatsen op een andere website wel eens als manipulatief kan beschouwd worden door zoekmachines. Een erg foute veronderstelling én een SEO mythe.

Eén van de belangrijkste factoren om een webpagina hoog te laten scoren in de zoekresultaten, zijn juist externe links. Hyperlinks zijn extreem belangrijk voor goede scores in de SERPs.

De zoekalgoritmes van Google hebben ondertussen zo’n hoog niveau bereikt dat het geen zin meer heeft vals te spelen. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat we niet meer om links mogen vragen. Integendeel. Uiteraard mag en moet een website zichzelf kunnen promoten door andere websites te vragen naar hen te laten linken. En laten we ook met de nodige scepsis omgaan met de stelling dat ‘goede websites vanzelf wel links aantrekken’.

Backlinks komen niet vanzelf

Eerlijk ? Persoonlijk merk ik slechts zo nu en dan dat het goede content krijgt vanzelf wel links– effect speelt. Succes met linkbuilding bepaal je op de eerste plaats zelf door je site te vermarkten, dus actief je content aan te bieden aan andere websites. Dus niet door af te wachten totdat een andere internetsite spontaan naar jouw webcontent linkt.

Begrijp me niet verkeerd. Op het word wide web is ongelofelijk veel informatie, artikelen, én onzin aanwezig. Er is wel degelijk behoefte naar waardevolle & unieke & kwalitatieve informatie over een bepaald onderwerp. Kwaliteitscontent is steeds een vereiste en de basis. Maar even belangrijk is dan nadien die gecreëerde informatie te promoten bij jouw doelgroep, via social media, SEO, SEA, email marketing, PR, ect.

Indien je content creëert die je lezers maar moeten promoten, dan is dat grotendeels hetzelfde als wachten op Godot. Wie kan beter de website van een firma promoten dan die firma zelf ? De onderneming kent immers de content het best en weet voor welke doelgroep het bestemd is.

En uiteraard heb je een backlink in gedachte wanneer je je werk promoot. Zeker als SEOer moet je dagelijks bezig zijn met externe links en actief om die link vragen, tenminste als het gaat om een logische linkpartner. Anders ben je geen goede SEOer.

De onduidelijke rol van Google

Het waren niet de online marketeers die de regel Fantastische content trekt vanzelf wel links aanbedachten. Het idee werd door Google zelf geïntroduceerd.

Nogmaals, met het idee zelf is niets mis mee. Maar de zoekmachinereus is niet echt duidelijk wat gezien wordt als onnatuurlijke linkbuilding. Als “gevaarlijk” werden, onder meer, verondersteld : guest blogging, linkdirectories, widgets, betalende links, ect. De SEO mythe groeide door een combinatie van de tegenstrijdige online marketing blogs en de angst om gepenaliseerd te worden door Google.

Het klopt dat bovenstaande manieren gebruikt worden door SEOers. Maar wanneer wordt iets bestraft door Google ? De search-engine zelf beantwoordde deze vraag, zoals gewoonlijk, niet. Maar ook uit de hoek van de zoekmachine-community bleef het stil, waardoor alle linkbuilding technieken over dezelfde kam werden geschoren en beschouwd werden als gevaarlijk. En de SEO mythe was geboren.

Google heeft niets tegen links

Maar Google heeft helemaal niets tegen links, integendeel. Maar doe steeds aan linkbuilding met gedachte om kwaliteitsvolle content te verspreiden en NIET om de zoekalgoritmes te manipuleren. Google heeft nooit gezegd dat het vragen om een backlink als manipulatief kan gezien worden. Waardevolle webpagina’s met authentieke en unieke content promoten via networking bij andere sites impliceert gewoon het vragen van externe hyperlinks. Zo lang je het maar op kleine schaal en constant in de tijd doet met andere kwaliteits-sites.

Voor alle duidelijkheid: het spammen van honderden willekeurig gekozen emailadressen met de smeekbede om te backlinken is not done, old school en heeft niets met goede linkbuilding te maken.

Dus ja, vraag links. Maar wees er 100% zeker van dat de site waarvan de link moet gaan komen een kwalitatieve site is, met voldoende page autority.

Wil je waardeloze webpagina’s vol omleidingen en reclame proberen in sneltreinvaart hoger te laten ranken in de zoekmachines door black black hat technieken en door betaling ze op te laten nemen door honderden of duizenden obscure, spammy Aziatische websites met steeds dezelfde ankertekst? Wel, dan kan je er zeker van zijn dat je met deze very old school SEO gestraft gaat worden door Google Panda en Kolibrie.

Samenvattend

Vergeet de SEO mythe dat het vragen van links gevaarlijk is. Natuurlijke link-building moet centraal staan in elke zoekmachine optimalisatie programma en is zeer belangrijk voor goede SEO resultaten. Promoot jouw link met interessante & unieke content bij aan andere relevante websites en ontvang de aandacht die het verdient.