SEO quick wins

SEO quick wins

Stagnerende SEO ? Gebruik deze SEO quick wins!

Deze beginsituatie zal best wel herkenbaar zijn voor vele online marketeers: je bent al enkele jaren vertrouwd met zoekmachine optimalisatie, je leest alle SEO artikelen die je maar kan vinden, je volgt regelmatig cursussen over zoekmachine optimalisatie en je zoekwoorden analyse is meer dan up-to-date. En toch willen je SEO resultaten maar niet verbeteren. Vooraleer je je allerlei vragen begint stellen rond dure technische manco’s en black hat toestanden, pas eerst deze 6 SEO quick wins toe om je stagnerende organische zoekresultaten weer een boost te geven.

1. Freshness

Elke search heeft een andere behoefte qua “recentheid”. Zoek je op bijvoorbeeld ‘Olympische Spelen’, dan verwachten de meeste gebruikers informatie over Rio 2016, en niet over Londen 2012.

Zoekmachines hebben er alle belang bij om de meest relevante zoekresultaten te laten zien aan hun gebruikers. Daarbij kan actuele content een belangrijke rol spelen. Websites die hun webpagina’s niet regelmatig verversen, zullen hun webpagina’s week na week verder zien wegzakken in de SERPs.

Het actualiseren van content is een goede manier om zoekmachines frequenter je website te laten spideren. Dus, update je belangrijkste landingspagina’s en blaas je SEO nieuw leven in.

2. Externe links

Het SEO-belang van externe links is ondertussen bij de meeste SEOers bekend. Heb je het aantal waardevolle én relevante linkpartners van de website onlangs nog gecontroleerd ? Weet dat het verdienen van backlinks geen éénmalig activiteit is, maar iets dat best bijna dagelijks even aandacht verdient te krijgen. Deze tips helpen je nieuwe kwaliteitslinks te krijgen:

  • Check bij je concurrenten welke linkpartners zij hebben, bijvoorbeeld via Link Explorer.
  • Zorg dat je de contactpersoon van de potentiële linkpartner bij naam, voornaam en functie kent en persoonlijk contacteert.
  • Vermeld steeds al jouw contactgegevens en schrijf verdomd goede persoonlijke emails. Bellen doet vaak ook wonderen.
  • Stel echte waardevolle, door jezelf geschreven, content over een bepaald probleem of onderwerp uit de sector ter beschikking van je contact
  • Volg de verschillende stappen van je linbkbuilding-proces op en tracht het proces permanent te verbeteren

3. Webpagina content

Relevante kwaliteits content is erg waardevol en 1 van de gemakkelijkere SEO quick wins . Het is echter niet steeds evident om steeds nieuwe waardevolle content voor je prospects en klanten te maken.

Zet deze 3 tips om inspirerende content te creëren voor je site

  • “Geef”: schrijf over praktijk studies, oplossingen, adviezen, handleidingen, enz. Geef oplossingen voor problemen waar je potentiële klanten mee verveeld zitten. Communiceer over exclusieve aanbiedingen, prijsvragen, gratis give-aways, enz.
  • “Actueel nieuws”: je online bezoekers willen de laatste ontwikkelingen, trends en nieuwsberichten van je industrietak kennen. Scan daarom permanent de berichtgeving van je sector, filter er de relevantste informatie uit en deel het met je doelgroep. Handige bronnen zijn bijvoorbeeld Tweetdeck, Reddit, Quroa, Buzzfeed, Google Trends, bedrijfsblogs, enz.
  • “Humor”: berichtgeving moet niet steeds te ernstig zijn. Leuke afbeeldingen, funny video’s mogen best zo nu en dan.

4. Website indexatie

Een web-pagina kan maar gevonden worden in de zoekresultaten indien die ook effectief geïndexeerd is door de zoekmachines. Indien niet, dan zijn organische bezoeken uitgesloten. Heb jij recent nog gecontroleerd of alle webpages die je online zet ook echt geïndexeerd worden ? Ga na voor welke dat niet het geval is.

Je kan niet geïndexeerde internet pagina’s opsporen via het commando ‘ site: ‘of ‘ inurl: ’ ofwel via tools als screaming frog en url profiler. Pak deze niet-geïndexeerde pagina’s en geef je SEO rankings weer een duw in de rug.

5. Duplicate content

Voor zoekmachines is enkel de originele webpagina van belang. Kopieën of duplicaten vervuilen enkel maar hun indexen. Als search engines dus grote hoeveelheden duplicate content tegenkomen op een website, is de kans erg groot dat ze de dubbele pagina’s niet meer crawlen. Gevolg: ook de lager gelegen webpagina’s worden niet meer geïndexeerd en soms word zelfs gehele website getroffen, dus ook non-duplicated-content.

Via Google Search Console of Siteliner kan je duplicate content opsporen. Vervolgens kan je volgende oplossingen toepassen:

  • De meest simpele oplossing is de gedupliceerde content verwijderen en een 404 error pagina terugsturen. Indien de content echt geen waarde heeft qua zoekverkeer en links, dan is dit een correcte oplossing.
  • Via de 301-redirect kunnen pagina’s verplaatst worden naar een andere locatie.
  • Indien webcontent toegankelijk is via verschillende URL’s, moet de voorkeurs-URL bekend gemaakt te worden via een canonical tag.

6. Snelheid

Snel ladende webpages zijn een bepalende SEO factor, zeker voor mobiel verkeer. Is een website-pagina te traag, dan klikken we die gewoon weg. Website snelheid is 1 van de allerbelangrijkste SEO factoren.

De gratis tool PageSpeed Insights geeft je al veel waardevolle adviezen om de site snelheid te verbeteren. Ook deze tips helpen je de snelheid van slecht scorende SEO-webpagina op te krikken:

  • Afbeeldingen : om laadtijden zo klein mogelijk te houden, dienen plaatjes best licht te zijn, dus zo min mogelijke bytes te hebben. Dit kan door beeldcompressie: bijknippen van overbodige delen, verminderen van de kleurendiepte, opmerkingen weglaten en het bewaren van de plaatsjes in jpeg. Een handige tool hiervoor is bijvoorbeeld FileOptimizer.
  • JavaScript: tracht niet te linken naar externe JavaScript files, die vertragend kunnen werken. De benodigde JavaScript dient rechtstreeks in de html zelf gezet te worden opdat de browser door kan gaan met het weergeven van de pagina
  • Browser requests: hoe meer verzoeken een browser moet maken om een webpagina volledig te laden (aanroepen van afbeeldingen, Facebook volgers, 301 redirects, productreviews, ect ect), hoe trager de laadsnelheid van de pagina. Dus voor trage pagina’s: verminder het aantal browserverzoeken.

We hopen dat deze 6 SEO quick wins ook jouw website op een hoger niveau van bezoekersaantallen zal brengen. We wensen je alleszins veel succes hierbij. Heb je vragen rond je lopende SEOcampagnes of wil je eens nagaan hoe goed de website van jouw firma geoptimaliseerd is ? Vraag dan onze gratis SEO scan aan.

gratis SEO check

Ontbreken er volgens jou nog SEO quick wins?

Plaats een reactie