SEO & copywriting gaan hand in hand samen. Hoog scoren in zoekmachines doe je met goede, nuttige teksten. Zoekwoorden zijn een groot deel van SEO, dus deze moeten perfect zijn.Tijdens een zoekwoorden onderzoek bekijk je welke zoekwoorden de hoogste resultaten krijgen en welke het beste matcht met jouw website. Als je zoekwoord een samengesteld woord, is moet je opletten voor enkele dingen. Wordt het samengestelde woord correct opgezocht of zoeken mensen het samengesteld woord van elkaar op? Kies je voor het juiste of foute geschreven zoekwoord? Wij leggen alles uit in dit artikel.

Samengestelde of niet-samengestelde zoekwoorden

Als eerste beginnen we met een simpele test met het woord “schilder canvas”. Ik heb gegoogeld op de beide geschreven mogelijkheden ‘schildercanvas’ en ‘schilder canvas’. Google gaf mij deze resultaten:

Schildercanvas: 10.500 resultaten

Schilder canvas: 3.630.000 resultaten

Hier zie je duidelijk dat de juiste term “schilder canvas” is. Maar wat als het woord altijd al verkeerd geschreven is in de zoekresultaten? Samengestelde woorden worden vaak uit elkaar gehaald, terwijl dit verkeerd is. Hier zie je een voorbeeld met het zoekwoord marketingbureau. De verkeerde spelling heeft meer zoekresultaten dan de correcte manier.

Marketingbureau: 691.000 resultaten

Marketing bureau: 485.000.000 resultaten

Hoe komt dit? Correct geschreven woorden worden minder vaak ingevuld in Google dan hun foutieve variant. Na een periode beginnen mensen te denken dat het fout geschreven woord juist geschreven is. Welk woord gebruik je dan? De correcte spelling met minder zoekresultaten of de foute spelling met meer zoekvolume?

Correct of verkeerd schrijven?

Wij raden het aan om beide woorden op te nemen in je zoekwoorden. Dus zowel ‘marketing bureau’ als ‘marketingbureau’. Verwerk het foutieve zoekwoord op een niet foute manier in de tekst. Op die manier maak je gebruik van het foute zoekwoord, maar blijft de tekst leesbaar en professioneel.

We kijken nog even terug naar “schildercanvas” en “schilder canvas”. We weten door de zoekresultaten al duidelijk welke term correct is, maar Google weet dat ook. Door de jaren heen is Google de Nederlandse meester geworden en zien het alle spelfouten. Om mensen te tonen dat ze de verkeerde zoekterm hebben ingetypt, doet Google een suggestie: ‘Bedoelde je schilder canvas?’. Zo worden de mensen doorverwezen naar de juiste zoekterm.

Voordelen van een juist geschreven zoekwoord

Google kent dus de Nederlandse taal door en door. Als Google ziet dat je rekening houdt met spellingsregels en dus geen foutieve teksten of woorden verspreid, zal hij je belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.

Foute voorspellingen

Iedereen kent het scenario. Je zoekt iets op in de zoekmachine van Google. Na een half woord krijg je al een voorspelling van wat Google denkt dat je zoekt. Dit noemt men Google Autocomplete. Maar waarom toont Google Autocomplete verkeerd samengestelde woorden? Men vermoedt dat dit komt omdat zoveel mensen de verkeerde zoekterm intypen. Hierdoor verwarren veel mensen de verkeerde spelling met de juiste spelling.

Google Autocomplete

Google noemt de suggesties die onder de zoekbalk getoond worden geen “suggesties” maar “voorspellingen”. Dit doen ze omdat de autocomplete is gemaakt om mensen te helpen een zoekopdracht te voltooien, niet om een nieuwe zoekopdracht voor te stellen. Google geeft deze voorspellingen door te kijken naar welke zoekopdrachten mensen nu echt zoeken en welke topics nu trending zijn. Daarnaast kijkt het ook naar je locatie en je zoekgeschiedenis. Sommige voorspellingen worden verwijderd door Google zelf omdat ze in strijd zijn met hun beleid. Bijvoorbeeld:

  • Seksueel expliciete voorspellingen
  • Haatdragende voorspellingen
  • Gewelddadige voorspellingen
  • Gevaarlijke en schadelijke activiteit bij voorspellingen
  • Spam of piraterij voorspellingen

Krijg jij een ongewenste voorspelling? Je kunt dit zelf rapporteren tijdens het zoeken. Als je iets typt in de zoekbalk komen er voorspelling en helemaal onderaan vind je in kleine letters “Ongepaste voorspellingen melden”. Na het klikken, kun je de voorspelling en de reden aanklikken. Zo weet Google dat deze bepaalde voorspelling ongepast is.

Conclusie

Samengestelde woorden blijf je het best samengesteld schrijven. Verwerk de foutieve zoekterm op een juiste manier doorheen je pagina. De juiste spelling gebruiken zal voordelen met zich meebrengen, zoals een hogere positie in de zoekresultaten.

Wil je meer te weten komen over SEO en copywriting? Lees meer op onze blog!