Betekenis SEO-term click-through rate

CTR

CTR wordt ook wel click-through rate, doorklikratio of klikfrequentie genoemd. De CTR helpt je het aantal mensen dat op jouw link of advertentie heeft geklikt in beeld brengen tegenover het aantal mensen dat deze heeft gezien. Het wordt vooral gebruikt om het succes van advertentie campagnes te meten op Google Ads, maar het wordt ook gebruikt voor SEO (organische zoekresultaten) en onder andere nieuwsbrieven.

Berekening van de CTR

De CTR is een percentage die wordt berekend door het aantal kliks te delen door het aantal weergaves in de zoekresultaten. Of als het om een nieuwsbrief gaat: het aantal kliks delen door het aantal verzonden nieuwsbrieven.

Ter illustratie: je advertentie op Google is 3491 keer vertoond en er is 407 keer op geklikt. Dan heb je een CTR van 8,79% (want 307 / 3491 x 100 = 8,79).

 

ctr berekening

 

 

Wat is een goede CTR?

Meestal wordt 2% als een goede CTR beschouwd, zeker voor zoekadvertenties. Mag je dan ook tevreden zijn met 2%?

Het is belangrijk dat je je advertenties altijd maar verbetert. Dat kan door de beschrijvingen in de advertenties te veranderen of door te checken of de instellingen wel juist zijn.

  • Zoals de locatie waar je je advertenties laat verschijnen.
  • De uren waarop je je advertentie laat verschijnen.
  • De zoekwoorden die gebruikt worden.

Als je echt wil, kun je een betere CTR verkrijgen, zeker bij zoekadvertenties. De bezoekers zijn echt op zoek naar jouw dienst of product. Dus als je hen kan overtuigen dat je beter bent dan je concurrenten door een goed geschreven advertentie, zal je CTR al snel beter zijn dan 2%.

Bij andere soorten advertenties en zelfs e-mailcampagnes ligt de ideale CTR lager. Dat komt omdat je die surfers onderbreekt terwijl ze aan het surfen zijn en ze niet altijd naar jouw product of dienst op zoek zijn.

  • Een voorbeeld hiervan zijn display campagnes, waarbij je Google bijvoorbeeld een banner op een site laat zetten.
  • Een ander voorbeeld zijn de videocampagnes op Youtube, waar ze reclame tonen voor een filmpje start.

Waarom is een goede CTR belangrijk?

Een goede CTR is niet alleen belangrijk om meer mensen naar je site te lokken. Als we spreken over advertenties, heeft de CTR ook een andere belangrijke functie: hoe meer mensen op je advertentie klikken, hoe beter die advertentie is in de ogen van Google.

De kwaliteit van de advertentie is één van de factoren waarmee Google beslist wie er de eerste advertentie krijgt en wie de tweede.

  • Google wil geld verdienen met advertenties en je betaalt Google via PPC.
  • Dus hoe beter de kwaliteit is van de advertentie (en dus hoe hoger de CTR), hoe meer zekerheid Google heeft dat ze ook die opbrengst zullen binnenhalen.

Daarnaast heeft het ook een invloed op de prijs die je betaalt elke keer iemand op je advertentie klikt. Ook hier heeft het weer met opbrengst te maken: hoe relevanter je advertentie, hoe meer personen zullen klikken en hoe lager de PPC is, aangezien er toch veel meer mensen zullen klikken. Google weet dat ze hun opbrengst wel zullen krijgen.

Hoe verbeter ik de CTR van mijn advertenties?

Om de CTR van je advertenties te verbeteren, kan je verschillende zaken optimaliseren. We geven je enkele tips die je kunnen helpen de CTR een boost te geven

Optimaliseer je titel

Het eerste wat gebruikers zien van jouw advertentie is de titel, deze heeft dan ook een grote invloed op de CTR. Zorg ervoor dat de titel meteen duidelijk maakt wat jouw product of dienst is. Je zoekwoord in het begin van je titel plaatsen, kan al veel doen. Ook een vraag of cijfers in je titel trekt gebruikers aan. Zorg er ten slotte voor dat deze niet te lang is, beperk je tot 15 à 40 tekens.

Zorg voor een goede CTA

Ook een goede CTA (of call-to-action) overtuigt mensen om op je advertentie te klikken. Zorg er steeds voor dat je CTA overtuigend en duidelijk genoeg is. Maak ze niet te ingewikkeld zodat gebruikers meteen weten wat van hen verwacht wordt. Zo zal je CTR wel stijgen.

Voeg uitsluitingszoekwoorden toe

Niet alleen de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden zijn interessant voor je CTR. Ook zoekwoorden waar je niet op wil gevonden worden zijn belangrijk in je advertentie.

Ben je een high end kledingwinkel in de Louizalaan in Brussel? Dan wil je niet gevonden worden op ‘goedkope truien’, maar eerder op ‘luxe kleding’. Maak dit ook duidelijk aan Google. Zo zal jouw advertentie gerichter vertoond worden aan gebruikers die op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Bied ook op long-tail zoekwoorden

Je krijgt al snel de neiging om in te zetten op zoekwoorden met een groot zoekvolume, maar ook long-tail zoekwoorden kunnen interessant zijn om jouw CTR te verhogen.

Een voorbeeld: ‘salontafel’ is een generiek zoekwoord met een gemiddelde van 18.100 zoekopdrachten per maand. ‘salontafel wit’ heeft een gemiddelde van 880 zoektermen per maand. Dat is een groot verschil. Maar verkoop net jij die witte salontafel? Dan is jouw advertentie misschien relevanter dan de advertentie die over salontafels in het algemeen gaat.  Zo wordt jouw advertentie opnieuw gerichter vertoond en zal je click through rate stijgen.

Gebruik advertentie-extensies

Zorg er ten slotte voor dat je voldoende en correcte informatie ingeeft in je advertenties, zodat deze aan de juiste doelgroep getoond wordt. Ook klanten willen voldoende informatie zien, om te weten of deze advertentie iets voor hen is. Advertentie-extensies zoals image extensions kunnen je helpen om je klanten aan te trekken en een beter beeld te krijgen van je producten. Ten slotte neem je met extensies ook meer plaats in.

Wil je de CTR van je advertenties verbeteren? Of heb je hulp nodig bij de SEO van je website? Neem nu vrijblijvend contact op met Online Marketing Monkey en we helpen je met veel plezier verder.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.