SEO trends 2016

SEO trends
2015 was wederom een jaar met enkele opmerkelijke SEO wijzigingen die de kwaliteit van de organische zoekresultaten op een hoger niveau tilden. In deze post onze visie op te verwachtten SEO marketing trends.

Mobiele optimalisatie

Search via mobile is ondertussen groter geworden dan via PC. Gevolg: mobile optimalisatie zal daarom ook belangrijker worden dan desktop-optimalisatie. Sinds Mobilegeddon is mobielvriendelijkheid een ranking factor geworden. Trage websites zijn niet gebruiksvriendelijk genoeg voor smartphones. Is jouw internet-website al mobiel-vriendelijk ? Indien niet: ga er vandaag mee aan de slag om het mobile friendly te maken. Zo niet, dan kelderen je bezoekersaantallen in 2016 nog verder naar beneden.

HTTPs

Google vindt dat veilig surfen voor haar klanten een waardevol iets is. Een goede indicatie of een website als safe te beschouwen is, is het zogenaamde https-certificaat. Https is momenteel een ranking factor die een relatief klein SEO-voordeel oplevert, maar we verwachten dat in 2016 het belang ervan zal stijgen. Ondanks het feit dat een switch naar SSL vrij complex en niet zonder gevaren is, lijkt het volgend jaar een juist moment te veranderen naar https.

Longtail zoekopdrachten

Meer zoekopdrachten zullen via zogenaamde digitale assistenten uitgevoerd worden. Denk maar aan Siri op Iphones, Google Now op Android en Cortana op Windows. Gesproken zoektermen zijn anders en gedetailleerder dan getypte, waardoor longtail zoektermen verder aan belang zullen winnen.

Content marketing

Kwaliteitscontent is al jaren een enorm belangrijke factor voor zoekmachineoptimalisatie, en zal dat ook in 2016 blijven. Schrijf op de eerste plaats voor je doelgroep, niet voor de zoekmachines. Wat niet wil zeggen dat die content niet netjes onpage geoptimaliseerd moet zijn. Plaats regelmatig nieuwe, unieke, relevante content op je website en vergeet je oudere pagina’s niet geregeld te updaten. Denk, naast geschreven content, ook aan visuele content zoals video’s en afbeeldingen. Maak je bezoekers gelukkig op je website. Dat kan je trouwens zelf controleren in je Analytics account via onder meer lage bounce rates, veel bezochte pagina’s per sessie en een hoge gemiddelde sessieduur.

Sociaal

Het opzoeken van informatie op social media als YouTube, Twitter, Facebook is aanzienlijk. Google onderhandelt met onder andere Facebook en Twitter om hun search te mogen indexeren en op te nemen in de SERPs. Immers, live news is erg relevant als zoekresultaat. Veel likes en retweets zijn signalen dat een bericht betekenisvol is. 1 van de SEO trends 2016 zal dus deze zijn : het onderscheid tussen ‘social’ en ‘web’ gaat verder afnemen en social posts zullen een min of meer gelijkwaardige waarde krijgen als een webpage.

Besluit

Wat zijn de belangrijkste SEO trends 2016 ? Kort samengevat: hoe beter de gebruikerservaring, hoe hoger de rankings. Of in 5 woorden: https, content, sociaal, mobiel, longtail.

Weet je niet goed hoe je met SEO moet beginnen? Wij helpen je met veel plezier verder!