SEO Trends van 2020

SEO trends van 2020 die je niet over het hoofd mag zien

Google wil steeds vaker het eindstation zijn van alle zoekopdrachten. Dit beïnvloedt de SEO trends van 2020 in zeer sterke mate.

Wie aan SEO doet, weet dat SEO constant verandert. Core-updates van Google zorgen ervoor dat je altijd op de hoogte moet zijn van de laatste nieuwtjes van Google. Tuurlijk, sommige dingen zullen niet snel veranderen, zoals het plaatsen van relevante zoekwoorden en de focus op mobielvriendelijkheid.

Andere zaken, zoals Google als platform voor informatie, veranderen wel. Het is onze taak om op de hoogte te zijn van de laatste trends hiervan.

De stijging van zero-click searches

De zoekresultaten pagina’s bevatten tegenwoordig veel meer dan enkel de meest relevante zoekresultaten voor jouw zoekopdracht. Ze staan vol met featured snippets, knowledge graphs, local packs, … Hierdoor zijn meer dan de helft van ze zoekopdrachten zogenaamde ‘zero-click searches’. De vragen van de gebruiker worden beantwoord in de zoekmachine zelf, zonder dat ze verder moeten klikken. Deze positie in de zoekresultaten wordt ook wel eens Position Zero genoemd.

Hoewel het jammer is dat de gebruikers niet op je website terechtkomen, is hier toch weinig tot geen reden tot paniek. Deze snippets beantwoorden korte vragen die personen hebben, waar een eenvoudig antwoord op is. Deze worden minder weergegeven op zoekopdrachten die eerder van converterende aard zijn.

Probeer zelf in de featured en rich snippets te komen

Wanneer zero-click searches teveel verkeer van je website houden, kan je een poging doen om zelf in de featured of rich snippets te komen door je website hiervoor te optimaliseren. Het is wel belangrijk te onthouden dat er geen garantie is dat je een featured snippet zal krijgen, ook al rank je op de eerste plaats in Google. Maar het is zeker het proberen waard.

Featured snippet

De belangrijkste factor om in aanmerking te komen voor een featured of rich snippet is ervoor zorgen dat je data gestructureerd is. Lees hier meer over de featured snippets en de rich snippets en hoe Google de juiste antwoorden kan herkennen op je website.

Lokale SEO mag zeker niet ontbreken

De zogenaamde local packs zorgen ervoor dat je voldoende aandacht moet besteden aan de lokale SEO van je website. Deze local packs nemen een groot deel van de SERP in en tonen de gebruiker waar bijvoorbeeld de dichtste bakker in de buurt is. Dit kan ook resulteren in zero-click searches, maar dit kunnen potentiële klanten zijn. Mobiel nemen de local packs soms zelfs de volledige pagina in.

Local pack

Zorg er dus zeker voor dat je tijd schenkt aan de lokale SEO van je website. Voeg een adres en telefoonnummer toe en creëer een Google Mijn Bedrijf pagina voor je bedrijf. Zorg dat je pagina’s geschreven zijn met lokale SEO in het achterhoofd, zonder de traditionele SEO te vergeten.

Lokale linkbuilding kan je verder helpen. Contacteer kwaliteitsvolle websites van bedrijven en organisaties in de buurt met het doel om een link te verkrijgen. Lees zeker dit blogartikel over linkbuilding voor meer tips.

Hou rekening met BERT

Google gaat al jaren de strijd aan met websites die hun pagina’s volproppen met keywords. Momenteel worden deze sites bestraft door een lagere ranking in de zoekresultaten. Google wil hierin een stap verder gaan met de BERT-update. Dit is een algoritme dat de zoekopdracht beter analyseert om zo de context erachter beter te begrijpen.

Belangrijk hierbij is dat je goede content schrijft dat beantwoordt aan de context van de zoekopdracht. Probeer de zoekintentie van je gebruikers te achterhalen om zo succesvolle content te schrijven. Een goed zoekwoordenonderzoek staat hier centraal. Wil je meer leren over de zoekintentie van je gebruikers? Lees dan zeker ons artikel over zoekintentie en SEO.

Links zijn niet alles, laat andere sites je merk vermelden

Het belang van kwalitatieve links naar je website staat buiten kijf. Toch kan het zeker geen kwaad als andere website je merk vermelden in een blogpost of op sociale media zonder link. Meer zelfs, Google en Bing hebben bevestigd dat dit ook een factor is dat invloed heeft op je ranking. Je merk komt zo een stuk betrouwbaarder over.

Controleer dus of je merk vermeld wordt op sociale media of op blogs. Dit geeft je ook de kans om direct met je klanten te spreken en eventuele problemen op te lossen. Hiermee bouw je verder aan de brand awareness van je bedrijf.

Via deze weg kan je ook controleren waar je concurrenten vermeld worden. Dit is een opportuniteit om zelf op die plaatsen vermeld te worden.

Conclusie

Telkens je denkt mee te zijn met de laatste SEO trends als online marketeer, doet Google een update dat het SEO landschap weer door elkaar schudt. De SEO trends van 2020 zijn hier geen uitzondering op. Aangezien Google meer en meer het eindstation van een zoekopdracht wil zijn, kan je hier beter op anticiperen. Een Google Mijn Bedrijf-pagina is al een goed begin, maar het is nodig om constant de vinger aan de pols te houden om het uiterste uit Google te halen.