SEO vragen

5 veel gestelde SEO vragen

16 oktober 2015

Als online marketing bureau krijgen we veel vragen van klanten. We hebben de 5 meest gestelde SEO vragen eens op een rijtje gezet

1. Met hoeveel % gaan mijn bezoekersaantallen stijgen ?

“Als we zouden gaan samenwerken met jullie internet firma, hoe snel en met hoeveel procent gaan mijn huidige online bezoekers omhoog ?” Een van de populairste SEO vragen :-). En eveneens wat frustrerend om te beantwoorden. Er zijn zoveel variabelen in het spel dat een exact antwoord eigenlijk onmogelijk is. Maar het is wel een zeer terechte bezorgdheid omdat iedereen rendement (in de vorm van meer bezoekers, hogere conversies, meer omzet, …) wil zien op het geïnvesteerde SEO-budget.

Het blijft hoe dan ook wel een goede oefening om het SEO resultaat te voorspellen. De kans dat een internetsite – met nauwelijks content en backlinks, zonder zoekwoord en on-page-optimalisaties en zonder overdreven online concurrentie – op korte termijn goede resultaten qua SEO zal kunnen behalen, is erg realistisch. Concreet zouden in dit geval de bezoekers-aantallen toch tussen 20 en 40% binnen de 6 maanden mogen stijgen.

2. Waarom is SEO belangrijk voor mijn firma ?

Wanneer ik deze SEO-vraag krijg van potentiële klanten, dan wijs ik hen op het enorme belang van zoekmachines en Google in het bijzonder.Of ze nu keukens, sportartikelen of huizen online verkopen, de meeste van hun prospects vinden hen via het internet. Door alleen maar eens het zoekwoord ‘keukens’ (of ‘sportschoenen’ of ‘huis kopen’ ) in de zoekwoordplanner te typen, wordt het voor de meesten meteen duidelijk hoe groot de verscheidenheid aan zoekverkeer wel is. Vervolgens voer ik dan een search uit voor enkele van de meest gebruikte maandelijkse zoekopdrachten, om te checken waar hun websites zich bevinden in de zoekresultaten…

Daarnaast wordt algemeen aanvaard dat een SEO-vriendelijke website zo’n 50 tot 80% van haar bezoekers via zoekmachine optimalisatie kan binnenhalen. Organisch SEO verkeer is gratis. Je kan dat volume ook via het betalende AdWords gaan binnen, maar vergeet dan niet dat iedere klik geld kost en veel duurder uitkomt.

Bovendien, in tegenstelling met de zogenaamde interruption marketing van tegenwoordig, ga jij niet naar de prospect, maar komt de prospect naar jou. Dit maakt organische search veel interessanter voor firma’s dan de meeste andere bronnen.

3. Geven jullie een garantie ?

Eveneens 1 van de terechte SEO vragen. Immers, ieder online marketing bureau dient toch zijn materie te kennen ? Geen woorden, maar daden !

Echter, lang niet alle variabelen zijn te controleren:

  • hoe actief is de concurrentie ?
  • zijn er technische tekortkomingen op de site ?
  • welke toekomstige Google updates komen er nog aan ?
  • de persoonlijke voorkeuren van klanten zelf ?

Desalniettemin geeft Online Marketing Monkey toch een garantie. Wel pas nadat we eerst vooraf een (gratis) audit van uw website hebben uitgevoerd en in het Google Analytics van de betreffende website hebben mogen kijken. Zien we voldoende kansen, dan zijn we bereid een geld terug garantie te geven.

4. Waarom staat jullie site niet op nummer 1 ?

” Als jullie toch zo goed zijn in SEO als jullie beweren, waarom staat jullie site dan niet op nummer 1 ?”

De beste manier om deze opwerping te beantwoorden, is door eerlijk te zijn. Natuurlijk hangt het antwoord af van de gebruikte zoekterm, de serach-datum en de gebezigde zoekmachine.

Bijvoorbeeld: de reden waarom Online Marketing Monkey niet op nummer 1 staat in de SERPs voor de zoekterm ‘marketing’ is omdat dit een erg brede zoekopdracht is. Voor de zoekopdracht ‘online marketing’, relevanter voor onze business, staat OMM bijvoorbeeld dan weer wel op plaats 1 in de organische zoekresults van google.be op 16/10/15.

serp

5. Waarom met een bureau werken ?

Veel kleinere websites laten hun website bouwen door hun zus, vriend, ander familielid of hosting provider. Ze gaan er van uit dat zij wel ook voldoende kennis hebben van en rekening houden met zoekmachine optimalisatie. Zeer frequent is dit helaas niet het geval, met alle gevolgen vandien. Een huisarts die eens naar het gebit van een patiënt kijkt is toch ook geen tandarts ?

Indien we bovenstaande vraag krijgen, beantwoorden we ze met een tegenvraag: “Indien je zus / neef / vriend ect al de SEO verzorgt, merken jullie dit dan ook echt in de online resultaten ?” Hun reply is niet vaak “ja”.

SEO is een extreem snelle ontwikkelende en gespecialiseerde bedrijfstak, die best wordt uitgevoerd door een professional. Up to date blijven is een absolute must. Samenwerking met een internet marketing firma geeft de garantie dat de juiste SEO technieken worden toegepast op de site in kwestie, dat er geen potentiële bezoekers gemist worden en dat je correcte antwoorden op alle search gerelateerde vragen krijgt.