YouTube optimalisatie

Waarom zou je YouTube gebruiken?

YouTube is de tweede meest gebruikte website in 2019. Dit is niet echt een verrassing. Daarmee is YouTube ook de tweede grootste zoekmachine ter wereld, Google komt natuurlijk op de eerste plaats als de grootste zoekmachine ter wereld. Verder heeft YouTube meer dan een miljard gebruikers en is aanwezig in 88 landen.

Zoals wij in onze laatste blog vermeldden, zijn er verschillende factoren die een grote invloed hebben op het succes van YouTube zoals personalisatie, video marketing en budget. Als je meer over deze factoren wil weten, lees dan eens onze laatste blog over YouTube en SEO.

Video Marketing?

Ja, tegenwoordig is video marketing van essentieel belang voor het succes van jouw website. Video marketing is een strategie om jouw video’s zo in te zetten dat je hiermee jouw doelen kan bereiken. Met video marketing kan je jouw producten en diensten op een leuke manier in de kijker zetten. Het visuele aspect sterkt het vertrouwen van je bedrijf aan. De consumenten van vandaag zien dit als een toegevoegde waarde.

YouTube is de perfecte plaats om deze strategie te implementeren. YouTube wil dat video’s met geweldige content gepost worden, want dit brengt bezoekers naar de website. Een win-winsituatie dus voor beide partijen.

Geloofwaardigheid

Veel bedrijven met een YouTube kanaal hebben een grotere geloofwaardigheid. Bedrijven tonen dat zij echt 200% in de business zitten. Ze tonen aan dat ze hun expertise kunnen delen en dit wordt gezien als een pluspunt door de bezoekers en kijkers. Men ziet op die manier dat bedrijven tijd en moeite in hun kanaal steken.

Door kijkers te laten zien dat je echt moeite doet om je kanaal op te bouwen, verbeter je de geloofwaardigheid van jouw bedrijf.

Engagement en loyaliteit

Met je eigen kanaal op YouTube krijgen kijkers echter een overzicht met de video’s die je hebt gepubliceerd.

Om dit naar de volgende stap van de effectiviteit te brengen, moet je sommige van je video’s markeren als ‘favorieten’. Dit zorgt ervoor dat kijkers een extra lijst met je favoriete video’s krijgen in plaats van aanbevolen links naar concurrenten.

Meer verkeer genereren

Door video’s te plaatsen over jouw product of diensten, kan je jouw weergaven vergroten en meer verkeer naar jouw site genereren. Dit doe je door bijvoorbeeld op het einde van jouw video een call-to-action te plaatsen met een verwijzing naar jouw website. Een andere optie is om gebruik te maken van de “description box” onder de video.

Op deze manier wint jouw bedrijf aan naambekendheid en is er een grotere kans om nieuwe potentiële klanten te krijgen.

Zoekwoorden

Als je goede én juiste zoekwoorden voor jouw video’s gebruikt, heb je een grotere kans om gevonden te worden. Daarnaast neemt Google de belangrijkste zoekwoorden over, zo kan je ook gevonden worden via Google.

Als je de juiste zoekwoorden nog niet gevonden hebt, dan kan je verschillende manieren gebruiken. Je kan bij voorkeur vooraf een klein zoekwoorden onderzoek doen. Als je nog niet helemaal overtuigd bent van de juiste zoekwoorden kan je beroep doen op andere tools zoals Keywordtool.io/YouTube.

Vergeet niet om de zoekwoorden op te nemen in de beschrijving van jouw video. Ook hier speelt de description box een belangrijke rol. Een videobeschrijving is een stukje metadata waarmee YouTube de inhoud van een video kan begrijpen. Beschrijvingen die goed zijn geoptimaliseerd, kunnen leiden tot hogere rankings in YouTube-zoekopdrachten.

Met de juiste woorden wordt jouw video gevonden door de gewenste doelgroep.

Jouw verhaal vertellen

YouTube video’s geven je de kans om het verhaal van jouw merk of bedrijf te vertellen op een krachtige manier. In plaats van enkel en alleen maar feiten en eigenschappen van jouw firma en producten te verkopen en promoten kan je door jouw video’s een connectie maken met het publiek. Een langdurige relatie opbouwen zelfs.

Het geeft je de mogelijkheid om jouw producten of diensten op een passieve manier te promoten zonder dat je te direct overkomt.

YouTube video’s kunnen je kansen op ranking in de zoekresultaten van zoekmachines vergroten

Video’s hebben een groter aandeel in universele zoekresultaten dan andere media. YouTube video’s presteren dus duidelijk beter dan andere videoresultaten in de SERPs.

Algoritmen

Deze term is niet zo evident voor veel mensen. Aan de hand van algoritmen gaat YouTube een aanbevolen lijst maken. Deze lijst is gepersonaliseerd op basis van jouw eigen voorkeuren. Dit maakt dat kijkers alleen te zien krijgen wat zij willen zien en geen video’s die zij niet interessant vinden.

Aan de hand van een gemakkelijk voorbeeld zal je dit beter begrijpen. Stel dat je alleen video’s over koken kijkt, dan weet YouTube dat zij alleen dit soort video’s moeten tonen. Hoe langer je op YouTube zit, hoe meer dat zij over jou weten.

YouTube maakt gebruikt van een metric “watch time”. Dit is de tijd waarin gebruikers bij één en dezelfde video blijven. Dit is logisch want YouTube wil niet dat mensen video’s overslaan anders worden video’s minder gekeken.

Algoritmen houden rekening met verschillende factoren: kijkersretentie, vertoningen tot klikken, kijkersbetrokkenheid en andere factoren die je waarschijnlijk nooit te zien krijgt. YouTube past deze factoren vervolgens aan aan jouw profiel, zodat je sneller zou klikken op bepaalde video’s.

Wat moet je hiervan onthouden?

Als je jouw YouTube kanaal wil optimaliseren, zijn er twee belangrijke dingen die je zeker in het oog moet houden. Je moet enerzijds jouw gemiddelde weergaveduur maximaliseren, maar anderzijds ook de klikfrequentie. Zie hieronder deze piramide voor een beter beeld:

Voorbeeld belangrijke metrics in YouTube

Jouw video’s worden door YouTube voorgesteld aan een aantal mensen, op de homepage en op het voorgestelde tabblad. Hier zie je de statistieken van onze laatste video in de periode van 23 april tot 28 mei 2019. Op onze account hebben wij op dit moment 394 vertoningen, maar slechts een fractie van deze mensen hebben op onze video geklikt. Deze breuk wordt de klikfrequentie genoemd en het wordt uitgedrukt in een percentage. Dit is bij ons 20,1%.

Nadat iemand op jouw video geklikt heeft, zal YouTube meten hoelang dat deze video bekeken wordt. Dit is dan ook de reden waarom veel YouTube kanalen clickbait-titels, thumbnails en lange video’s gebruiken om de retentietijd te verlengen.

In YouTube wordt vaak gebruik gemaakt van clickbait. Clickbait is een manier waarop je interesse wekt bij jouw potentiële kijker. Interesse opwekken lijkt in eerste instantie toch niet verkeerd? Nee, dat klopt. Maar bij clickbait gebeurt het op een overdreven en gedramatiseerde manier met als doel dat er heel veel op geklikt wordt.

Verkeersbronnen

Bij de analyse van het bereik van jouw video, is het heel belangrijk om te weten van waar dat jouw kijkers komen. In het YouTube Analtyics-venster zie je verschillende grafieken met verschillende verkeersbronnen, samen met het totale bedrag per bron.

Het ziet er als volgt uit :

Statistieken youtube video

Hoe dragen jouw video’s bij aan SEO?

Nu je wat meer weet over hoe YouTube werkt, kan je deze strategie ook op jouw kanaal toepassen. Zoals je weet, is het nut van SEO dat jouw bedrijf hoger scoort op de pagina met zoekresultaten en zo dus beter gevonden wordt. Vooraleer YouTube en SEO hand in hand gaan, moeten er eerst nog wat dingen geoptimaliseerd worden.

1. Plaats goede content

Zorg dat je altijd boeiende en unieke content plaatst. Tegenwoordig zijn er miljoenen video’s online. De concurrentie wordt steeds groter. Zorg dat er een goed verhaal achter jouw video’s zit. Mensen moeten jouw video’s nuttig vinden, het moet een extra waarde aanbieden. Als je in een bepaalde niche zit, dan is het nog gemakkelijker om jouw doelgroep te bereiken.

2. Veel interactie met jouw video’s

YouTube kijkt niet alleen de watch time, maar ook naar de interactie: reacties, likes en of mensen jouw video’s delen. Probeer een relatie op te bouwen met jouw kijkers.

3. Lijst met keywords

Keywords zijn nodig om gevonden te worden. Je kan jouw keywords zoeken aan de hand van het onderwerp van jouw video’s of kanaal. Tools zoals Google Trends of de Google Keyword Planner kunnen je helpen met de juiste zoekwoorden te vinden.

Geef extra aandacht aan de:

  • Titel van jouw kanaal
  • Titels van je video’s
  • Titels van je playlists
  • Beschrijving van je video’s
  • Hashtags
  • Beschrijving van je playlists

4. Standaardbeschrijving

Vergeet niet dat je op het YouTube- creator dashboard verschillende dingen kan aanpassen. Je kan verschillende relevante informatie meegeven. Keywords, links naar relevante video’s of playlist en links naar jouw website en sociale media kanalen zijn alvast een must.

5. Kanaalbeschrijving

Dit is een goede manier om aan YouTube en Google te vertellen waarover jouw kanaal gaat. Vertel op een leuk manier wie jij bent en de reden waarom mensen naar jouw kanaal moeten kijken. Hou wel in je achterhoofd dat je beschrijving niet alleen bestaat om het algoritme van YouTube te voeden. Veel gebruikers lezen jouw beschrijving om te beslissen of ze doorgaan met het bekijken van jouw video’s en later ook te abonneren. Overtuig ze!

6. Thumbnail

Zorg dat jouw kijkers op jouw video’s klikken door gebruik te maken van een aantrekkelijke thumbnail. Een thumbnail zorgt er in eerste instantie voor dat jouw YouTube kanaal- en video’s er verzorgd uitzien. Het vergroot ook de kans op meer weergaven. Thumbnails geven kijkers een betere momentopname van de video’s. Dit is een van de redenen waarom mensen jouw video’s zullen kijken. Het brengt namelijk goed in kaart waarover de video gaat.

Net zoals bij het gebruik van alt-tags zorgt een relevante bestandsnaam bij een thumbnail dat je afbeelding (in dit geval de thumbnail) hoog in Google wordt gerangschikt.

7. Hashtags

Hashtags zijn eveneens heel belangrijk op YouTube. Het zijn zoekwoorden die zorgen dat jouw video’s gevonden worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar een video op YouTube over jouw niche met veel views en doe inspiratie op voor het gebruik van relevante hashtags.

8. Links

Maak altijd gebruik van een call-to-action. Waar wil je jouw kijkers heen leiden na het bekijken van de video? Jouw social media kanalen zoals Facebook, Instagram of Twitter, jouw website of misschien naar een andere video met de bedoeling om meer views te krijgen. Dit is heel belangrijk om jouw bedrijf bekender te maken. Op die manier wordt de moeite die je stak in het maken van de video’s beloond.

Le moment suprême

Je leerde hier net heel veel dingen die later zeker nuttig zullen zijn voor jouw kanaal. Nu kan je al deze informatie dus toepassen op jouw YouTube-kanaal.

Het is helaas geen werk van korte adem. Dit proces kan dagen, maanden of jaren duren. Neem de nodige tijd om jouw kanaal bij te werken. Je moet veel aandacht geven aan de kleine details, maar probeer jezelf niet te verliezen in deze details.

Je moet altijd in jouw content geloven en wees overtuigd dat je mensen kan helpen.

Met goede content en de nodige tijd zal jouw YouTube kanaal bekender worden.

Online Marketing Monkey

Met deze blog weet je nu veel over YouTube en SEO. Wij willen altijd onze kennis en ervaring met je delen. Op ons YouTube kanaal kan je veel meer vinden over SEO en hoe je jouw website kan optimaliseren.

Wil je ook een SEO expert worden? Abonneer op ons YouTube kanaal.

YouTube kanaal Online Marketing Monkey