Prioritiseren van SEO zoekwoorden in 4 stappen

Zoekwoorden onderzoek

Prioritiseren van SEO zoekwoorden in 4 stappen

Deze blogpost gaat over het uitvoeren van een goed SEO zoekwoordenonderzoek. Wij gaan met jou stap voor stap doorheen dit proces. Het zal jou helpen bij het vinden van de meest geschikte seo zoekwoorden voor jouw SEO-campagne.

Bij het maken van een zoekwoordenonderzoek gebruiken velen vaak slechts één bron. Zo kiezen ze voor Google Ads, Suggest of SEMrush. Deze SEO-tools hebben stuk voor stuk een heel uitgebreide database. Ieder van hen putten slechts uit één bron, met één type van data. Veel interessanter wordt het wanneer we deze gaan combineren.

Stap 1: verschillende zoekbronnen raadplegen op zoek naar zoekwoordsuggesties

Google Ads

Google Ads heeft een eerder commerciële benadering bij het bepalen van wat goede zoekwoorden zijn. Zij weten zeer goed dat de gebruiker bereid is om te betalen per klik voor zoekwoorden die hun business meer conversies zullen opleveren. Tegelijk zal Google Ads dus ook andere zoekwoorden, die een minder grote kans op conversie, niet tonen.

Google Suggest en Google Related

In de SERP kan je ook steeds inspiratie opdoen voor jouw zoekwoordenonderzoek. Bij het intikken van een zoekterm in het Google-zoekveld krijg je steeds suggesties van mogelijke zoekwoorden. Naast deze Google Suggest, krijg je helemaal onderaan jouw scherm ook enkele aan jouw zoekterm gerelateerde zoekwoorden te zien.

KeyWord Rankings Graph

Een andere optie is SEMrush waarbij zoekwoorden worden voorgesteld die voor de pagina’s waarvoor het zoekwoord dat jij ingaf rankt, ook ranken.

Topic modeling based keywords

Waarbij je woorden en woordgroepen krijgt die vaak in hetzelfde document voorkomen als deze waarin jouw zoekwoord vervat zit. Hiervoor is Alchemy API een interessante tool.

Overige tools

Een andere vrij bekende en interessante SEO tool om zoekwoorden te vinden is natuurlijk Ubersuggest. Moz kwam in april van dit jaar met een opvolger van Open Site Explorer, Keyword Explorer. Lees hier onze bevindingen.

Stap 2: selecteer zoekwoorden die overeenstemmen met verschillende types van zoekintenties die in samenspraak zijn met jouw content strategie

Stel je bijvoorbeeld voor dat je een fietsenwinkel hebt, met een groot online aanbod aan racefietsen.
Bepaalde zoekwoorden zullen geschikt zijn om die mensen te bereiken die op het punt staan om een aankoop te doen. Mogelijke zoekwoorden in ons voorbeeld: racefiets kopen, fietsonderdelen.

Een andere groep van seo zoekwoorden zijn er voor die mensen die nog helemaal aan het begin van hun aankoopproces zijn. Ze hebben wel de intentie om op termijn te kopen, maar zullen dus niet meteen een conversie voor jouw shop opleveren. Het gaat om mensen die op zoek zijn naar meer informatie. In ons voorbeeld zou dit worden: beste fietsfabrikanten, voordelen van carbonfiets, …

Een derde mogelijke categorie van zoekwoorden zouden de mogelijke influencers kunnen zijn. Daarbij denken we aan zoekwoorden als: beste wielerbeurzen in België, populairste wielermagazines, 5 meest interessantste wielerblogs, …

Uiteraard kan je afhankelijk van jouw contentstrategie perfect tot een andere indeling komen.

Stap 3: Keyword Metrics van zoekwoorden in kaart brengen

In deze fase zullen we enkele parameters voor ieder van die zoekwoorden noteren. Zo gaan we kijken wat het zoekvolume is, hoeveel concurrentie er is op het zoekwoord en dus hoe moeilijk het zal zijn om bovenaan te ranken in de SERP, de CTR-kansen inschatten door te kijken naar de andere zaken die getoond worden in de SERP (video’s, ads, info in rechterzijbalk, …), score die het persoonlijke belang uitdrukt dat het zoekwoord heeft voor jouw zaak, … De optelsom van deze scores geeft ons een idee van het potentieel van ieder zoekwoord. Vervolgens kunnen we de zoekwoorden gaan rangschikken volgens deze score. Je kan dit uitvoeren met Google Ads, Wordstream, KeywordTool io, Excel, Google Spreadsheets of Keywordexplorer.

Stap 4: bepalen op welke zoekwoorden je gaat targeten en welke content je hiervoor zal moeten creëren.

Het zoekwoord met de hoogste score zal het zoekwoord zijn waarop je zal targeten voor je homepage. Voor andere zoekwoorden met een hoge score zal je een nieuwe pagina aanmaken.

Vervolgens kan je een bevraging opzetten bij jouw doelpubliek van fietsliefhebbers om van hen te horen wat zij belangrijk vinden wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe fiets of benodigdheden.

Dit stappenplan en de aangereikte tools zullen je helpen om op een heel gerichte manier de juiste prioriteit toe te kennen aan jouw SEO zoekwoorden.

Vragen of interesse om samen te werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

1 gedachte over “Prioritiseren van SEO zoekwoorden in 4 stappen”

Reacties zijn gesloten.