SEO zoekwoorden

SEO zoekwoorden opvolgen

Elke SEOer dient regelmatig wel eens een evaluatie of een audit maken van een website, om een goed beeld verwerven van de beschikbare content en zoekwoorden.

Immers, aan de ene kant heb je dus alle SEO zoekwoorden waarop gefocust wordt en aan de andere kant alle beschikbare content. Sommige keywords beschikken reeds over goede content, andere nog niet. Je tracht een overzicht te krijgen wat betere optimalisatie nodig heeft, welke nieuwe content er nodig is, welke zoekwoorden moeten beter getarget worden.

Rand van MOZ

Rand Fishking van Moz heeft er een hele goede video over gemaakt. Beter dan hem kunnen wij het niet uitleggen, dus bekijk zeker de onderstaande video eens !

Welke kpi’s ?

Je kan die info verzamelen via Sreaming Frog, Search Console, Moz enz. Breng ze in een excel overzicht samen. Per zoekwoord beoordeel je de corresponderende onderstaande info:

  • url
  • content
  • laadsnelheid
  • tijd op pagina
  • internal links
  • external links
  • google desktop ranking
  • google mobiele ranking
  • organische pagina bezoeken

Voordelen

Dit overzicht geeft je deze voordelen:

  • het identificeert die zoekwoorden die nog geen content hebben; daar breng je dus best verandering in
  • je komt low hanging fruits op het spoor; rank je bijvoorbeeld voor een keyword al redelijk goed, maar is de content op de url van lage kwaliteit, dan weet je dat je daar, mits enige effort, snel verbetering in kan brengen
  • je ziet snel of er grote verschillen zijn dus mobiele en desktop rankings voor een bepaald zoekwoord; de oorzaak is vaan een povere laadsnelheid. Door die sneller te laten laden, gaan je vaak ook hoger ranken
  • je ontdekt URL’s zonder specifieke SEO zoekwoorden, maar wel zouden moeten
  • je zal ongetwijfeld ook ontdekken dat webpages extra backlinks nodig hebben opdat ze beter gaan scoren in de zoekresultaten
  • het ganse overzicht help je prioriteiten te stellen en je bezig te houden met de belangrijkste zoekwoorden voor je website