seo

SEO of Search Engine Optimization eenvoudig uitgelegd

SEO, de afkorting van Search Engine Optimization, is de online marketing techniek om meer bezoekers van zoekmachines “organisch”, “op natuurlijke wijze” of “gratis” op je website te laten landen dankzij website-optimalisaties. Met organisch zoekverkeer worden dus klikken bedoeld waarvoor je niet betaald. Dit in tegenstelling met SEA of Google Ads, waarvoor dus wel voor elke klik betaald wordt. Zie ook onderstaande afbeelding.

Voorbeeld zoekresultaat

Het is erg belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines of search engines zoals Google en Bing. Immers, hoe hoger een website van een bedrijf rankt voor haar relevante trefwoorden, hoe meer verkeer ze zal ontvangen.

Wanneer je een website hebt, dan wil je uiteraard ook online bezoekers. Maar die bezoekers komen niet van zelf, daar moet hard aan gewerkt worden. Dat hard werken heet dus “zoekmachine optimalisatie”, “Search Engine Optimization” of “website marketing”. Verkrijg je als firma een belangrijk deel van je leads, offertes en/of omzet online via je website, dan is een basis kennis ervan een must. Iedere site heeft er enkel maar bij te winnen als search engines ze correct kunnen crawlen & indexeren en de content vlot kunnen interpreteren.

Veel klanten op je website krijgen is dus uiteraard leuk en aardig, maar is niet het enige dat telt. Tijdens onze SEO audits besteden we daarom ook steeds de  nodige aandacht aan UX en conversie.

Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk best wel een verwarrende term. De meeste mensen weten wel ongeveer wat het is. Maar door de voortdurende algoritme aanpassingen van Google is de manier, waarop search marketing juist dient uitgevoerd te worden, eveneens permanent in verandering. Eén ding is zeker: search engine marketing gaat over gevonden worden op het internet als mensen op zoek zijn naar een product, dienst, antwoord, oplossing, ect. In onderstaande video leggen we de term SEO op een eenvoudige manier uit.

Projectaanpak: hoe gaan we te werk ?

Google werkt aan de hand van zogenaamde ranking factoren om te beoordelen of een website hoog of laag dient te ranken. Om te controleren of een site aan de noodzakelijke elementen voor ranking voldoet, werkt Online Marketing Monkey met onderstaande project onderdelen.

1. Intake

intake gesprek

2. Techniek

Technische SEO

3. Content

zoekwoorden

4. Linkautoriteit

linkbuilding

5. Rapportering

rapportering

Intake gesprek en Ranking factoren

Intake gesprek

We starten het SEO traject steeds met een intake gesprek. Tijdens deze meeting leggen we onder meer kort uit wat ranking factoren zijn, hoe SEO anno 2020 werkt, waarom hoge organische rankings zo belangrijk zijn en wat de voordelen zijn van SEO. Maar tijdens het intake gesprek willen we aan de aan hand van onze vragenlijst je firma, team, producten en services, concurrentie, marktsegmenten, sterktes, zwaktes, opportuniteiten, doelstellingen, ect. beter leren kennen. Ons inziens een eerste cruciale en onontbeerlijke eerste stap richting SEO succes. Zonder deze grondige kennismaking zouden we grotendeels in het duister werken.

Ranking factoren

Zoekmachine optimalisatie is geen “One trick pony”. Je rankings zullen niet verbeteren door slechts aan 1 knop te draaien. Voor de SEO van je website moet je rekening houden met best wel veel ranking factoren. Misschien heb je zelfs gehoord dat Google tot wel 200 elementen in haar algoritmes opneemt. Welke die 200 ranking factors precies zijn ? Wel, dat maakt Google niet bekend en is net als het Coca Cola recept een goed bewaard geheim.

Sommige ranking factoren worden in de SEO community als bewezen beschouwd, andere zijn dan weer eerder controversieel en een deel is zelfs pure veronderstelling. Met onze SEO-tabel hebben we toch een geprobeerd deze aspecten inzichtelijk te maken. Het geeft al een goed beeld met welke succes factoren een site best rekening moet houden om hoger in de zoekresultaten. Hoe meer ‘+’ een element bevat in de rechterbovenhoek, hoe meer impact het heeft op de rankings.

We hebben de SEO tabel ingedeeld in 6 pijlers:

  1. Technische SEO, waarbij factoren crawlbaarheid en mobiel vriendelijkheid belangrijk zijn.
  2. De Content pijler, met focus op relevante zoekwoorden en originele nuttige teksten.
  3. Meta tags, zoals de page title, meta description en logisch opgebouwde URLs.
  4. Linkautoriteit, met sterke externe backlinks een grote rol spelen.
  5. De trust-pijler, zoals de https, aantal 301 en 404, aantal advertentie banners.
  6. Sociale media elementen, die eerder een indirecte rol lijken te spelen bij zoekmachine optimalisatie.

SEO tabel

De nieuwe SEO regels anno 2019

Er is veel veranderd sinds Danny Sullivan in 2001 voor het eerst de term “search engine marketing” gebruikte. De technieken om als bedrijf gevonden te worden op het internet zijn de afgelopen 2 decennia enorm geëvolueerd. Zoekmachine optimalisatie is een snel groeiende industrietak geworden en beïnvloedt tegenwoordig het succes van elke firma.

Het is eveneens een sector die continu in verandering is. Ben je als firma niet meer mee, dan zal je onherroepelijk voorbijgelopen worden door je concurrenten. Zonder de nodige kennis over zoekmachine marketing riskeer je als onderneming compleet in het duister te werken. Daarom is SEO één van de beste verdedigingen tegen concurrentie. Net zoals de algoritmen van Google voortdurend evolueren, zo ook moet de SEO strategie van een bedrijf zich continu bijsturen.

White Hat & Black Hat

Sommige SEOers proberen op korte termijn quick-wins te realiseren door niet toegelaten SEO-praktijken toe te passen. Deze Black Hat SEO druist volledig in tegen onze White hat benadering. Wij staan voor online organisch verkeer dat van duurzame en lange termijn is.

Het belang van hoge organische rankings

De relatie tussen ranking en CTR
Onderzoek toont aan dat hoe hoger zoekwoorden in de resultaten van een zoekmachine voorkomen, hoe meer bezoekers je krijgt op je website. Enkele conclusies uit een onderzoek van Smart Insights:

  • Meer dan 30% van de Google traffic gaat naar het eerste zoekresultaat.
  • Positie nummer 1 krijgt dubbel zoveel kliks als rank 2

  • De eerste 5 posities krijgen gemiddeld 75% van alle kliks
  • Plaatsen 1 tot en met 10 (= pagina 1 dus) krijgen gemiddeld meer dan 90% van alle bezoekers

Met andere woorden, enkel pagina 1 van de zoekresultaten is echt van tel. Staat u pas op pagina 2 met zoekresultaten, dan mist u meer dan 90% van uw potentiële klanten. Onderstaande tabel geeft een detail van de resultaten:

positie in Google

Een nummer 1 ranking in Google voor een bepaald zoekwoord heeft dus enorme impact op je online zoekverkeer. Uiteraard moet het wel een zoekwoord zijn dat van belang is voor je gebruikers. Daarom is het erg belangrijk u te concentreren op de belangrijkste zoektermen die uw bezoekers intypen in Google.

De collega’s van Backlinco hebben rond dit thema in augustus 2019 een sterk artikel geschreven over het verband tussen Google’s organische posities en doorklik percentages. Ook in deze studie wordt het belang van organische topposities opnieuw bevestigd: de nummer 1 SEO positie gaat veruit met de meeste klikken lopen en ontvangt 10 keer meer kliks dan plaats 10.  De doorklikpercentages van posities 7, 8, 9 en 10 zijn met slechts 3% quasi dezelfde en vanaf plaats 11 op pagina 2 speel je als bedrijf eigenlijk niet meer mee.

De voordelen van SEO

  • Zoals iedereen wel weet: organische digitale klikken zijn gratis. Dit in tegenstelling tot advertenties op Facebook, LinkedIn, Bing, Google, waarbij dus elke klik of vertoning betalend is.
  • Afhankelijk van de bron en rekening houdende met zero-click searches klikt minder dan 5% gemiddeld van de Google gebruikers op een advertentie (desktop en mobiel samen). De meerderheid (50%) verkiest te klikken op een organisch resultaat. Surfers hechten meer vertrouwen en geloofwaardigheid aan natuurlijke rankings.

Organic vs PPC

  • De overgrote meerderheid van mensen start de zoektocht naar informatie over een product, service, bedrijf, ect online op het internet. Als bedrijf besta je dus niet online, als jouw internetsite niet hoog rankt. Zoals hierboven vermeld, gaan de eerste 3 organische posities met meer dan 60% van de klikken lopen. En dus ook met online bestellingen, contact aanvragen, leads, inschrijvingen op events, ect. In deze optiek is zoek optimalisatie zo veel meer dan alleen maar beter ranken dan je concurrentie. Het is dé manier om warme prospects binnen te halen.
  • Offline marketing kanalen zoals radio, televisie, telefoon, direct mail, ect trachten artificieel een vraag te creëren bij mensen die helemaal niet op zoek zijn naar aankoop. Sommige marketeers spreken hier over outbound marketing of interruption marketing: deze kanalen vallen eigenlijk mensen ongevraagd lastig. Bij inbound marketing zoals SEO echter geldt juist het tegenovergestelde: hier draait het erom om met jouw site zichtbaar te zijn in de online zoekresultaten op het moment dat potentiële al in een aankoopmodus zitten en zelf actief aan het zoeken zijn op het internet.

Inbound vs Outbound Marketing

  • Wij zien search engine optimalisatie op de eerste plaats als een investering op lange termijn in de toekomst van je bedrijf. Met de juiste technieken is het wel degelijk mogelijk om hoog te ranken voor die keywords die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. En dus ook meer ROI, omzet, contactaanvragen en marktaandeel te genereren.

PPC

Het is zeer moeilijk voor een website om op alle interessante zoekwoorden topposities in de organische zoekresultaten in te nemen. Slimme online marketeers hebben daarom niet uitsluitend oog voor zoekmachineoptimalisatie, maar durven ook pay per click advertenties (PPC) zoals Google advertenties te overwegen. Betalende advertenties kunnen die lacunes opvangen. Bovendien is AdWords een interessante bron om nieuwe keywords te ontdekken waar je niet meteen aan gedacht had.

Daarom adviseren we de meeste bedrijven om naast organic search marketing ook voldoende aandacht te hebben voor PPC-verkeer. Zeker voor opstartende websites is betalend zoekverkeer een noodzaak mits het aandeel organische bezoekers de eerste maanden vaak laag is. Deze tweeledige online strategie resulteert in meer verkeer van je doelgroep.

2. Technische SEO audit

Tijdens de technische SEO audit onderzoeken we of de website van een bedrijf qua techniek wel correct fungeert. Immers, indien een webpagina door foute metatags en html geblokt voor de searchbots, dan zal die URL ook nooit kunnen ranken voor je gebruikers in de zoekresultaten.

Volgende aspecten worden onder meer onderzocht tijdens dit onderzoek:

De adviezen van deze technische SEO audit zijn meestal bestemd voor de webmasters van sites. Zij kunnen de optimalisaties dan uitvoeren in het CMS van de sites, zoals Drupal, WordPress, Magento, Joomla, DNN, ect.

3. Zoekwoorden onderzoek en content analyse

Hierbij is met name het zoekwoorden onderzoek het belangrijkste onderdeel: op welke keywords googlen potentiële klanten in de sector ? We gaan op zoek naar interessante headtail, midtail en longtail zoekwoorden.

We onderscheiden hier 4 stappen:

  1. Zoekwoorden onderzoek
  2. On Page relevantie
  3. Crawlbaarheid
  4. Optimalisaties naar engagement

We gaan na of de landingspagina’s voldoende duidelijke signalen geven aan de zoekmachines (zoals Google, Yahoo!, DuckDuckGo, AOL, Bing, Ask ect) waarover de URL precies gaat. Aspecten die hier bekeken worden zijn onder meer:

  • Zoektermen gebruik
  • Keyword density
  • Latent semantic indexing
  • Duplicate content
  • Meta Descriptions
  • De content zelf (hoge kwaliteit content geschreven door een expert met voldoende geloofwaardigheid ? Het loopt de conversie erop ? Biedt het voldoende antwoorden ?)
  • Hoeveel woorden telt de URL ?
  • Bezoekersintentie
  • Google freshness of hoe actueel is de webpagina nog ?
  • Aantal advertising baners & niet relevante content

4. Link autoriteit

  • De 3de actie pijler voor zoekmachineoptimalisatie pakt de zogenaamde Domain Authority van de website aan.
  • Het principe van linkbuilding is als volgt: hoe meer andere domeinen naar jouw site linken, hoe hoger je autoriteit.
  • Het wordt daarom ook wel off-page SEO genoemd, mits je afhankelijk bent van anderen en zelf dus niet die links kan plaatsten. Sommige vergelijken die backlinks ook wel met een ‘stem’ voor je site: hoe meer stemmen, hoe ‘voller’ je site wordt aanzien door de zoekmachines, hoe hoger je organisch zoekverkeer zal zijn.
  • Hier is het wel belangrijk op te merken dat het bij link autoriteit het niet draait rond het aantal hyperlinks, maar wel om de kwaliteit ervan.
  • Zonder een hoge link autoriteit zal een website meestal moeilijker hoog ranken, zeker bij veel concurrentie.
  • We schrijven een linkbuilding plan voor elke bedrijf op maat en gaan aan de slag om relevante externe backlinks van hoge kwaliteit aan te trekken.
  • We onderzoeken welke linkbuilding technieken de grootste kans op succes hebben voor de firma in kwestie. Enkele voorbeelden van link building strategieën zijn onder meer:
    • fantastisch content trekt van zelf links aan
    • gast blogging
    • ego bait
    • analyse backlinks concurrentie
  • Immers een webshop heeft andere link prospects dan bijvoorbeeld een nieuwssite
  • Volgende elementen komen hierbij onder de loep genomen:
    • verschillende soorten backlinks
    • follow vs nofollow
    • quality backlinks versus spamlinks
    • ankerteksten
    • hoe link authority meten
    • link analyse concurrentie
  • Ook controleren we of een website niet te veel externe spammy hyperlinks heeft. De backlinks met een te hoog spamgehalte zullen we disavowen in het Google Search Console account van de site.

5. Meten en Rapportering

Zeker in zoekoptimalisatie geldt het motto ‘Meten is weten’ en ‘Kan je het meten, dan kan je het verbeteren’. Elke professionele SEOer zal de impact van zijn werk willen meten, opvolgen en bijsturen. Dit is immers cruciaal voor online succes en om klanten tevreden te houden. Omdat de impact van zoekoptimalisatie vaak pas merkbaar wordt na enkele weken, is heldere rapportage een must.

Surfgedrag op site

Eens internet-gebruikers je website (organisch) gevonden hebben, wil je weten hoe ze zich erop gedragen. Volgende KPI’s zijn onder andere daarom interessant om te meten en op te volgen over tijd:

Tools om te meten

Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar om de gezondheid van je SEO te meten, op te volgen en bij te sturen. Hierbij een aantal programma’s die we bij Online Marketing Monkey dagelijks gebruiken:

Werkpunten en prioriteiten

We werken gewoonlijk met Google Data Studio rapporten voor onze rapportages. Parallel daarmee lijsten we de belangrijkste SEO-werkpunten op in functie van prioriteit & impact. We trachten maximaal met onze klanten te communiceren en overlopen de voortgang wekelijks.

We staan stil bij SEO performance aspecten als:

  • wat hebben we precies gedaan ?
  • waar ging meeste tijd naar toe ?
  • wat had de grooste bedrijfs impact ?
  • welke zoekopdrachten en landingspagina’s hadden de beste performance ?
  • wat werkte en wat niet ? en waarom ?
  • zijn de doelen van de verschillende stakeholders bereikt ?

7 veel gestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie

Als SEO bureau krijgen we veel interessante vragen van klanten. We hebben de 6 meest gestelde vragen eens op een rijtje gezet

1. Met hoeveel % gaan mijn bezoekersaantallen stijgen ?

  • “Als we zouden gaan samenwerken met jullie webbureau, hoe snel en met hoeveel procent gaan mijn huidige online gebruikers dan omhoog ?”
  • Een van de populairste zoekmachine optimalisatie vragen :-). En eveneens wat frustrerend om te beantwoorden.
  • Er zijn zoveel variabelen in het spel dat een exact antwoord eigenlijk onmogelijk is. Maar het is wel een zeer terechte bezorgdheid omdat iedereen rendement (in de vorm van meer bezoekers, meer contactaanvragen, hogere conversies, meer omzet, …) wil zien op het geïnvesteerde Search Engine Optimization-budget.
  • Het blijft hoe dan ook wel een goede oefening om organische traffic te voorspellen. De kans dat een internetsite – met nauwelijks content en backlinks, zonder zoekwoord- en onpage-optimalisaties en zonder overdreven online concurrentie – op korte termijn goede resultaten zal kunnen behalen, is erg realistisch.
  • Concreet zouden in dit geval de bezoekers-aantallen toch tussen 20 en 40% binnen de 6 maanden mogen stijgen.

2. Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk voor mijn firma ?

  • Wanneer we deze zoekmachineoptimalisatie-vraag krijgen van potentiële klanten, dan wijzen we hen op het enorme belang van zoekmachines en Google in het bijzonder.
  • Of ze nu keukens, sportartikelen of huizen online verkopen, de meeste van hun prospects vinden hen via het internet.
  • Door alleen maar eens het zoekwoord ‘keukens’ (of ‘sportschoenen’ of ‘huis kopen’ ) in de Google zoekwoordplanner te typen, wordt het voor de meesten meteen duidelijk hoe groot de verscheidenheid aan zoekopdrachten wel is.
  • Vervolgens voeren we dan een search uit voor enkele van de meest gebruikte maandelijkse zoekopdrachten, om te checken waar hun websites zich bevinden in de zoekresultaten…
  • Daarnaast wordt algemeen aanvaard dat een SEOvriendelijke website zo’n 50 tot 80% van haar bezoekers via zoekmachine optimalisatie kan binnenhalen.
  • Kliks van Organisch verkeer zijn gratis. Je kan dat volume ook via het betalende Google Ads kliks gaan binnenhalen op je site, maar vergeet dan niet dat iedere klik geld kost en veel duurder uitkomt.
  • Bovendien, in tegenstelling met de zogenaamde interruption marketing van tegenwoordig, ga jij niet naar de prospect, maar komt de prospect naar jou. Dit maakt organische search veel interessanter voor firma’s dan de meeste andere traffic bronnen.

3. Geven jullie een garantie ?

Eveneens 1 van de terechte vragen. Immers, ieder online marketing bureau dient toch zijn materie te kennen ? Geen woorden, maar daden !

Echter, we hebben op lang niet alle variabelen controle:

  • hoe actief is de concurrentie ?
  • zijn er technische tekortkomingen op de site ?
  • welke toekomstige Google updates komen er nog aan ?
  • de persoonlijke voorkeuren van klanten zelf ?

We kunnen dus geen harde garanties geven. Wat we wel kunnen garanderen is dat we alles aan zullen doen om u als klant meer dan tevreden te houden.

4. Staat jullie site op nummer 1 ?

  • “Als jullie toch zo goed zijn in zoekmachineoptimalisatie als jullie beweren, dan staat jullie site toch wel op nummer 1 ?”
  • De beste manier om deze opwerping te beantwoorden, is door eerlijk te zijn. Natuurlijk hangt het antwoord af van de gebruikte zoekterm, de search-datum en de gebezigde zoekmachine.Voor de zoekopdracht ‘online marketing’, relevant voor onze business, staat OMM bijvoorbeeld op plaats 1 in de organische zoekresultaten van google.be in november 2019.

SEO serp

5. Waarom met een bureau werken ?

  • Veel kleinere bedrijven laten hun webshop of site bouwen door een vriend,  familielid of hosting provider.
  • Ze gaan er van uit dat zij wel ook voldoende kennis hebben van en rekening houden met zoekmachine optimalisatie.
  • Zeer frequent is dit helaas niet het geval, met alle gevolgen van dien. Een huisarts die eens naar het gebit van een patiënt kijkt is toch ook geen tandarts ?
  • Indien we bovenstaande vraag krijgen, beantwoorden we ze met een tegenvraag: “Indien je neef / vriend ect al de zoekmachine optimalisatie  verzorgt, merken jullie dit dan ook echt in de online resultaten ?”
  • Hun reply is niet vaak “ja”.Search Engine Optimisation is een extreem snelle ontwikkelende en gespecialiseerde bedrijfstak, die best wordt uitgevoerd door een professional.
  • Up to date blijven is een absolute must.
  • Samenwerking met een internet marketing firma geeft de garantie dat de juiste zoekmachineoptimalisatie technieken worden toegepast op de site in kwestie, dat er geen potentiële bezoekers gemist worden en dat je correcte antwoorden op alle search gerelateerde vragen krijgt.

6. Hoe lang gaat het duren ?

  • “Wanneer gaan de effecten zien van de zoekmachine-optimalisaties op onze website ?”
  • Goede vraag. Alleen is het antwoord wat vervelend: “het hangt ervan af”.
  • Om topposities in Google te veroveren, speelt de sterkte van de concuurentie en de website een belangrijke rol. Wil je op de eerste pagina van de SERPs komen, dan moet er immers een bestaande zoekresultaat verdrongen (lees verslagen) worden.
  • We begrijpen dat dit een eerder frustrerend antwoord is. Daarom geven we hieronder een aantal indicatieve tijdsindicaties om in top10 posities te gaan ranken:
    • Een tennis webshop die focust op Longtail zoekwoord “beste darmsnaar voor tenniselleboog”
      • Niveau van concurrentie: laag
      • Schatting tijdsduur: 2 maanden
    • Bestaande website tandarts die lokaal wil ranken voor “tandarts Lochristi”
      • Concurrentie: gemiddeld
      • Tijdsduur: 2 tot 4 maanden
    • Nieuwe website die nationaal gevonden wil worden voor “brandverzekering België”
      • Graad van concurrentie: hoog
      • Inschatting van tijd: + 12 maanden
  • Misschien kan je SEO nog het best vergelijken met een marathon lopen. Het duurt best lang en vergt veel training vooraleer je de afstand aan kan. Maar eens je die 42 kilometer kunt uitlopen, heb je nog lang plezier van je goede conditie. Zo ook met zoekmachine optimalisatie: het is hard werken, het vergt veel toewijding en heeft dagelijks je aandacht nodig. Zodra je echter meer online bezoekers, leads, orders en offerteaanvragen via je website binnenkomen, ben je blij dat je volhard hebt.

7. Wat met Google core updates ?

Google verandert permanent haar zoekalgoritmes om haar SERPs steeds beter te maken. We volgen deze Core updates en guidelines op de voet en passen de richtlijnen toe in onze SEO voor bedrijven. De belangrijkste tips hieromtrent zijn op dit moment onder meer:

  • publiceer enkel originele content van professionele kwaliteit
  • overdrijf niet met banner advertenties op je site
  • zorg voor een snelle laadsnelheid voor mobiele toestellen
  • houd rekening met Google E-A-T adviezen (e-a-t staat voor Expertise, Authority en Trust)

De toekomst van SEO

Zoekmachines zijn voortdurend bezig hun zoekalgoritmes te verbeteren opdat ze gebruikers de best mogelijke digitale zoekresultaten kunnen aanbieden. Gevolg: ook SEO is permanent onderhevig aan verandering. Search engines zoals Google verwachten veel meer van sites dan alleen veel externe links en de juiste zoekwoorden in de meta’s. Ze verwachten vooral unieke content die betrouwbaar is en een hoog expert gehalte bevat.

De tijd van technische trucjes om hoog te ranken ligt al lang achter ons. Het draait vooral om fantastisch sterke content en artikels die een onderwerp in al haar facetten volledig beschrijven & beantwoorden. Sommige spreken daarom van een shift van SEO expert naar content marketing expert.

Zeker in het verleden werden een SEOer beschouwd als een nerd die in een hoekje met zijn “magische tools” zoekwoorden aan het optimaliseren was. Dit tijd ligt ondertussen achter ons. Anno 2020 moet een SEO-er veel meer zijn dat dat. Een SEOer mag alles behalve op een eilandje zitten, maar moet integraal deel uitmaken van het marketing team. Hij/zij moet zijn kennis maximaal delen met de andere traffic teams & pr afdelingen & redacties & sales.

Gratis check of offerte

Met onze gratis website scan beoordelen we je homepage op een aantal punten die cruciaal om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten. Je komt te weten welke aspecten rond search engine optimization op de website goed en minder goed scoren.

Wil je ook wel eens weten hoe het met de zoekmachine optimalisatie van jouw website gesteld is ? Vraag dan een gratis   website scan of offerte aan.

Meer SEO Tips