Betekenis SEO-term spiders

Web spiders

Web Spiders worden ook wel “webcrawlers”, “SEO spiders” of “seo robots” genoemd. Het is een zoekmachine-programma dat door de search engines wordt gebruikt om up-to-date te blijven met nieuwe dingen op het internet. Een zoekmachine zoals Google heeft bepaalde zaken die het wil zien van een hoog gerangschikte site. De crawler beweegt zich over het web en voert de wil van de zoekmachine uit.

De crawlers van de zoekmachines leveren de verzamelde gegevens vervolgens aan de zoekmachine voor indexering. Die informatie wordt opgeslagen tot ze nodig is. Wanneer een Google-zoekopdracht plaatsvindt, worden de resultaten en rangschikkingen uit die index gegenereerd. Een crawler is eenvoudigweg een stukje software met een bepaalde opdracht die hij moet uitvoeren van de zoekmachine. Een voorbeeld hiervan is Googlebot, de SEO Spider van Google.

Werking

Achter de crawlers zit een complex systeem, want het heeft de taak om alle actieve websites te analyseren. Hieronder hebben wij een stappenplan gemaakt van de werking van de spiders.

Stap 1: Web Spiders controleren uw Robots.txt bestand

Het robots.txt-bestand geeft de crawler regels over welke pagina’s kunnen en mogen worden gecrawld op de site. Het laat ze ook door sitemaps kijken om de algemene lay-out van de pagina’s te bepalen en hoe ze moeten worden gecatalogiseerd.

Stap 2: Web Spiders controleren uw links

Web Spiders kunnen hyperlinks herkennen en ze eventueel volgen indien nodig. Ze gebruiken de interne links van de sites om zich te kunnen verplaatsen. Crawlers zullen ook zorgvuldig noteren welke uitgaande links, samen met welke sites van derden linken naar de jouwe. Het is daarom ook zeer belangrijk om aan linkbuilding te doen want zo creëer je een intern web van links.

Stap 3: Web Spiders kijken naar je content

Er zijn 3 factoren waar spiders naar kijken in je content:

  • De relevantie van je content: Hoe relevant is de content van je website tegenover het vakgebied. In ons geval moet de content gebasseerd zijn op SEO om zo veel mogelijk gecrawled te kunnen worden. Een ander voorbeeld, Club Brugge zal op hun website termen gebruiken als transfer, offside, VAR, enzovoort. Want het is vakjargon in het voetbal.
  • De kwaliteit van je content: Google spiders zijn voorstanders van kwaliteitsvolle content. zijn de teksten die je schrijf van hoge kwaliteit? Heb je een uitnodigende website? Dit zijn enkele zaken die je voor jezelf moet uitzoeken.
  • De autoriteit van je content: Door gebruik te maken van structured data verdien je extra credit van Google’s spiders. Hiermee bewijs je aan Google dat je een autoriteit bent van het bepaalde onderwerp.

Stap 4: Web Spiders kijken naar je afbeeldingen

Spiders realiseren wanneer er afbeeldingen staan op je webpagina’s, maar ze kunnnen niet determineren wat er precies op de afbeeldingen staat. Hiervoor is het belangrijk dat je alt tags en titels associeert met je afbeeldingen.

Hoe optimaliseer je je website voor Web spiders

  • Zorg ervoor dat er structuur in je website zit. Wanneer je pagina’s makkelijk toegankelijk zijn, zorgt ervoor dat crawlers snel de informatie vinden die nodig is.
  • Uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.
  • Kwaliteitsvolle content creëren.
  • Doe aan linkbuilding
  • Optimaliseer je meta descriptions en title tags.
  • Alt tags toevoegen bij je afbeeldingen.
  • Werk je site regelmatig bij.

Een goed begrip van Web spiders en zoekmachine crawling kan een positieve invloed hebben op uw SEO inspanningen.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.