Betekenis SEO-term SSL

SSL

SSL is de afkorting van Secure Sockets Layer. SSL-certificaten zijn het meest gebruikte veiligheidsprotocol op het internet. Het zijn als het ware kleine gegevensbestanden die een cryptografische sleutel digitaal aan de gegevens van een bedrijf koppelen. Deze sleutels zorgen voor een beveiligde verbinding tussen een webserver en een browser.

SSL wordt gebruikt voor het beveiligen van online transacties, logins en gegevens. Het wordt eveneens stilaan de nieuwe norm voor het veilige gebruik van sociale media. Extra voordeel: Google geeft aan dat een beveiligde verbinding een klein SEO voordeel oplevert.

Je kan de SSL vinden in de search bar. Wanneer je een webpagina opzoekt dan begin je vaak met https. De s in deze term staat voor Secure Sockets Layer. Hiermee willen ze aantonen dat je webpagina veilig is. Het slot icoontje die naast je webpagina staat betekent dat de SSL actief is. Hieronder is een voorbeeld van hoe SSL precies eruit ziet op een zoekterm.

Is SSL goed voor je SEO?

Voor het SEO algoritme is SSL ondertussen de nieuwe norm geworden voor veilig te surfen op Google. Wanneer je een SSL certificaat hebt geïnstalleerd dan is je website al direct veel safer dan zonder een certificaat.

Wanneer je een SSL certificaat hebt aangekocht en correct hebt geïnstalleerd, dan zal je ook beter gezien worden op Google dankzij de E-A-T update. Hierdoor zal je website er meer betrouwd uitzien zodat Google je automatisch hoger plaatst.

Soorten SSL-certificaten

Domain Validation (DV)

Als eerste hebben we het Domain Validation certificaat. Eigenaars van websites van klein of middelgroot niveau die alleen hun domein willen coderen, kunnen gebruik maken van een Domain Validation (DV) SSL-certificaat. Vergeleken met Organisation Validation (OV) & Extended Validation (EV) SSL-certificaat, is de prijs van Domein Validation certificaat veel lager.

Hier hoeft de gebruiker alleen het eigendom van het domein aan de certificeringsinstantie (CA) te bewijzen. SSL-certificaatautoriteit kan vragen om e-mailverificatie, verificatie van bestandsbases, of kan de gegevens van de webregister van de website controleren om het domein te valideren.

Je hebt 3 manieren om een verificatie te vervolledigen:

  • E-mail verificatie: Je krijgt een e-mail met een link die je moet aanklikken waarmee de CA je domein eigendom verifieert. Het is ook belangrijk dat je adres begint met één van deze woorden: admin, administrator, postmaster, hostmaster of webmaster.
  • Bestandsverificatie: de CA levert een HTML bestand samen met de Hash data. Je moet dan dit bestand uploaden naar je server. Wanneer de CA het juiste bestand heeft verkregen, is je website secure.
  • Domain registrar: de CA zal direct het domeineigendom verifiëren via de gegevens uit het domain registrar. Wanneer je deze informatie van de domain registrar openbaar houdt, zal je domein veilig blijven.

Organization Validation (OV)

Organization Validation (OV) SSL-certificaten bieden een extra niveau van online vertrouwen door de identiteit en legitimiteit van het bedrijf te verifiëren. Organisaties moeten bewijzen dat zij eigenaar zijn van de domeinnaam die zij willen beveiligen. Alsook bevestigen dat zij een wettelijk geregistreerd bedrijf zijn.

Dit extra niveau van bevestiging maakt OV SSL-certificaten een ideale optie voor websites met een publieke uitstraling die bedrijven en organisaties vertegenwoordigen, evenals sites die geld of informatie van gebruikers vragen, zoals e-commerce. Kies uit enkel domein, multi-domein, en wildcard SSL opties.

Extended Validation (EV)

Bij de verificatie van een EV SSL-certificaat ondergaat de eigenaar van de website een grondig en wereldwijd gestandaardiseerd identiteitsverificatieproces. Bovendien wordt het certificaat gebruikt om de exclusieve rechten op het gebruik van een domein aan te tonen.

Het is dus zeker een goede aanrader om te investeren in één van de bovenstaande SSL certificaten als je beter wilt scoren op SEO niveau.

Ontdek meer SEO-termen!