Structured data

Structured data, ook wel gekend als schema markup, kan de SEO van je website een extra stimulans geven. Het is echter een relatief onbekende SEO term en lijkt erg ingewikkeld iets. Maar elke goede SEOer hoort op zijn minst te weten wat structured data betekent en waarom het zo belangrijk is voor SEO.

Wat is structured data?

  • Structured data is code die je op een website kan zetten zodat zoekmachines extra informatie aan gebruikers kunnen tonen in de zoekresultaten.
  • Deze Markup code vertelt de search engines wat de content op een URL echt betekent; het geeft dus als het ware meer achtergrondinformatie.
  • Zonder structured data kan de zoekmachine enkel weergeven wat je webpagina zegt. Met structured data begrijpen ze sneller waarover het precies gaat.

Praktijkvoorbeelden

Laten we snel een aantal voorbeelden bekijken om de zaken duidelijker te maken.

Neem onderstaand voorbeeld van een webpagina over een nagerecht. Als wij ‘mensen’ op deze URL belanden, begrijpen we meteen dat hier gaat over een receptenpagina. En meer specifiek ‘hoe Tiramisu als dessert te maken’. We krijgen die bevestiging op basis van de foto, we lezen de ingrediënten af en zien termen als Bereiding & Recept & Italiaans.

Voorbeeld rich snippet

Wanneer mensen naar deze online pagina kijken, weten ze ook direct wat al dit nummers en tekst betekenen. Immers, we hebben in het verleden al 100den gelijkaardige recepten-pagina’s gezien. Voor een zoekmachine echter is het veel minder evident te begrijpen waarover de URL handelt. Dat komt omdat een search engine uiteraard niet zo slim is als een mens en begrijpt vaak niet wat al die blokken content exact betekenen.

Via structured data kan je nu aan de zoekmachine gaan uitleggen wat bepaalde content nu betekent:

  • 1: dit is de juiste naam van het recept;
  • 2: op deze foto staat een dessert, genaamd Tiramisu;
  • 3: dit stuk gaat over de ingrediënten van Tiramisu;
  • 4: hier wordt uitgelegd hoe je het kan bereiden;
  • 5: dit gaat over de reviews van dit nagerecht.

Voorbeeld rich result

  • Hieronder nog een paar voorbeelden van structured data toepassingen:
      • voor de zoekopdracht “Niels Destadsbader concert” zien we dankzij de structured data al enkele datums van toekomstige concerten in het zoekresultaat staan

    structured data voorbeeld

      •  de zoekterm ’Tiramisu’ toont via de schema markup reviews over dit gerecht;

    Snippet nagerecht

      • zoek je op “Hof van Cleve”, dan zie je onder meer een link naar het menu en hoe te reserveren.

    Snippet

Rich Snippets

  • Zo’n zoekresultaat met uitgebreide informatie wordt in vakjargon Rich Snippet genoemd.
  • En die extra informatie voor zo’n rich snippet haalt de search engine dus uit de structured data in de html van een URL.
  • Anders geformuleerd: via structured data zeg je “hé zoekmachine, dit stukje tekst gaat over reviews; en dit deel vertelt wanneer een artikel is geschreven; en dit… “
  • Dus zonder markup laat je de search engine zelf maar oordelen waarover een tekst gaat; met markup preciseer je waarover content echt gaat.
  • Maar ook je potentiële klanten krijgen nu meer relevante informatie te zien over jouw site in de SERPs.

Soorten Schema Markup

Er zijn werkelijk honderden soorten structured data. Die vind je in een database, schema.org genaamd, die al die verschillende properties bundelt. Voor alle mogelijke onderwerpen bestaat er wel aangepaste markup, zoals onder meer voor:

  • artikelen
  • evenementen
  • restaurants
  • producten
  • boek recensies
  • tv recensies
  • recepten
  • commerciële acties
  • medische bedrijven
  • winkels
  • plaatsen
  • etc etc

Voor de volledigheid vermelden we nog dat er 3 types van markup talen zijn: JSon-LD, Microdata en RDFa. Voor Google is JSON-LD de aanbevolen markup taal voor structured data.

Nut van structured data voor SEO?

  • Zoekmachines begrijpen dankzij de schema markup je content sneller, en dit geeft je een SEO voordeel.
  • Immers, via structured data maakt een website kans als rich snippet op de resultatenpagina’s getoond te worden.
  • De zoekresultaten van je website worden aantrekkelijker gepresenteerd op zoekresultatenpagina’s zodat je CTR verhoogt, wat een belangrijke SEO factor is.
  • Zelfs zonder klik win je: de rich snippet zorgt voor extra naamsbekendheid en vertrouwen.
  • Opgelet: het toevoegen van schema markup is geen garantie dat het ook steeds getoond wordt.

Hoe markup creëren ?

Markup helper

  • Het is een handige tool van Google om zelf gestructureerde data voor je content te maken.
  • Eens geïmplementeerd op de URLs van je CMS, kan het controleren via de Structured data testing tool.

Markup testing tool

  • Ook in Google Search Console kan je de Structured Data van een website monitoren.
  • Je kan eveneens overwegen een Structured data-plugin te installeren via je CMS
Gratis SEO Analyse?