twitter analytics gestart

Twitter Analytics

10 september 2014

Eindelijk …

Heb je ook een Twitter account en wil je wel eens weten hoe goed of slecht je tweets scoren ? Wie je volgers zijn ? In welke steden en landen ze wonen ? Goed nieuws want afgelopen zomer heeft Twitter haar (gratis) analytics tool, eindelijk, opengesteld voor iedereen. Twitter was blijkbaar al een tijdje aan het testen met een klein groepje Twitteraars en heeft het nu dus toegankelijk gemaakt voor al haar gebruikers.

De tool onder de loep

De Twitter analytics dashboard is zeer eenvoudig in gebruik. Geraak je er toch niet uit, hier de officiƫle manual hoe het te gebruiken.

Je tweetactiviteit

Geeft het aantal weergaven van je verzonden tweets weer. Met weergaven wordt bedoeld het aantal keren dat gebruikers je tweets op Twitter hebben gezien. Per tweet kan je ook het aantal interacties (zoals clicks, retweets, antwoorden, favorieten, volgacties) analyseren. Erg handig om te zien welke tweets de meeste impact hebben. Leer er van en gebruik die kennis om in de toekomst meer resultaten uit je tweets te halen. In het dashboard kan je eveneens de performance van een tweet in real time zien.

In een blogpost geeft Twitter de volgende adviezen:

  • wees alert wanneer je tweet: welke dagen en uren genereren de meeste interacties ?
  • analyseer de frequentie van je tweets en leer eruit
  • kom te weten wat werkt en wat niet: wat is de ideale de lengte of call to actions van je tweets ? hoe best hyperlinks en foto’s inzetten ? ect.

Je volgers

twitter volgers

In deze tab krijg je een beter beeld van de evolutie van het aantal volgers en nuttige informatie zoals hun interesses (sluit die wel aan op je doelgroep ? moet je de tweets gaan aanpassen ?), waar ze wonen (in overstemming met je doelen ?), geslacht en welke andere twitteraars ze nog volgen. Zeker die laatste optie is best interessant. Het geeft je een beeld van je ‘concurrentie’ op twitter.

twitter volgers eigenschappen

Aan de slag

Wil je ook aan de slag met Twitter analytics, registreer je dan asap. Login met je Twitter account en ga naar https://analytics.twitter.com/ . Opgelet: twitter analytics verstrekt pas informatie van je twitter account NADAT je bent geregistreerd. Dus je krijgt geen inzicht van je oude tweets zolang je je niet hebt aangemeld. Enkel de evolutie van je volgers-aantallen sinds de start van je twitter account. Je hebt er dus alle baat bij je zo snel mogelijk aan te melden.

Onze visie

Zou het een toeval zijn dat Twitter analytics voorgesteld wordt, nu adverteren op Twitter ook kan ? We denken van niet. Het is ons niet helemaal duidelijk wat Twitter hoopt te bereiken met deze nieuwe stats. Die zijn zeker erg interessant voor bedrijven en personen die een groter publiek willen bereiken. Maar heeft de “gemiddelde” twitteraar er iets aan ? Tot nog toe moesten niet-adverteerders beroep doen op analytics applicaties van derden. Dat heeft Twitter nu gecounterd. Waar we nu nog op wachten is de integratie van analytcis in mobiele applicaties.

Andere gratis Analytic tools voor Twitter

De afgelopen jaren zijn er al verschillende andere (gratis) twitter analytics tools ontwikkeld , onder andere de volgende 2 die we bij Online Marketing Monkey al gebruikten:

  • TweepsMap, die je een gedetailleerd overzicht geeft van de locatie van je volgers. Het geeft je onder meer ook een info over je niet-actieve twitter volgers;
  • Socialbro, uitgerust met een degelijke analytics dashboard en een aantal interessante tools zoals ‘best time to tweet’.

 

Ook interessant om lezen