Betekenis van de SEO-term User Generated Content

User Generated Content (USG)

User Generated Content (USG) betekent letterlijk content die door een user, gebruiker gemaakt is. Er wordt dus nieuwe inhoud of content geschreven door de gebruiker zelf van een product of dienst. Dit is de beste soort content die een bedrijf kan hebben. Het is belangrijk om steeds nieuwe content toe te voegen aan je webpagina’s en aan je social media kanalen. Zo kan je geregeld de beschrijvingen van je producten aanpassen. En ja dit heeft een positieve invloed voor de SEO van je website. User Generated Content is, zoals de naam al doet vermoeden, content die door jouw gebruikers zelf gegenereerd wordt. Het is een erg handige vorm van contentcreatie die komt met verschillende voordelen.

Soorten User Generated Content

Er bestaan verschillende soorten User Generated Content: 

  • Klantbeoordelingen: een eerste bekend voorbeeld zijn klantbeoordelingen. Die lijken natuurlijk niet op het soort content dat je normaal post en je kan ze ook niet zelf delen, maar ze geven wel een goed beeld aan de gebruiker over de kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en ervaring van jouw product of merk. Als je eigen gebruikers tonen dat ze tevreden zijn zullen er snel meer volgen. Gebruikers vertrouwen namelijk sneller het oordeel van mensen zoals zijzelf. Je zorgt er dus best voor dat die klantbeoordelingen altijd positief blijven.
  • Foto’s en video’s: daarnaast kom je ook vaak foto’s of video’s tegen van klanten die vertellen over je product of die het gebruiken. Dit kan in blogs, video’s of sociale media. ook die berichten kan je, uiteraard met toestemming, via je eigen kanalen delen.
  • Reacties en ervaringen: tenslotte kan je ook reacties, vragen en ervaringen van je klanten met je product delen. Dit helpt andere klanten met dezelfde vragen, geeft aan dat gebruikers actief met je product bezig zijn en toont dat het gebruikt wordt.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog talloze andere vormen van User Generated Content. Ben je zelf op zoek naar reacties, foto’s of video’s van je klanten? Aarzel dan niet om via je eigen website of sociale media een oproep te doen naar je gebruikers om hun eigen content met jou te delen!

Voordelen van User Generated Content

Zoals vermeld biedt User Generated Content een heleboel voordelen.

  • Naast het vertrouwen dat je opwekt door verhalen van echte mensen te delen, kan User Generated Content ook voor een sterke klantenbinding zorgen. Zodra klanten je product beginnen te gebruiken en hierover delen krijgen ze een sterkere band met je merk.
  • Je gebruikers krijgen ook het gevoel dat ze echt iets betekenen voor je bedrijf als je hun content deelt, waardoor ze nog meer bij je merk betrokken raken.
  • Als die gebruikers daarnaast ook zelf nog eens door veel mensen gevolgd worden levert dat ook automatisch een groter bereik op. Denk bijvoorbeeld maar aan bedrijven die hun producten promoten via de zogeheten influencers op sociale media.
  • User Generated Content biedt ook verschillende nieuwe mogelijkheden voor content. Het laat toe om creatiever en origineler aan de slag te gaan. Dat is ook goed voor je positie in de zoekresultaten. Hoe meer verschillende soorten content, hoe groter de kans dat je positie verbetert.
  • Een laatste, en voor sommige bedrijven misschien belangrijkste, voordeel van User Generated Content is het kleinere aantal geld en moeite dat er in kruipt. User Generated Content biedt namelijk een erg goedkope en weinig tijdrovende manier van contentcreatie, waardoor je bedrijf zich kan focussen op andere, belangrijkere zaken.

Al die voordelen tonen aan dat User Generated Content een handig hulpmiddel kan zijn voor elk bedrijf. Het is natuurlijk wel belangrijk om er altijd voor te zorgen dat de content die je deelt zo positief mogelijk is. Negatieve reviews, blogs of artikels hebben eerder het omgekeerde effect van wat je wil bereiken. Stimuleer daarom altijd je gebruikers om positieve, creatieve content te delen die jou helpt klimmen in de zoekresultaten.

User Generated Content & SEO

Beïnvloedt User Generated Content ook de SEO van je website? Wel, goede reviews kunnen ervoor zorgen dat zoekmachines jouw website hoger in de zoekresultaten zal plaatsen. Hoe meer reviews, hoe zichtbaarder je bent voor de zoekmachines. Je kan daarnaast ook links leggen naar social media door deze social media posts te delen op je eigen website. Zorg tenslotte ook voor genoeg afbeeldingen en video’s. Tegenwoordig wordt er steeds meer via Google Afbeeldingen gezocht. Video’s zorgen ook voor meer interactiviteit en worden sneller gedeeld. Als gebruikers dit soort content delen op je website, zorgt dit ook voor meer verkeer.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA