utm tagging

UTM tags

Op een juiste wijze meten hoe bezoekers precies op jouw website terecht komen, kan perfect via Google Analytics. Alleen moet je dan wel je UTM tagging juist hebben.

Wat is een UTM code ?

  • Het is dé manier om de effecten van al je marketingkanalen inzichtelijk te maken.
  • UTM is de afkorting van Urchin Tracking Module.
  • Urchin, de fabrikant van Urchin Analytics, is de software die na overname bekend werd als Google Analytics.
  • Het is de code die achter het “?” van een URL staat, zie onderstaande voorbeeld

utm tagging

  • Door URLs te voorzien van UTMs maak je inzichtelijker hoe/van waar bezoekers op de Storesquare-website terecht komen.
  • UTM tags zijn erg ‘sticky’: indien een bezoeker een link met UTM kopieert van Linkedin op Facebook, dan zal Google Analytics een bezoeker van die laatste nog steeds tellen als 1 van Linkedin.
  • Een correcte en consistente UTM tagging kent een aantal voordelen

Hoe UTM tags voor campagnes genereren ?

  • De 6 in in te vullen velden :
    • website URL = de URL waarnaar je wil doorlinken
    • campaign medium = utm_medium = het medium waar het verkeer vandaan komt & het meest algemene niveau & voorbeelden:
      • cpc
      • organic
      • social
      • email
      • referral
    • campaign source = utm_source = de verdere onderverdeling van de medium; de bron moet steeds een onderdeel zijn van het Medium & voorbeelden:
      • google
      • bing
      • facebook
      • twitter
      • direct
    • campaign name = utm_campaign = naam van de campagne & voorbeelden:
      • vader-week4518-benl
      • promcodeabcweek4418-nlnl
    • Campaign Term = utm_term = te gebruiken voor betalend zoekverkeer = het zoekwoord waarmee je bezoekers binnentrekt. Voorbeelden:
      • schoenen+clark
      • tennisrackets+wilson
    • Campaign Content = utm_content = te gebruiken bij A/B testing of bij Display om de verschillende formaten aan te duiden
  • De UTM parameters kunnen achter elke URL worden geplakt. De Google Analytics scripts zullen ze automatisch herkennen en deze parameters opslaan in de bijbehorende dimensies. Deze parameters worden in principe op sessieniveau opgeslagen in Google Analytics.
  • Vul steeds de eerste 3 UTM tags in.

Onze Adviezen

  • Consistentie + Herkenbaarheid + eenduidigheid = we moeten ervoor zorgen dat de UTM-tags er steeds hetzelfde uitzien en voor iedereen herkenbaar zijn
  • Alles steeds in kleine letters
  • Gebruik geen vreemde tekens zoals ?, &, spaties (voor 2 of meer woorden: gebruik hiervoor een koppelteken – )
  • Gebruik geen UTMs voor interne links
  • De velden Bron + Medium + Campagne moeten steeds ingevuld worden
  • Bouw de campagne-naam logisch op:
    • campagnenaam-tijdsaanduiding-land
    • vermeld een heldere herkenbare naam (vb kerstactie )
    • vermeld een tijdaanduiding met week en jaar (vb w5018 of w1418)
    • vermeld de landstargetting (vb benl / befr / nlnl / frfr / uken)
    • dit maakt dan : kerstactie-w5018-benl
  • Beperk je best tot deze 10 media’s:
    • cpc (paid search)
    • organic
    • social
    • email
    • referral
    • affiliate
    • display
    • direct
    • video
    • other
  • Overzicht van te gebruiken bronnen:

utm bronnen

  • Er moet steeds een consequente relatie zijn tussen media en bron
  • dus email is steeds een medium, geen bron
  • als bron voor het medium email dienen we consequente benamingen te gebruiken:
    1. nieuwsbrief
    2. transactionele email
    3. ect.