Betekenis SEO-term verticale zoekmachine

Verticale zoekmachine

Een verticale zoekmachine focust zich op een specifiek segment van content. Dat wil zeggen dat de zoekopdracht een bepaald onderwerp, een niche of een bepaald type is. Er zijn twee soorten verticale zoekmachines.

Enerzijds hebben verticale zoekmachines de gespecialiseerde websites, dit zijn websites die dienen als verticale zoekmachine over een bepaald onderwerp of met een bepaalde insteek. Op veel websites kan je informatie terugvinden over een bepaald onderwerp omdat ze hierin gespecialiseerd zijn. Of ze hebben een bepaalde insteek bijvoorbeeld het delen van kennis of content. Enkele voorbeelden hiervan zijn YouTube, Twitter, LinkedIn, Travelbird en nog vele anderen.

Anderzijds kan een verticale zoekmachine ook een specifiek onderdeel of specifieke functie van de zoekmachines zijn. Internetzoekmachines hebben namelijk ook zelf verticale zoekresultaten. Wanneer je een zoekopdracht invoert, krijg je namelijk afbeeldingen, video’s en kaarten (maps) te zien. Daarnaast biedt Google ook verticaal zoeken aan via Google Shopping, Google Flights, Google Books en Google Hotel Finder. Zo nu ken je de betekenis van verticale zoekmachines. 

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.