Volvo en ecommerce

volvo

Volvo experimenteert met e-commerce

Autofabrikant Volvo is momenteel aan het experimenteren met e-commerce toepassingen, meer bepaald met een revolutionaire nieuwe manier om je internet bestellingen te leveren …. in de koffer van je wagen, zonder dat je er zelf bij moet zijn. ! Hoe ? Via een digitale sleutel en een smartphone.

Digitale Sleutel

“We willen een manier bedenken die koeriers toegang verlenen tot de autokoffer én dit op een 100% veilige wijze”, dachten ze in 2014 al bij Volvo. Het resultaat Volvo’s digitale sleutel. Ook Amazon experimenteert er ook volop mee.

Volvo heeft een digitale sleutel ontwikkeld die transportfirma’s zoals TNT of DHL een ( tijdelijke !) toegang verschaffen tot jouw wagen. De pakjes die je op het internet gekocht hebt, worden dus niet op je thuisadres geleverd, maar in de koffer van je auto.

Het basis idee is eigenlijk redelijk eenvoudig. In de checkout van je online order duidt je de keuze ‘levering in wagen’ aan. Zodra je op je smartphone de boodschap krijgt dat je bestelling klaar staat voor shipment, bevestig je die en de transporteur ontvangt dan een bericht waar je Volvo-wagen precies geparkeerd is.

De transportfirma vindt je auto met een bepaalde applicatie. Aan de hand van een digitale sleutel krijgt die tijdelijk de mogelijkheid je wagen te openen en je bestelling erin te plaatsen. Die digitale code wordt weer gedeactiveerd zodra de koffer dicht gaat. Jij als eigenaar van de auto wordt ook voortdurend op de hoogte gehouden en weet dus wanneer je order zich in de wagen bevindt.

In deze video zie je hoe het verloopt:

Toekomstmuziek of realiteit ?

Het minste wat gezegd kan worden, is dat het Volvo-idee radicaal vernieuwend is. Het heeft verschillende voordelen:

  • Een van de grootste problemen van ecommerce, namelijk deze van niet-leveringen omdat er niemand thuis was op een bepaald adres op het moment dat de transportservice aanbelt, wordt hiermee opgelost.
  • In de omgekeerde wijze, kunnen ook retourzendingen op deze manier afgehandeld worden.
  • De consument wordt een stuk flexibeler omdat hij niet meer thuis moet blijven om zijn bestelling in ontvangst te nemen. De testpersonen gaven duidelijk aan dat ze flink wat tijd winnen en niet langer gebonden zijn aan vaste plaatsen.
  • Dit geldt bovendien ook voor de koerierfirma’s omdat artikelen een tweede of derde keer aanbieden enorm veel tijd en geld kost.

Vraag is wel of mensen zomaar toegang willen verschaffen tot hun hele auto. Misschien wel als de koffer en de rest van de wagen van elkaar afgescheiden zijn.

Verder is het ook niet bekend wanneer de digitale codes ook echt gebruikt gaan worden.

Besluit

Wanneer je online bestellingen ook echt kunt laten afleveren in je kofferbak, is nog niet bekend. Maar het is ‘crystal clear’ dat deze manier van werken de flexibiliteit van de consument én de webshop gaan verhogen.

Op de hoogte blijven van de laatste online marketing trends?