Seo voordelen

Voordelen zoekmachineoptimalisatie – Hoger in Google met OMM

Als je marketeer of bedrijfseigenaar bent, heb je waarschijnlijk al meerdere keren te horen gekregen dat je Search Engine Optimization moet gebruiken. Dat komt omdat het tegenwoordig een essentieel onderdeel is van elke succesvolle marketingstrategie. Maar als je niet bekend bent met deze online marketing tactiek, ben je er misschien nog niet van overtuigd dat het jouw tijd en geld waard is. Daarom bespreken we in dit bericht welke rol SEO speelt in marketing en welke belangrijke voordelen het biedt voor jouw bedrijf.

SEO in marketing

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het is een proces van het verbeteren van een website op een manier die hem helpt rangschikken in zoekresultaten wanneer gebruikers op zoek zijn naar specifieke woorden en zinsdelen.

Als je niet zeker bent waarom dit van belang is, denk dan eens na over hoe jij normaal gesproken op zoek gaat naar informatie.

Wat zou jij doen als je tv kapot is en niet zeker weet welk model te kopen?
Waar zou jij kijken als je op vakantie was en een restaurant moest zoeken voor het avondeten?
Hoe zou jij gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een nieuwe taal te leren?

Als je net als de meeste mensen bent, neem je je smartphone of computer en typ je een eenvoudige zin in Google.

In de meeste gevallen zijn de sites die je dan op de eerste pagina ziet, daar niet per toeval terechtgekomen. Ze gebruikten SEO om Google te helpen begrijpen waar hun inhoud over gaat. Ze hebben waarschijnlijk ook uitgebreid onderzoek gedaan om te bepalen hoe gebruikers zoals jij en ik, zoekopdrachten op specifieke onderwerpen uitdrukken.

En als je wil dat jouw doelgroep ook jouw site vindt, moet je hetzelfde doen.

Is SEO nodig voor elk soort bedrijf?

In de meeste gevallen, ja.

Als jouw bedrijf producten of diensten aanbiedt waarbij gebruikers zoekopdrachten intypen om informatie te vinden, moet SEO een hoge prioriteit hebben.

Er zijn een paar situaties waarin SEO misschien niet nodig is:

  • Als jouw website niet is bedoeld om te worden gevonden. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je een website hebt die uitsluitend gericht is op interne training voor jouw eigen bedrijf.
  • Als je op zoek bent naar directe leads/verkopen. SEO is een proces dat geduld vereist. Strategische planning, uitvoering en permanent beheer zijn noodzakelijk om SEO-succes te boeken.

Voordelen SEO

    • Hoger kwaliteitsverkeer

Potentiële klanten zoeken online naar jouw producten en diensten. Door SEO in te bouwen, kan elke pagina op jouw website een toegangspunt voor die klanten zijn. Het mooie van een goed ontwikkelde SEO-strategie is dat je in elke fase van de koopfunnel potentiële klanten kan raken. Op die manier ben je zeker dat, wanneer ze klaar zijn om een beslissing te nemen, jij klaarstaat.

    • Je hoeft niet te betalen voor advertenties in SEO

De organische zoekresultaten van Google zijn volledig gebaseerd op wat het algoritme bepaalt. Dit betekent dat zodra je een pagina hebt gemaakt die de zoekmachine waardig vindt om zijn gebruikers te tonen, deze na het publiceren nog maanden verkeer naar jouw site kan trekken.

Mogelijk moet je de pagina om de paar maanden bijwerken, afhankelijk van de aard van het onderwerp. Je moet deze mogelijk ook verbeteren als concurrenten beslissen om hetzelfde zoekwoord te targeten.

Uiteraard vereist het onderzoeken en schrijven van inhoud van hoge kwaliteit een investering. Die investering zal enerzijds in de vorm van tijd zijn, als je ervoor kiest om het zelf te doen. Als je ervoor kiest om een digitaal marketingbureau in te huren om het voor je te maken, zal het geld kosten. Na die eerste investering zijn er geen lopende kosten om verkeer naar jouw inhoud te blijven trekken.

Als het erop aankomt, is de waardevolle plek in de zoekresultaten dus gratis.

    • Verbeterde zichtbaarheid

Hoe meer zoekwoorden jouw website scoort en hoe hoger deze rangschikken, hoe vaker jouw merk zichtbaar is voor potentiële klanten. Volgens statistieken zijn er vijf tot zeven merkimpressies nodig voordat iemand een merk ook onthoudt. SEO is een directe driver voor verbeterde zichtbaarheid en vertoningen in de resultaten van de zoekmachines.

    • Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid

Websites die hoger in de zoekresultaten verschijnen, worden als betrouwbaarder en geloofwaardiger beschouwd. In feite kiest 98% van alle gebruikers een bedrijf dat op pagina 1 van de resultaten wordt vermeld. Dat komt omdat mensen het gevoel hebben dat de sites bovenaan de beste zijn.

Vandaag de dag googelt iedereen wat ze willen en als jouw website bovenaan staat tijdens die zoektocht, heb je jezelf gepositioneerd als de meest geloofwaardige/betrouwbare keuze.

    • Je kunt de concurrentie voorblijven

Tegenwoordig wordt SEO beschouwd als een algemeen onderdeel van elke marketingstrategie. Maar liefst 61% van de marketeers zegt dat het verbeteren van hun SEO en hun online aanwezigheid een topprioriteit is.

Dit betekent dat jouw concurrenten waarschijnlijk ook al stappen ondernemen om hoge rankings in de zoekresultaten te behalen. Maar nog niet iedereen ziet er het voordeel van in.

Met een eigen SEO-strategie kan je gelijke tred houden met, en bij voorkeur vooruitlopen, om concurrerend te blijven in jouw branche.

    • SEO brengt nieuwe kansen aan het licht

SEO van hoge kwaliteit zal altijd een middel zijn om nieuwe kansen voor merken te vinden en te benutten.

Kwaliteits-SEO aanbieden aan merken betekent een SEO-team onderdompelen in alles wat dat merk is. Het is de enige manier om een merk echt te promoten met de passie en het begrip dat de stakeholders van een merk ervoor hebben: een stakeholder worden.

Hoe beter een merk wordt begrepen, hoe meer kansen er zijn om het te laten groeien. Hetzelfde kan gezegd worden over SEO.

    • Lokale SEO betekent meer betrokkenheid, verkeer en conversies

Met de opkomst en groeiende dominantie van mobiel verkeer is lokaal zoeken een fundamenteel onderdeel geworden van het succes van KMO’s.

Lokale SEO is gericht op het optimaliseren van jouw digitale eigenschappen voor een specifieke omgeving, zodat mensen jou snel en gemakkelijk kunnen vinden. Op die manier zijn ze een stap dichter bij een transactie.

Lokale optimalisaties richten zich op specifieke steden, regio’s en zelfs staten. Dit om een haalbaar medium voor de berichtgeving van een merk op lokaal niveau tot stand te brengen.

Er moet ook een sterke nadruk worden gelegd op recensies op Google. Maar ook op andere recensiesites is dit belangrijk, afhankelijk van de sector.

    • Het is een langetermijnstrategie

SEO kan een merkbare impact hebben binnen het eerste actiejaar. Veel acties zullen een impact hebben die langer dan meerdere jaren aanhouden.

Naarmate de markt evolueert, is het het beste om de trends en de veranderingen op de voet te volgen. Maar zelfs een site die nog geen enorme hoeveelheid aan intense SEO-aanbevelingen heeft geïmplementeerd, zal verbeteren van de SEO best practices die worden toegepast op een eerlijke website met een degelijke gebruikservaring.

Hoe meer SEO-tijd, moeite en budget eraan is besteed, hoe beter en langer een website staat als een waardige concurrent in zijn markt.

    • Het is een investering in de toekomst

Wanneer je onderzoek doet en leert over SEO zal je ongetwijfeld lezen dat “SEO een proces is” en dat “resultaten niet van de ene op de andere dag zichtbaar zijn”. Wanneer je in SEO investeert, doe je dat terwijl je weet dat de uitbetaling van de inspanningen meestal niet zes tot negen maanden zullen duren. Zodra de inspanningen echter zijn gerealiseerd, profiteer je in de nabije toekomst van gratis verkeer.

    • Hogere ROI dan andere marketingkanalen

Volgens statistieken van Search Engine Journal hebben door SEO gegenereerde leads een conversiepercentage van 14,6%. Bij uitgaande leads (zoals direct mails of gedrukte advertenties) ligt dit percentage op slechts 1,7%

Conclusie

Het implementeren van een sterke SEO strategie van hoge kwaliteit zal altijd gunstig zijn voor jouw merk en je marketinginspanningen.
Het wordt beschouwd als een marketingtechnologie voor “nieuwe tijden”, maar het is van cruciaal belang voor de aanwezigheid van een merk. Zeker op dit moment, want er zijn veel beschikbare gegevens waardoor de concurrentie steeds groter wordt.