google analytics instellingen

Google Analytics instellingen: 4 must-haves

Op deze informatie-pagina vindt u 3 onontbeerlijke adviezen voor correcte Google Analytics instellingen :

  1. filter bedrijfs-IP-adressen uit de statistieken
  2. stel doelen in
  3. koppel uw Google Analytics account met uw AdWords account
  4. analyseer de zoekopdrachten op uw website

1. Filter op IP adressen

  • Houd u zelf niet voor de gek en filter alle bezoeken van eigen werknemers van uw bedrijf uit de statistieken van uw google analytics instellingen.
  • Kwestie van de data zo zuiver mogelijk te houden.
  • Zet dus alle IP adressen van alle computers van uw bedrijf in de filter, zodat deze niet meetellen in de bezoekers statistieken.
  • idem voor uw website bouwer & (externe) online marketeers enz.

2. Stel doelen in

  • Elke website moet ernaar streven bezoekers aan te sporen iets te laten doen.
  • Dat kan gaan van ‘een order te plaatsen’ of ‘een formulier in te vullen’ of ‘zich te registreren voor een nieuwsletter van uw firma’.
  • U kan deze doelen gemakkelijk gaan meten en opvolgen in uw Analytics account.
  • Voorzie dus doelen in uw google-analytics instellingen.

3. Koppel uw AdWords account met Google analytics

  • Het is aan te bevelen AdWords te koppelen met uw GA account.
  • Zo kunt u de performantie van uw AdWords campagnes ook opvolgen binnen uw Analytics account.
  • Zo hoeft u niet van account te switchen en heeft u al uw website statistieken in 1 overzichtelijk account.

4. Zoekopdrachten opvolgen

  • Interne zoekopdrachten die plaatsvinden op uw website zelf (dus via de eigen zoekfunctie op de homepage) leren u naar wat uw bezoekers echt op zoek zijn.
  • U komt te weten of er producten, diensten of bepaalde content ontbreken op uw site.
  • Bezoekers die interne zoekopdrachten ingeven, vinden mogelijk niet meteen het item naar waar ze op zoek zijn in uw navigatie.
  • Bijvoorbeeld: heeft u een webshop met hardloopschoenen van de merken Nike en Adidas en u ziet in uw Google Analytics account veel zoekopdrachten naar het merk Asics, dan is dit een signaal voor u dat uw bezoekers op zoek zijn naar Asics sportschoenen.
  • Anders geformuleerd: zoekopdrachten, waarvoor u geen content heeft op uw website, leren u wat beter moet.
  • Zorg er dus voor dat u die zoekwoorden opvolgt binnen uw GA account.

Deze artikelen houden verband met Google Analytics instellingen: