Website migratie: de SEO-gevaren

Wat is een website migratie?

Ben jij bekend met de term migratie? Wanneer de vogels in de winter naar het zuiden trekken of hele kuddes dieren zich samen verplaatsen? Op het internet gebeuren er soms ook migraties, maar die zijn heel anders dan in de dierenwereld. Een website die migreert verplaatst zich eigenlijk helemaal niet. Hij ondergaat daarentegen heel wat veranderingen die een invloed kunnen hebben op zijn positie tussen de zoekresultaten. En die verandering van positie? Dat is toch eigenlijk, zoals bij de vogels en de dieren, wel een beetje een migratie.

Wat is website migratie?

Genoeg nu over vogels en wilde dieren. Tijd om ons een weg te banen door de jungle van het internet. Een website migratie is een heel proces van wijzigingen waardoor de online zichtbaarheid en zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je webpagina’s kunnen veranderen. Het gaat hier steeds om fundamentele veranderingen aan de website, zoals een verandering van platform, de structuur, de inhoud, de locatie of het ontwerp. Deze term wordt dus vooral gebruikt door SEO-professionals

Er zijn verschillende risico’s verbonden aan website migratie, vooral voor je positie tussen de zoekresultaten. Net zoals in de dierenwereld is een migratie nooit helemaal zonder gevaar. Een foute website migratie kan het gevolg hebben dat je je positie in de zoekresultaten kwijt raakt. Als alles niet helemaal juist verloopt, kan je zelfs hele delen van je website kwijtraken. Een SEO migratie is een uitdagend proces. Ga er dan ook nooit zonder goede reden en voorbereiding mee aan de slag.

Soorten website migratie

Soorten website migratie (graphic)

Er bestaan verschillende soorten website migratie. Het hangt allemaal af van de aard van de veranderingen die plaatsvinden op de website. In bovenstaande visual zie je de verschillende soorten terug, we leggen ze even kort voor je uit.

  • Locatiewijzigingen: deze komen voornamelijk voor wanneer een website naar een andere URL verhuist. Dit kan het gevolg van verschillende zaken zijn zoals de verandering van HTTP naar HTTPS, de wijziging van het domeinnaam, de verandering van de structuur van de website, enzovoort.
  • Platformwijzigingen: bij deze soort migratie wordt een website verplaatst van het ene CMS-systeem/ platform naar het andere. Bijvoorbeeld van Magenta naar WordPress. Dit kan soms ook leiden tot het wijzigen van het ontwerp en de URL vanwege technische beperkingen. Een website ziet hierna zelden nog eruit zoals voor de migratie.
  • Contentwijzigingen: bij een inhoudelijke migratie zullen er grote wijzigingen op het vlak van content doorgevoerd worden. Denk hierbij aan het herschrijven van content, het consolideren van inhoud, content pruning en meer.
  • Structurele wijzigingen: deze wijzigingen worden vaak veroorzaakt door de taxonomie van de website. Het gevolg hiervan is dat ze een invloed uitoefenen op de navigatie van de website, de interne links en de customer journey
  • Ontwerp & UX wijzigingen: bij de laatste soort migratie legt men de nadruk op de herinrichting van de huidige website. Dit kan variëren van een grote ontwerpwijziging tot de volledige hernieuwing van de website. Hieronder vallen ook de mediabestanden, de code en de kopieën.

Belang van website migratie (SEO)

Website migratie is enorm belangrijk. Indien dit goed gaat, kan dit een cruciale rol spelen binnen de SEO van je website. Het belangrijkste element voor een succesvolle website migratie is dan ook de garantie dat er voldoende inspanningen en middelen aanwezig zijn. Om het belang van een website migratie zo goed mogelijk te begrijpen, leggen we eerst nog eens kort uit hoe de zoekmachines werken.

Een zoekmachine, zoals Google, werkt op basis van drie stappen om je positie in de zoekresultaten te bepalen: crawlen, indexeren en rangschikken.

Crawlen

De bot van Google kruipt als een spin het hele internet af om alle webpagina’s in kaart te brengen. Het vindt uit welke pagina’s er allemaal bestaan, waaruit hun content bestaat en hoe goed ze het doen.

Indexeren

De webpagina’s worden daarna opgeslagen in een soort van database. Hierin staan alle pagina’s die zich op het internet bevinden, de index. Daarnaast plaatst Google hier ook de belangrijkste data van elke bestaande webpagina in. Welke data is nu zo belangrijk? Dit verschilt voor elke webpagina, maar er is één ding dat Google van elke webpagina wil weten dat enorm belangrijk is voor je SEO, namelijk de URL.

Rangschikken

Tenslotte rangschikt Google alle bestaande webpagina’s. Zo helpt het gebruikers de meest relevante pagina voor hun zoekopdracht te vinden. Daarvoor gebruikt Google een complex algoritme om de pagina’s te kunnen sorteren. En dat algoritme bepaalt net de positie van jouw website tussen de zoekresultaten.

Welke belang heeft dit nu voor website migratie, vraag je je misschien af. Wel, de bot van Google crawlt je website niet slechts één keer. Om de zoveel tijd keert de Googlebot terug naar je webpagina’s om te controleren of er iets veranderd is. Misschien heb je nieuwe content of informatie toegevoegd. Daardoor blijft de index van Google steeds up-to-date. Die veranderingen kunnen positief zijn voor je SEO. Verbeterde content of een geüpdatete website kunnen immers leiden tot een beter resultaat tussen de zoekresultaten.

Maar je loopt hiermee ook het risico dat Google je website, die misschien al hoog scoorde tussen de zoekresultaten, niet meer terugvindt. Het verwachte resultaat van een website migratie is natuurlijk dat je website verhuist en nog steeds gevonden wordt door Google, zodat je je huidige positie niet verliest. Gebeurt dat niet, dan kan Google je pagina’s niet meer vinden en verwijdert hij die uit de index. Daardoor worden je pagina’s niet meer getoond tussen de zoekresultaten wat natuurlijk leidt tot een afname van het verkeer naar je website.

Zorg er dus altijd voor dat je volledig voorbereid aan de slag gaat met een website migratie. Alleen zo vermijd je het risico van een website die plots niet meer gevonden kan worden en en een mindere positie tussen de zoekresultaten.

Het gevaar van website migratie

Een website migratie kan verwoestende gevolgen hebben indien je het niet effectief uitvoert of er iets fout gaat. Hierdoor kan je veel geld en zelfs verkeer naar je website kwijtraken. Het kan wel weken tot maanden duren om je misgelopen website migratie te herstellen. De tijd en moeite die je in het herstel steekt is afhankelijk van drie factoren:

  • Welke fouten zijn er in de website migratie geslopen?
  • Wat is de impact op je positie in de zoekresultaten?
  • Hoeveel tijd is er nodig om een plan voor het herstel op te stellen en uit te voeren?

Valkuilen

Er zijn een aantal valkuilen waarmee je te maken kan krijgen bij website migratie:

  • Slechte strategie: een strategie die gebaseerd is op onduidelijke en onrealistische doelstellingen heeft natuurlijk minder kans op succes. Zorg ervoor dat je meetbare doelstellingen opstelt zodat je nadien het effect van de migratie kan meten. Voor de meeste website migraties zal de primaire doelstelling het behouden van de huidige verkeers- en inkomstenniveau van de website zijn.
  • Slechte planning: stel zo vroeg mogelijk in het proces een zo gedetailleerd mogelijk plan op. Dit zal je helpen om vertragingen tijdens het migratieproces te voorkomen. Natuurlijk kan er nog steeds iets niet volgens plan lopen tijdens de migratie. Maar dankzij je plan ben jij alvast zeker van alle te doorlopen stappen en weet je meteen wie je wanneer op de hoogte moet brengen.
  • Gebrek aan middelen of budget: voordat je start met de migratie is het belangrijk om een inschatting van je tijd en moeite te maken die hierin kruipt. Is je budget gelimiteerd? Vraag jezelf dan af of het de moeite is om een migratie door te voeren die misschien niet de juiste doelen zal behalen of een inkomstenverlies zal veroorzaken. Probeer steeds een buffer van ongeveer 20% te voorzien.
  • Geen SEO-kennis: wanneer er veranderingen zullen doorgevoerd worden, zal dit natuurlijk ook vanuit het SEO-perspectief bekeken moeten worden. Bijvoorbeeld het verwijderen van een grote hoeveelheid aan content of links kunnen zorgen voor een indexingsproblemen of slechtere vindbaarheid in de zoekresultaten. Om risico’s te vermijden is het dus belangrijk om steeds iemand met SEO-kennis aan te stellen binnen het team. Hierdoor ben je steeds op de hoogte van mogelijke gevolgen.
  • Trage reactie op bug-fixing: er zullen altijd bugs aanwezig zijn wanneer je site live gaat. Maar sommige bugs zijn belangrijk en verdienen de nodige aandacht.
  • Laadtijdige betrokkenheid: een website migratie kan enkele maanden duren, vereist een goede planning en neemt voldoende tijd in beslag om te testen. Probeer dus zeker niet te laat professionele ondersteuning te zoeken en in te schakelen. Hierdoor zouden cruciale stappen kunnen gemist worden.
  • Gebrek aan testen: naast een doordachte strategie en een gedetailleerde planning moet je ook genoeg tijd besteden aan het testen van je website voordat je deze lanceert.
  • Onderschatting: website migraties zijn tijdrovend en vragen heel wat middelen. Heel wat stakeholders vergeten dat het enkele dagen duurt voordat de organische zoekresultaten zichtbaar zijn. Neem je verantwoordelijkheid op en zorg ervoor dat iedereen ingelicht is over de verschillende fasen en mogelijke scenario’s.

Ga dan ook alleen maar met een website migratie aan de slag als je over voldoende kennis en materiaal beschikt. Je laat het proces best altijd over aan SEO-specialisten. Anders is een website migratie balderen met talrijke SEO-gevaren als je niet zeker weet wat je doet of niet beschikt over het juiste SEO-platform en operationele ondersteuning.

Website migratie stappenplan

Hoe zorg je nu voor de ideale website migratie? Om jouw website migratie te vergemakkelijken, stelden we alvast het ideale stappenplan voor je op. Door deze stappen te overlopen, zorg je ervoor dat jouw website met succes gemigreerd wordt!

Stappenplan website migratie

 

1. Scope & planning

Ongeacht welk soort website migratie je doorvoert, je moet vanaf het begin duidelijke doelstellingen opstellen. Deze doelstellingen zullen je helpen om verwachtingen te stellen en te beheren. Het verplaatsen van een website van HTTP naar HTTPS zal een totaal andere doelstelling hebben dan het doorvoeren van een vernieuwde website.

Een website migratie is het moment om problemen uit het verleden aan te pakken. Neem zoveel mogelijk zaken op in je planning om kosten te besparen en na de launch te profiteren van meer middelen. Probeer tijdens de scope & planning om zoveel mogelijk zaken op voorhand te bespreken en vast te stellen. Wat zijn de risico’s die verbonden zijn aan de website migratie? Is er een mogelijkheid tot groei of kansen? En kunnen we al enkele scenario’s of voorspellingen vaststellen?

Daarna ga je aan de slag met je eigen projectplan. Hierin noteer je welke stappen wanneer doorgevoerd zullen worden, wie de verantwoordelijkheid draagt en wat de deadline van deze opdracht is.

2. Voorbereiding launch

Binnen deze fase vallen alle activiteiten die uitgevoerd moeten worden terwijl de website migratie in volle uitvoering is. Er zijn een aantal zaken die tijdens dit deel van het proces uitgevoerd moeten worden.

  • Evaluatie van de wireframes: door de prototypes van je website, je wireframes, op voorhand te bekijken kan je alle SEO- en UX-problemen al in een vroeg stadium identificeren en oplossen. Alle veranderingen in het ontwerp van de webpagina’s moet grondig worden beoordeeld op mogelijke SEO-kwesties
  • Identificeer de pagina’s met de hoogste prioriteit: de grootste uitdaging van website migratie is dat het succes van het project afhangt van de kwantiteit en kwaliteit van de pagina’s die mee migreren. Focus daarom altijd op de pagina’s die echt belangrijk zijn. Dit zijn pagina’s die veel verkeer naar je website lokken, veel kliks generen of een hoge conversie hebben.
  • Bereid de technische SEO voor: eens je de wireframes van je website hebt bekeken moet je aan de slag gaan met de technische SEO van je webpagina’s. Je moet alle noodzakelijke punten voor SEO oplijsten voor je verder met je project aan de slag gaat. Deze technische specificaties moeten voldoende uitgebreid zijn, maar toch duidelijk genoeg om makkelijk te implementeren.

3. Pre-launch testing

Hoe vroeger je kan beginnen testen, hoe beter. Sommige veranderingen moeten volledig geïmplementeerd worden om getest te worden, anderen dan weer niet. Zaken zoals de wireframes kunnen op voorhand getest worden, terwijl de heel technische aspecten pas getest kunnen worden als ze geïmplementeerd zijn. Hoe eerder de problemen worden geïdentificeerd, hoe sneller ze kunnen worden opgelost. Controleer eerst en vooral of er geen inconsistenties zijn tussen de content van je huidige en nieuwe site, of inhoudelijke consistenties tussen desktop- en mobiele website. Test of alle technische componenten, zoals redirects, canonieke tags of XML-sitemaps, volledig werken zodra ze geïmplementeerd zijn. Wanneer deze problemen zich achteraf voordoen kan dat erg veel tijd en geld kosten om op te lossen. Door op voorhand goed te testen en te analyseren wat de mogelijke problemen zijn, vermijd je die problemen achteraf. Slecht testen, of niet voldoende tijd nemen om alle bouwstenen die van invloed kunnen zijn op de SEO en UX van je website grondig uit te werken, kunnen desastreuze gevolgen hebben op het einde van je website migratie.

4. Launch day (live)

Heb je alle testen uitgevoerd en is je website volledig gemigreerd? Dan kan hij live gaan. Er bestaat altijd een kans dat je nieuwe website een tijd offline zal gaan wanneer hij net de oude website vervangt. Deze tijd moet natuurlijk zo kort mogelijk zijn, maar gelukkig geeft de website op dat moment een foutmelding aan zoekmachines die aangeeft dat er aan de site gewerkt worden. Hierdoor zullen de crawlers van de zoekmachines de website pas op een later moment crawlen. Denk ook aan je gebruikers. Niet alleen de zoekmachines maar ook zij willen graag weten dat je website even down is. Zorg er dan ook voor dat je dit meldt met een tijdelijke holding page. Zodra de nieuwe site live is is het belangrijk om deze grondig te testen. Zorg ervoor dat alles vlot werkt en er nergens iets mis gaat.

5. Post-launch testing

Ook nadat je website live is blijft het belangrijk om te testen. Voer dan ook enige tijd na het live gaan van je website nieuwe test uit. Dit zijn hetzelfde soort testen die je al uitvoerde in fase 3. Het grote verschil is dat je nu beschikt over veel meer tools en data. Alle technische details zijn volledig geïmplementeerd en kunnen veel makkelijker resultaten geven. Denk wel niet dat het zwaarste werk nu over is. Ook in deze vijfde fase kan je plots op problemen stuiten met je nieuwe website. Dan moet je onmiddellijk aan de slag om die op te lossen. Hoe grondiger en sneller je test, hoe sneller je de problemen kan oplossen.

Daling in het zoekverkeer post-launch

Na de migratie is de kans groot dat je een daling in zoekverkeer op de website zult waarnemen, het uitzoeken van de oorzaak is een kwestie van vallen en opstaan. Hieronder bespreken we 5 veel voorkomende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat het zoekverkeer daalt:

1. Crawlers worden geblokkeerd via het Robots.txt bestand

Een robots.txt bestand is een klein tekstbestandje met een protocol die websitebeheerders toelaat om bepaalde delen van een site af te schermen voor de crawlers van Google. Zo wordt voorkomen dat bepaalde inhoud wordt geïndexeerd en in de zoekresultaten verschijnt.

Na de migratie van de website is het mogelijk dat bepaalde URL’s in dit bestand worden afgeschermd van Google. Dit kan een mogelijke verklaring zijn voor een daling in het verkeer voor specifieke pagina’s. Google’s “robots.txt Tester” tool laat zien welke URL’s in het robots.txt bestand afgeschermd zijn voor de crawlers van Google.

Ga na of er geen fouten in het bestand staan en deblokkeer alle pagina’s die gecrawld en geïndexeerd moeten worden zodat ze terug zichtbaar worden in de zoekresultaten. 

2. De canonical tags verwijzen naar de verkeerde URLs

De canonical tag vertelt aan zoekmachines welke URL ze moeten weergegeven in de organische zoekresultaten als een website verschillende gelijkaardige webpagina’s kent. 

Zoek naar de pagina’s die veel verkeer hebben verloren en controleer de canonical tags om te zien of ze al dan niet zijn gewijzigd tijdens de website migratie. Dit zijn enkele veel voorkomende problemen:  

  • Problemen in de code (vb. een ontbrekende slash). 
  • De tags verwijzen naar niet-relevante pagina’s.
  • De tags verwijzen naar een oude URL die niet meer bestaat.

3. Verlies van externe links en linkwaarde

Externe links (= backlinks) verwijzen van een ene website naar een andere. Deze links zijn een essentieel onderdeel van SEO. Ze helpen bij het opbouwen van de autoriteit van het domein en van specifieke pagina’s. Als de URL-structuur verandert of sommige pagina’s verdwijnen, is de kans groot dat je backlinks of linkwaarde verliest. Via een tool als Semrush is het mogelijk om een backlink analyse uit te voeren die alle actieve en verloren backlinks in kaart te brengt. 

Stel een lijst samen van websites die linken naar jouw site met een hoge Authority Score of hoge Page Authority Score. Stel een gepersonaliseerde e-mail op waarmee je de website-eigenaars contacteert en hen informeert dat er een website migratie heeft plaatsgevonden. Vraag hen vervolgens of ze willen linken naar de nieuwe URL of naar een alternatieve pagina als de oorspronkelijke pagina niet meer bestaat. 

4. Redirects zijn verkeerd ingesteld

Een redirect, ook wel een omleiding genoemd, is een wegwijzer op een website die duidelijk maakt dat een individuele webpagina of domein zich nu op een andere plaats bevindt. 

Na een website migratie is het van essentieel belang om na te gaan of de redirects goed uitgevoerd zijn: 

  • Controleer na de website migratie of alle pagina’s naar de juiste bestemming worden omgeleid en of de URL-structuur correct is.  
  • Gebruik Screaming Frog om redirect loops te detecteren en op te ruimen. Een redirect loop ziet er als volgt uit: pagina 1 linkt naar pagina 2, pagina 2 linkt vervolgens weer naar pagina 1 waardoor een oneindige lus ontstaat. 
  • Als het de bedoeling is dat een pagina permanent wordt omgeleid, moeten dat 301-redirects (permanent) zijn en geen 302-redirects (tijdelijk).

5. Problemen met de paginasnelheid

Als je een volledige website migratie hebt uitgevoerd of van server bent veranderd, is er een kans dat de site trager is dan voorheen. De snelheid van een website of webpagina beïnvloedt de positie in de zoekresultaten. Enkele oplossingen: 

  • Maak gebruik van een Content Distribution Network (CDN). Bij zo’n netwerk worden er verschillende kopieën van de site opgeslagen in meerdere, geografisch verschillende datacentra, zodat gebruikers sneller en betrouwbaarder toegang hebben tot een website.
  • Werk overtollige redirects weg. 
  • Gebruik browser caching: Browsers “cachen” veel informatie (JavaScript-bestanden, CSS, afbeeldingen, …) zodat wanneer een bezoeker terugkomt op de site, de browser niet de hele pagina opnieuw hoeft te laden.
  • Optimaliseer de HTML, CSS en JS door overbodige code weg te werken.

Heb jij net een website migratie achter de rug maar merk je dat de SEO van je website nog steeds niet optimaal is? Doe dan alvast onze gratis SEO-analyse en ontdek de pijnpunten van jouw website!