website snelheid

Website snelheid

Snelle websites hebben meer bezoekers, er worden meer pagina’s bekeken, bezoekers blijven er langer op, ze ontvangen meer weborders en surfers keren er later eerder weer naar terug. Rappe sites generen gelukkige gebruikers en gelukkige gebruikers gaan ze eerder belonen door ernaar te linken en erover te delen op social media, waardoor die op hun beurt …. ook weer een positieve bijdrage leveren aan de zoekresultaten.

In 2010 maakte Google al bekend dat ze geobsedeerd zijn van snelle internetsites en dat de website snelheid voortaan opgenomen is als een nieuwe factor in haar zoek algorithmes. De snelheid van een website zal dus meer en meer een bepalende factor spelen in de zoekresultaten. Vooralsnog is het slechts 1 van de 120 factoren die rankings beïnvloeden. Recent trouwens nog eens bevestigd door een blog post van Moz.

Het is logisch dat een korte laadtijd een positieve invloed heeft op de gebruikerservaring (users blijven langer op een snelle site) en moet beschouwd worden als 1 van de belangrijkste factoren voor een succesvolle website. Website bezoekers beoordelen snelheid als hét belangrijkste aspect van een site.

Het klinkt ook aannemelijk. Niemand houdt gewoon van trage sites en zeker al niet als we mobiel surfen. Om het met de woorden van Google zelf te zeggen ” Faster sites create happy users “. Onderstaande onderzoeken bevestigen dit.

Onderzoek

Uit onderzoek van Kissmetrics komt naar boven dat :

  • bijna 50% van de klanten verwacht dat een website binnen de 2 seconden geladen is;
  • 40% zal afhaken wanneer de gemiddelde loading time langer duurt dan 3 seconden;
  • 1 seconde vertraging in pagina-respons kan resulteren in een conversie verlies van 7% ;
  • met andere woorden, voor een webshop die dagelijks € 10.000 omzet genereert, betekent 1 seconde vertraging een omzetverlies van … € 250.000 op jaarbasis !
  • bijna 80% zegt niet opnieuw naar een website terug te keren als deze als traag werd ervaren.

Greg Linden berekende al in 2006 voor Amazon dat er een direct verband bestaat tussen de laadtijd van een webpagina en omzet :
elke 100 milli-seconden vertraging kost Amazon 1% aan omzet-verlies.

Een andere interessante studie van Velocity laat zien welke enorm positieve invloed de website snelheid heeft op de conversie:

  • meer dan 3% extra conversies voor elke seconde minder van 15 naar 7 seconden;
  • meer dan 2% extra conversies voor elke seconde minder van 7 naar 5 seconden;
  • meer dan 1% extra conversies voor elke seconde minder van 5 naar 2 seconden.

Hoe snel moet een site zijn ?

Als u deze vraag stelt aan websitebouwers en hostingspecialisten, dan kaatsen ze vaak de vraag terug: ” hoe snel wilt u uw site wel hebben ? ” . Onder het motto ” wij gooien er wel enkele kastelen van dure servers tegen aan, dan zal het zeker wel snel genoeg zijn want u betaalt toch”. Verwijzend naar bovenstaande onderzoeksresultaten, kan algemeen gesteld worden dat de gemiddelde surfer verwacht dat een webpagina binnen de 2 seconden geladen is. Welke snelheid uw klanten verwachten, wordt op de eerste plaats bepaald door uw directe concurrenten. Als die een website-snelheid van onder de 2 seconden hebben, dan heeft u geen andere keuze dan ook onder de 2 seconden te gaan.

Houd hierbij uiteraard de return-on-investment in de gaten. Snelheid kost immers geld (snellere servers, betere database structuur en geoptimaliseerde software). Kijk naar uw concurrenten, informeer in detail over alle noodzakelijke extra investeringskosten (zowel de eenmalige als de maandelijkse), bereken de verwachtte meerverkoop (zie bijvoorbeeld studie Velocity hierboven) en houd uw online prioriteiten in het achterhoofd (website snelheid is veel belangrijker voor een webshop dan voor een kleine blog). Heeft u bijvoorbeeld een online schoenen-winkel , kost de investering € 25.000 en genereert een snellere site een jaarlijkse meer-omzet van bijvoorbeeld € 300.000, dan is beslissing om te investeren snel genomen.

Soorten snelheden

Google gebruikt een veelheid van factoren om haar rankings te bepalen. Naast goede relevante content en kwalitatieve backlinks, is de laadsnelheid van een website een andere belangrijke parameter. De gebruikerservaring is voor onze zoekmachine-reus heilig: een trage website resulteert in een povere surfervaring en dus verdient die site minder zichtbaarheid in de zoekresultaten. De vraag is echter: wat meet Google nu precies ? Immers , er zijn verschillende soorten website-snelheden :

  • de zogenaamde ‘Interactie-tijd’ (= de tijd nodig om te kunnen klikken of om velden in te vullen op een webpagina)
  • de ‘Volledige-download-tijd ‘ (= de tijd om alle afbeeldingen, widgets, fonts, advertenties en andere achtergrond tracking-tools volledig te downloaden)
  • de ‘Time-to-first-byte’ (= de tijd die een browser nodig heeft om de eerste byte aan info te ontvangen van de aangeroepen URL).

Wat blijkt uit onderzoek: het is de ‘time to first byte’ die een positieve heeft op de rankings: hoe sneller het eerste contact met een website, hoe beter de scores in de zoekresultaten. Het lijkt erop dat de laadsnelheid ( dus ‘Interactie-tijd’ en ‘Volledige-download-tijd ‘) niet direct een invloed hebben op de SERPs. Dit is vrij verrassend omdat het in tegenstelling is met wat algemeen aangenomen wordt. De reden ? Meer dan waarschijnlijk omdat de Time-to-first-byte het gemakkelijkst te meten is voor de Google crawlers. Verwacht wordt wel dat Interactie-tijd vroeg of laat effectief toch een rol zal gaan spelen in de rankings mits het een rechtstreekse invloed heeft op de voor Google o zo belangrijke gebruikerservaring.

Gratis speed tools

Het mooie aan online marketing is dat u alles kunt meten, vaak met gratis tools. De tool WebPageTest.org meet de loading time vanuit verschillende locaties en (belangrijk!) browsers. Via de advanced settings kunt u zelfs kiezen tussen bijvoorbeeld kabel en mobiele 3G. Kent uw website veel internationale bezoekers, kies dan juist niet een locatie dicht bij uw thuisbasis.

web page test

Een andere goede tool om de laadtijd te meten is Pingdom. U krijgt nu een veel beter beeld krijgt wat er allemaal gebeurt vooraleer een webpage volledig kan getoond aan uw bezoekers. Het is vaak een erg lange waslijst. Maar ze verschaffen u wel een veel beter inzicht waarom een webpagina te traag laadt !

pingdom

Controleer niet alleen de website snelheid van uw homepage, maar ook die van uw voornaamste landingspages.
En doe hetzelfde met de pagina’s van uw concurrenten. Zo krijgt u al een behoorlijke gedetailleerde kijk waar u staat.

Google’s PageSpeed Insights verschaft eveneens inzichten welke elementen u best aanpast om uw site sneller te maken. U krijgt hele waslijsten vol met checklist en werkpunten om te verbeteren.

Und jetzt ? Tips om uw site sneller te maken

Web Page Test toont een enorme hoeveelheid aan data. Concentreer u op gebieden die de hoogste verbeteringen opleveren. Een gouden regel hierbij is : ” kijk eerst en vooral naar de frontend “. Met de frondend bedoelen we de website zelf, zoals de afbeeldingen, Javascripts en CSS. Kijk daarna pas naar de backend (de hardware zoals de server capaciteit, database structuur).

In het waterval diagram ziet u dat de meeste tijd wordt gespendeerd aan frontend time (via het laden van beelden, CSS, ect)
en dat de backend time (connectie met de server) maar een klein stukje van de totale laadtijd bedraagt.

1. Maak de pagina lichter

Hoe minder kilobytes op een webpagina, hoe sneller die geladen wordt, dus hoe hoger de snelheid. Een gemakkelijke verbetering is HTTP-compressie. Via WhatsMyIP.org kunt u dit eenvoudig testen.

Afbeeldingen zijn vaak ook een grote vertrager. Volg daarom best deze adviezen voor afbeeldingen op een webpagina.

Een beetje tijdwinst kan tenslotte ook gewonnen op Javascript en CSS, met een tool JSCompress.

2. Reduceer het aantal browser requests

Hoe meer verzoeken een browser moet maken om een webpagina volledig te laden (zoals bijvoorbeeld het aanroepen van afbeeldingen, het tonen van het aantal twitter en facebook volgers, 301 link redirects, product reviews van klanten, cross sell producten, sliders, ect ect), hoe trager de snelheid van die pagina. Dus als het aantal browser-verzoeken verlaagd wordt, komt dat de loading speed ten goede. Daarom is bijvoorbeeld de compleet kale homepage van Google.be zo super snel én een heel erg bewuste keuze !

  • Gebruik browser caching als u webpagina’s niet frequent veranderen. Dan hoeft de browser niet telkens opnieuw de pagina volledig opnieuw in te laden. Met Redbot.org kunt u controleren of uw afbeeldingen, CSS en Javascript juist gecached worden.

redbot

  • Caching is vooral interessant bij een herhalende views: de openingstijd zal dan een heel stuk lager liggen. U kunt dit vaststellen in de ‘repeat view’ van de WebPageTest

repeat view

3. Verklein de afstand naar uw server

Indien uw website wordt gehost in Brussel, maar uw bezoekers komen hoofdzakelijk uit bijvoorbeeld Amerika, dan zal de laadtijd voor US bezoekers langer zijn dan voor Belgische. Zeker als u veel zware pagina’s telt, gecombineerd met hoge bezoekersaantallen. Er bestaan daar wel oplossingen voor zoals Content Delivery Network (CDN), maar we adviseren de afstand tussen de hosting van uw website en uw klanten zo kort mogelijk te houden.

Besluit

Niemand wacht graag, niet op de trein, niet in het restaurant en ook niet op trage websites. Is een website te traag, dan klikken we die gewoon weg. Website snelheid is 1 van de allerbelangrijkste aspecten voor een website. Een trage site 1) is niet goed voor uw rankings in de zoekmachines, 2) heeft een negatieve invloed op de user experience van bezoekers en 3) zorgt voor een daling van verkoop & conversie. Dus waar wacht u op, gebruik de adviezen van dit artikel en maak uw website sneller. Goede jacht !