webwinkel vakdagen

25 januari 2016

Webwinkel vakdagen : 5 interessante cases

Met meer dan 250 standhouders en 150 lezingen zijn de Webwinkel Vakdagen in Utrecht uitgegroeid tot de grootste e-commerce vakbeurs in de Benelux. Het is de uitgelezen plaats om op korte tijd tientallen standhouders te spreken en ervaringen uit te wisselen met andere online marketing professionals. Ook de sessie-lezingen zijn vaak best de moeite waard om nieuwe kennis en ideeën op te pikken. In deze post een 5 tal interessante zaken die we tijdens de webwinkel vakdagen van woensdag 20 januari 2016 hebben opgepikt :

Online Chat

Als je een fysieke winkel binnenwandelt, vindt je het heel normaal dat na enkele ogenblikken een verkoper je aanspreekt of hij/zij je kan helpen met iets. Dat zelfde principe heeft Robin doorgetrokken naar websites, met hun geavanceerde online chat. In een perfecte wereld is er geen klantenservice nodig voor een webshop of internetsite. Maar zo’n wereld bestaat niet: bezoekers hebben vaak nog tal van vragen en hebben geen zin het antwoord elders op de site te gaan zoeken. Met deze online chat-functie kan je veel korter op de bal spelen, in de gaten houden over welke aspecten klanten tevreden zijn of juist niet en obstakels elimineren tijdens het koopproces. Bovendien is het laagdrempeliger en goedkoper dan telefoon. Een echte conversieverhoger.

Keurmerken

Keurmerken wekken vertrouwen bij klanten en zijn dus eveneens conversieverhogend. De meeste keurmerken zijn echter best wel prijzig, jaarlijks opnieuw te betalen en bieden relatief weinig echte return voor de site eigenaar. Bovendien vragen sommige prijsvergelijkingssites dat je lid bent van minstens 1 keurmerk als je met hen wil samenwerken. Webwinkelkeur was ons nog onbekend, maar dit keurmerk is erg schappelijk van prijs en biedt bovendien ook nog als extra service reviews en telefoonsupport aan.

Datafeeds

Iedereen kent ondertussen wel vergelijkingssites als Marktplaats, eBay, Google Shopping, beslist, Bol, enz. Zoek je als online shop meer visibiliteit en een grotere afzetmarkt, dan is het een optie om je producten op deze grote verkoopsites (tegen betaling) aan te bieden. Als online marketing bureau worden we echter zeer regelmatig geconfronteerd met niet-correct-werkende koppelingen tussen de site van onze klant en de vergelijkingssite. Advertentieplanet heeft daar een betaalbare en platform-onafhankelijke oplossing voor uitgewerkt voor 30 marktplaatsen. Het aantal potentiële kopers wordt hierdoor gevoelig verhoogd. Bijkomend voordelen: overzichtelijke dashboard en geen technische kennis is nodig.

Vertalingen

Indien je als internet-site in meerdere landen actief bent, wordt je ondermeer geconfronteerd met legio onsite-vertalingen. Beschikt je firma niet over voldoende taalkennis of wil je je mensen niet belasten met vertaalwerk, dan zijn online vertaalplatformen mogelijk een oplossing. Google-Translate is misschien voor een afzonderlijk woord best wel handig, maar er volledige zinnen en teksten op een juiste wijze mee laten vertalen is momenteel nog veel te hoog gegrepen. Xplanation is een online vertaalplatform, waarbinnen je via de portaal vertaalprojecten kunt indienen en monitoren qua voortgang en facturatie. Via een CMS-integratie worden met 1 muisklik afgewerkte vertalingen meteen op de juiste plek op de site gezet. De vertalingen zouden zelfs SEO vriendelijk geschreven worden.

Prijsmonitor

Waarom koopt iemand een product online bij een bepaalde webwinkel? Wel, omdat het productaanbod juist is, de foto’s helder en duidelijk, de site vertrouwen uitstraalt, de (product)reviews lovend zijn, er een gemakkelijke checkout is, de juiste betaalmethodes aanwezig zijn, geen verzendkosten enz enz. Maar uiteraard mag ook de prijs niet hoger zijn dan bij de concurrentie. Indien je echter 3000 producten hebt, dan is het een onbegonnen werk om de prijzen ervan allemaal wekelijks manueel te vergelijken met die van je concurrenten. Pricemotion biedt hier hulp. Het is een slimme prijsmonitor die op basis van EAN-codes jouw prijzen vergelijken met die van concurrenten. Handig, tijdbesparend én conversieverhogend !