whatsapp

Facebook alweer op rooftocht

25 februari 2014

Facebook nam vorige week WhatApp over voor 14 miljard euro. Zijn ze compleet gek geworden of is er toch iets langer over nagedacht na wij denken ?

Wat is WhatsApp ook al weer ?

WhatsApp is een chat-app voor smartphones, waarmee je gratis simpele tekstberichten kunt versturen. Tenminste, als je internetverbinding hebt via Wifi of een internet-abonnement. Het werd opgericht door de Oekraïner Jan Koum, die op 16 jarige leeftijd verhuisde naar Silicon Valley in de USA. Net als zijn collega-miljonairs Bill Gates en Mark Zuckerberg maakte hij zijn universitaire studies niet af. Hij werkte trouwens eerst 10 jaar bij Yahoo! . Er is vrij weinig over hem gekend. Waar hij blijkbaar wel een echte hekel aan heeft, is reclame.

homepage van whatsapp

In 2009 was WhatsApp de eerste chat app op de markt. Ondertussen heeft het 450 miljoen gebruikers en is daarmee veruit de grootste. De 2 hoofdredenen voor het succes zijn het zeer eenvoudige gebruik en het gratis aspect. In sommige landen heeft WhatsApp het sms-verkeer bijna volledig van de markt verdrongen.

Facebook koopt WhatsApp

Terwijl Facebook qua gebruikers stagneert, is WhatsApp nog steeds aan het groeien, aan een tempo van ongeveer 1 miljoen (!) nieuwe gebruikers per … dag. Het is geweten dat het aantal Facebook users bij jongeren licht achteruit gaat. “Toevallig” is WhatsApp juist vrij populair bij die doelgroep. Interessant om weten is dat dagelijks een kleine 20 miljard sms-jes wereldwijd worden verstuurd. Dat is bijna hetzelfde aantal WhatsApp berichten, wat des te verrassender is als je weet dat er slechts 50 mensen bij WhatsApp werken. Dus 50 mensen die met succes kunnen concurreren tegen het wereldwijde sms-netwerk van megalomane telefoonbedrijven, die hun lucratieve sms business volledig in elkaar zagen storten! Respect.

Bovendien heeft WhatsApp aangekondigd om in het 2de kwartaal van 2014 ook bellen vi ahet internet mogelijk te maken voor haar gebruikers. Zo gaat het de concurrentie aan met BBM messenger van BlackBerry en KakaoTalk. De technologie zal het eerst beschikbaar zijn voor smartphones met iOS- en Android-besturingssystemen.

Betaalt Facebook te veel voor Whatsapp ? Ongetwijfeld. Waar het schoentje wringt is dat WhatsApp slechts 20 miljoen omzet in 2013 boekte, terwijl de overname prijs die Facebook betaalde maar liefst … 14 miljard bedroeg. Volgens de meeste experten vééél te veel. Net zoals Facebook 2 jaar geleden Instagram overnam , zij het voor slechts 1 miljard dollar.

We zijn erg benieuwd of Jan Koum zijn aversie voor reclame nu gaat opgeven. Op de homepage van WhatsApp staat trouwens nog steeds vrij prominent ‘Wij doen niet aan advertenties’.

Een bewuste strategie

Waarom betaalt Facebook dan zo’n enorm bedrag ? Zoals al eerder door Online Marketing Monkey gemeld, is de zoekfunctie van Facebook slecht. Door de overname van WhatsApp krijgt Facebook ineens gegevens van 450 miljoen mensen, die ze ongetwijfeld gaan gebruiken om de Facebook search te verbeteren. Immers, WhatsApp legt een link met al de telefoonnummers in je gsm. Het voordeel voor de gebruiker is dat hij zo in eens een sociaal netwerk erbij krijgt. Het voordeel Facebook is dat ze in 1 klap het telefoonboek van een half miljard mensen in hun bezit krijgen.

Verder moet je niet te veel focussen op die 14 miljard euro, wel op de prijs per user. Dan kom je aan 42 dollar, wat iets meer is dan de 30 dollar van Instagram. Facebook zal de WhatsApp users niet voor het hoofd willen stoten en zal er alles aan willen doen om te vermijden dat ze WhatsApp niet meer zullen gebruiken. Veel zal er dus op korte termijn niet veranderen. Bovendien weten de meeste gebruikers niet eens dat Facebook de eigenaar geworden is.

De belangrijkste reden waarom Facebook zoveel betaalt voor WhatsApp is om een concurrent te elimineren. Het is een bewuste strategie. Facebook zal er alles aan doen om haar domein met hand en tand te verdedigen. Opkomende populaire “indringers” worden gewoon opgekocht met de miljarden dollars die in kassa komen via de reclame-inkomsten.

Besluit

Na Instagram en nu WhatsApp, zet Facebook zijn traditie voort om opkomende concurrenten op te kopen, om te vermijden dat die ‘leuker’ gaan worden zijn zij. Wie is hun volgende slachtoffer ? Wij gokken op Snapchat. Of misschien Whisper ?

Ook interessant om lezen :