White hat SEO

De SEO-term white hat SEO verwijst naar de SEO-technieken die in overeenstemming zijn met de algemene richtlijnen van zoekmachines zoals Google. Hierbij ga je dus je website legaal optimaliseren. De website wordt dus geoptimaliseerd op basis van de regels en algemene richtlijnen van Google. Je wil hierbij geen risico lopen om een Google penalty te krijgen, dit in tegenstelling tot black hat SEO.

Onder white hat SEO worden alle technieken geplaatst die er op een eerlijke manier voor zorgen dat je website hoger scoort in de organische zoekresultaten van Google. De focus ligt hierbij de creatie van excellente content voor de gebruikers van je website en dus niet het proberen te manipuleren van de zoekresultaten. White hat SEO wordt ook wel ethische SEO genoemd. Tussen black hat SEO en white hat SEO bevindt zich ook nog grey hat SEO.

Zoekmachines willen hun gebruikers graag de beste zoekresultaten aanbieden dus als jij hen het gemakkelijk maakt door je content goed te structuren en de content aan te leveren die je belooft, dan willen zoekmachines hiermee belonen met een hoge ranking.

White hat SEO vs black hat SEO

Maar wat is nu het grote verschil tussen white hat SEO en black hat SEO? Om het verschil duidelijk te maken leggen we eerst de term hat uit. Het woord hat, ook wel hoed in het Nederlands, is eigenlijk een verwijzing naar de cowboy-westerns van vroeger. Daarin droegen de goede cowboys meestal een witte hoed en de slechte cowboys een zwarte hoed. Dit is net hetzelfde bij deze technieken. Bij white hat SEO verwijzen we naar SEO-ers die zich aan de Google richtlijnen houden en bij black hat SEO verwijzen we naar gangsters die aan slechte praktijken doen. Deze black hatters doen bijvoorbeeld aan keyword stuffing, kopen backlinks aan of doen aan cloaking.

White hat SEO = goede kwaliteit

Door je website te optimaliseren aan de hand van white hat SEO zorg je ervoor dat je toegevoegde waarde creƫert voor de gebruiker. Door kwalitatieve en waardevolle informatie aan je bezoekers te bieden beloon je jezelf met hyperlinks die men plaatst naar deze content. Het gevolg hiervan? Je website krijgt een hogere plaats in de zoekresultaten. Dit leidt tot een hogere conversiepercentage. Er wordt gebruik gemaakt van een natuurlijke manier om je website te optimaliseren. Zoekwoorden blijven hier steeds een grote en belangrijke rol inspelen maar ook het voldoen aan de wensen en bezoekers groeit.

Voordelen white hat SEO

White hat SEO brengt ook een aantal voordelen met zich mee. We lijsten ze hieronder even voor je op.

  • Natuurlijk linkprofiel: de website verkrijgt op een natuurlijke manier links doordat je goede, kwalitatieve content aanlevert aan je gebruikers. Je moet dus niet zelf actief op zoek gaan naar linkpartners.
  • Meer waardering van je bezoekers: doordat je kwalitatieve content aflevert, krijg je meer waardering van je gebruikers. Hierdoor zal je bezoeker er ook voor kiezen om langer op je website te blijven en je website vaker te bezoeken. De website wordt zo op een positieve manier in het licht gezet en Google zal haar waardering laten zien door je website hoger in de zoekresultaten te plaatsen.
  • Meer zekerheid: een black hat techniek kan nu misschien interessant zijn maar vroeg of laat wordt het toch afgestraft. Het geeft veel meer garantie voor het succes op langere termijn.

Voorbeelden

Een aantal voorbeelden van white hat SEO zijn:

  • Snelle laadtijd
  • Mobielvriendelijke website
  • Gebruik van goede metatags
  • Gemakkelijke navigatie
  • Relevante content (tekstueel + grafisch)
  • Natuurlijk linkprofiel

Wil je meer voorbeelden ontdekken? Lees dan alles over SEO!

Meer SEO termen

Andere interessante onderwerpen

SEO Quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Volg Online Marketing op de voet

Gratis SEO Scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA