Wanneer je spreekt over online video’s dan denk je meteen aan YouTube. YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Het is dan ook vanzelfsprekend dat je bedrijf op het gebied van bereik, branding en online marketing moet inspelen op het videoplatform.

Elke minuut stroomt er maar liefst 300 uur aan videomateriaal binnen op deze site. Wil jij populairder worden op YouTube? Dan moet je aan YouTube SEO doen. Ben jij benieuwd wat YouTube SEO is en hoe jij jouw video’s bovenaan de zoekresultaten laat verschijnen? Dan leer je in dit artikel de kneepjes van het vak!

Wat is video marketing?

Ja, tegenwoordig is video marketing van essentieel belang voor het succes van jouw website. Video marketing is een strategie om jouw video’s zo in te zetten dat je hiermee jouw doelen kan bereiken. Dankzij deze techniek kan je jouw producten en diensten op een leuke manier in de kijker zetten. Het visuele aspect sterkt het online vertrouwen van je bedrijf aan. De consumenten van vandaag zien dit als een toegevoegde waarde.

YouTube is de perfecte plaats om deze strategie te implementeren. YouTube wil dat video’s met geweldige content gepost worden, want dit brengt bezoekers naar de website. Een win-winsituatie dus voor beide partijen.

Voordelen YouTube

Er zijn verschillende redenen om als bedrijf in te spelen met je eigen YouTube kanaal. We leggen ze hieronder even kort uit.

Geloofwaardigheid

Heel wat bedrijven met een YouTube kanaal hebben een grotere geloofwaardigheid. Ze tonen aan hun klanten dat zij 200% in de juiste markt en business zitten. Dankzij hun YouTube kanaal delen ze hun expertise met hun bezoekers en kijkers. Dit wordt gezien als een pluspunt aangezien de kijkers zien dat bedrijven tijd en moeite in hun kanaal steken.

Engagement en loyaliteit

Met je eigen kanaal op YouTube krijgen kijkers echter een overzicht van de video’s die jouw bedrijf gepubliceerd heeft. Om dit naar de volgende stap van de effectiviteit te brengen, moet jouw video’s opslaan in een playlist. Mensen zullen jouw playlist kijken en niet afzakken naar andere YouTube kanalen. Dit heeft een positieve effect voor YouTube SEO.

Meer verkeer genereren

Door video’s te plaatsen over jouw product of diensten, kan je jouw weergaven vergroten en meer verkeer naar jouw site genereren. Kortom: je zorgt voor YouTube SEO. Dit doe je door bijvoorbeeld op het einde van jouw video een call-to-action te plaatsen met een verwijzing naar jouw website. Een andere optie is om gebruik te maken van de “description box” onder de video. Op deze manier wint jouw bedrijf aan naamsbekendheid en is er een grotere kans om nieuwe potentiële klanten te krijgen.

Vertel je verhaal

YouTube video’s geven je de kans om het verhaal van jouw merk of bedrijf te vertellen op een krachtige manier. Je geeft kijker dus niet alleen maar informatie over jouw bedrijf. Maar je bouwt een connectie op met je kijkers. Zo kan je zelfs een langdurige relatie met hen opbouwen, een echte community. Het geeft je de mogelijkheid om jouw producten of diensten te promoten zonder dat je te direct overkomt.

Betere ranking in de zoekresultaten

Een grotere kans om hoog te ranken in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google? Ja, graag! Dit is de belangrijkste reden waarom je aan YouTube SEO moet doen want alleen zo wordt je YouTube kanaal gevonden. En hoger in de zoekresultaten zorgt ook voor meer clicks, etc. Video’s hebben een groter aandeel in universele zoekresultaten dan andere mediatools. YouTube video’s presteren dus duidelijk beter dan andere videoresultaten in de SERPs.

Algoritmen

Deze term is niet zo evident voor veel mensen. Aan de hand van algoritmen gaat YouTube een aanbevolen lijst maken. Deze lijst is gepersonaliseerd op basis van jouw eigen voorkeuren. Dit maakt dat kijkers alleen te zien krijgen wat zij willen zien en geen video’s die zij niet interessant vinden.

Aan de hand van een gemakkelijk voorbeeld zal je dit beter begrijpen. Stel dat je alleen video’s over koken kijkt, dan weet YouTube dat zij alleen dit soort video’s moeten tonen. Hoe langer je op YouTube zit, hoe meer dat zij over jou weten.

YouTube maakt gebruikt van een metric “watch time”. Dit is de tijd waarin gebruikers bij één en dezelfde video blijven. Dit is logisch want YouTube wil niet dat mensen video’s overslaan anders worden video’s minder gekeken.

Algoritmen houden rekening met verschillende factoren: kijkersretentie, vertoningen tot klikken, kijkersbetrokkenheid en andere factoren die je waarschijnlijk nooit te zien krijgt. YouTube past deze factoren vervolgens aan aan jouw profiel, zodat je sneller zou klikken op bepaalde video’s.

Wat moet je hiervan onthouden?

Als je jouw YouTube kanaal wil optimaliseren, zijn er twee belangrijke dingen die je zeker in het oog moet houden. Je moet enerzijds jouw gemiddelde weergaveduur maximaliseren, maar anderzijds ook de klikfrequentie. Zie hieronder deze piramide voor een beter beeld:

Voorbeeld belangrijke metrics in YouTube

Jouw video’s worden door YouTube voorgesteld aan een aantal mensen, op de homepage en op het voorgestelde tabblad. Hier zie je de statistieken van onze laatste video in de periode van 23 april tot 28 mei 2019. Op onze account hebben wij op dit moment 394 vertoningen, maar slechts een fractie van deze mensen hebben op onze video geklikt. Deze breuk wordt de klikfrequentie genoemd en het wordt uitgedrukt in een percentage. Dit is bij ons 20,1%.

Nadat iemand op jouw video geklikt heeft, zal YouTube meten hoelang dat deze video bekeken wordt. Dit is dan ook de reden waarom veel YouTube kanalen clickbait-titels, thumbnails en lange video’s gebruiken om de retentietijd te verlengen.

In YouTube wordt vaak gebruik gemaakt van clickbait. Clickbait is een manier waarop je interesse wekt bij jouw potentiële kijker. Interesse opwekken lijkt in eerste instantie toch niet verkeerd? Nee, dat klopt. Maar bij clickbait gebeurt het op een overdreven en gedramatiseerde manier met als doel dat er heel veel op geklikt wordt.

Wat is YouTube SEO

Nu dat je weet hoe YouTube in elkaar zit is het tijd om je video’s hoger te laten ranken. Dit kan door YouTube SEO. YouTube SEO is het proces waarbij je jouw video’s, afspeellijsten en kanaal gaat optimaliseren om hoog te scoren in de organische zoekresultaten. Je optimaliseert dit telkens voor één of meerdere zoekwoorden. YouTube rankt je video immers door te kijken hoe goed de titel, beschrijving en inhoud van je video is.

Onder onze infographic van YouTube SEO lijsten wij 8 tips voor je op om jouw video’s hoger te laten ranken.

SEO YouTube adviezen

1. YouTube zoekwoorden onderzoek

Het hele proces van YouTube SEO start met een zoekwoordenonderzoek. In deze stap ga je op zoek naar zoekwoorden die het onderwerp of thema van je video omschrijven. Als je een video maakt over local SEO, zal een mogelijk zoekwoord ‘local SEO’ zijn. Maar hoe vind je nu de perfecte zoekwoorden? Door een lijst met ideeën voor zoekwoorden aan te maken.

Het beste zoekwoord uit de lijst vinden kan via meerdere strategieën. Eerst en vooral kan je je richten op de zoeksuggesties van YouTube. Dat is heel gemakkelijk. Het enige dat je moet doen is naar YouTube gaan en een woord of zin invullen in de zoekbalk. YouTube zal dan enkele suggesties geven die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Deze zoekwoorden zijn termen die mensen daadwerkelijk op YouTube opzoeken dus je moet je niet afvragen of die termen populair zijn.

Je kan ook naar een populaire video in je niche gaan en dezelfde zoekwoorden kopiëren. Als een video veel weergaven heeft is deze waarschijnlijk geoptimaliseerd rond een populair zoekwoord. Deze strategie werkt als volgt. Bezoek een kanaal in je eigen niche. Sorteer vervolgens hun video’s op ‘meest populair’. Dit toont de video’s die de meeste weergaven hebben gegenereerd. Kies vervolgens de video waar jij ook een video over wilt maken en bekijk de zoekwoorden.

2. Zoekintentie identificeren

Zoekintentie verwijst naar de reden waarom een ​​gebruiker een specifiek zoekwoord opzoekt. Ga zelf op YouTube op zoek naar het zoekwoord waarop je wil rangschikken en analyseer waar de top 3 tot 5 resultaten overgaan (inhoud en invalshoek).
Als je het zoekwoord ‘website maken’ bijvoorbeeld ingeeft zal je tutorials te zien krijgen.


Als je wilt rangschikken tussen producten zoals Nintendo Switch spellen, zul je eerder review video’s moeten maken.

3. Maak video’s met een hoge betrokkenheid

Om je YouTube SEO te optimaliseren, moet je jouw kijker betrekken bij je video’s. Betrokkenheid is één van de belangrijkste ranking factoren in het YouTube-algoritme. Als je er niet in slaagt om je kijker te betrekken zal je niet rangschikken.
De betrokkenheid van je kijkers kun je meten in de YouTube studio. Wij leggen het even uit:

    • Ga naar YouTube studio

    • Klik op ‘video’s’

    • Hover over je video en klik op ‘analytics’

    • Scroll een beetje naar beneden. Daar vind je jouw kijkersloyaliteit. Hier kun je zien hoe lang kijkers je video bekijken.

    • Wil je meer informatie? Klik dan bovenaan in de balk op ‘betrokkenheid’

Hoe kun je je volgers nu meer betrekken? Heel eenvoudig! Wij geven enkele voorbeelden:

  • Vraag om de video te liken.
  • Stel vragen gedurende de video die ze in de reacties kunnen beantwoorden.
  • Vraag om te abonneren op jouw kanaal zodat ze niets missen
  • Maak gebruik van het i’tje in de rechterbovenhoek. Je kunt hier andere video’s of links linken waardoor je je kijker doorstuurt naar een andere video van je. Je kunt hier ook polls in plaatsen waardoor je interactiviteit krijgt met je kijkers.


4. On-page video optimalisatie

Naast de inhoud van je video moet je ook denken aan de andere YouTube SEO factoren zoals de titel en de beschrijving. YouTube heeft het meeste aandacht voor deze factoren:

  1. De titel
  2. De beschrijving
  3. De tags
  4. De thumbnail
  5. Het kanaal

Deze factoren hebben veel invloed aangezien ze zorgen voor een hoger click-trough-rate en dus zorgen voor meer views. Deze kun je optimaliseren door:

  1. Zoekwoorden in de titel te verwerken
  2. Zoekwoorden in de beschrijving te vermelden
  3. Je titel onder 60 tekens te houden en het belangrijkste in het begin te plaatsen
  4. Nieuwsgierigheid te wekken of een probleemoplossing te bieden met je titel
  5. Een thumbnail te creëren die vertelt waarover de video gaat
  6. Relevante zoekwoorden als tags te gebruiken
  7. 9 tot 12 tags te gebruiken
  8. Voeg een goede kanaalbeschrijving toe (zo weet YouTube waarover je video’s maakt)
  9. Voeg links naar je socialemediakanalen toe

5. De video optimaliseren

Een van de belangrijkste doelstellingen van YouTube SEO is om ervoor te zorgen dat de video’s de kijkers betrekken. Om nog hoger te ranken kun je gebruik maken van ondertitels of closed captions. Men gaat ervan uit dat YouTube de ondertitels leest om beter te begrijpen waarover je video gaat. Ondertitels zijn ook heel handig als je anderstalige kijkers hebt.

Naast ondertitels kun je ook gebruik maken van ‘Cards’. Cards zijn eigenlijk de kleine i’tjes in de rechterbovenhoek van de video. Je kunt deze gebruiken om een poll te starten of om de kijker door te sturen naar een andere relevante video.
Als laatste kun je ook een eindscherm toevoegen op het einde van de video. Via YouTube Studio kan je jouw eindscherm personaliseren. Je kunt de kijkers gemakkelijk laten abonneren op je kanaal en ze doorsturen naar je recente video wat zorgt voor meer views. Hier even een korte tutorial:

<ul>

  • Ga naar YouTube Studio

  • Klik op video’s en kies de video waar je een eindscherm aan wilt toevoegen

  • Ga in de linkerbalk naar ‘editor’

  • Hier zal je je volledige video zien. Aan de onderkant zul je 3 balken zien en daar klik je op het onderste plusje ‘elementen toevoegen’

  • In het pop-up venster kun je meerdere elementen kiezen. Heb je al eerder een eindscherm gemaakt? Dan kun je kiezen voor een template. Is dit de eerste keer dat je deze functie gebruikt? Dan kan je kiezen welke elementen je wilt zien op je eindscherm.

6. Promoot je video

Na het uploaden van de video moet je deze ook promoten. Heb je verschillende sociale mediakanalen? Deel je video dan op verschillende tijden op deze kanalen. Elk kanaal heeft een andere doelgroep dus is de kans groter dat je meer mensen bereikt.

7. Maak playlists

Afspeellijsten zijn eigenlijk heel gemakkelijk. Je maakt gewoon een korte serie van relevante video’s. Stel, je maakt een playlist genaamd ‘social media’. In deze afspeellijst kun je een video maken over Twitter en over Instagram. Zo creëer je eigenlijk een mini serie die mensen gewoon kunnen uitkijken.
Zo maak je een playlist:

    • Ga naar je eigen YouTube kanaal.

    • Ga naar je video’s en hover over de video die jij graag in een afspeellijst zou willen hebben. Je zal zien dat er 3 puntjes tevoorschijn komen.

    • Klik op deze puntje en klik verder op ‘Opslaan in playlist’.

    • Hier kun je kiezen. Heb je al een afspeellijst gemaakt en wil je deze nieuwe video erin steken dan klik je gewoon op de bestaande playlist. Heb je nog geen playlist gemaakt of wil je een tweede maken, klik dan op ‘Nieuwe playlist maken’.

    • Nu kun je een titel kiezen en of je deze playlist openbaar of privé wilt houden. Klik daarna op creëren en jouw playlist bestaat!

8. De thumbnail optimaliseren

Zorg dat jouw kijkers op jouw video’s klikken door gebruik te maken van een aantrekkelijke thumbnail. Een thumbnail zorgt er in eerste instantie voor dat jouw YouTube kanaal- en video’s er verzorgd uitzien. Het vergroot ook de kans op meer weergaven. Thumbnails geven kijkers een betere momentopname van de video’s. Dit is een van de redenen waarom mensen jouw video’s zullen kijken. Het brengt namelijk goed in kaart waarover de video gaat.
Net zoals bij het gebruik van alt-tags zorgt een relevante bestandsnaam bij een thumbnail dat je afbeelding (in dit geval de thumbnail) hoog in Google wordt gerangschikt.

Conclusie

YouTube SEO is dus eigenlijk niet zo moeilijk maar zeker nodig om je YouTube kanaal optimaal onder de aandacht van kijkers te brengen. Optimaliseer je video’s, titels en tags, voeg cards en eindschermen toe en YouTube zal je al meteen meer waarderen. Het grootste struikelblok is de betrokkenheid van je kijker vergroten. Probeer daarvoor te focussen op wat je video leuk maakt voor de kijker en werk daarop verder. Zo kan je het best aan de slag met YouTube SEO. Met goede content en de nodige tijd zal jouw YouTube kanaal bekender worden. Veel succes! En vergeet ook zeker niet om onze infographic met de belangrijkste YouTube SEO adviezen op te slaan op jouw computer!

Online Marketing Monkey

Met deze blogpost weet je nu al veel meer over SEO YouTube. Wij willen altijd onze kennis en ervaring met je delen. Op ons YouTube kanaal kan je veel meer vinden over SEO en hoe je jouw website kan optimaliseren.

Wil je bijleren over SEO ? Abonneer dan op ons YouTube kanaal.

YouTube kanaal Online Marketing Monkey