Zero click searches

Wat zijn zero click searches?

Zero click searches zijn zoekopdrachten waarbij de zoeker niet meer doorklikt naar jouw website om een antwoord op zijn vraag te krijgen. Dit komt door verschillende nieuwe features in de zoekmachines. Onder andere betaalde advertenties en featured snippets zijn verantwoordelijk voor deze zero click searches, evenals AI in Search Generative Experience. Zij geven als het ware al een antwoord op de vraag zonder een website te moeten bezoeken.

Met het volgende voorbeeld verduidelijken we dit even. We zijn op zoek naar de hoofdstad van het eiland Malta. We zoeken op de vraag ‘wat is de hoofdstad van Malta’. Zoals we kunnen zien in onderstaande afbeelding geeft Google zelf ons automatisch al het antwoord op deze vraag, namelijk Valletta.

Zelfs met een kortere vraag, zoals simpelweg ‘hoofdstad Malta’ zouden we hetzelfde antwoord krijgen. De reden hiervoor is dat Google steeds slimmer wordt en zijn gebruikers antwoorden wil bieden zonder dat ze daarvoor verder hoeven door te klikken.

Dit is natuurlijk negatief voor SEO, aangezien een groot aantal zoekopdrachten nu niet meer leidt tot nieuwe kliks op een website. Op dit moment leidt meer dan 50% van de zoekopdrachten tot zero click searches. Meer details over deze cijfers lees je in het artikel van Sparktoro.

 

 

Een studie van SemRush in 2022 bevestigen deze toch vrij hoge cijfers.

Gevolgen voor SEO

  • Minder organisch verkeer, aangezien mensen direct het antwoord (voor eenvoudige zoekopdrachten) al vinden in de SERPs.
  • Zero-click-zoekopdrachten zijn niet ideaal voor de CTR van zoekwoorden. Denk hierbij met name aan zoekopdrachten zoals “Welk weer morgen in Brugge” of “Hoe oud is de premier van België”
  • SEO copywriting voor creatie van hoogwaardige kwaliteistcontent wint verder aan belang.
  • Regelmatig zoekwoorden onderzoek, tracking, actualisering en bijsturing worden nog belangrijker.

Oorzaken voor zero click search

De belangrijkste redenen voor zero click searches zijn de verschillende functionaliteiten die zoekmachines eigenlijk continu doorvoeren.

  • Featured snippets: Dit zijn beknopte, gemarkeerde stukken informatie die bovenaan de zoekresultaten worden weergegeven en directe antwoorden bieden op gebruikersvragen, zonder dat ze op een link hoeven te klikken.
  • Kennispanelen: Deze panelen bieden samengevatte informatie over entiteiten, zoals personen, plaatsen of organisaties, op de zoekresultatenpagina.
  • Google ads: Betaalde advertenties verschijnen vaak bovenaan de zoekresultaten en kunnen prominente ruimte innemen, waardoor de aandacht van gebruikers wordt afgeleid van organische zoekresultaten.
  • Mensen Vragen Ook” Vakken: Deze interactieve vakken presenteren aanvullende gerelateerde vragen en moedigen gebruikers aan om meer informatie te verkennen zonder weg te klikken.
  • Beeld- en Videocarrousels: Visuele contentcarrousels tonen afbeeldingen en video’s rechtstreeks in de zoekresultaten, waardoor de noodzaak voor gebruikers om websites te bezoeken voor media-inhoud wordt verminderd.
  • Search Generative Experience: search met automatisch gegenereerde antwoorden via AI.

De oplossing

  • Het heeft ons inziens weinig zien te vechten tegen deze trends.
  • De beste oplossing om de strijd aan te gaan met deze zero click searches is door je website zo te optimaliseren dat jouw pagina’s als direct antwoord worden gegeven door Google.
  • Het is belangrijk om met jouw website zelf als featured snippet en andere kennispanelen getoond te worden. Dit versterkt je site- en merknaam als betrouwbare bron van informatie. 
  • De ultieme oplossing? Een betrouwbaar merk & website worden die gebruikers meteen raadplegen, nog voordat ze gaan googlen. Dit helpt om de druk van SEO als belangrijk wervingskanaal te verminderen. Denk hierbij aan Apps, E-maillijsten en community’s. 

Hoe kan je je website nu het best bijsturen voor zoekwoorden die echt belangrijk zijn voor jouw sector, maar waarvan te verwachten is dat ze een zero click search opleveren? Je zal waarschijnlijk niet veel SEO verkeer ervoor op de site krijgen, daarom verleg je best het doel van het verkrijgen van verkeer naar het verkrijgen van merkzichtbaarheid.

1. Zorg voor kwalitatieve content

Om een goede positie binnen de zoekresultaten te verkrijgen, is het noodzakelijk om informatieve en kwalitatieve content aan te bieden. Creëer content die goed onderbouwd is en het beste antwoord geeft op de vraag van een bezoeker.

2. Maak gebruik van vragen als zoekwoorden

  • Doe onderzoek naar vraaggerichte zoekwoorden en optimaliseer deze in je content. Vaak zullen vragen die starten met wat, waar, wanneer, wie, waarom en hoe in de zoekbalk terechtkomen.
  • Focus op niche zoekwoorden.

3. Gebruik relevante afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen ervoor dat je content niet eentonig en saai wordt. Ze houden de lezers als het ware bezig. Gebruik je gerelateerde beelden in je content? Dan vergroot je de kans dat dit stukje content opgenomen wordt in de zoekresultaten. Bovendien lezen de crawlers ook de beelden en hun alt-teksten.

4. Denk aan de structuur van je content

Door structuur in je content te brengen, zorg je ervoor dat crawlers de inhoud beter kunnen indexeren en rangschikken. Daarnaast verbetert het de User Experience (UX) en User Interface (UI) van je website. Zorg voor passende heading-tags en title-tags maar deel ook de content op in punten en paragrafen.

5. Maak een FAQ

Een FAQ (Frequently Asked Questions) geeft andere relevante vragen weer die een verband hebben met de zoekterm. Door een FAQ-sectie toe te voegen vergroot je de mogelijkheid om getoond te worden in een featured snippet.

6. Linkbuilding

Kwalitatieve links zijn essentieel om te ranken in de zoekresultaten. Linkbuilding kan ervoor zorgen dat er meer verkeer naar je website komt. Daarnaast zorgt het ook voor een hogere domeinautoriteit. Als de inhoud ook optimaal is, dankzij de eerder vernoemde tips te gebruiken, dan wordt het gemakkelijker om een featured snippet te verkrijgen.

Hulp nodig bij je SEO?