Zoals jullie al in de blog rond de SEO trends voor 2020 konden lezen neemt het aantal zero click searches steeds toe.
Maar wat zijn zero click searches nu precies en welke invloed hebben ze op jouw SEO.

Wat zijn zero click searches?

Zero click searches zijn zoekopdrachten waarbij de zoeker niet meer doorklikt naar jouw website om een antwoord op zijn vraag te krijgen. Dit komt door verschillende nieuwe features in de zoekmachines. Onder andere betaalde advertenties en featured snippets zijn verantwoordelijk voor deze zero click searches. Zij geven als het ware een antwoord op de vraag zonder een website te moeten bezoeken.

Met het volgende voorbeeld verduidelijken we dit even. We zijn op zoek naar de hoofdstad van het eiland Malta. We zoeken op de vraag ‘wat is de hoofdstad van Malta’. Zoals we kunnen zien in de foto geeft Google ons automatisch het antwoord op deze vraag, namelijk Valletta.

Zelfs met een kortere vraag, zoals simpelweg ‘hoofdstad Malta’ zouden we hetzelfde antwoord krijgen. De reden hiervoor is dat Google steeds slimmer wordt en zijn gebruikers antwoorden wil bieden zonder dat ze daarvoor ver hoeven door te klikken.

Dit is natuurlijk negatief voor onze SEO, aangezien een groot aantal zoekopdrachten niet meer leidt tot nieuwe kliks op jouw website. Op dit moment leidt meer dan 50% van de zoekopdrachten tot zero click searches. Meer details over deze cijfers lees je in het artikel van Sparktoro.

 

Eén van de belangrijkste factoren die zorgt voor dit hoge percentage zero click searches is voice search. Dankzij de groeiende populariteit van de apparaten zoals Siri, Alexa en zelfs Google’s zoekopdracht met behulp van spraak, kunnen gebruikers een term opzoeken door hun vraag in te spreken. De zoekmachines geven dan automatisch antwoord, zonder ook maar ergens op te moeten klikken.

Maar hoe lossen we dit nu op?

De oplossing

De enige oplossing om de strijd aan te gaan met deze zero click searches is door je website zo te optimaliseren dat jouw pagina’s als direct antwoord worden gegeven door Google. Het wordt belangrijk om met jouw website zelf als featured snippet getoond te worden. Hoe kan je je website nu het best optimaliseren?

1. Zorg voor kwalitatieve content

Om een goede positie binnen de zoekresultaten te verkrijgen, is het noodzakelijk om informatieve en kwalitatieve content aan te bieden. Creëer content die goed onderbouwd is en het beste antwoord geeft op de vraag van een bezoeker.

2. Maak gebruik van vragen als zoekwoorden

Doe onderzoek naar vraaggerichte zoekwoorden en optimaliseer deze in je content. Vaak zullen vragen die starten met wat, waar, wanneer, wie, waarom en hoe in de zoekbalk terechtkomen.

3. Gebruik relevante afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen ervoor dat je content niet eentonig en saai wordt. Ze houden de lezers als het ware bezig. Gebruik je gerelateerde beelden in je content? Dan vergroot je de kans dat dit stukje content opgenomen wordt in de zoekresultaten. Bovendien lezen de crawlers ook de beelden en hun alt-teksten.

4. Denk aan de structuur van je content

Door structuur in je content te brengen, zorg je ervoor dat crawlers de inhoud beter kunnen indexeren en rangschikken. Daarnaast verbetert het de User Experience (UX) en User Interface (UI) van je website. Zorg voor passende heading-tags en title-tags maar deel ook de content op in punten en paragrafen.

5. Maak een FAQ

Een FAQ (Frequently Asked Questions) geeft andere relevante vragen weer die een verband hebben met de zoekterm. Door een FAQ-sectie toe te voegen vergroot je de mogelijkheid om getoond te worden in een featured snippet.

6. Linkbuilding

Kwalitatieve links zijn essentieel om te ranken in de zoekresultaten. Linkbuilding kan ervoor zorgen dat er meer verkeer naar je website komt. Daarnaast zorgt het ook voor een hogere domeinautoriteit. Als de inhoud ook optimaal is, dankzij de eerder vernoemde tips te gebruiken, dan wordt het gemakkelijker om een featured snippet te verkrijgen.

Op de hoogte blijven ? Schrijf in op onze nieuwsbrief!

Schrijf je in