zoekintentie en seo

Wat is zoekintentie?

Zoekintentie of gebruikersintentie in SEO onderzoekt de behoefte die schuilgaat achter iemands zoekopdracht. Welk doel heeft de gebruiker voor ogen met zijn of haar zoekopdracht? Als SEO’er is deze informatie van goudwaarde. We willen immers allemaal dat de zoekterm, de content en de boodschap één mooi geheel vormen voor de zoekmachine.

Welke soorten zoekintentie bestaan er?

Op basis van de zoekintentie, onderscheiden we verschillende soorten zoekopdrachten:

  • Informatieve zoekintentie
  • Commerciële zoekintentie
  • Transactionele zoekintentie
  • Lokale zoekintentie

Informatieve zoekintentie

De zoekopdrachten met een informatieve zoekintentie beginnen meestal met de klassieke woorden: wat, hoe, wie, wanneer en welke. Sinds de komst van de zogenaamde featured snippets is het steeds maar moeilijker geworden om helemaal boven te staan. Wat uiteraard niet betekent dat de inspanningen om met jouw content op deze zoektermen te ranken in de zoekmachine, nutteloos zijn.

Transactionele zoekintentie

Voor bedrijven en handelaars zijn deze categorie van zoektermen vaak de meest interessante. Er gaat immers een aankoopintentie schuil achter deze zoekopdrachten. Hij of zij is actief op zoek naar een product of dienst met de bedoeling om over te gaan tot een aankoop of conversie. Deze zoektermen zijn vaak te herkennen aan werkwoorden als bestellen of kopen. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de bovenste posities in de SERP ingenomen worden door betalende advertenties.

Oriënterende zoekintentie

Wie bij een zoekopdracht woorden gebruikt als tips, voordelen, prijzen, kosten, … is in stadium waarbij voornamelijk gezocht wordt naar advies en informatie rond een product, dienst of topic. Voor heel wat bedrijven en sectoren kunnen blogposts de ideale landingspagina vormen om tegemoet te komen aan deze oriënterende zoekintenties. In een blogpost kan je namelijk haarfijn de specificaties, voor-en nadelen van gelijkaardige producten op een rijtje zetten. Je geeft op die manier mee richting aan de aankoopbeslissing.

Lokale zoekintentie

Stel bijvoorbeeld dat je actief bent als loodgieter. In heel wat gevallen zal het voor de consument van belang zijn dat je snel ter plaatse bent. Hij of zij zal zoekopdrachten ingeven als ‘loodgieter Brugge’. Weet dat Google dit ook weet en dus in heel wat gevallen op basis van de locatie van de surfer, resultaten zal geven met in ons voorbeeld, loodgieters in de buurt.

Commerciële zoekintentie

Deze term is in feite een verzamelnaam voor twee eerder genoemde vormen van zoekintentie. De gebruikers is op zoek naar een product of dienst. Dat hebben ze in ieder geval gemeen. Bij dit soort van zoekopdrachten is het echter niet zeker of er ook meteen zal worden aangekocht. In dat laatste geval hebben we te maken met een oriënterde zoekintentie. Anders spreken we over een transactionele zoekintentie

Hoe SEO optimaliseren voor de zoekintentie?

Zoekwoordenonderzoek in functie van zoekintentie

Zoals bijna ieder goed SEO-contentplan start alles met een zoekwoordenonderzoek. Ga voor jouw bedrijf de zoekwoorden bepalen waarop je wilt gevonden worden. De volgende tools en tips kunnen je daarbij helpen:

  • Keywordplanner van Google Ads;
  • Google Trends;
  • Answerthepublic
  • Concurrentie-onderzoek
  • Ubersuggest

Zoekwoordclusters op basis van zoekintentie

Nadat je tot een lijst bent gekomen van relevante zoekwoorden kan je in een volgende stap deze woorden segmenteren op basis van de hierboven beschreven categorieën van zoekintenties. Deze clusters zullen vervolgens thuishoren op een specifieke pagina. Zoals eerder beschreven, zullen de zoekwoorden met een zogenaamde oriënterende zoekintentie tot hun recht komen op een informatieve blogpost waar de voor-en nadelen van ieder product met elkaar vergeleken worden. De zoektermen met een eerder transactionele zoekintentie horen dan weer eerder thuis op een categorie-of productpagina.

Waarom is zoekintentie belangrijk voor SEO

Zoals we in eerdere blogposts al schreven, de SERP wordt steeds relevanter. De match tussen wat iemand zoekt en wat hij of zij te zien krijgt in de zoekresultaten is met andere woorden van een altijd maar hogere kwaliteit. Zorg er dus voor dat je met jouw content voldoende relevant blijft voor de zoekresultaten.

Zoekintentie en machine learning

Het begrip van Google gaat steeds verder. Eind oktober 2019 kondigde Google een belangrijke update aan haar algoritme aan. Het kreeg de naam BERT. Dankzij deze update moet de zoekmachine nog beter in staat zijn om onder meer ook de zoekintentie van zoekopdrachten beter te begrijpen. Daardoor zullen de zoekresultaten nog meer in lijn liggen met het doel dat de gebruiker voor ogen heeft.

Een andere voorbeeld van het belang van machine learning bij zoekintenties vind je terug bij tools als Search Metrics

Conclusie rond SEO en zoekintenties

Onthoud voornamelijk dat je bij het maken van een contentplan maar beter een zoekwoordenonderzoek uitvoert dat rekening houdt met de diverse zoekintenties. Enkel zo zal je in staat zijn om voldoende relevant te blijven in de zoekresultaten voor die zoekwoorden waarop je als bedrijf of organisatie gevonden wilt worden.