zoekintentie en seo

Wat is zoekintentie?

Zoekintentie of gebruikersintentie in SEO onderzoekt de behoefte die schuilgaat achter iemands zoekopdracht. Welk doel heeft de gebruiker voor ogen met zijn of haar zoekopdracht? Als SEO’er is deze informatie van goudwaarde. We willen immers allemaal dat de zoekterm, de content en de boodschap één mooi geheel vormen voor de zoekmachine.

Welke soorten zoekintentie bestaan er?

Op basis van de zoekintentie, onderscheiden we verschillende soorten zoekopdrachten:

  • Informatieve zoekintentie
  • Commerciële zoekintentie
  • Transactionele zoekintentie
  • Lokale zoekintentie

Informatieve zoekintentie

De zoekopdrachten met een informatieve zoekintentie beginnen meestal met de klassieke woorden: wat, hoe, wie, wanneer en welke. Sinds de komst van de zogenaamde featured snippets is het steeds maar moeilijker geworden om helemaal boven te staan. Wat uiteraard niet betekent dat de inspanningen om met jouw content op deze zoektermen te ranken in de zoekmachine, nutteloos zijn.

Transactionele zoekintentie

Voor bedrijven en handelaars zijn deze categorie van zoektermen vaak de meest interessante. Er gaat immers een aankoopintentie schuil achter deze zoekopdrachten. Hij of zij is actief op zoek naar een product of dienst met de bedoeling om over te gaan tot een aankoop of conversie. Deze zoektermen zijn vaak te herkennen aan werkwoorden als bestellen of kopen. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de bovenste posities in de

Waarom is zoekintentie belangrijk voor SEO

Zoals we in eerdere blogposts al schreven, de SERP wordt steeds relevanter. De match tussen wat iemand zoekt en wat hij of zij te zien krijgt in de zoekresultaten is met andere woorden van een altijd maar hogere kwaliteit. Zorg er dus voor dat je met jouw content voldoende relevant blijft voor de zoekresultaten.

Zoekintentie en machine learning

Het begrip van Google gaat steeds verder. Eind oktober 2019 kondigde Google een belangrijke update aan haar algoritme aan. Het kreeg de naam BERT. Dankzij deze update moet de zoekmachine nog beter in staat zijn om onder meer ook de zoekintentie van zoekopdrachten beter te begrijpen. Daardoor zullen de zoekresultaten nog meer in lijn liggen met het doel dat de gebruiker voor ogen heeft.

Een andere voorbeeld van het belang van machine learning bij zoekintenties vind je terug bij tools als Search Metrics

Conclusie rond SEO en zoekintenties

Onthoud voornamelijk dat je bij het maken van een contentplan maar beter een zoekwoordenonderzoek uitvoert dat rekening houdt met de diverse zoekintenties. Enkel zo zal je in staat zijn om voldoende relevant te blijven in de zoekresultaten voor die zoekwoorden waarop je als bedrijf of organisatie gevonden wilt worden.