Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek of keyword research is de eerste stap om een succesvolle SEO-strategie op te stellen. Tijdens het zoekwoorden onderzoek onderzoek je welke zoekopdrachten potentiële klanten in zoekmachines zoals Google intypen. Vervolgens tracht je deze strategisch op te nemen in de content van je website zodat jouw website méér en hoger in de zoekresultaten zal verschijnen.

1. Belang van zoekwoorden onderzoek

Online vindbaarheid begint bij Google. Potentiële klanten gaan op zoek naar informatie over jouw bedrijf door één of meerdere woorden in de zoekbalk van Google, Bing of Yahoo te typen.

google zoekbar

Vervolgens wil je natuurlijk met jouw website zo hoog mogelijk verschijnen in de organische zoekresultaten, zoals op onderstaande afbeelding.

SERP

Door je gevonden zoekwoorden af te stemmen op je website, zorg je ervoor dat je kan verschijnen in de top-zoekresultaten. Maar hoe kan nu zoekopdrachten vinden? Door je eigen zoekwoorden onderzoek op te stellen!

Zoekwoorden onderzoek is één van de belangrijkste SEO aspecten voor een website. Het is de basis om (hoog) te ranken voor belangrijke en relevante zoekopdrachten uit jouw business. Veel bezoekers laten landen op je website is niet het belangrijkste. Op de eerste plaats wil je namelijk geïnteresseerden op je website laten landen waarvan de kans het grootst is dat ze een conversie voltooien.

Via zoekwoorden onderzoek kom je drie zaken te weten namelijk

  • op welke relevante zoekopdrachten er precies gezocht wordt;
  • welke nieuwe markttrends er aanwezig zijn;
  • leer je het online zoekgedrag van je klanten beter begrijpen.

De juiste zoekwoorden voor je bedrijf leren kennen is de basis van effectieve SEO. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden in relatie staan met je bedrijfspropositie en USP‘s. Daarnaast kennen ze een hoog zoekvolume, hoge waarde en lage concurrentie. Ze zijn als het ware een kompas voor jouw SEO: ze zeggen wat te doen en of je vooruitgang maakt.

In deze blogpost gebruiken we de woorden zoekwoord, zoekopdracht, zoekterm, keyword en search query als synoniemen. Daarnaast kan een zoekopdracht uit één of meerdere woorden bestaan.

2. Brainstorm

Hoe kan je relevante zoekwoorden ontdekken? Dit kan op twee verschillende manieren:

  • Brainstorm: hierbij begin je van scratch.
  • Bestaande zoekwoorden: begin vanuit bestaande zoekwoorden en sla de brainstorm over.

Toch is het interessant om jaarlijks of tweejaarlijks een brainstorm rond je zoekwoorden te organiseren. Vaak ontdek je op deze manier nieuwe ideeën. Denk tijdens het zoekwoorden onderzoek na over welke zoekwoorden jouw klanten googlen. Welke zoekwoorden typen ze in in de zoekbalk van Google wanneer ze op zoek gaan naar jouw product/ dienst? Organiseer een brainstorm, dit kan alleen of in kleine groepjes van 2 tot 3 personen. Sluit geen enkel zoekwoord uit, er zijn namelijk geen foute antwoorden. Gebruik zowel je gezond verstand als je productenkennis.

Houd rekening met het volgende:

  • Hoe zou iemand googlen die je sector al lang kent?
  • En hoe zou iemand zoeken die compleet nieuw is in de branche?
  • Zijn er bepaalde relevante ‘hulp-zoekwoorden’ (zoals bijvoorbeeld stadsnamen als Gent & Mechelen of bijvoeglijke naamwoorden als gratis, goedkoop, uniek, etc.)?
  • Denk eveneens aan synoniemen zoals korte broek & short
  • Schrijf alles op waaraan je denkt & sluit niets uit, dus ook de namen van concurrenten, spelfouten, alternatieven, etc.
  • Denk oa aan:
    • Onderwerpen : productomschrijvingen, services, oplossingen, problemen, …
    • Merken :  bedrijfsnamen, productnamen, productmodellen, serienummers, personen, …
    • Lokale zoekopdrachten :  zoekwoorden + plaatsnamen, provincies, regio’s, landen
    • Gerelateerde onderwerpen
    • Actualiteiten en (seizoensgebonden) trends

Download hiervoor dit werkdocument op volgend adres: https://www.onlinemarketingmonkey.be/downloads/Zoekwoorden-werkdocument.pdf

Goed om weten:

  • Google probeert regelmatig haar zoekresultaten te optimaliseren a.d.h.v. updates.
  • Via de Algoritme update Google Hummingbird (Kolibri) tracht het niet alleen naar de zoekwoorden zelf te kijken, maar ook meteen al mogelijke antwoorden te formuleren.
  • voorbeeld: voor de zoekopdracht ‘Wat is de hoofdstad van Frankrijk’ komt Google zelf al met het antwoord ‘Parijs’

snippet google

3. Zoekwoorden tools

De gevonden zoekopdrachten van de brainstorm-sessie gaan we nu verder verfijnen. Hiervoor zullen we een aantal online tools gebruiken die ons hierbij kunnen helpen.

3.1. Google Autocomplete functie

Ga naar google.be (met taal = Nederlands) en begin een gevonden zoekterm van te typen. Je ziet dat Google al na enkele letters zelf zoektermen voorstelt in de dropdown die je ziet wanneer je start met intypen van een trefwoord in de Google zoekmachine. Trefwoorden halen enkel maar deze lijst indien er afgelopen maand minstens 10 maal op gezocht is. Deze ‘voorstellen’ worden de autocomplete functie van Google genoemd en zijn gebaseerd op echte zoekopdracht van andere gebruikers. Het is een hulpmiddel om nieuwe ‘hulp-zoekwoorden’ te vinden.

Google Autocomplete

Zodra je een basiszoekwoord en spatie intypt in de Google-zoekfunctie (bijvoorbeeld ‘tennisra‘), verschijnen er meer zoekopdrachten. Je kan bijvoorbeeld ook een basiszoekwoord + spatie + letter ‘a’ typen en kijken welk suggesties er verschijnen voor a, b, c, d, ect.

Een andere handig weetje is dat Google onderaan de zoekopdrachten gerelateerde zoektermen toont. Typ een basiszoekwoord en scroll tot onderaan de pagina.

3.2. Ubersuggest

Met Ubersuggest kan je aan de hand van je basiszoekterm eenvoudig honderden nieuwe keywords genereren. Zoals de naam al duidelijk maakt, gebruikt deze gratis SEO-tool de Google’s functie Autosuggest. Maar ook data van de Google Keyword Planner. Ubersuggest verzamelt vervolgens al deze zoektermen en gebruikt ze in haar tool.

Ubersuggest tool

3.3. Google Trends

  • Google Trends verschaft je eveneens meer info over hoe je relevante zoekwoorden zich gedragen over een bepaalde periode; erg handig om bepaalde seizoenstrends te ontdekken.
  • Zet de juiste filters qua regio, periode, categorieën en google-kanaal
  • Als je naar beneden scrollt, krijg je eveneens meer info over gerelateerde onderwerpen.

Google Trends

3.4. Check website concurrentie

  • Google een aantal van je gevonden zoekopdrachten en bezoek de websites van de concurrenten die je het meest tegenkomt op de top 3 posities van de eerste pagina van de organische SEO-zoekresultaten.
  • Door te kijken hoe zij hun title tag (en eventueel ook de meta description tag) hebben ingevuld, krijgen we een idee welke zoekwoorden zij belangrijk vinden voor welbepaalde producten en diensten.
  • Eens op hun webpagina, klik op rechter-kant van je muis en selecteer ‘Paginabron’.
  • Type CTRL + f
  • Type in het zoekveld <title> en nadien meta name=”description”
  • voorbeeld van de broncode van de zalando-pagina https://www.zalando.nl/damesschoenen-enkellaarzen/ hieronder

title tag

  • In de <title tag> gebruikt Zalando dus “Enkellaarzen online kopen ” (en niet enkellaarsjes of dameslaarsjes of enkellaarzen dames ect). We krijgen zo een idee welke zoekopdracht zij targetten.
  • Zelfde redenering voor de meta description.
  • Kijk voor de verschillende zoekopdrachten hoe je concurrentie deze 2 velden invullen.
  • Het doel is na te gaan hoe je concurrentie met dit denkproces is omgegaan en er maximaal van te leren voor het zoekwoorden onderzoek.

Ook interessant om lezen: zoekwoordplanners, zie https://www.onlinemarketingmonkey.be/zoekwoordplanners/

3.5. AnswerThePublic

  • zie https://answerthepublic.com/
  • het levert je vaak extra relevante (longtail) zoekwoorden op en je leert steeds beter de behoeften en problemen van je doelgroep kennen.

Answer The Public

3.6. Google Ads: historische data

  • Heb  je al campagnes lopen via Google AdWords? Dan helpt die historische data bij het verder in kaart brengen van kansrijke en relevante zoekwoorden.
  • Kijk in je Google AdWords-account onder ‘zoektermen’ welke zoekwoorden effectief ook conversies opleveren.
  • Voeg de relevante zoekwoorden toe het zoekwoorden-werkdocument.

adwords zoektermen

3.7. Google Search Console

  • Bij welke zoekopdrachten verschijnt je site al in de organische zoekresultaten? Hoe vaak levert deze vertoning ook een klik op?
  • Deze info kan je te weten komen in je bestaande Google Search Console account.
  • Gebruik de filters (aantal klikken, vertoningen, CTR en positie) en selecteer een periode onder ‘Zoekopdrachten’.
  • Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je werkblad.

zoektermen search console

3.8. AdWords zoekwoordplanner

Last but not least: gebruik de Google Ads zoekwoordenplanner voor je zoekwoorden onderzoek. Je kan het als volgt openen:
bestaand AdWords account > Tools > Zoekwoordplanner > Zoekwoorden vinden :

zoekwoordplanner

Geef een gevonden zoekopdracht in en klik op ‘Aan de slag’:

  • Je krijgt een idee van de gemiddeld aantal keren dat op een zoekopdracht wordt gezocht en of de concurrentie hoog/normaal/laag is.
  • Je ziet eventuele seizoenspieken en wat de verdeling is mobiel/desktop/tablet.
  • Vergeet niet bovenaan de juiste parameters in te vullen voor Locaties & Taal & Zoeknetwerk
  • de tool geeft zowel nieuwe basiszoekwoorden & synoniemen (bijvoorbeeld verbouwen voor renoveren) als hulpzoekwoorden
  • Door te klikken op ‘Filteren’ en ‘Kolommen’ kan je verder filteren (bijvoorbeeld ‘toon enkel zoekwoorden met een gem. maandelijks zoekvolume > 20’)
  • Het bedrag in de kolommen ‘Bod voor bovenaan de pagina (laag bereik)’ en ‘Bod voor bovenaan de pagina (hoog bereik)’ tonen resp. het Bod wat adverteerders in het verleden hebben betaald als bod om bovenaan de pagina van een zoekwoord te verschijnen. Deze statistiek is gebaseerd op je locatie en instellingen voor het zoeknetwerk. De gemiddelde CPC van je zoekwoorden kan variëren.
  • Je zal eveneens constateren dat de tool vaak ook niet-relevante suggesties maakt, dus wees kritisch
  • Weet dat er verschillende types van bezoekers zijn; niet iedere bezoeker heeft een aankoopintentie.
    • de oriënterende bezoeker
    • de vergelijkende bezoeker
    • de bestellende bezoeker
    • de herhalingsaankoper
    • de afterservice bezoeker
  • Onderscheid tussen volume vs. waarde:
    • we willen natuurlijk keywords vinden met een hoog zoekvolume
    • maar deze keywords zijn vaak ‘oriënterende’ en algemene zoekopdrachten van surfers die zich momenteel willen informeren  (bijvoorbeeld ‘renovatie’); dergelijke zoekwoorden worden ook wel informatieve zoekwoorden genoemd.
    • hoe specifieker de search (bijvoorbeeld huis verbouwen Gent ), hoe lager het zoekvolume en hoe hoger het voorgestelde AdWords bod, maar ook hoe hoger de koopintentie en hoe interessanter dergelijke zoekterm op te nemen !
    • Deze zoektermen worden ook wel ‘transactionele zoekwoorden’ genoemd. Het zijn op de eerste plaats deze woorden die we willen vinden.
  • Tracht ook 1 of meerdere niche zoekwoorden te vinden; dit zijn woorden met lagere  zoekvolumes die de concurrentie soms nog niet ontdekt heeft (bijvoorbeeld kantoorrenovatie west-vlaanderen) én in het algemeen veel beter converteren dan basiszoekwoorden. Meer informatie, zie ook https://www.onlinemarketingmonkey.be/niche-zoekwoorden/

Pas de Google-autocomplete tool toe, gebruik Ubersuggest, Check de pagetitle en meta descriptions van je 3 belangrijkste concurrenten. Bekijk eveneens wat je kan leren van Google Trends, AnswerThe Public, Google AdWords en Google Search Console. Noteer de resultaten op het zoekwoorden-werkblad samen met de volumes en CPC’s van de meest relevante zoekwoorden. Je hoeft nog geen rekening te houden met  structuur en indelingen. Bedoeling is vooral een beeld te krijgen van informatieve- en transactionele zoekwoorden.

4. Zoekwoorden structureren

Met behulp van de tips uit punt 3 zou je nu een pak  zoekopdracht gevonden moeten hebben. Welke zoekwoorden ga we nu effectief kiezen en gebruiken voor ons zoekwoorden onderzoek ? En nadien voor de optimalisatie van je webpagina’s ?

De gevonden zoekopdrachten gaan we nu prioriteren en organiseren door ze in te delen in logische groepen. De indeling van je website is vaak een goede start als leidraad.

4.1. Basiszoekwoorden

  • Surf eens naar https://www.zalando.be . Je ziet dat ze 3 hoofdcategorieën hebben (Dames / Heren / Kinderen ) en dat onder elke hoofdcategorie er verschillende subcategorieën hangen (voor dames: Kleding, Schoenen, Sport, Lingerie, Luxe) daaronder weer sub-sub-categorieën (bv. voor dames kleding: kleedjes, topjes, blouses, jeans, rokken, …) ect.
  • Je merkt dat de Zalando-site-structuur de manier reflecteert hoe ook hun klanten zoeken.
  • Neem je zoekwoorden-werkblad en tracht het nu van een niet-georganiseerd document te veranderen in een georganiseerd document. Omcirkel alle “Kern zoekwoorden” die een basisproduct of -service vertegenwoordigen. Vaak zie je dat deze basiszoekwoorden tot behoren tot de zogenaamde brede en mid-tail zoekwoorden.
  • Ga ook na welk helper zoekwoorden kunnen gecombineerd worden met je basiszoekwoorden
  • Een kern-zoekwoord is dus het minimale voor een zinvolle zoekopdracht en kan perfect bestaan uit meerdere woorden.
  • De meeste website kennen vaak maar zo’n 5 à 10 basiszoekwoorden
  • Uiteindelijk zal een basiszoekwoord een landingspagina op je site worden

4.2. Next step

Download de sheet en vul volgende zaken in:

  • Kern-zoekwoorden bv. tennisrackets, tennisballen, tenniskleding, etc.
  • Hulp-zoekwoorden
    • Geografisch-gebonden (stads- en provincienamen) bv. tennisrackets Gent
    • Zoekwoorden met beste, specialist, merken, online, top, etc.
  • Zoekopdrachten: kern-zoekwoorden en hulp-zoekwoorden gebruiken om realistische zoekopdrachten op te bouwen.
  • Zoekvolume: aanvullen met behulp van de Google Keyword Planner.
  • Waarde (laag, medium, hoog of negatief):
    • Zijn bepaalde zoekwoorden relevant voor je website? En vinden je bezoekers de juiste informatie? Zouden ze tevreden zijn met de informatie die ze kunnen terugvinden? Is er een kans dat ze iets bestellen of je contacteren? Beantwoord je de vorige vragen met ja? Dan heb je waarschijnlijk te maken met een keyword met een hoge waarde.
    • Kies zoekwoorden die omzet binnenbrengen in je bedrijf.
    • Hoe specifieker iemand zoekt naar een product/ dienst, hoe hoger de koopintentie.
    • Kan het zoekwoord een directe verkoop betekenen? Zo ja, dan heeft deze zoekterm een hoge waarde.
  • Concurrentie
    • Ga na welke concurrenten hoog scoren voor je gevonden zoekopdrachten.
    • Noteer de URL van de beste scorende concurrent.
    • Noteer eveneens de graad van concurrentie: hoog, medium of laag.
    • Bekijk ook deze video.
  •  Prioriteit
    • niet elke zoekopdracht is even belangrijk: sommige hebben een hoog volume (veel zoekopdrachten), andere dan weer een hoge waarde (van consumenten die waarschijnlijk gaan kopen).
    • ideale zoekwoorden hebben én een hoog zoekvolume, én een hoge waarde waarde én weinig concurrentie. Helaas zal je zelden dergelijke keywords vinden
    • prioriteer in kolom A elke zoekopdracht met Warm, Lauw en Koud.
    • met Koude zoekopdrachten houden we vaak nadien geen rekening meer
    • 4 manieren op de prioriteren:
      • 1. Welke zoekwoorden vertegenwoordigen echt meer marge of simpelweg een prima kans op omzet? Net als zoekwoorden met je merknaam erin.
      • 2. Op welk moment van het koopproces hoop óf moet jij  met welke content onder de aandacht komen van een potentiële klant? De zoekintenties van internetters kun je grofweg opdelen in:
        • Informationele zoekopdrachten
        • Navigationele zoekopdrachten
        • Transactionele zoekopdrachten
      • 3. Onderschat de rol die smartphones spelen rond onze informatiebehoeften niet. Op elk moment van de dag, waar dan ook, willen we direct via deze mobiele apparaten allerlei vragen beantwoord te krijgen. Google’s ‘Micro-Moments’-theorie geeft hierbij ideeën over welke zoekwoorden je omwille van je ‘mobiele doelgroepen’ onderdeel moet maken van je sitestructuur &  sitesecties
      • 4. realiseer je goed dat de waarde en kracht van een keyword uiteindelijk afhangt van een mix van metrieken. Maandelijks zoekvolume (zoals door de AdWords Zoekwoordplanner vertoond (let op: afhankelijk van voorwaarden)), relevantie, mate van online concurrentie op zoekwoorden, (uit te rekenen) slagingskans op een betere organische positie en ook je huidige organische positie voor een zoekwoord. Het is aan jou of je SEO-bureau om de juiste keuzes te maken.
      • Onthoud dat goede SEO de kunst is van het vinden van zoekwoorden met een hoge ROI, wat zowel zoekvolume als waarde betekent

4.3. Landingspagina’s

4.4. Opvolgen

  • Volg al je zoekwoorden op qua ranking & PA ect
  • Dat kan je manueel doen, maar veel gemakkelijker en minder tijdrovend zijn keyword trankingstools als Moz.
  • Volg wekelijks op & welke keywords onder- en boven performeren ? Ontdek eventuele tendensen & stuur bij & volg verder op.

Wil jij de SEO-problemen van jouw website te weten komen? Vraag dan een gratis SEO-analyse aan en optimaliseer je website samen met Online Marketing Monkey!

Gratis SEO-analyse

2 gedachten over “Zoekwoorden onderzoek”

  1. Pingback: %title%

Plaats een reactie