zoekwoordplanners

Zoekwoordplanners: 4 gratis analyse tools

Succesvolle marketeers weten welke zoektermen interessant zijn om over te schrijven en gebruiken hiervoor zoekwoordplanners. Immers, zij richten hun effort op keywords met weinig concurrentie en hoge winstgevendheid. Eens een firma hoog rankt voor een zoekwoord dat veel geld opbrengt, zal dat haar site een enorme boost geven met verbeterde online zichtbaarheid tot gevolg. Dit artikel gaat over het vinden en selecteren van de juiste zoekwoorden voor jouw sector en website met behulp van zoekwoordplanners.

Stap 1: genereer zoekwoorden

Een zoekwoord is het woord of zijn de woorden die een surfer intypt in een zoekmachine. We vertrekken helemaal van boven doe eerst het basiszoekwoord van jouw branche als uitgangspunt te nemen. Voorbeelden kunnen bijvoorbeeld zijn ‘tennisrackets, verbouwingen, glasramen, etc.’

Ubersuggest

Met Ubersuggest kan je aan de hand van je basiszoekterm eenvoudig honderden nieuwe keywords genereren. Zoals de naam als duidelijk maakt, gebruikt deze gratis SEO-tool de functie Google Suggest. Dat is de dropdown die je ziet wanneer je start met intypen van een trefwoord in de Google zoekmachine. Trefwoorden halen enkel maar deze lijst indien er afgelopen maand minstens 10 maal op gezocht is. Ubersuggest verzamelt vervolgens al deze zoektermen en gebruikt ze in haar tool.

Ubersuggest

Door je basiszoekterm of een subcategorie ervan in tet typen en de juiste taal en bron te selecteren, krijg je tientallen suggesties van zoekopdrachten, soms van 1 of 2 woorden, soms van verschillende. Je kan de lijst gemakkelijk exporteren via ‘select all keywords’ en ‘Get’.

Toen Neil Patel Ubersuggest overnam, implementeerde hij de data van de Google Zoekwoordplanner en Google Suggest in Ubersuggest.

Wanneer je uitsluitend gebruik maakt van gratis SEO-tools voor het bepalen van de zoekwoorden, is het vaak moeilijker om een goed idee te krijgen van het zoekvolume van de zoekwoorden. Hoewel je diezelfde data ook wel zal terugvinden in de Zoekwoordplanner van Google, is het dankzij de lay-out veel duidelijker.

Daarnaast kan je ook de verwachte CPC voor ieder zoekwoord aflezen en krijg je meteen ook een idee van hoe sterk jouw concurrenten op de markt inzetten op dit zoekwoord.

Verder maakt Ubersuggest het vinden van zogenaamde longtail keywords makkelijker. Niet meer data dan in de Zoekwoordplanner en Google Suggest, maar de ganse interface en de mogelijkheid om te filteren, brengt je sneller tot bij wat je zoekt.

Keywordtool.io

keywordtool

Eveneens een gratis SEO-hulpmiddel, waarover we al eerder een artikel geschreven hebben. Het voegt extra woorden toe, beginnend met alle letters van het alfabet en maakt eveneens gebruik van Google Suggest . De resultaten zijn verschillend van Ubersuggest en zijn gemakkelijk te kopiëren. Niet alle gevonden trefwoorden zijn bruikbaar, maar vaak zitten er results tussen waar je helemaal niet op voorhand aan had gedacht.

KWFinder

Nog een gratis en gebruiksvriendelijk zoekwoordplanner. KWfinder levert op de eerste plaats meer kwaliteit, dan kwantiteit. Vul je keyword, regio en taal in en deze tool tovert 50 tal resultaten naar voren, aangevuld met relevante cijfers en grafieken.

KWfinder

Stap 2: selecteer de juiste zoektermen

De zoekwoordideeën, gevonden met de 3 bovenstaande zoekwoordplanners, kopieer & plak & bewaar je best in een eenvoudig Notepad document, Google Drive Spreadsheet of gelijkaardig. Dat laat je toe de geselecteerde zoekopdrachten nadien gemakkelijk te kopiëren naar Google’s zoekwoorden planner. Maak alvast een eerste schifting en verwijder de zoektermen die niet relevant zijn voor jouw bedrijfssector.

Google Zoekwoordplanner

Ga naar Google’s Keywordplanner , login en kies optie ‘Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen’. Kopieer je gevonden zoektermen van stap 1 erin en zorg ervoor dat de targetting correct staat. Voor de ingevoerde keywords zie je nu een aantal interessante data:

zoekwoordplanner

  1. Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten: is het aantal keer dat mensen per maand naar dit zoekwoord gezocht hebben tijdens de laatste 12 maanden, rekening houdende met de locatie en targettinginstellingen. Zeker voor Nederlandstalige woorden is het zoekvolume veel kleiner dan voor Engelstalige zoekwoorden, vandaar dat we adviseren te concentreren op zoektermen tussen de 500 en 2000.
  2. Concurrentie: dit is verhouding tussen het aantal AdWords adverteerders voor het zoekwoord en het totale aantal zoekwoorden in Google, opnieuw rekening houdende met locatie en targeting. Het heeft dus betrekking op de concurrentie voor SEA, niet voor SEO. Voor commerciële websites die op zoek zijn naar meer (order)conversie: opteer voor zoekwoordideeën met een hoge concurrentie. Dit zijn in de regel de meer zakelijke woorden die aanzetten tot converteren.
  3. Voorgesteld bod: geeft de aanbevolen kost per klik weer om te adverteren voor het zoekwoordidee. Het is soms te overwegen content te schrijven voor zoekideeën met een hoge CPC. Wij zelf houden in de regel geen rekening met deze info.

Kies niet meteen de zoekopdrachten met veel zoekvolume en hoge concurrentie omdat die veel moeilijker zijn om er snel resultaten mee te halen in de zoekmachines. De ideale doelgroep zijn woorden tussen de 500 en 2000 met weinig concurrentie.

Stap 3 Implementatie

De zoektermen gevonden in stap 2, dienen vervolgens in de content van je website verwerkt te worden zodat klanten je kunnen vinden op het internet. Je kan hiervoor specifieke contentpagina’s maken, blogposts schrijven, de keywords plaatsen in je meta’s enz. Follow up en bijsturing zijn vervolgens stappen 4 en 5.