Betekenis SEO-term disavow

Disavow

Disavow, het verwerpen of afwijzen van een inkomende link op jouw website.

Wat is het?

Andere websites die een link leggen naar jouw website is een belangrijke onderdeel binnen SEO, linkbuilding. Echter, niet iedere externe link is even welkom. Een onnatuurlijke backlink van lage kwaliteit en hoog spamgehalte kan in sommige gevallen meer kwaad dan goed doen. Opgelet, niet elke spammy link moet uitmonden in een disavow. Daarover later meer in deze post. Er is echter één praktisch probleem, je kan niet zelf even snel de link verwijderen. Weet dat je ook het heft in eigen handen kan nemen door aan te kloppen bij Google. Disavow is een optie binnen Google Search Console die de mogelijkheid biedt om aan te geven welke backlinks het moet negeren wanneer de ranking van je website wordt berekend.

Hoe pas je disavow toe?

  1. Onderzoek eerst welke links een te hoog spamgehalte hebben; dat kan bijvoorbeeld met de link explorer tool van Moz.
  2. Maak vervolgens een txt-file
    • Eén af te wijzen URL of domein per regel
    • Domein laten vooraf gegaan door domain:
    • Bestandsnaam moet .txt bevatten
    • Tekstbestand gecodeerd in UTF-8
  3. Upload de lijst in je Google Search Console account.
    • Surf naar de pagina met de tool voor disavow
    • Kies je website
    • Klik op Links afwijzen
    • Tot slot kies je het bestand dat je daarnet hebt gemaakt
  4. Als je achteraf nog bijkomende links wil toevoegen, dien je de al doorgestuurde disavow-file bij te werken.

Hoe kan je het effect van disavow voor SEO meten?

Stel je hebt hebt alles in het werk gesteld om bepaalde URL’s te laten ‘disavowen’. Hoe weet je nu of Google dit effectief gedaan heeft?

  1. Als je ziet dat een pagina gecached werd op een datum na de datum waarop je het vezoek hebt ingediend om deze te ‘disavowen’.
  2. Indien je geen nieuwe cache ziet sinds je de disavow doorgaf, is er nog steeds een kans dat de pagina opnieuw gecrawled werd door de Google-bot en de url ‘ge-disavowed’ werd, maar zeker ben je het in dat geval niet.
  3. Naast het checken van de cache kan je ook, in geval de pagina een datum bevat, kan je een site: zoekopdracht doen op datum om na te gaan of Google zijn index heeft aangepast.

Lees meer over Hoe nagaan dat disavow werd toegepast?

Belang van disavow voor SEO anno 2023?

Google heeft niet graag dat websites een onnatuurlijk linkpatroon bezitten. Maar de eerste vraag die je jezelf moet stellen als je links wilt disavowen, is: “Is het nodig om deze links te disavowen?
Het algoritme dat Google hanteert, is slim genoeg om kwaliteitsvolle backlinks te detecteren en spammy links naar je site te negeren. Dus veel websites zullen de disavow-tool niet moeten gebruiken. 

Als je enkel whitehat SEO toepast en slechts enkele spammy links hebt, is het dus niet nodig om backlinks te disavowen. Echter wordt het wel aangeraden om een disavow-lijst te maken als je als website-eigenaar: 

  • Een “handmatige actie” voor onnatuurlijke links hebt gekregen van Google.
  • Een vermoeden hebt dat je een “handmatige actie” zal krijgen.
    • Door het aankopen van spammy links (in het verleden)
    • Of als er een grote hoeveelheid onnatuurlijke links van lage kwaliteit, die in strijd zijn met de kwaliteitsrichtlijnen, naar je website verwijzen.

Conclusie

“Should I disavow or go with the flow?” Indien je weet dat je het in een al dan niet recent verleden anderen betaald hebt om meer inkomende links te verzamelen, kan disavow nuttig zijn. In alle andere gevallen, kan je beter je energie voor ander SEO-werk sparen. Het is immers niet zonder reden dat Google de tool niet in de spotlights plaatst. Wie het SEO-Blackhatschoentje past, trekke hem aan. Anderen kunnen disavow stiefmoederlijk behandelen.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.