SEO termen

Overzicht van SEO termen

SEO of Search Engine Optimization is een groot marketing domein, waarin best wel veel vakjargon gebruikt wordt. Soms lijkt het wel alsof je in een vreemde taal aan het lezen bent. Op deze pagina trachten we de belangrijkste SEO termen uit te leggen. Ze gaan je als online marketeer helpen beter te begrijpen hoe zoekmachines precies werken.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0-9


A

A/B-testing

A/B-testing is een onderzoeksmethode waarbij 1 of meerdere zaken van een website worden uitgetest om te bekijken welke variant het beste resultaat oplevert. Bij dit soort onderzoek krijgt één deel van de doelgroep de ene variant en het andere deel een andere variant te zien.

Above the fold

Above the fold, ook wel boven de vouw in het Nederlands genoemd, is een term die gebruikt wordt om de plaats bovenaan een pagina aanduidt. Deze term is origineel afkomstig uit de krantenwereld, het werd namelijk gebruikt om de exacte plaats van advertenties aan te duiden.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij adverteerders samenwerken met partners, zogenaamde affiliates. De partners worden beloond op basis van hun prestaties. De affiliate krijgt een commissie op de verkoop die zij mogelijk gemaakt hebben. Door middel van affiliate marketing krijgen adverteerders de kans om een ruimer publiek te bereiken. Ze betalen enkel bij resultaat.

Alt tag

Veel pagina’s bevatten afbeeldingen die gebruikt worden om de inhoud sterker te maken. Google kan de tekst ‘lezen’, maar de afbeeldingen niet. Google weet dus bijgevolg ook niet wat er op deze afbeeldingen staat. Een oplossing hiervoor is het gebruik van de alt-tag. Hiermee geef je een soort label aan de afbeelding, waarin je een omschrijving kunt plaatsen van de afbeeldingen. Je vertelt zo wat er op de afbeelding te zien is, zodat Google kan bepalen hoe relevant de afbeelding is.

Algoritme update

Een jaar zonder Google algoritme updates, is een jaar niet geleefd. Dit is geen spreuk van de Bond zonder Naam, maar digitale realiteit. Ieder jaar voert Google zo’n vijfhonderd tot zeshonderd algoritme updates uit. Bij het merendeel van die updates gaat het slechts om kleine wijzigingen.

AMP

Google Accelerated Mobile Pages is een nieuwe manier voor het laden van een mobiele webpagina. Het grote voordeel is dat AMP het laden van webpagina’s véél sneller maakt.

Ankertekst

Ook wel: anchor tekst. De ankertekst is de tekst waaraan een hyperlink is verbonden. De tekst waarop bezoekers kunnen klikken kan uit één of meerdere woorden bestaan.
Bij zoekmachineoptimalisatie speelt het kiezen van ankterteksten een grote rol. Zoekmachines analyseren welke woorden zijn gekozen om te linken naar een bepaald adres op het web. Het gebruik van bepaalde zoekwoorden kan helpen om beter gevonden te worden op deze keywords. Dit geld zowel bij interne links als links vanaf andere pagina’s.


B

Backlinks

Met externe backlinks bedoelen we links van andere websites naar jouw website. Hoe meer relevante backlinks een website of specifieke webpagina, hoe belangrijker Google die site of pagina beschouwt en dus hoe hoger ze in de zoekresultaten zal voorkomen.

Black hat SEO

Black Hat SEO verwijst naar een reeks praktijken die worden gebruikt om de positie van een site of pagina in de zoekmachines te vergroten via middelen die de voorwaarden van zoekmachines schenden. Het is met andere woorden niet toegestaan om op deze manier je positie te versterken. Een voorbeeld van Black Hat SEO is cloaking.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage van jouw website is het procentueel aantal bezoekers van slechts 1 pagina. De bezoeker verlaat dus jouw website, via die ene pagina waarop hij jouw site is binnengekomen, zonder andere pagina’s te bekijken. In het Engels wordt ook wel van “single page visit” gesproken, eigenlijk een perfecte omschrijving van de bouncerate.

Branded keywords

Branded keywords zijn zoekwoorden die bestaan uit een naam van een merk of een bedrijf. Bijvoorbeeld zoekopdrachten die het woord ‘Online Marketing Monkey’ bevatten zijn dus branded keywords.

Breadcrumbs

Breadcrumbs dienen om de weg te kunnen vinden op een site. Ze zijn in het bijzonder handig voor grotere websites om bezoekers te tonen waar ze zich bevinden en hen de mogelijkheid bieden om makkelijk naar een bovenliggende categorie te navigeren.
Een voorbeeld voor een webshop van schoenen zou zijn dat bovenaan de breadcrumb ‘Home > schoenen > sneakers’ te zien is.

Broken links

Broken links zijn links die niet werken. Enkele van de redenen waarom links niet werken, zijn:

  • Een website is niet langer beschikbaar
  • Een webpagina is verplaatst zonder dat een omleiding is toegevoegd
  • De URL-structuur van een website is gewijzigd

Wanneer je op een broken link klikt, zie je een 404-paginafout of een vergelijkbaar bericht waarin wordt uitgelegd dat de webpagina niet beschikbaar is.

Zoekmachines zien links als een stem voor de kwaliteit van een website. Links naar jouw website en koppelingen binnen jouw website kunnen invloed hebben op jouw plaats in de zoekresultaten. Daarom is het beter om broken links te verwijderen of bij te werken.
Het opruimen van broken links kan context toevoegen aan je pagina, de gebruikerservaring verbeteren en de inhoud binnen jouw website gemakkelijker maken voor bezoekers en zoekmachines.


C

Canonical tag

De canonieke tag is een manier om zoekmachines te vertellen welke pagina’s van jouw site authentiek zijn. Hierdoor vertel je uiteindelijk welke pagina’s met dubbele content getoond moeten worden. Wanneer we verder gaan vanuit het voorbeeld van de kleding webshop, is het belangrijk om de zoekmachines te vertellen welke pagina’s nu daadwerkelijk uniek zijn en welke minder waarde hebben. Het proces van deze keuze maken en het normaliseren van de URL’s wordt ‘canonicalization’ genoemd.

ccTLD

ccTLD staat voor het Engelse country code Top-Level Domain. Dit is waarschijnlijk het meest herkenbaar als de letters na de laatste periode in een domeinnaam, bijvoorbeeld de “be” in google.be. Het toont een gebruiker of zoekmachine in welk land, soevereine staat of afhankelijk territorium een website is geregistreerd en bij uitbreiding, waar ter wereld zoekers die deze site relevant vinden, wonen.

Click bait

Click bait is een manier waarop je interesse wekt bij jouw potentiële kijker. Interesse opwekken lijkt in eerste instantie toch niet verkeerd? Nee, dat klopt. Maar bij click bait gebeurt het op een overdreven en gedramatiseerde manier met als doel dat er heel veel op geklikt wordt. Dit principe wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt in YouTube

Click-through rate

Click-through rate (CTR) is de verhouding van gebruikers die op een specifieke link klikken naar het totale aantal gebruikers dat een pagina, e-mail of advertentie bekijkt. Het wordt vaak gebruikt om het succes van een online advertentiecampagne voor een bepaalde website te meten, evenals de effectiviteit van e-mailcampagnes.

Cloaking

Het is mogelijk om de zoekmachines iets anders te laten zien dan hetgeen wat je bezoekers zien. Zie je dat Google langskomt op je pagina? Dan toon je die toch gewoon een volledige andere pagina. Dit fenomeen heet cloaking.
Vanzelfsprekend houdt Google er niet van om een bezoeker door te sturen naar een pagina die per slot van rekening anders is dan de zoekmachine eigenlijk voor ogen had. Kwaliteit is hierdoor niet te garanderen en daarom is deze techniek uitdrukkelijk afgeraden in Google’s spelregels.

CMS

CMS ofwel Content Management System is een systeem achter een website dat je in staat stelt een website op makkelijke manier te besturen. Voor de meeste CMS’en heb je (bijna) geen kennis nodig van HMTL. Het vereenvoudigt het onderhoudsproces van je website.
De meeste gekende CMS is WordPress, maar een ander voorbeeld is Joomla.

Content

Content, ofwel de inhoud van een website, kan zowel tekst als afbeeldingen of audio-visuele fragmenten zijn. Google houdt van websites die een kwalitatief hoogstaande inhoud bieden. Dergelijke websites krijgen bijgevolg een hogere positie in Google.
Het aanreiken van geschikte, pertinente inhoud is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Sterker nog, regelmatig de inhoud van een website bijwerken en aanvullen is een zeer efficiënte strategie om goed te scoren in zoekmachines.

Content pruning

Wanneer we spreken over content pruning, of letterlijk vertaald ‘inhoud snoeien’, dan analyseren we welke content nog relevant is. Oude, vervallen content wordt verwijderd uit het crawlproces zodat deze de ranking in Google niet meer negatief kan beïnvloeden.

Cookies

Cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over de online bezoeker. Het zijn kleine tekstbestandjes met informatie die opgeslagen worden op de schijf van je eigen computer en gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Ze zijn belangrijk voor remarketing.

CPC

CPC of cost per click is een betaalmethode waarbij je enkel betaalt per klik op je advertentie.

Crawl budget

Bots hebben maar een beperkte kracht om alle webspagina’s op je website te crawlen. De hoeveelheid kracht wordt bepaald hoe goed je het doet inzake SEO op je website en wordt bijgevolg het crawl budget genoemd.

Crawler

Een crawler, ook wel spider genoemd, is een soort spin die pagina’s binnen een website crawlt en indexeert. Elke zoekmachine heeft zijn eigen crawler, zo heet die van Google “Googlebot”.
Een zoekmachine stuurt de crawlers het wereldwijde web in om pagina’s te doorzoeken en de content te indexeren. Het belang van een goede linkstructuur en de aanwezigheid van een sitemap is om die reden groot.

CRO

CRO is een belangrijk element binnen digitale marketing. Het is de afkorting voor Conversion Rate Optimization. De betekenis is dus het verbeteren van het conversiepercentage van een website waardoor uit hetzelfde aantal bezoekers meer verkopen of een ander conversiedoel wordt behaald. Onderdelen van CRO zijn bijvoorbeeld segmentatie en marketing automation.

CSS

Cascading Style Sheet of CSS wordt gebruikt voor het ontwerp van een webpagina, waar alles is geplaatst en hoe het eruit ziet. Met behulp van CSS kan worden bepaald in welke kleuren, lettertypes, achtergrondkleuren, marges, etc. gegeven aspecten van een webpagina moeten worden getoond in de browser van de bezoeker.

CTA

Een CTA of call to action-button is een link of een aanklikbare tekst waarmee je de bezoeker aanzet tot een actie ondernemen op je website. Hiermee kan je mensen laten inschrijven voor iets, iets doen aankopen, gegeven achterlaten, enz.

Customer Journey

De Customer Journey is de reis die een prospect aflegt naar het beslissen van een aankoop. Deze reis is leidend. Zijn ervaringen en emoties gedurende die reis leggen heel wat belangrijke aspecten bloot. Het gaat dus puur om het redeneren vanuit de klant.

Het inspelen op de Customer Journey is de essentie van inbound marketing. Door de Customer Journey in kaart te brengen en de juiste Buyer Persona’s op te stellen, kunnen bedrijven content kalenders maken om de juiste doelgroep op het juiste moment te voorzien van passende content. Deze content sluit uiteraard aan bij de fase van de klant in het aankoopproces.


 

D

Deep links

Deep links zijn hyperlinks die gebruikt worden waarbij jij of iemand anders linkt naar een onderpagina, niet de homepagina, van een website. Bijvoorbeeld: wanneer een website linkt naar www.onlinemarketingmonkey.be/website-scan/analyse is dit een voorbeeld van een deep link. Als een hyperlink naar www.onlinemarketingmonkey.be linkt is dit geen deep link.

Disavow

Disavow is een tool van Google die de mogelijkheid biedt om aan te geven welke backlinks Google moet negeren wanneer de ranking van je website wordt berekend. Een backlink van lage kwaliteit kan meer kwaad dan goed doen en kunnen op deze manier worden uitgesloten.

Domain authority

Domain Authority (DA) is een rangschikkingsscore die voorspelt hoe goed een website zal rangschikken op de pagina’s met de zoekresultaten van zoekmachines (SERPs). De score varieert van één tot 100, met hoge scores die overeenkomen met een groter beoordelingsvermogen.

Domain Authority wordt bepaald door meerdere factoren, waaronder het koppelen van hoofddomeinen en het aantal totale koppelingen. Deze score kan vervolgens worden gebruikt bij het vergelijken van websites. Hoe hoger je DA, hoe hoger je zal verschijnen.

Duplicate content

Duplicate content, of “dubbele inhoud” in het Nederlands, wil zeggen dat er 2 of meerdere webpagina’s identiek of quasi identiek zijn qua inhoud op 1 bepaalde website of op verschillende sites. Onderstaande figuur maakt dit visueel duidelijk.


E

E-A-T

E-A-T is de afkorting van Expertise, Authority en Trust. Hoewel het principe al eerder bekend was bij veel SEOers, is het vooral sinds de Google Medic update van medio 2018 een must-known SEO term geworden. Samengevat wil E-A-T dit zeggen: creëer je online content over een bepaald onderwerp, zorg er dan voor dat je een bewezen bron bent qua expertise, autoriteit en vertrouwen. Immers, Google wil absoluut vermijden dat het webpagina’s hoog laat ranken die valse of onvolledige informatie tonen.

Externe links

Een externe link is een hyperlink tussen twee pagina’s die deel uitmaken van twee verschillende websites. Wanneer je bijvoorbeeld op je website een link plaatst naar je Facebookpagina, spreken we van een externe link. Een bezoeker verlaat dus jouw website als hij of zij op een externe link klikt.
Het verkrijgen van externe links is een belangrijk onderdeel van SEO. Hoe meer relevante sites een link naar jou website plaatsen, hoe meer gewaardeerd jouw site zal woorden door zoekmachines.


F

Featured snippets

Een featured snippet is de blok tekst die verschijnt in de zoekresultaten als samenvatting voor een vraag die een gebruiker intypt in de zoekmachine van Google.

Follow link

Wanneer je een link naar een andere site plaatst, wordt dit gezien als een referentie. Hiermee toon je dat je die site de moeite waard vindt. Google pikt dit dan op. De zoekmachine hecht namelijk veel belang een kwalitatieve links. Hoe meer backlinks er naar je site of blog geplaats zijn, hoe hoger Google je zal ranken. Met veel follow links naar je website, verhoog je dus jouw pagerank en krijg je meer bezoekers.

Footer link

Footer links zijn zoals het woord al verraadt: links in de footer van je website. Deze zijn heel belangrijk en kunnen de algehele prestaties van jouw website beïnvloeden. Zo heeft het als voordeel dat het je lezers leidt. Deze links kunnen jouw bezoekers naar andere pagina’s van jouw site leiden en zo meer verkeer genereren.
Meer links betekent ook een hogere SEO-ranking en deze footer links zijn eveneens mobielvriendelijk.


G

Gallery Ads

Gallery ads verschijnen boven de organische zoekresultaten in een galerij. Ze bestaan zowel uit een foto van het product als een begeleidende tekst.

GDPR

GDPR staat voor General Data Protection Regulation en is sinds mei 2018 van kracht in België. Deze richtlijnen werden opgesteld door de Europese Unie (EU) om ervoor zorgen dat personen, (potentiële) klanten en werknemers een grip krijgen op hun persoonlijke gegevens.

Google BERT

Google BERT is een algoritme-update die op 25 oktober 2019 door Google werd aangekondigd. BERT staat voor Bidirectional Encoding Relationship Transformers. Dankzij deze update kan Google de menselijke taal beter begrijpen

Google bot

Googlebot is de naam van de crawler van Google die het web doorzoekt en in kaart brengt. Deze Google spider crawlt pagina’s via links. Het vindt en leest nieuwe en bijgewerkte inhoud en suggereert wat er aan de index moet worden toegevoegd. De index is natuurlijk het brein van Google. Dit is waar alle kennis zich bevindt.

Google cache

Google cache is een kopie van de webpagina’s die Google indexeert die opgeslagen wordt op zijn servers. Dit is een enorme database met back-ups van alle geïndexeerde websites en webpagina’s. Het zijn zogenaamde momentopnames aangezien de back-ups niet altijd actueel zijn. Gelukkig crawlt Google regelmatig de webpagina’s opnieuw zodat ze recentere momentopnames kunnen opslaan.

Google caffeine

Sinds juni 2010 heeft Google een vernieuwing in zijn algoritme: de Caffeine update. Deze update draaide om snelheid. Dankzij deze update kan Google voortaan sneller grote delen van het web analyseren en de zoekresultaten aanpassen. Om die reden zijn de zoekresultaten up-to-date en zijn wijzigingen op je site sneller terug te vinden in Google.

Google Discover

Op 10 april 2019 kondigde Google een nieuw soort rapport in Google Search Console aan genaamd Google Discover. Dit rapport toont de prestatiegegevens van een website aan haar eigenaar. Op die manier krijgen website-eigenaars meteen het verkeer naar hun website te zien.

Google Hummingbird

Google Hummingbird, een kolibrie in het Nederlands, is de naam die Google in 2013 gaf aan één van hun updates. De Google Hummingbird update zorgde ervoor dat voortaan de zoekresultaten sneller en accurater vertoond werden.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is een gratis tool van Google die gebruikt kan worden bij het beheren van Google Ads. Dankzij deze tool kan je erachter komen welke zoekwoorden interessant zijn om te gebruiken.

Google Panda

Google Panda is de naam van één van de verbeteringen die Google in 2011 aan één van haar updates gaf. Deze update werd gecreëerd aangezien Google websites met slechte kwaliteit aan content uit de zoekresultaten wou verbannen.

Google Pinguin

Google Pinguin is de naam van de opvolger van de Google Panda update. Oorspronkelijk had deze update geen naam. De update kwam er nadat er te veel valsspelers in de zoekresultaten van Google naar voren kwamen. Met de Google Pinguin update gaat Google de strijd aan tegen onnatuurlijke SEO linkbuilding technieken, zoals betalende links of de creatie van een kring van eigen nep websites.

Google tag manager

Met een tag manager kan je zelf tags in de html-code van jouw website plaatsen. Daarbij ga je alle tags die de acties op jouw website indexeren, groeperen. Tag Manager vormt een gratis alternatief tussen de vele betalende Tag Manager tools.

Google trends

Google trends is een dienst aangeboden door Google die via grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een gegeven woord is gezocht met Google. Verder krijg je ook een samenvatting met een vergelijking tussen steden, landen en talen in zoekgedrag.
Eveneens is te zien welke gebeurtenissen hebben gezorgd voor een sterke stijging van het gebruik van een bepaalde zoekterm. Bijvoorbeeld na een aanslag, zullen mensen meer zoeken op het woord “aanslag”.

Gray hat

Gray Hat SEO is eigenlijk moeilijk te definiëren. Het is namelijk niet iets tussen Black en White Hat SEO. SEO Consultant John Andrews ziet het eerder als: “de praktijken die slecht gedefinieerd blijven door gepubliceerd materiaal dat uit Google komt, en waarvoor redelijk wat mensen het oneens zijn over hoe de praktijken de richtlijnen van Google ondersteunen of hiermee in tegenspraak zijn”.

Een goed begrip van Gray Hat SEO is belangrijk omdat het de rangschikking van uw site kan verbeteren zonder negatieve gevolgen, of het kan u duizenden verloren verkeer kosten. De beste praktijken en voorwaarden van Google hebben de capaciteit om slimme innovatie en out-of-the-box denken te verbieden. Dit verbod is niet automatisch in het belang van zoekmarketeers of zelfs de zoekers zelf. Wat meer is, Gray Hat SEO verandert periodiek; wat wordt beschouwd als Gray Hat kan een jaar worden geclassificeerd als Black of White Hat in het volgende jaar, waardoor het cruciaal is voor searchmarketeers om op de hoogte te blijven van de nieuwste categorisaties.


H

Header tags

Header tags tonen aan wat de titel (H1) en tussenkopen (H2, H3, H4,…) op een webpagina zijn. Deze zijn niet alleen zeer belangrijk voor de zoekmachine, maar ook voor de leesbaarheid van de teksten op je website. Zowel de zoekmachines, als je bezoekers moeten door je header tags kunnen zien waar de pagina over gaat.
Het is belangrijk om de header tags te combineren met je zoektermen.

Heatmap

Een heatmap is een geografische representatie van de tijd die een bezoeker spendeert op een pagina van je website. Dankzij de kleuren zie je waar de bezoeker de meeste aandacht op vestigt. Hoe roder, hoe meer aandacht. Hoe koeler (blauwer), hoe minder aandacht er aan dit bepaald aspect besteed wordt.

Hreflang tag

Een hreflang tag wordt gebruikt bij websites geschreven in meerdere talen. Deze tag zorgt ervoor dat de bots van zoekmachines begrijpen voor welke regio of taal een specifieke pagina bedoeld is. Met de hreflang tag worden de verschillende taalvarianten van een URL benoemd in de broncode.

.htacces file

Een .htacces bestand is een configuratiebestand waarin instructies staan voor het behandelen van binnenkomend verkeer. Dit bestand kan ook zekere instellingen van je submappen bewerken. Het is een bestand zonder naam, want het is immers een extensie. Een .htaccess bestand zet je in je root folder of in een andere map.

Wat kun je er mee doen? Met een .htaccess kun je bijvoorbeeld IP-adressen blokkeren, redirecten, foutmeldingen aanpassen en mappen beveiligen.

HTML

HTML is de afkorting van Hyper Text Markup Language en wordt gebruikt om de basisstructuur en inhoud van een webpagina te maken. Het is de meest fundamentele bouwsteen van het web. Het beschrijft en definieert de inhoud van een webpagina.

http

Hypertext Transfer Protocol ofwel HTTP is het voorschrift voor de communicatie tussen een gebruiker en server. In HTTP is aangegeven welke vragen een gebruiker aan een server kan stellen en welke antwoorden een server daarop kan teruggeven. Elke vraag bevat een URL die naar een webpagina kan verwijzen.

https

HTTPS staat voor Hyper Text Transfer Protocol Secure en is de veilige variant van HTTP. Je herkent https-pagina’s aan de extra S in het webadres en het slotje in de browser. Het wordt onder meer gebruikt om betalingen op een webshop veilig te laten verlopen, voor online banking, webmail ect.


I

Inbound links

Inbound is het Engelse woord voor inkomend. Als we het dus hebben over inbound links, hebben we het over andere sites die verwijzen naar jouw website.
Je kan hierbij een startpagina die jou noemt in een lijst van interessante sites als voorbeeld nemen of een artikel in een online magazine waarin een link naar jouw website is opgenomen of een vermelding op een andere manier.

Indexatie

Je kan maar gevonden met je website worden op het internet, als de pagina’s ervan ook geïndexeerd zijn door de zoekmachines. Is dat niet het geval, dan kunnen die geen organisch zoekverkeer aantrekken. Daarom is het best wel interessant te weten welke pagina’s er niet worden geïndexeerd door Google en co, zodat je dit probleem kunt oplossen en je SEO-posities weer een boost geven.

Interne links

Een interne link is een hyperlink tussen twee pagina’s die behoren tot dezelfde website. Dit gaat dus over de manier waarop je pagina’s onderling met elkaar in verband staan. Deze links kun je terugvinden in het navigatiemenu, in de footer, maar ook in de body tekst van je pagina’s.
Wanneer je gebruik maakt van interne links maak je het gemakkelijker voor Google. Je pagina’s zijn namelijk goed te vinden voor de spider en Google krijgt een goed idee van de structuur van je website.


J

Javascript

Javascript is een programmeertaal die in de webbrowser van de bezoeker draait. Tegenwoordig gebruiken bijna alle webpagina’s Javascript. Door het gebruik van Javascript aan HTML-pagina’s toe te voegen is het mogelijk om pagina’s meer interactie te geven die anders in HTML niet mogelijk zijn. Het voegt dus met andere woorden extra functionaliteit toe aan de pagina’s voor specifieke doeleinden.
Je hoeft dit niet te installeren of te activeren, het is al onderdeel van de hedendaagse browsers.


K

Keywords

Keywords, of in het Nederlands zoekwoorden, zijn de termen die gebruikers intypen in hun zoekmachine, zoals Google, Bing, Yahoo etc. Dankzij deze zoekwoorden vind je waar je naar op zoek bent. Anderzijds zijn het ook de woorden waarop jij als onderneming op wil gevonden worden.
Het is dus belangrijk dat je weet op welke zoekwoorden er veel gezocht wordt in jouw sector. Door deze keywords te verwerken in je teksten kun je meer bezoekers naar je site lokken.

Keyword cannibalization

Bij keyword cannibalization gebruik je hetzelfde zoekwoord binnen verschillende pagina’s van je website. Hierdoor concurreer je eigenlijk met jezelf. Je strijdt namelijk tegen je eigen pagina’s om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen. Het gevolgd hiervan is dat je een lagere click-through-rate, verminderde autoriteit en conversieratio krijgt.

Keyword density

Keyword density is het aantal keer dat een bepaalde zoekterm op je pagina voorkomt gedeeld door het totaal aantal woorden op je webpagina. Dit kan je berekenen door het aantal keer dat je een zoekwoord vermeldde op je pagina te delen door het totaal aantal woorden op deze pagina.

Keyword stuffing

Keyword stuffing is een voorbeeld van een Black Hat SEO strategie. Hierbij is er sprake van het overmatig gebruik van zoekwoorden en zoektermen op een webpagina in de hoop een betere positie te behalen in de organische zoekresultaten. Eerst werd dit voornamelijk gebruikt omdat zoekmachines veel waarde hechtten aan een exacte match in keywords, maar nu wordt je hierop afgestraft.

KPI

Key Performance Indicators zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. KPI’s worden in het algemeen gebruikt om het succes van een organisatie te meten, of het succes van een bepaalde actie of campagne.
Voorbeelden van KPI’s zijn: het aantal nieuwe klanten, uniek bereik van een website of aantal klachten.


L

Laadsnelheid

Laadsnelheid staat simpelweg voor de tijd die jouw site nodig heeft om zich te vertonen. Veel websites hebben hier te kampen met problemen, maar het is tegenwoordig een belangrijk aspect. Zeker wanneer het over mobiele sites gaat. Het laatste wat je wil is dat je bezoeker secondenlang moet wachten vooraleer de informatie geladen is. Wanneer de laadsnelheid niet goed is, zullen bezoekers je site ook weer snel verlaten.

Ook Google hecht belang aan de snelheid van je website. Het traag laden worden afgestraft en heeft eveneens invloed op de SEO ranking van je website. Een bezoeker die snel vertrekt, wordt geregistreerd als een bounce door Google waardoor je bouncerate verhoogt.

Algemene vuistregel? Minder dan twee seconden.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina op je website die in het bijzonder gemaakt is voor bezoekers die “landen” (binnenkomen) op die pagina. De bezoeker kan binnenkomen op je pagina via een zoekopdracht of een online campagne die hem naar die gegeven pagina stuurt.
In principe is iedere pagina op je site een landingspagina, maar bij een landingspagina wordt er speciaal ingezet om een bezoeker die met een specifiek doel binnen komt, ook onmiddellijk te laten vinden wat hij zoekt.

Linkbuilding

Je moet het hele internet zien als een samenhang van hyperlinks naar elkaar toe. Deze hyperlinks zorgen ervoor dat je van de ene website naar de andere website kunt komen. Maar niet alleen jouw bezoekers bewandelen deze weg. Ook de zoekmachines bezoeken jouw website op deze manier. Met als uiteindelijke gevolg dat ze jouw website indexeren en terug laten komen in de SERPs. Met linkbuilding zorg je ervoor dat bezoekers van diverse websites op jouw site kunnen komen. Dit doe je door hyperlinks te plaatsen op de externe sites. Elke link die naar jouw pagina geplaatst wordt ziet Google als een soort vertrouwensstem. Echter zijn sommige stemmen belangrijker dan andere, het is zelfs zo dat sommige hyperlinks je rankings kunnen schaden.

Long tail keyword

Long tail keywords zijn, zoals de naam het al verraadt, lange zoekwoorden. We spreken van long tail keywords van zodra een zoekwoord uit meer dan twee of drie woorden bestaat, bijvoorbeeld: online marketingbureau in Brugge.

Long tail keywords hebben minder zoekvolume, maar dat wil niet zeggen dat ze daarom minder relevant zijn. Er zijn meer dan redenen genoeg om long tail keywords op te nemen in je SEO-strategie. Zo zijn ze bijvoorbeeld een inspiratiebron voor blogartikels, zorgen ze voor hogere conversieratio’s en gebeurt het overgrote deel van de zoekopdrachten door long tail keywords in te geven.


M

Meta description

Hoe kan je een surfer vooraf duidelijk maken dat, indien hij klikt op een link in zoekresultaten, hij dan een welbepaalde webpagina mag verwachten? Wel, dat doe je via de fameuze meta description tag.

De meeste search engines tonen de descriptions in hun SERPs (Search Engine Result Pages) en spelen dus een belangrijke rol tot het aantal kliks dat een website ontvangt.

Meta keywords

Meta keywords zijn een specifiek type meta tag die in de HTML-code van een webpagina verschijnen. Ze helpen om de zoekmachines te vertellen wat het onderwerp van de pagina is. Meta keywords worden onderscheiden van gewone zoekwoorden omdat ze ‘achter de schermen’ worden weergegeven in de broncode van jouw pagina.

Meta tag

In HTML zijn meta tags of meta-elementen tags in het kopgedeelte van jouw code die helpen bij het definiëren van de inhoud van een webpagina. Een meta tag voor beschrijvingen wordt bijvoorbeeld gebruikt door internetzoekmachines om een ​​beschrijving van jouw pagina in hun zoekresultaten weer te geven.


N

Niche zoekwoorden

Niche zoekwoorden zijn zoekwoorden die gebruikt worden door mensen die op zoek zijn naar een specifieke markt. Het zijn waardevolle bezoekers die deze termen gebruiken in de zoekmachines. Hoe gedetailleerder een zoekopdracht, hoe groter de interesse voor een product en hoe groter de kans op een aankoop.

Nofollow-links

Het toevoegen van een rel=nofollow-tag aan een link vertelt aan zoekmachines dat ze de links op een bepaalde pagina of een specifieke link niet moeten volgen. Een nofollow vermijdt dat er veel waarde wordt toegekend aan de achterliggende pagina. Dit betekent ook dat je bijna geen waarde van je eigen pagina weggeeft.
Voor alle duidelijkheid: het plaatsen van een nofollow-link berokkent geen schade aan de autoriteit van de achterliggende pagina. Het voorkomt alleen dat die pagina extra waarde ontvangt en dat de ranking ervan daardoor flink omhoog gaat.

Noindex

Noindex is een meta robots tag die de spiders van een zoekmachine vertelt welke pagina’s op de website zij wel of niet mogen indexeren. Deze tag wordt gebruikt in de meta robot tag en wordt geplaatst in de header van de website.
Het is voornamelijk van toepassing op webpagina’s die geen toegevoegde waarde hebben voor de bezoeker of Google. Pagina’s met een lage waarde moeten bijgevolg ook niet terugkomen in de zoekresultaten. Voorbeelden van zulke pagina’s zijn filterpagina’s of interne zoekresultaten.


O

Off page SEO

In tegenstelling tot on page SEO, staat off page SEO voor alle factoren die zich buiten je website bevinden. Hoewel dit moeilijker te beïnvloeden valt dan on page, kun je tot zekere hoogte ook op deze elementen invloed hebben. Off page gaat hoofdzakelijk over links die naar je website verwijzen, en op die manier effect hebben op de reputatie van je website.
Voorbeelden van off page zijn: link building, bloggen, social media, etc.

On page SEO

De term On Page Optimalisatie verwijst naar het feit dat u uw websiste qua content en html-codes zelf kan verzorgen. On Page slaat alleen op de interne factoren van een site. Immers, als eigenaar kunt u met elke webpagina doen wat u zelf wilt. On page optimalisatie alleen is niet voldoende voor een goede ranking in de zoekmachines. Het is wel een belangrijke stap in de goede richting.

Organische zoekresultaten

Wanneer je een zoekopdracht ingeeft in Google (of een andere zoekmachine) krijg je een lange lijst met zoekresultaten. De organische of natuurlijke zoekresultaten zijn de niet-gesponsorde zoekresultaten die een zoekmachine op basis van relevantie aan jou toont. Het gaat dus om alle zoekresultaten, exclusief de betaalde of advertenties.

Orphan page

Een pagina zonder links ernaar wordt een orphan page genoemd. Omdat zoekmachines geen orphan pagina’s kunnen vinden via andere links aan het einde, worden deze pagina’s vaak niet geïndexeerd en dus nooit weergegeven in de zoekresultaten.

Zonder interne links wordt er geen autoriteit aan de pagina’s doorgegeven en hebben zoekmachines geen semantische context om te pagina te evalueren.

Zonder enige manier om te weten waar de pagina als geheel in uw site past, kan het moeilijker zijn om te bepalen voor welke zoekopdracht de pagina relevant is.

Outbound link

Outbound links zijn het tegenovergestelde van inbound links. Het zijn uitgaande links die vanaf jou site naar een andere website leiden.

De houding ten opzichte van uitgaande links varieert aanzienlijk van site-eigenaar. Sommige site-eigenaars koppelen nog steeds vrijuit. Anderen weigeren om te linken, en sommige bieden links die in een nieuw browservenster worden geopend.
Tegenstanders beweren dat het risico bestaat dat ze tijd en geld verliezen van bezoekers op de site.
Voorstanders beweren dat het verstrekken van hoogwaardige referenties de waarde van een site daadwerkelijk verhoogt en de kans op terugkerende bezoekers vergroot.


P

Page authority

Page Authority is een waarde die bepaald hoe goed een webpagina scoort in de zoekresultaten van Google. Met andere woorden: op welke positie de pagina terechtkomt op basis van de ingevoerde zoekwoorden.
Ook de Page Authority wordt, net zoals de Domain Authority, gebaseerd op een puntenschaal van één tot 100. Hoe hoger de score, hoe beter je pagina. In tegenstelling tot Domain Authority heeft dit cijfer slechts betrekking op één pagina in het bijzonder.

Page rank

De PageRank of PR, de meeste online marketeers kennen hem wel. De PR is het groene icoontje in de Google-toolbar die aangeeft hoe populair een webpagina is. Larry Page, oprichter van Google en uitvinder van de PageRank, bedacht in 1996 dat Google Inc. webpagina’s niet alleen op relevantie moest gaan beoordelen, maar ook op populariteit. Om te meten hoe populair een webpage was, baseerde hij zich op het aantal backlinks die een pagina had, eigenlijk het best te vergelijken met “mond- tot mond reclame”

Page title

Een page title is een korte beschrijving van een webpagina en wordt bovenaan een browservenster in de SERP weergegeven. Het is een belangrijk element van een geoptimaliseerde SEO pagina. Een page title zou het trefwoord van een pagina moeten bevatten.
Hoewel er geen tekenlimiet is, is het het beste om onder de 70 tekens te blijven.

Pagination

Pagination wil zeggen dat je helemaal bovenaan of helemaal onderaan op de webpagina de mogelijkheid hebt om door de pagina’s te bladeren zodat je alle artikels van de gekozen categorie kunt zien.

Je mag hier wel niet teveel gebruik van maken. Indien je een groot aantal pagina’s met pagination hebt, wordt de kans kleiner dat de zoekmachines door alle pagina’s van de pagination gaan en die allemaal indexeren. De beschikbare tijd wordt besteed aan pagina’s met pagination en niet aan de pagina’s die cruciaal zijn voor de site.

Panda

Google Panda is de naam van de verbetering in de Google algoritmes die de zoekresultaten bepalen. Er zouden meer dan 200 van dergelijke algoritmes of parameters zijn die de search results beïnvloeden. Panda is dus een extra, nieuwe parameter, die sinds medio 2011 operationeel is in Europa. De naam is trouwens een verwijzing naar de uitvinder van deze logica, Navneet Panda.

Pogo-sticking

Pogo-sticking treedt op wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert, heel snel terugkeert naar de pagina met zoekresultaten en op een ander resultaat klikt. Dit gedrag is een direct gevolg van onmiddellijke ontevredenheid in het zoekresultaat.

Position zero

De position zero bevindt zich nog voor de eerste plaats in de zoekresultaten. Momenteel is dit de beste plek om te scoren binnen de resultaten van de zoekmachines. Wanneer jouw link in een featured snippet getoond wordt, dan spreken we over de position zero.

PPC

PPC of pay-per-click wil zeggen dat een adverteerder betaalt per klik op zijn advertentie. Je betaalt voor de plaats van je advertentie in het search network of het display network van Google op andere sites. Is de PPC 0,40 euro? Dan betaal je dus 1,20 euro voor drie klikken op jouw advertentie.


Q

Er zijn helaas geen SEO termen beschikbaar met de letter Q.


R

Ranking factoren

Als je in Google hoger wil scoren moet je rekening houden met een aantal ranking factoren. Dit zijn factoren waaraan je moet voldoen om zo je kans te verhogen om in de organische zoekresultaten te komen. Belangrijke ranking factoren zijn: content, backlinks en laadsnelheid.

Rendering

Bij rendering wordt geconverteerde inhoud naar het gewenste formaat omgezet om af te drukken. Hoewel de term meestal wordt gebruikt om naar afbeeldingen te verwijzen, kan deze verwijzen naar alle gegevens. Een HTML-pagina met tekst en afbeeldingen worden bijvoorbeeld gerenderd om weer te geven.

Response codes

Een HTTP response status code is een code die wordt teruggestuurd vanuit de browser wanneer er een HTTP-aanvraag gedaan is. Deze aanvraag kan een websitebezoek inhouden. Bij het ophalen van de website wordt er dus een HTTP response status code meegestuurd. Dit gebeurt iedere keer wanneer een bezoeker of een robot op de site komt.
De HTTP-status geeft informatie over de opgevraagde pagina. Deze wordt meestal gevolgd door drie cijfers waarbij ieder getal een andere betekenis heeft. Een voorbeeld is de HTTP-status 404.

Responsive design

Responsive designs zijn websites waarvan het scherm zich aanpast aan de manier waarop de bezoeker de website bekijkt. Of dit nu op desktop, tablet of smartphone is, er is slechts één website waarvan de lay-out zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm.
Hier is geen ingewikkelde javascript voor nodig. Er is slechts één website waarvan de broncode onderhouden moet worden. Voor elke resolutie word bepaald wat er wordt getoond en op welke manier. De tekst zal altijd goed leesbaar zijn zonder te moeten inzoomen.

Als je je online strategie serieus neemt anno 2019 is een responsive design de eerste stap in de ontwikkeling van je website. Bij een goed ontwerp, zal je ook meer bezoekers krijgen die langer op je website blijven en overgaan tot actie.

Rich snippets

Rich snippets zijn niet te verwarren met featured snippets. Rich snippets zijn een verrijking van de zoekresultaten. Ze voegen extra informatie toe, gebaseerd op gestructureerde gegevens. Door zelf deze gegevens aan de inhoud toe te voegen, help je zowel de zoekmachine als z’n gebruikers om de context van je inhoud en website beter te begrijpen. Zo versnel je de toegang tot bepaalde informatie op je site. Logisch gevolg: hogere rankings in de zoekresultaten en dus meer zichtbaarheid voor je pagina.

Robots.txt

Een robots.txt bestand is een bestandje met een protocol die webmasters toelaat om bepaalde delen van een website af te schermen voor de zoekrobots van Google / Yahoo / Bing ect. Het is dus een handig tooltje om te verhinderen welke delen van je internet-site niet toegankelijk mogen zijn voor de zoekmachine-crawlers. En om aldus te voorkomen dat die content geïndexeerd wordt.

Rootdomain

Rootdomain, of het hoofddomein in het Nederlands, is de overkoepelende structuur met de subdomeinen en elke map die bij een website hoort.
Als we dit toepassen op https://www.onlinemarketingmonkey.be/blog is “onlinemarketingmonkey” het hoofddomein, “blog” het subdomein en de map is SEO.


S

Schema.org

Grote zoekmachines zoals Google, Microsoft en Yahoo hebben samen 1 standaard voor het toepassen van gestructureerde data. Deze samenwerking komt samen in de Schema.org community. Binnen deze community worden alle standaardsschema’s verzameld die ontwikkelaars kunnen gebruiken voor een Snippet.
Structured data die juist wordt toegepast, moet er voor zorgen dat content beter wordt geïndexeerd door de zoekmachines.

Search Console

Google Search Console is een gratis service die door Google wordt aangeboden. Je kan hiermee de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google volgen en onderhouden. Ook is het mogelijk om de problemen omtrent je aanwezigheid in de zoekresultaten op te lossen. Echter is het niet nodig om je aan te melden voor Search Console om te worden opgenomen in de zoekresultaten. Beslis je om dit toch te doen? Dan kun je inzicht krijgen in hoe Google je site ziet zodat je de prestaties van je site kunt optimaliseren.

SEO

Zoekmachine optimalisatie of SEO is erg belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines of search engines zoals Google en Bing. Wanneer je een website hebt, dan wil je uiteraard ook online bezoekers. Maar die bezoekers komen niet van zelf, daar moet hard aan gewerkt worden. Dat hard werken heet “zoekmachine optimalisatie” of “Search Engine Optimization” of simpelweg “SEO“. Verdien je als firma een deel van de omzet online, dan is een basiskennis ervan een must. Iedere website heeft er enkel maar bij te winnen als search engines ze correct kunnen crawlen en de content vlot kunnen interpreteren.

SEO audit

Een SEO audit is een analyse waarbij heel wat SEO-aspecten van een website bekeken worden. Elk element krijgt een score en een aanbeveling. Zo weet de eigenaar van de website hoe hij/zij de website kan verbeteren. Bovendien kunnen er zo kansen gecreëerd worden om hoger in de Google ranking te eindigen.

SEO Log file analyse

Log file analyse voor SEO is het proces waarbij je aan de hand van de logs van je website nagaat welke webpagina’s van je site precies opgepikt worden door search engines. In de website-logs staat immers informatie over elke website-interactie, zowel van mensen als van serach-bots.

Aan de hand van de log file(s) van je website, die elke webmaster je kan bezorgen of die je zelf kan downloaden van de server, en met behulp van een Analysis tool ( zoals bijvoorbeeld Screaming Frog ) kan je nagaan of je website wel correct functioneert qua SEO. Logs bevatten ongelofelijke accurate data die je toelaten veel beter te begrijpen hoe zoekmachines je internetsite interpreteren.

SERPs

De Search Engine Results Page of SERP is de plaats in de lijst die een website krijgt wanneer je een bepaald zoekwoord intypt. Deze toont dus een lijst met de meest relevante webpagina’s naar aanleiding van het gebruikte zoekwoord. Hoe hoger je website in die lijst staat, hoe meer bezoekers je website zien.

Sitemap

Een sitemap, en meer specifiek een user sitemap , is een overzicht van bijna alle webpagina’s binnen een website. De sitemap is hiermee een aanvulling op de reguliere navigatie binnen een website. Er zijn twee soorten sitemaps: als html webpagina zichtbaar voor de bezoeker en als XML-bestand bedoeld voor zoekmachines.

Spam score

In 2015 introduceerde Moz de spamscore. De spamscore is een score op een schaal van 0 tot 27. Hoe hoger je score, des te hoger de kans dat er sprake is van spam en dat je gestraft zal worden door Google.
De score wordt bepaald door 27 factoren waarvoor je een “flag” kan krijgen. Zijn er bijvoorbeeld zes factoren waaraan je site voldoet, dan krijg je een spamscore van 6.
Je kan de score terugvinden via Moz en Open site Explorer. Indien je gebruik maakt van de MozBar kan je hem daarop ook zien.

Spiders

Spider, ook wel “crawler” of “robot” genoemd, is een softwareprogramma dat door de zoekmachines wordt gebruikt om up-to-date te blijven met nieuwe dingen op het internet. Ze zoeken voortdurend naar gewijzigde en verwijderde inhoud op webpagina’s.
Wanneer de spider op uw webpagina terechtkomt, zoekt deze naar een robots.txt-bestand dat spiders vertelt welke delen van uw site moeten worden geïndexeerd en welke niet. De volgende stap is om uitgaande links van de pagina te verzamelen. Spiders volgen links van de ene pagina naar de andere pagina. Dit is de originele indicatie achter spiders.

SSL

SSL is de afkorting van Secure Sockets Layer. SSL-certificaten zijn het meest gebruikte veiligheidsprotocol op het internet. Het zijn als het ware kleine gegevensbestanden die een cryptografische sleutel digitaal aan de gegevens van een bedrijf koppelen. Deze sleutels zorgen voor een beveiligde verbinding tussen een webserver en een browser.

SSL wordt gebruikt voor het beveiligen van online transacties, logins en gegevensopdrachten. Het wordt eveneens stilaan de nieuwe norm voor het veilige gebruik van sociale media. Extra voordeel: Google geeft aan dat een beveiligde verbinding een klein SEO voordeel oplevert.

Structured data

Structured data, ook wel schema markup genoemd, is een code die je op je website plaatst zodat zoekmachines extra informatie aan de gebruikers kunnen tonen in de zoekresultaten. Deze code vertelt de zoekmachines wat de content op de webpagina betekent. Het geeft extra informatie. Zonder deze code ziet de zoekmachine enkel hetgeen dat de webpagina vertelt.

Subdomain

Een subdomein is een domein dat deel uitmaakt van een groter domein onder de DNS-hiërarchie (Domain Name System). Nagenoeg iedere website heeft deze zogenoemde subdomain. Ze worden voorafgaand aan de domeinnaam geplaatst. Het subdomain blijft onderdeel van het hoofddomein, maar wordt door de zoekmachines beschouwd als een apart geheel.
Voorbeelden in onderstaande situaties zijn:

  • blog.onlinemarketingmonkey.be
  • www.onlinemarketingmonkey.be

In bovengenoemde 2 voorbeelden zijn ‘www’ en ‘blog’ de subdomein namen.


T

Title tag

Een title tag is een HTML-element dat de titel van een webpagina aangeeft. Title-tags worden weergegeven op resultatenpagina’s van zoekmachines als de klikbare kop voor een bepaald resultaat en zijn belangrijk voor gebruiksvriendelijkheid en SEO. De title-tag van een webpagina is bedoeld als een nauwkeurige en beknopte beschrijving van de inhoud van een pagina.

TLD

TLD staat voor Top Level Domain ofwel hoogste domeinnaam, zoals “.net” en “.com”. Een domeinnaam op het internet eindigt altijd op een TLD. Aan de hand van TLD’s kunnen organisaties makkelijk hun website meertalig maken en kunnen gelijknamige bedrijven in verschillende landen met dezelfde naam een andere TLD gebruiken.


U

URL

URL is de afkorting van Uniform Resource Locator en is het uniek adres van een bestand op het internet. Ieder bestand krijgt zijn eigen URL. Dit kunnen webpagina’s of afbeeldingen zijn. In principe is een URL een stuk leesbare tekst die de locatie van een bron aangeeft en aanwijzingen geeft voor het gebruiken ervan.
De URL van Online Marketing Monkey is bijvoorbeeld: https://www.onlinemarketingmonkey.be/

UTM-tag

UTM is de afkorting van Urchin Tracking Module en is dé manier om de effecten van al je marketingkanalen inzichtelijk te maken. Door URLs te voorzien van UTMs maak je inzichtelijker hoe/van waar bezoekers op jouw site terechtkomen.


V

Verticale zoekmachine

Een verticale zoekmachine richt zich meer op een specifieke niche, markt of zoekopdracht en toont meer relevante zoekresultaten dan een horizontale zoekmachine. Een voorbeeld van een verticale zoekmachine is YouTube.

Voice search

Voice search of gesproken zoekopdracht is een technologie die gebaseerd is op het gebruik van je stem om op het internet te zoeken (of om opdrachten aan je computer te geven), in plaats van het via je toetsenbord invoeren.


W

White hat SEO

De term White Hat SEO verwijst naar SEO-tactieken die in overeenstemming zijn met de algemene voorwaarden van de zoekmachines, zoals Google.
In het algemeen verwijst White Hat SEO naar elke praktijk die jouw rangschikking in de SERP verbetert.


X

XML sitemap

Een XML sitemap is bij SEO een relevant hulpmiddel. Een xml-sitemap is een XML bestand dat in het bijzonder gemaakt is voor de zoekmachines en ook alleen gebruikt wordt door de zoekmachines. Een sitemap is te vergelijken met een een inhoudsopgave in een boek. Niet iedere website heeft een sitemap, maar voor alle grote zoekmachines is een sitemap zeker aan te raden. Met behulp van een XML sitemap kan een zoekmachine zoals Google, Yahoo en Bing de inhoud van een site sneller indexeren.


Y

Yahoo

Yahoo werd geboren in april 1994 en was een ongelooflijk populaire zoekmachine en portal in de jaren 90. Yahoo-zoekopdrachten waren grotendeels door mensen aangestuurd. In ieder geval tot juni 2000. Toen begon de nog onbekende zoekmachine, genaamd Google, met het voeden van de organische zoekresultaten van Yahoo. Die deal ging door tot 2004, toen Yahoo zijn eigen zoektechnologie begon te gebruiken. Sinds 2010 worden de organische zoekresultaten van Yahoo ondersteund door de zoekmachine van Microsoft, Bing.

YouTube SEO

Bij YouTube SEO oftewel zoekmachine optimalisatie kunnen we bepaalde SEO-technieken voor YouTube-video’s inzetten. Door gebruik te maken hiervan zorgen we ervoor dat de video hoog in YouTube en Google rankt. Zo is onze video zichtbaarder en krijgt het meer views.


Z

Zoekintentie

De zoekintentie of intentie van de gebruiker is de behoefte die iemand heeft om iets op te zoeken in de zoekmachines. Er zijn verschillende vormen van zoekintentie zoals informatieve zoekintentie
en commerciële zoekintentie.

Zoekmachine

Een zoekmachine is een interactieve site waar gebruikers met behulp van een zoekopdracht, resultaten op het internet kunnen vinden. Dit vormt voor internetgebruikers het beginpunt in de zoektocht naar informatie op het wereldwijde web. Informatie kan voortkomen uit een bibliotheek, het internet of een persoonlijke verzameling.

Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek is 1 van de belangrijkste SEO aspecten voor een website. Het is de basis om (hoog) te ranken voor belangrijke en relevante zoekopdrachten uit jouw business. Veel bezoekers an sich op je site te krijgen is niet het belangrijkste, je wil op de eerste plaats de juiste geïnteresseerden op je site laten landen waarvan de kans bestaat dat ze je service of producten gaan bestellen. Via zoekwoordonderzoek kom je te weten op welke relevante zoekopdrachten er precies gezocht wordt, of er nieuwe markttrends zijn en leer je beter het online zoekgedrag van je klanten begrijpen.


0-9

200

De HTTP 200 OK statuscode geeft aan dat een verzoek is geslaagd.
De aanwezigheid van een 200 statuscode heeft invloed op jouw website. Het toont, in tegenstelling van een 404 pagina, aan dat jouw website werkt. Dit levert een voordeel op voor de crawlers die op deze manier jouw site kunnen lezen.

301 redirects

Een 301-redirect wordt ingezet om een oude, niet meer gebruikte URL door te sturen naar de juiste, nieuwe webpagina. Zo voorkom je dat de bezoeker een fout-pagina te zien krijgt.

404

Het foutbericht HTTP 404, 404 Not Found en 404 is een http-standaardresponscode in computernetwerkcommunicatie om aan te geven dat de surfer met een bepaalde server kon communiceren, maar de server de gevraagde pagina niet kon vinden.

Hoe kan dit iets positief zijn in SEO? Maak een aangepaste 404-pagina met een merkontwerp en voeg er verschillende interne links aan toe. In plaats van uw site snel te verlaten, zullen bezoekers worden aangemoedigd om meer inhoud te bekijken en te blijven browsen.
Ervan uitgaande dat de links die u levert leiden tot boeiend, nuttige inhoud blijven bezoekers een tijdje hangen en komen ze dieper in je verkooptrechter.

In plaats van 404s die een nadelige invloed heeft op uw SEO, worden ze zelfs een aanwinst.

5xx

5xx -serverfout geeft aan dat de server er zich van bewust is dat deze een foutmelding geeft of niet in staat is het verzoek uit te voeren. Het serverantwoord bevat meestal een uitleg van de foutsituatie en of het een tijdelijke of permanente situatie is.