Betekenis van de SEO-term Technische SEO

Technische SEO

In vergelijking met on-page en off-page optimalisatie is technische SEO niet zichtbaar voor de gebruiker. Alles gebeurt namelijk in de backend van je website. Toch is het één van de belangrijkste onderdelen van je website. Het gaat eigenlijk over een reeks technieken die je kan toepassen om het crawl- en indexatieproces van Google te bevorderen. Het juiste gebruik van allerlei tags, zoals de juiste titel, meta description, h1 en h2 vormen een onderdeel van, maar het proces gaat nog heel wat dieper. Andere belangrijke zaken zijn bijvoorbeeld de sitemaps, de site-structuur en de inlaadtijden. Als er aan deze zaken iets schort, is het belangrijk om de fouten op te sporen en te verbeteren. Alleen zo kan je je website voor SEO optimaliseren.

Voordelen technische SEO

Zoals eerder vermeld helpt technische SEO om je positie in de zoekresultaten te verbeteren. Meer nog, een gebrek aan goede technische SEO kan al je andere SEO-inspanningen ondermijnen. Technische SEO heeft een invloed op allerlei soorten websites, of die nu groot of klein, oud of nieuw zijn. Zelfs websites gemaakt door de grootste websitebouwers kunnen soms op dat vlak tekortschieten. Het is dan ook belangrijk om de bouw van nieuwe websites en het beheer van bestaande websites altijd goed zelf op te volgen. Want zelfs het kleinste foutje kan op lange termijn erg grote gevolgen hebben.

Veel kleinere websites, zoals die gebouwd zijn met WordPress of een vergelijkbaar programma, kampen minder vaak met technische problemen. Die websites zitten dan ook technisch vaak sterker in elkaar en zijn minder complex waardoor er ook minder kan fout gaan.

Hoe pas je technische SEO toe?

Om technische SEO succesvol toe te passen is het belangrijk om eerst een technische SEO-analyse door te voeren. Zo kan je op voorhand controleren hoe goed je website scoort en waar er nog ruimte is voor verbetering. Er zijn verschillende technische aspecten om te bestuderen, zoals leesbaarheid, laadsnelheid, mobiele bruikbaarheid, duplicate content en meertalige content. Let wel, dit zijn niet alle punten die je kan analyseren. Doe altijd een grondige analyse van je volledige website.

Als je de verschillende aspecten geanalyseerd hebt, kun je aan de slag om je eigen website meer SEO-vriendelijk te maken. Is alles in orde? Top, dan hou je rekening met alle factoren. Zo niet, dan is het belangrijk om nog net die extra stap te zetten om je plaats in de zoekresultaten te verbeteren.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.