
Sinds de introductie van Google AI Overviews, een nieuwe functie die gebruikmaakt van generatieve AI, is er veel discussie ontstaan over de gevolgen voor websites. Met AIO toont Google in één overzicht een samenvatting van verschillende bronnen, waardoor gebruikers minder vaak hoeven door te klikken. Dit roept vragen op bij website-eigenaars en SEO-specialisten: wat betekent dit voor het webverkeer? In deze blog onderzoeken we de mogelijke impact van Google AIO en delen we inzichten gebaseerd op data van grote Amerikaanse websites.
“Googelen” we nog?
Steeds meer mensen gebruiken AI-tools, als ChatGPT, Claude of Perplexity, om antwoorden te vinden op hun vragen. Maar ook Google gebruikt AI om een antwoord te bieden op de verschuiving waarop mensen informatie zoeken. Op 14 mei 2024 introduceerde de zoekmachine AIO, of voluit AI Overviews. Google AI Overviews biedt een volledig nieuwe gebruikerservaring in de ons welbekende Google zoekresultaten. De generatieve AI van Google neemt als het ware de zoekresultaten over en toont een gecombineerde samenvatting van de verschillende zoekresultaten. Momenteel is AIO al beschikbaar in meer dan 100 landen, maar België zal nog even moeten wachten.
Nieuwsgierig om toch al eens de vernieuwde SERP-functie in werking te zien? Met een VPN kan je toch al Google AIO testen.

AI en zero click searches
De AI-overzichten van Google zorgen ervoor dat websurfers een kant-en-klaar antwoord voorgeschoteld krijgen en dus niet meer hoeven klikken op een link. Deze vorm van zoeken wordt ook wel zero-click searches genoemd. 10 jaar geleden kregen SEO-ers hier ook al mee te maken, namelijk met de featured snippet.
Google AIO zal dus zorgen voor meer zero-click searches, wat op zijn beurt dan weer een invloed zal hebben op het webverkeer.
Maar hoe groot is de impact van Google AI overviews op het verkeer naar je website?
Zorgt AIO voor minder webverkeer?
Om deze vraag te beantwoorden, die veel SEO-specialisten en website-eigenaren bezighoudt, hebben we in januari 2025 een eigen data-analyse uitgevoerd. Hierbij hebben we een aantal Amerikaanse websites geanalyseerd. De gegevens die we hebben onderzocht, omvatten:
- Het aantal keywords waarmee een website verschijnt in de SERP en die een AIO triggeren
- Het aantal keywords waarmee een website verschijnt als bron in het AI overzicht
- De trend van aantal webbezoekers sinds de lancering van Google AI
AIO voor publishers
In ons onderzoek naar naar de impact van Googel AI Overviews op publishers hebben we volgende websites onderzocht:
- Nytimes.com
- Cnn.com
- Theguardian.com
- Usatoday.com
- Washingtonpost.com
- Nypost.com
- Foxnews.com
- Nbcnews.com
- Bbc.com
Voor gemiddeld 9,61% van de keywords waar de grote newspublishers in de Verenigde Staten organisch ranken, wordt een AI-overzicht gegenereerd. Gemiddeld worden deze websites voor 1,06% van de termen getoond als bron in de samenvatting.
Slechts vier van de tien publishers (USA Today, Washington Post, New York Post en Fox News) kennen verlies in hun webverkeer met een maximum van -11,16%. Gemiddeld steeg het webverkeer met 30,69% en bij twee sites (New York Times en NBC) is het verkeer zelf verdubbeld sinds de lancering van Google AIO op 14/05/2024.
Een groot deel van de hoge stijging in verkeer naar de newspublishers is te danken aan de Amerikaanse verkiezingen van 2024. Amerikaan zoeken nog steeds massaal naar informatie.

AIO voor retail
Voor het dataonderzoek naar de impact op de retailsector hebben we vijf grootste Amerikaanse retailwebsites geanalyseerd.
- Amazon.com
- Ebay.com
- Target.com
- Bestbuy.com
- Walmart.com
Websites in de retailsector ranken voor heel wat diverse zoektermen en voor slechts 3,70% van deze termen wordt de zoekquery beantwoord met AIO en bij gemiddeld 0,80% van deze keywords worden de grote Amerikaanse retailers vermeld als bron.
Door het klein aantal zoektermen die voor een AI-antwoord zorgen, kennen websites in de retailsector dan ook geen negatief effect van Google AIO. Het webverkeer is sinds de lancering gemiddeld gestegen met 12,77%

AIO voor informatiebronnen
Vijf van de grootste Amerikaanse websites waar websurfers informatie over allerhande zaken kunnen vinden, hebben we onderzocht.
- Quora.com
- Reddit.com
- Wikipedia.org
- Youtube.com
- Imdb.com
Mensen gebruiken Google om antwoorden te vinden op hun vragen en heel wat websites bieden die informatie. Maar nu kan Google AI Overviews ook de antwoorden geven. 19,65% van de onderzochte zoekqueries wordt beantwoord met artificiële intelligentie en bij gemiddeld 2,74% van de zoekopdrachten worden de onderzochte websites vermeld als bron.
Als we dan het webverkeer analyseren, zien we dat ook deze websites geen negatieve impact hebben van Google AI Overviews. Het organisch verkeer steeg met 51,99%. Dit hoog cijfer is te danken aan het verdubbeling in webverkeer naar de fora, als Reddit en Quora.

AIO voor travel
In ons dataonderzoek naar de impact van AIO op travelsites, hebben we volgens grote Amerikaanse sites geanalyseerd.
- Tripadvisor.com
- Aa.com
- Airbnb.com
- Expedia.com
- Booking.com
2,78% van de organische zoektermen voor websites in de reissector krijgen een AI-overzicht in de SERP. De grootste Amerikaans travelwebsites worden bij 1,24% van deze keywords gebruikt als bron.
Het lage percentage aan AI vertoningen is hier ook relatief laag, wat er voor zorgt dat deze sector geen negatieve invloed kent. Het gemiddeld webverkeer naar deze websites is gestegen met 25,28%.

AIO voor Healtcare
We hebben het verkeer en het aantal keer dat AIO’s worden weergegeven in de SERP van deze grote healthcare-websites onderzocht.
- Healthline.com
- Medicalnewsytoday.com
- Menshealth.com
- Womenshealth.com
- Webmd.com
De zoekopdrachten in deze sector worden het meest beantwoord met AIO’s, namelijk: 26,66%. De onderzochte websites worden bij 1,97% van queries weergegeven als link in het overzicht.
Het hoog percentage aan vertoningen van AI Overviews resulteert voor deze sector in verlies aan website traffic. Elk van deze website krijgt sinds de lancering minder bezoekers. Gemiddeld is het verkeer met -19,22% gedaald.

AIO wordt niet altijd getoond
Niet elke zoekopdracht leidt tot een AI Overview. Momenteel activeert minder dan 7% van de zoekopdrachten, verdeeld over verschillende categorieën, een AIO. Bij veel categorieën ligt dit percentage onder de 3% en bij zoekwoorden gerelateerd aan “vastgoed” wordt een AIO zelfs in minder dan 0,5% van de gevallen weergegeven.
Zoekopdrachten die te maken hebben met gezondheid of wetenschap worden het meest beantwoord met een AI overzicht.
Ook het soort zoekopdracht heeft invloed op of de zoekmachine een AI-antwoord zal genereren. De lengte en zoekintentie spelen een grote rol.
De belangrijke take-aways zijn:
- Informationele zoektermen zorgen voor meer AIO’s
- AI overviews worden het meest getriggerd bij langere zoektermen.
Door verschillende Amerikaanse websites en meer dan 1.000.000 keywords te onderzoeken, komen we tot volgende gegevens:
Verlies in webverkeer beperken
Sinds de lancering van AI Overviews in de Verenigde Staten is de tool nog volop in ontwikkeling. SEO-specialisten proberen ondertussen een antwoord te vinden op de vraag: Hoe kunnen we het verlies in organisch verkeer door het toenemende aantal zero-click searches beperken? Uit ons dataonderzoek blijkt dat websites in sectoren die weinig AI Overviews (AIO’s) activeren, zich weinig zorgen hoeven te maken.
Websites die daarentegen voornamelijk zichtbaar zijn op zoekopdrachten die worden beantwoord met AI-gegenereerde samenvattingen, kunnen het verlies beperken door zich aan te passen aan de veranderingen in zoekmachines. Dit vraagt om een bredere strategie die niet alleen gericht is op SEO, maar ook op GEO. Elke AI Overview vermeldt namelijk enkele bronnen. Het is daarom cruciaal voor websites om een van deze bronnen te worden en te zorgen voor een goede ranking in AI Overviews.
Concurrentie voorblijven? Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.