
Sinds de introductie van Google AI Overviews, een nieuwe functie die gebruikmaakt van generatieve AI, is er veel discussie ontstaan over de gevolgen voor websites. Met AIO toont Google in één overzicht een samenvatting van verschillende bronnen, waardoor gebruikers minder vaak hoeven door te klikken. Dit roept vragen op bij website-eigenaars en SEO-specialisten: wat betekent dit voor het webverkeer? In deze blog onderzoeken we de mogelijke impact van Google AIO en delen we inzichten gebaseerd op data van enkele grote websites in diverse sectoren.
Belangrijkste statistieken
- Er komen meer AI-overzichten: een verdubbeling in vergelijking met januari.
- Informatie zoekwoorden zorgt het vaakst voor AIO’s
- AIO zorgt voor meer zero-clicks, maar er geen stijgende trend
- De categorieën “People & Society”, “Health”, “Science” en “Travel” worden het vaakst beantwoord met een AIO
“Googelen” we nog?
Steeds meer mensen gebruiken AI-tools, als ChatGPT, Claude of Perplexity, om antwoorden te vinden op hun vragen. Maar ook Google gebruikt AI om een antwoord te bieden op de verschuiving waarop mensen informatie zoeken. Op 14 mei 2024 introduceerde de zoekmachine AIO, of voluit AI Overviews. Google AI Overviews biedt een volledig nieuwe gebruikerservaring in de ons welbekende Google zoekresultaten. De generatieve AI van Google neemt als het ware de zoekresultaten over en toont een gecombineerde samenvatting van de verschillende zoekresultaten. Momenteel is AIO al beschikbaar in meer dan 100 landen.
Op 25 maart 2025 kondigde Google aan dat Google AIO beschikbaar is in België voor Engelstalige accounts. Sinds 10 mei merken we dat de uitrol nu ook begonnen is voor Nederlandstalige gebruikers.

AI en zero click searches
De AI-overzichten van Google zorgen ervoor dat websurfers een kant-en-klaar antwoord voorgeschoteld krijgen en dus niet meer hoeven klikken op een link. Deze vorm van zoeken wordt ook wel zero-click searches genoemd. 10 jaar geleden kregen SEO-ers hier ook al mee te maken, namelijk met de featured snippet.
Google AIO zal dus zorgen voor zero-click searches, wat op zijn beurt dan weer een invloed zal hebben op het webverkeer.
De vraag is of de AI-samenvattingen van Google leidt tot een grote stijging in het zero-search-gedrag. SEMrush deed samen met Datos een groot onderzoek om dit te analyseren.
In het onderzoek zijn 200.000 zoekwoorden geanalyseerd met elk een zoekvolume van meer dan 100, verzameld tussen januari en maart 2025.
Wat blijkt? De resultaten tonen aan dat zoekwoorden met een AI-overzicht inderdaad een hogere zero-click-rate hebben. Toch wijst het onderzoek niet op een stijgende trend.
SEMrush keek ook naar zoekwoorden die in januari nog geen AI-overzicht hadden, maar in maart wel. Bij die zoekwoorden daalde het aantal zero-clicks zelfs een beetje. Dat laat zien dat een AI-overzicht niet altijd zorgt voor minder klikken.
Zorgt AIO voor minder webverkeer?
Om deze vraag te beantwoorden, die veel SEO-specialisten en website-eigenaren bezighoudt, hebben we in januari 2025 een eigen data-analyse uitgevoerd. Hierbij hebben we een aantal Amerikaanse websites geanalyseerd. De gegevens die we hebben onderzocht, omvatten:
- Het aantal keywords waarmee een website verschijnt in de SERP en die een AIO triggeren
- Het aantal keywords waarmee een website verschijnt als bron in het AI overzicht
- De trend van aantal webbezoekers sinds de lancering van Google AI
In mei 2025, exact een jaar na de introductie van Google AI Overviews, hebben we het onderzoek opnieuw uitgevoerd om eventuele veranderingen in kaart te brengen.
AIO voor publishers
In ons onderzoek naar naar de impact van Googel AI Overviews op publishers hebben we volgende websites onderzocht:
- Nytimes.com
- Cnn.com
- Theguardian.com
- Usatoday.com
- Washingtonpost.com
- Nypost.com
- Foxnews.com
- Nbcnews.com
- Cbs.com
- Bbc.com
Uit het onderzoek van januari bleek dat voor gemiddeld 9,61% van de zoekwoorden waarop grote nieuwspublishers in de Verenigde Staten organisch scoren, een AI-overzicht wordt weergegeven. Gemiddeld worden deze websites in slechts 1,06% van de gevallen genoemd als bron in die AI-samenvattingen.
Als we ditzelfde onderzoek opnieuw uitvoeren, zien we dat voor gemiddeld 21,62% een AIO verschijnt in de SERP en dat deze newspublishers voor 3,67% van de gevallen worden weergegeven als bron.
In januari zagen we dat slechts vier van de tien publishers (USA Today, Washington Post, New York Post en Fox News) verlies kenden in hun webverkeer met een maximum van -11,16%. Gemiddeld steeg het webverkeer met 30,69% en bij twee sites (New York Times en NBC) is het verkeer zelf verdubbeld sinds de lancering van Google AIO op 14/05/2024.
Als we opnieuw naar het webverkeer kijken, zien we dat USA Today, The Washington Post en Fox News opnieuw minder bezoekers hebben sinds de komst van AIO. Ook NBC en CBS krijgen nu minder verkeer dan voorheen. De New York Post daarentegen ziet juist een kleine stijging sinds de lancering.
Bij The New York Times en CNN is er nog wel een toename, maar die is kleiner dan in januari. Het verkeer van De Guardian en de BBC blijft verder groeien.
Als we kijken naar het gemiddelde webverkeer in deze sector, zien we dat de groei wat is afgenomen. Toch ligt het verkeer nog steeds 21,10% hoger dan bij de lancering in mei 2024.
Een groot deel van de stijging in verkeer in januari naar de newspublishers was te danken aan de Amerikaanse verkiezingen van 2024.

AIO voor retail
Voor het dataonderzoek naar de impact op de retailsector hebben we vijf grootste Amerikaanse retailwebsites geanalyseerd.
- Amazon.com
- Ebay.com
- Target.com
- Bestbuy.com
- Walmart.com
In onze analyse van januari zagen we dat retailwebsites op veel verschillende zoekwoorden gevonden worden. Maar bij slechts 3,70% geeft Google een AI-antwoord, en bij gemiddeld 0,80% wordt een grote Amerikaanse retailer als bron genoemd.
Als we nu naar de data kijken, zien we dat het aantal keywords die een AI-samenvatting triggeren is gestegen naar 8,55%. Dit is meer dan een verdubbeling. Maar de retailers worden dan ook in meer gevallen vermeldt als bron (2,24%)
In januari zorgden maar weinig zoekwoorden voor een AI-antwoord, waardoor retailwebsites geen negatieve impact van Google AIO ondervonden. Toen steeg het webverkeer gemiddeld met 12,77%. Nu, in mei, zien we dat meer zoekwoorden een AIO-trigger geven. Daardoor is de groei in webverkeer teruggevallen naar 2,07%.

AIO voor informatiebronnen
Vijf van de grootste Amerikaanse websites waar websurfers informatie over allerhande zaken kunnen vinden, hebben we onderzocht.
- Quora.com
- Reddit.com
- Wikipedia.org
- Youtube.com
- Imdb.com
Mensen gebruiken Google om antwoorden te vinden op hun vragen en heel wat websites bieden die informatie. Maar nu kan Google AI Overviews ook de antwoorden geven. 19,65% van de onderzochte zoekqueries in januari werden beantwoord met artificiële intelligentie en bij gemiddeld 2,74% van de zoekopdrachten worden de onderzochte websites vermeld als bron. In mei is het aantal queries gestegen naar 24,91%. De onderzochte websites ranken nu voor bijna 6% in de AI-overzichten
Als we dan het webverkeer analyseren, zien we dat ook deze websites nog steeds geen negatieve impact hebben van Google AI Overviews. Het organisch verkeer steeg met 51,99% in januari. Dit hoog cijfer was te danken aan het verdubbeling in webverkeer naar de fora, als Reddit en Quora. Nu is stijging wel sterk teruggevallen, maar deze websites hebben samen nog steeds 35,54% meer websiteverkeer sinds de introductie.

AIO voor travel
In ons dataonderzoek naar de impact van AIO op travelsites, hebben we volgens grote Amerikaanse sites geanalyseerd.
- Tripadvisor.com
- Aa.com
- Airbnb.com
- Expedia.com
- Booking.com
In januari zorgden 2,78% van de organische zoektermen voor websites in de reissector een AI-overzicht in de SERP. De grootste Amerikaans travelwebsites werden bij 1,24% van deze keywords gebruikt als bron.
Als we het onderzoek in mei opnieuw uitvoeren, zien we in deze sector ook een sterke stijging in het aantal AIO’s. 8,13% van de zoektermen triggeren een overzicht en voor 4,51% worden de websites weergegeven als bron.
Ook in de reissector is het gemiddelde webverkeer gedaald in vergelijking met januari. Waar er toen nog een stijging van 25% was tussen mei 2024 en januari 2025, is dat nu afgezwakt naar net geen 14% groei tussen mei 2024 en mei 2025

AIO voor Healthcare
We hebben het verkeer en het aantal keer dat AIO’s worden weergegeven in de SERP van deze grote healthcare-websites onderzocht.
- Healthline.com
- Medicalnewsytoday.com
- Menshealth.com
- Womenshealthmag.com
- Webmd.com
In januari werd deze sector het vaakst getroffen door AI-antwoorden, met 26,66% van de zoekopdrachten die een AIO opleverden. In mei is dat nog steeds het geval, en het aantal organische zoekwoorden dat een AIO activeert is sterk toegenomen tot 56,95%. Tegelijkertijd worden de onderzochte websites nu bij 4,74% als link in het AI-overzicht vermeldt.
Door het hoge aantal AI-vertoningen ziet deze sector een duidelijk verlies in websiteverkeer. Sinds de lancering van AIO hebben alle onderzochte websites minder bezoekers gekregen. In januari daalde het gemiddelde verkeer met – 19,22%, en in mei is dat nog steeds -14,25%

AIO wordt niet altijd getoond
Niet elke zoekopdracht leidt tot een AI Overview. Begin mei leidde 13% van de zoekopdrachten tot een AI Overview, verspreid over verschillende sectoren – een verdubbeling ten opzichte van eerdere metingen.
Sinds ons onderzoek in januari zijn er aantal veranderingen:
- 18 categorieën krijgen meer AIO’s in vergelijking met ons eerder onderzoek. “People & Society” en “Travel” hebben de grootse stijging (>10%)
- De categorieën “People & Society”, “Health”, “Science” en “Travel” worden het vaakst beantwoord met een AIO.
- In januari waren er nog 11 sectoren waarbij minder dan 3% van de zoekopdrachten een AI-overzicht opleverde. In mei is dat aantal gedaald naar slechts 5 sectoren.
.
Ook het soort zoekopdracht heeft invloed op of de zoekmachine een AI-antwoord zal genereren. De lengte en zoekintentie spelen een grote rol.
De belangrijke take-aways zijn:
- Informationele zoektermen zorgen voor meer AIO’s
- AI overviews worden het meest getriggerd bij langere zoektermen.
Door verschillende Amerikaanse websites en meer dan 1.000.000 keywords te onderzoeken, komen we tot volgende gegevens:
Verlies in webverkeer beperken
Sinds de lancering van AI Overviews is de tool nog volop in ontwikkeling. SEO-specialisten proberen ondertussen een antwoord te vinden op de vraag: Hoe kunnen we het verlies in organisch verkeer door het toenemende aantal zero-click searches beperken? Uit ons dataonderzoek blijkt dat websites in sectoren die weinig AI Overviews (AIO’s) activeren, zich weinig zorgen hoeven te maken.
Websites die daarentegen voornamelijk zichtbaar zijn op zoekopdrachten die worden beantwoord met AI-gegenereerde samenvattingen, kunnen het verlies beperken door zich aan te passen aan de veranderingen in zoekmachines. Dit vraagt om een bredere strategie die niet alleen gericht is op SEO, maar ook op GEO. Elke AI Overview vermeldt namelijk enkele bronnen. Het is daarom cruciaal voor websites om een van deze bronnen te worden en te zorgen voor een goede ranking in AI Overviews.
Concurrentie voorblijven? Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.