Linkbuilden

linkbuilden

Linkbuilden is HET belangrijkste aspect van SEO

Linkbuilden is een essentieel onderdeel geworden van een goede SEO-strategie. Het belang van relevante links is cruciaal voor iedere organisatie die online vindbaar wil zijn! Soms wordt er over dit onderwerp gesproken alsof het makkelijk is en vanzelf gaat. Wij willen je nu al uit deze droom helpen: Linkbuilding is het moeilijkste aspect van SEO. Wanneer je hogere posities wilt bereiken in Google dan zal je zeker iets met dit onderwerp moeten gaan doen.

Kan een website zonder linkjes goed ranken? Wij zeggen dat een website niet hoog kan ranken voor haar belangrijkste zoekwoorden zonder backlinks. Dit zijn de redenen waarom:

  1. Links zijn Googles nummer 1 ranking factor en zorgen ervoor dat je er vindbaar wordt. Zowel op als door de zoekmachines.
  2. Het internet is eigenlijk 1 grote geheel van hyperlinks
  3. Iedereen wil alleen linken naar pagina’s met inhoudelijk goede content. Content die het verdient om hoog te ranken.
  4. Als mensen naar jouw site verwijzen zal dat vertrouwen en kracht uitstralen

Wat is link building nu precies?

Je moet het hele internet zien als een samenhang van hyperlinks naar elkaar toe. Deze hyperlinks zorgen ervoor dat je van de ene website naar de andere website kunt komen. Maar niet alleen jouw bezoekers bewandelen deze weg. Ook de zoekmachines bezoeken jouw website op deze manier. Met als uiteindelijke gevolg dat ze jouw website indexeren en terug laten komen in de SERPs. Met link-building zorg je ervoor dat bezoekers van diverse websites op jouw site kunnen komen. Dit doe je door hyperlinks te plaatsen op de externe sites. Elke link die naar jouw pagina geplaatst wordt ziet Google als een soort vertrouwensstem. Echter zijn sommige stemmen belangrijker dan andere, het is zelfs zo dat sommige hyperlinks je rankings kunnen schaden.

Kwaliteit is belangrijker dan hoeveelheid

Er is altijd veel te doen geweest rondom dit onderwerp. Binnen het kennisgebied van search engine optimization kan je On-page en Off-page onderscheiden. Menig SEO-specialist heeft zich altijd erg gefocust op het On-page SEO-aspect. Hiermee wordt bedoeld de content die de webeigenaar zelf kan beïnvloeden, zoals: meta’s, content, URL’s, sitemaps, etc…

Het Off-page SEO-aspect is echter niet zo makkelijk te beïnvloeden. Je bent hiermee afhankelijk van anderen. Dat is ook de reden dat Google linkbuilden zo belangrijk vindt. Voor de zoekmachines zijn inbound links een van de belangrijkste aspecten om te bepalen of een site hoog zou moeten ranken voor een bepaalde zoekopdracht.

Een aantal belangrijke punten om niet te vergeten:

  1. Indien alle ranking factoren van twee websites hetzelfde zijn, dan gaat de zoekmachine kijken naar de links. De site met de meest relevante links naar de website zal dan hoger scoren.
  2. Los van alle internet marketing redenen, kan je met linkjesbuilden ook potentiële klanten aantrekken
  3. Wanneer je ook het aspect van uitstekende content op je site plaatst, dan vergroot je jouw naamsbekendheid en geloofwaardigheid.

Crawlen en indexeren

crawlen

Nog weer eventjes terug naar de zoekmachine robots! Het crawl proces lijkt wel een beetje op een metro-netwerk. Hierbij moet je elke metrohalte beschouwen als een unieke webpagina (met tekst, video, afbeelding, etc) en de weg naar elke halte als een link. Om de hele metroplattegrond (internet) in kaart te brengen en alle stopplaatsen (webpagina’s) te ontdekken, gebruikt de metro (zoekmachine) de meest geschikte weg (links). Hyperlinks zijn dus hét bindmiddel op het internet. Wanneer je een webpagina niet verbindt met een link, dan kan hij niet gecrawld, of geïndexeerd worden. Zodra je website gevonden is, gaat de search engine vervolgens beslissen of je site voldoende relevant en kwalitatief is.

Structuur van de hyperlink:

Structuur backlink

De verschillende soorten

Veel mensen zijn vaak geneigd om in hoeveelheden te gaan denken bij link-building. Hierbij wordt de kwaliteit soms vergeten. Wij adviseren je om totale focus op kwaliteit en relevantie te leggen. Oude technieken zoals betaalde links & linkdirectories, hebben in het verleden misschien gewerkt, maar worden tegenwoordig keihard afgestraft door Google Penguin.

Je hebt drie verschillende soorten linkbuilding:

  1. Natuurlijke link building: Links ontstaan zelf, zonder dat je hiervoor iemand hoeft te vragen. Belangrijk is natuurlijk dat je goede content hebt waar men graag naar wil verwijzen, een goed voorbeeld hiervan is Wikipedia.
  2. Manuele link building: Dit is de meest gebruikte strategie. Je vraagt hierbij andere websites uit dezelfde sector om 1:1 naar jou te verwijzen. Ook hierbij is het belangrijk dat men een reden heeft om dit te doen.
  3. Zelfgecreëerde links: Alhoewel wij deze strategie willen afraden, wordt deze nog wel steeds gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn; linkdirectories, embedded widgets, persberichten, blog commentaren, etc…

Wat is nu de juiste strategie?

In deze discussie zijn er natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Uiteindelijk gaat het er wel om dat jouw website ‘linkwaardig’ genoeg is voor de wederpartij. Een linkuitwisselingsprogramma is daarom ook niet altijd aan te raden. Je moet het verdienen dat men naar jou wil verwijzen. Daarnaast is het ook erg belangrijk dat je een lange adem hebt. Alles in online marketing is nagenoeg te meten. Echter link-building en internet marketing zijn processen die op de wat langere termijn goed voor je gaan werken.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat andere mensen naar jou willen verwijzen?

  • Maak goede content en promoot het: Het is van belang dat je goede (dwingende) inhoud publiceert waar mensen naar willen refereren. Zorg ervoor dat jouw ‘verhaal’ onder de aandacht komt bijvoorbeeld d.m.v. promotie.
  • Persberichten: zoek de publiciteit door de pers te zoeken. Zorg ervoor dat zij jouw belangrijke nieuws willen verspreiden.
  • (Gast)Blogs: Zorg dat jouw website onder de aandacht komt van invloedrijke bloggers. Of schrijf bijvoorbeeld zelf een blog voor je eigen site, of op een andere site.
  • Krijg links van partners: Zorg dat je doorverwezen wordt door bedrijven/sites waar je veel mee samenwerkt zoals leveranciers, of klanten. Zij kennen jou en vertrouwen je. Dit vertrouwen kan zich op deze manier makkelijk door vertalen naar potentiële klanten.

Campagne voeren

Een campagne heeft simpelweg ten doel om het aantal hyperlinks naar jouw website te verhogen. Voordat je aan een dergelijke exercitie begint moet je jezelf een aantal zaken afvragen. Wie is geïnteresseerd in mijn content en wie zouden er eventueel naar toe willen linken? Een aantal tips die je eens moet onderzoeken:

  • Kijk eens op social media hoeveel ‘likes’ de onderwerpen/producten van de concurrenten die jij ook aanbiedt. Hoe meer interesse voor iets, hoe interessanter het voor jou kan zijn om je hier meer op te richten.
  • Pak de belangrijkste zoekwoorden van jouw organisatie en ga hier op Googlen. Waarschijnlijk komen hier interessante potentiële linkpartners naar voren!
  • Zoek in Google eens met de opdracht: SEO intitle:blog. Middels deze opdracht zeg je tegen Google alleen zoekresultaten te tonen voor ‘SEO’ die in page title ‘blog’ hebben te staan.
  • Je kan dit ook doen voor de URL middels de opdracht SEO inurl:blog. Hiermee toont de zoekmachine alleen de resultaten voor ‘SEO’ die in de URL ‘Blog’ hebben staan.
  • Analyseer de backlinkstructuur van je naaste concurrent en kijk of je van hen kan leren.

Black hat SEO

In de begindagen van Google kon je webpagina’s, vaak met succes, volproppen met zoekwoorden en linkjes van de meest vreemde websites plaatsen. Internet marketing was toen nog eenvoudig en er mocht veel. Langzaamaan ontstond de White-hat-SEO, het idee dat kwaliteit en relevantie belangrijker was dan kwantiteit en hoeveelheid. Pas daarom ook altijd op als je met bureaus in zee gaat die het linkbuilding-proces geheel uit jouw handen nemen. Onze ervaring is dat er veel malafide ondernemingen zijn die linkbuilden diensten aanbieden. De kans dat je ermee hoger scoort in de zoekmachines is nihil en je wordt er vroeg of laat voor gestraft, omdat je allemaal spam-links hebt. Om dit soort misbruik tegen te gaan en op te sporen ontwikkelde Google onder meer de updates Panda, Pinguïn en Kolibrie. Van deze drie updates was Pinguïn de meest ingrijpende. De update was zo ontwikkeld om websites op te sporen én te straffen die over de SEO-tolerantie-grens heen gingen. In een andere blog gaan wij naar in op de Google-update genaamd Pinguïn

Conclusie

Zoals geschreven is linkbuilden erg belangrijk voor je SEO. Besteed het nooit volledig uit aan een bedrijf, maar als je het wel overweegt doe dit in een nauwe samenwerking. Wees geduldig en kies alleen de linkpartners die je daadwerkelijk interessant vindt. Let hierbij ook op de kwaliteit van de website van de potentiële linkpartner. Een goede tool om de page-authority (PA) en domain-autority (DA) te checken is de MOZ toolbar. Iemand met een hogere PA/DA is voor jou interessanter om toe te voegen als partner. Doe ook eens in de zoveel tijd een check op alle hyperlinks, zo nu en dan lopen ze ‘dood’ en werken ze juist tegen je. Wil je graag dat mensen alleen naar jou toe willen linken? Zorg dan dat je waardevolle content creëert waar jouw doelgroep iets aan heeft. En vergeet dit niet: het gaat om relevantie en kwaliteit… niet om massa!

Wil jij de SEO-problemen van jouw website te weten komen?

2 gedachten over “Linkbuilden”

  1. Bedankt voor je interessante bijdrage Marco. Het doet me er weer aan herinneren dat we opnieuw effort moeten gaan steken in onze backlinks 🙂

Reacties zijn gesloten.