Hoe ranken in Google’s AI Overviews

google ai samenvatting

Om te ranken in Google’s AI Overviews, maak je best hoogwaardige, relevante content. Hanteer eenvoudig taalgebruik en korte zinnen. Voeg samenvattingen toe en optimaliseer met structured data. Zorg voor sterke backlinks en een snelle website.

Het zijn spannende SEO tijden. We zitten misschien wel in de grootste SEO verandering sinds de start van zoekmachinemarketing begin jaren 2000. Midden mei 2024 lanceerde Google zijn AI-Overviews (afgekort AIO) in de USA. In België en Nederland zijn de AIO’s nog niet beschikbaar. De verwachting is dat dit eind 2024 wel het geval is. In dit artikel leggen we uit hoe je je website qua SEO nu al kan voorbereiden op de Google AI-overzichten. Immers, iedereen wil zijn leads en omzet uit Google maximaal behouden. We doen dit dankzij de SEO learnings van onze Amerikaanse collega’s en onze eigen test-data.

Inhoud

 

Een (zeer) korte intro: wat is een Google AI overview?

AIO zijn generatieve AI-antwoorden bovenaan de reguliere organische zoekresultaten van Google. Momenteel enkel dus maar zichtbaar in de VS; Google plant het uit te rollen naar nog eens een miljard gebruikers voor het einde van 2024. Ze zullen een impact hebben op SEO.

Google AI Overview

Er is dus een verschuiving van zoekmachines, waar traditionele SEO belangrijk is, naar antwoordmachines bezig. Tegenwoordig wordt er ook al gesproken van Generative Engine Optimization of GEO.

GEO richt zich op het optimaliseren van content om zichtbaar te worden in de antwoorden van deze generatieve zoekmachines. Dit vereist een andere aanpak dan traditionele SEO, aangezien AI-algoritmen op een andere manier informatie verwerken en beoordelen.

Welke zoekopdrachten triggeren een AIO in de USA?

Via VPN hebben we de Amerikaanse AIO ondertussen uitvoerig getest. Volgende zaken hebben we ondertussen geleerd.

Voor beperkt aantal zoekopdrachten

Misschien wel het meest opvallende is dat AI-overzichten in de Verenigde Staten slechts zichtbaar zijn voor een beperkt aantal zoekopdrachten. Ze worden dus niet voor elke zoekopdracht getoond. Of Google dit in een later stadium wel zal doen, is onduidelijk. Wat we vermoeden is dat Google wat voorzichtiger is met sommige types van zoekopdrachten. Immers, er zijn genoeg voorbeelden van AI-overzichten die vreemde of verkeerde antwoorden geven. Bovendien wil het uiteraard ook niet zijn kip met de gouden eieren, Google Ads, slachten.

Naargelang de bron, lijkt het percentage van zoekopdrachten die in de USA een Google AI samenvatting tonen tussen de 5 en 10% te liggen.

Naar soort zoekopdracht

  • Korte, brede zoekopdrachten genereren meestal geen AIO
  • Ook commerciële zoekopdrachten + lokale zoekopdrachten vaak niet
  • Zogenaamde YMYL (Your-Money-or-Your-Life) searches activeren redelijk veel AIO’s tijdens onze testen

ai overview voorbeeld

  • Vooral informatieve zoekopdrachten die beginnen met explain, what, how, when, where, who die wat langer zijn veroorzaken een Google AI samenvatting
  • AIO’s verschijnen vaker voor zoekwoorden met een CPC (kost per klik) < $0,5
  • Voor sommige zoekopdrachten lijkt er steeds een AI-overzichtspaneel zichtbaar. Bijvoorbeeld:
    “Draw me a picture of the Eifel Tower”

sge voorbeeld

Naar sector

Uit de data van Semrush valt op dat zoekopdrachten uit de sectoren “Science” en “Health” een stuk meer AIO resultaten vertonen (5% van de searches juli 2024); nieuws gerelateerde zoekwoorden triggeren (nog?) weinig overviews (<1%).

Hoe dan ook, AIO zullen een impact hebben op onze SEO business. We verwachten dat mensen op een andere manier zullen zoeken omdat ze nu langere, meer “echte” vragen zullen stellen. Dit betekent dat zoekwoorden onderzoek anders zal moeten aangepakt worden. Eigenlijk het volledige SEO eco-systeem zoals we het nu kennen, zal zich opnieuw moeten heruitvinden.

Op welke manier wordt een website vermeld in de AIO?

Link website in de kleine tegels

De eerste mogelijkheid om als website in AIO te verschijnen is wanneer Google’s AI een antwoord geeft op een bepaalde vraag en daarvoor content gebruikt van 1 of meerdere websites. Je kan die als gebruiker dan zien door op het kleine uitklapbare pijl op het einde van de alinea te klikken. Bij een klik toont het eronder kleine tegels van websites waarop je verder kunt doorklikken als je meer informatie wilt.

aio voorbeeld

We zochten bijvoorbeeld op “Can you eat blue potatoes”. Je ziet een korte alinea met op het einde een uitklapbaar pijltje. Pas indien je daarop klikt worden 3 websites zichtbaar. Soms zijn die referenties sites wel direct zichtbaar. Op die manier ben je boven de vouw zichtbaar als website. En als je op positie één staat, is dat een echt voordeel.

De overgrote meerderheid van de websites die we zien worden gelinkt in de AI-overzichten zijn top 10 resultaten.

Naamsvermelding

De tweede manier om te verschijnen is de vermelding van je bedrijf, merk, product of dienst in het AI-overzichtsantwoord.

voorbeeld google ai overview brand

Je zoekt bijvoorbeeld op “What is the best magazine in the US”. AIO beveelt direct enkele magazines aan. Dit gaat een belangrijk strijdtoneel worden voor marketeers. Het belang van branded search zal dus verder aan belang winnen.

Juridisch staartje?

Officieel zegt Google dat het de informatie, gevonden op de (top 10) websites, in het AI-antwoord samenvat. Het antwoord in het AI-overzicht is echter vaak gewoon een letterlijke copy/paste van de websites. Dus geen samenvatting …

Ik denk dat hier nog veel over gediscussieerd gaat worden onder nieuwswebsites en uitgevers. Zeker als ze hun organisch verkeer zien dalen doordat Google deze informatie rechtstreeks in de AIO publiceert in plaats van verkeer te sturen naar hun website.
Het lijkt op een winner takes all scenario, waarbij kleinere websites de dupe van gaan worden. Time will tell…

Hoe nu ranken in Google’s AI Overviews?

Als mensen een AI antwoord krijgen op al hun zoekopdrachten, hoe gaan we dan nog verkeer op je website krijgen? Spelen er voor AIO andere ranking factoren dan voor de traditionele zoekresultaten?

Ja dus.

De huidige zoekmachines zoals we ze kennen, richten zich hoofdzakelijk op het matchen van zoekwoorden en relevante webpagina’s. Hierbij spelen factoren zoals content, zoekwoord-dichtheid, backlinks en onpage aspecten een rol. Met de opkomst van artificial intelligence verschuift de focus naar het echt begrijpen van de zoekintentie. De zoekmachines veranderen daardoor steeds meer in antwoord-machines: search-engines geven steeds vaker zelf het antwoord op een zoekopdracht. Hierdoor hoeft de gebruiker niet meer te klikken op een link. Het antwoord wordt in rich snippets en AIO’s gegeven, wat zero click searches verder zal laten toenemen.

1. De traditionele ranking factoren

Uit onze tests constateren we dat je veel gemakkelijker in AI-overzichten aanwezig bent als een website nu reeds in de “gewone” Search hoog rankt. Dit impliceert dat AI-overzichten een aantal van dezelfde rankingsignalen gebruiken die marketeers en SEO’s al vele jaren adviseren:

  • fantastische, relevante, unieke, actuele content naar tekst, afbeeldingen en video
  • een snelle website
  • structured data
  • sterke, relevante backlinks

Maar … ranking in de “gewone” Search alleen is NIET voldoende om te verschijnen in de AI-overzichtsresultaten.

2. Eenvoudige taalgebruik.

We hebben gemerkt dat eenvoudig taalgebruik, met korte zinnen, goed presteren in AI samenvattingen.

Wanneer je op een resultaat uit AIO klikt, bevat die URL een zgn. “hash”. Die vertelt de browser welk deel van de pagina moet worden gemarkeerd. En juist dit deel van de pagina lijkt het AI-overzichtsantwoord te vullen. In onderstaand voorbeeld is de eerste alinea van het AI overzicht een quasi kopie van de hash van “Investopedia”.

sge

 

nr 1 rank en ai overview

Wat ons opvalt is dat de passages in de gelinkte websites altijd kort waren én eenvoudig qua taal. AI Overviews lijken ook de voorkeur te geven aan zinnen die 1 duidelijk standpunt maken, in plaats van complexe, moeilijk opgebouwde paragrafen.

Dit duidt erop dat AI Overviews zijn gemaakt om korte, makkelijk leesbare antwoorden te geven. Het verwijst vooral naar korte, makkelijk leesbare zinnen om de kans op onnauwkeurigheden te verkleinen.

3. Maak een samenvatting

Voortbouwend op punt 2: kom meteen ter zake en geef de lezer heel snel op de pagina de informatie wat hij nodig heeft. Geef daarom in de eerste paragraaf van je artikel het antwoord of samenvatting van de zoekopdracht die in AIO verschijnt.

De traditionele SEO trend tot nu was eerder om de ultieme gids te schrijven, met daarin erg veel content. Dus lange stukken met een inhoudsopgave. Wat we nu merken met AI-overzichten is dat voor een zeer specifieke vraag waarvoor je wil ranken in AIO, dat een kort maar zeer gericht stuk content op je website volstaat. Maw: kortere en minder gedetailleerde content.

We adviseren daarom voor sommige van je langere, al bestaande content, een korte samenvattende alinea aan het begin toe te voegen. We zien dat eerste deel van het antwoord in het AI-overzichtspanel terugkomen.

4. Fetchen

Alle aanpassingen best nadien ook fetchen in Google Search Console via de URL-inspectie-tool.

Wat we (helaas ook) merken, is dat de sommige AI samenvattingen plots veranderen. Dat betekent: opnieuw bijsturen & fetchen. Dit klinkt als een kleine nachtmerrie. Immers bij traditionele SEO geldt: zodra je rankt, rank je meestal voor langere tijd. De nieuwe AIO SEO oogt veel dynamischer.

Samenvattend

Met de verschuiving van zoekmachines naar antwoordmachines wordt er tegenwoordig al gesproken van een nieuwe soort SEO, namelijk Generative Engine Optimization of GEO.

Maar zijn de rangschikkingsfactoren van Gemini-aangedreven AI-overzichten nu compleet anders?

Nee.

Google’s traditionele zoekalgoritmes, zoals we ze kennen, blijven de basis vormen. Zie AI Overviews op de eerste plaats als een verdere evolutie van zoekmachines om de zoekresultaten voor haar gebruikers verder te verbeteren. Google AI samenvattingen vergen wel enkele bijsturingen, maar het het niet zo dat de SEO spelregels nu plots compleet veranderd zijn.

 

Meer bijleren over het laatste SEO nieuws? Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.

    Voornaam

    Naam

    E-mailadres