Digitale PR voor SEO: Zo verdien je waardevolle backlinks

Digital PR voor SEO

Digital PR is een linkbuildingstrategie die draait om kwaliteit boven kwantiteit. In plaats van links te kopen of ruilen, verdien je ze via media-aandacht, sterke content en unieke data. In deze blog lees je wat digital PR is, hoe het verschilt van andere linkbuilding-methodes en hoe je er zelf mee aan de slag gaat

Wat is digital PR?

Digital PR, ook wel PR linkbuilding genoemd, is een online marketing- en SEO-techniek die gericht is op het verkrijgen van media-aandacht en het verkrijgen van relevante backlinks van betrouwbare en passende websites. De basis van digital PR is het creëren van nieuwswaardige content, zoals onderzoeken en trends, die journalisten en nichewebsites intresseren om over te schrijven.

Net zoals traditionele PR, is het doel van digitale PR om informatie over een persoon, organisatie, bedrijf of merk te verspreiden. Het belangrijkste verschil tussen beide vormen van public relations is dat digital PR niet alleen gericht is op het versterken van het merkimago, maar ook op het verbeteren van SEO-resultaten door het verkrijgen van kwalitatieve backlinks en vermeldingen.

Het verschil tussen digital PR en andere vormen van linkbuilding

Digital PR is een vorm van linkbuilding, maar verschilt op een aantal punten van andere linkbuildingmethoden. Traditionele linkbuilding richt zich vaak op het zoeken naar websites en het verkrijgen van links via gastblogs, link-inserts, of het vinden van broken of no-follow links.

Bij digital PR draait het juist om het maken van relevante content en het opbouwen van autoriteit en reputatie.

Methoden van PR linkbuilding

De focus van PR linkbuilding is het creëren van unieke content. Er zijn verschillende methode om deze content te delen.

Mediarelaties

PR linkbuilding kan het verkrijgen van links naar je unieke content versnellen door het opbouwen van mediarelaties en direct contact te leggen met journalisten en redacteuren. Het is echter belangrijk dat je content de juiste journalist bereikt; daarover later meer.

Directe outreach

Net zoals bij mediarelaties kun je je content ook delen met contentcreators, nicheblogs, vakorganisaties en andere relevante websites.

Passieve PR

Bij passieve PR ga je het andersom aanpakken. In plaats van eerst unieke content te schrijven en deze naar journalisten te sturen, zoek je met tools zoals HARO eerst naar journalisten die op zoek zijn naar inspiratie.

Inkomende PR

Bij inkomende PR richt je je op het SEO-optimaliseren van de vindbaarheid van je onderzoeken of expertpagina’s, zodat journalisten die op zoek zijn naar statistieken of citaten van experts je website kunnen vinden.

Hoe een digitale PR campagne opzetten?

Een digital PR campagne bestaat uit 4 onmisbaar componenten:

Digital PR

Wees een expert

Bij SEO staat expertise centraal en dat is bij digital PR niet anders. Ervaren journalisten kunnen zo achterhalen of een onderzoek is uitgevoerd door een expert in het onderwerp.

Breng in kaart op welke gebieden jij of jouw organisatie als expert wordt gezien. Dit kunnen expertises zijn van individuele medewerkers, maar ook vakkennis rondom jullie producten, diensten, technologieën of processen.

Om het succes van PR linkbuildingcampagne te verhogen is het belangrijk om trends en nieuwswaardige onderwerpen op te volgen. Het heeft geen zijn om een met data onderbouwt artikel te schrijven die niemand interesseert.

Met digitale PR kun je inspelen op trends op korte termijn, zoals zaken die in het nieuws zijn of veel besproken worden. Je kunt ook gebruik maken van langere termijntrends die populair blijven. Een voorbeeld van zo’n trend die langer relevant blijft, is AI.

 

 

Trending topics kunnen gevonden worden op nieuwssites, sociale media en een tools als Google Trends. Door bepaalde trends per jaar te monitoren, is het soms mogelijke om de terugkeer van trends te voorspellen.

Voer een uniek onderzoek uit

Journalisten zitten niet te wachten op het zoveelste artikel over hetzelfde onderwerp. Een goede PR linkbuildingcampagne bestaat uit unieke content met goed onderbouwde data. Dor zelf onderzoek te doen of bestaande data op een originele manier te interpreteren, creëer je verhalen die interessant zijn voor media en die redactionele links opleveren. Denk aan:

  • Enquêtes onder je doelgroep
  • Analyse van interne gebruikersdata
  • Het combineren van externe databronnen

En een digitale PR outreach zal nog impactvoller zijn als het onderzoek nieuwe invalshoeken of verassend of zelf controversiële resultaten bevatten.

Ruwe data overtuigt niet. Door de resultaten te visualiseren in duidelijke grafieken, infographics of interactieve tools, maak je het verhaal tastbaar en aantrekkelijk. Visuals helpen journalisten om je verhaal makkelijker te verwerken én verhogen de kans dat je bron (met backlink) erbij geplaatst wordt.

Creëer een unieke pitch

Een goede pitch begint niet bij het schrijven, maar bij het vinden van de juiste contactpersonen. Stel een gerichte perslijst samen van journalisten, bloggers en publishers die eerder over soortgelijke onderwerpen hebben geschreven. Gebruik colofons van nieuwssites, LinkedIn of tools met databases van journalisten om een gerichte perslijst op te bouwen.

Vervolgens draait alles om de inhoud van je pitch. Zorg dat je verhaal nieuwswaarde heeft: is het verrassend, actueel of relevant voor hun lezers? Houd je e-mail kort, persoonlijk en duidelijk. Gebruik een sterke onderwerpregel, geef direct de kern van het verhaal, voeg eventueel een visual of quote toe en link naar jouw bronpagina. Hoe makkelijker je het maakt om te publiceren, hoe groter de kans op waardevolle backlinks.

Welke resultaten kan je verwachten?

De resultaten van een linkbuildingcampagne zijn altijd moeilijk te voorspellen, maar je kunt je inspanningen zeker meten.

Bij digitale PR kun je drie zaken meten om het succes van je campagne te beoordelen.

De eerste KPI is de openrate van je verzonden e-mails. Hoewel dit niet direct iets zegt over de verkregen links en de SEO-resultaten, kun je met de openrate zien of je e-mailonderwerpen interesse wekken en of je de juiste journalisten bereikt. Misschien was je artikel niet sterk genoeg, maar waren je e-mailonderwerpen wel goed geschreven. Deze feedback kun je gebruiken voor je volgende campagne.

De tweede meting is uiteraard het aantal nieuwe links dat de campagne heeft opgeleverd, en eventueel de stijging in autoriteit.

Ten slotte zorgt digitale PR ook voor vermeldingen zonder link. Elke vermelding is goed voor SEO en merkautoriteit. Deze vermeldingen kunnen leiden tot meer branded searches. Bovendien kun je proberen om deze “unlinked brand mentions” om te zetten in een link.

Meer leren over SEO en Linkbuilding? Schijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.

    Voornaam

    Naam

    E-mailadres