Domein Autoriteit: Alles wat je moet weten

Domein autoriteit

Domein Autoriteit, of afgekort DA, wordt beschouwd als een nuttige maatstaf om het linkprofiel van je website te beoordelen, maar er zijn vaak misvattingen over deze metric. In deze blogpost onderzoeken we wat DA is, hoe deze score wordt berekend en welke mogelijkheden je hebt om deze te beïnvloeden.

Wat is de Domein Autoriteit?

Het Amerikaanse bedrijf Moz ontwikkelde enkele jaren geleden een tool waarmee je kan voorspellen hoe goed jouw website of webpagina kan ranken in de zoekresultaten. Deze score werd uitgedrukt in Domain Authority of kortweg DA, via een getal van 1 tot 100. Een nieuwe website start altijd met een DA van 1. Hoe hoger jouw DA, hoe hoger de kans is dat je goed zal ranken met jouw website. De Domein Autoriteit gebruikt een logaritmische schaal om z’n score te bepalen. Wat wil zeggen dat het een stuk eenvoudiger is om van een DA van 10 naar 20 te gaan, dan van 80 naar 90.

Hoe wordt de Domein Autoriteit van je website berekend?

De exacte formule die Moz hanteert bij het berekenen van de DA is niet gekend, maar we weten wel dat er heel wat factoren het cijfer bepalen.
Hierbij is het linkprofiel van je website de belangrijkste factor. De Domein Autoriteit wordt bepaald door de hoeveelheid linking domains en backlinks naar je site en de kwaliteit ervan.

Vanaf de Domain Authority 2.0 update in het begin van 2019, wordt de DA-score van een domein berekend aan de hand van voorspellingen van een machine learning-algoritme over hoe vaak Google dat domein gebruikt in zijn zoekresultaten. Als domein A vaker in een Google SERP verschijnt dan domein B, dan zal de DA van domein A hoger zijn dan die van domein B.

Het verschil met Pagina Autoriteit

Waar DA de autoriteit van jouw website berekent op domeinniveau, berekent de Pagina Autoriteit de autoriteit op paginaniveau. Het gebruikt dezelfde factoren als bij de bepaling van DA, maar voor een specifieke pagina. De score voorspelt in welke mate een specifieke pagina van een website zal ranken in de zoekresultaten.

De Pagina Autoriteit heeft zoveel gemeen met de Domein Autoriteit, dat veel van wat aan bod komt in dit artikel ook voor de PA geldt.

Wanneer heb je een goede Domein Autoriteit?

Ondertussen weten we dat kwalitatieve links aan de basis staan voor de DA van je website. Websites met een groot aantal van deze links hebben over het algemeen een hoge Domein autoriteit. De hoogste DA’s zijn weggelegd voor de Facebooks, Wikipedia’s en Bols van het web. Kleinere websites moeten het vaak stellen met een beduidend lagere DA.

Staar je dus niet blind op het halen van een enorm hoge DA. Vaak is dit een onhaalbaar doel. Verder zal een hoge DA jouw ranking niet rechtstreeks beïnvloeden, maar eerder een indicatie geven.

Gebruik de DA van jouw website om de kracht van jouw website en links te vergelijken met die van je directe concurrenten. Onderzoek waarom jouw concurrentie een hogere DA heeft. Misschien hebben zij een waardevolle link die jij niet hebt. Dan kan het nuttig zijn om deze link ook te verkrijgen. Probeer de afstand tussen jou en je directe concurrenten te vergroten. Het is vrijwel onmogelijk om tussen de grootste websites van het internet te komen op vlak van DA, dus kijk naar concurrenten van je eigen kaliber.

De Domein Autoriteit van jouw website is plots gezakt, wat nu?

Doordat DA een relatieve score is en Moz jouw linkprofiel en dat van ontelbare andere websites constant vergelijkt, kan het zijn dat jouw score plots verandert. Meer nog, hoe lager je DA, hoe sneller hij kan fluctueren. Het is niet altijd eenvoudig om de oorzaak van de verandering te ontdekken. Volgende factoren kunnen hier een invloed op hebben:

  • Jouw nieuwe links zijn nog niet opgenomen in de index.
  • De nieuwe links zijn nofollow en dragen dus niet bij aan je DA.
  • De websites met de hoogste DA hebben plots een grote linkgroei ondergaan.
  • Moz heeft meer of minder linkdomeinen gecrawld dan de vorige keer.

De Domein Autoriteit is afhankelijk van heel wat elementen, zowel in de positieve als in de negatieve zin. Het kan dus perfect zijn dat je heel wat tijd en moeite steekt in de verbetering van het linkprofiel van je website, je nog steeds geen betere DA hebt. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat andere websites hun linkprofiel nog meer verbeterd hebben. Dit toont de relativiteit van deze score aan. Je wordt altijd ten opzichte van directe concurrenten beoordeeld.

Tips bij het analyseren van de Domein Autoriteit van je website.

Je kan de DA van je site makkelijk achterhalen met Link Explorer van Moz.

DA Moz voorbeeld

Gebruik DA als een vergelijkingsmaatstaf

Bekijk niet enkel de score van je eigen site. Het is belangrijk dat je de evolutie van de DA van jouw website vergelijkt met je concurrenten of websites in dezelfde sector. Zo is een daling van DA helemaal niet erg als heel de sector daalt.

Bekijk de 1-100 schaal niet als een schoolrapport

Richt je op het behalen van een score die hoger is dan die van je directe concurrenten, in plaats van je te concentreren op het streven naar een score dicht bij 100.

Domain authority is geen ranking factor van Google

Het cijfer dat Moz aan je website geeft, wordt niet gebruikt door Google om je ranking in de zoekresultaten te bepalen. Maar vergis je niet! Het hebben van kwaliteitsvolle backlinks en een goed linkprofiel is weldegelijk een ranking factor. De Domain Authority van Moz geeft gewoon een indicatie van hoe goed je het doet ten opzichte van je concurrenten.

Andere metrics om de domeinscore te achterhalen

Naast Moz gebruiken wij ook andere metrics om de resultaten van linkbuilding te ontdekken en het linkprofiel van websites te bepalen.

Andere maatstaven die wij gebruiken zijn de Domain Rating van Ahrefs, de Authority Score van SEMrush en de Trust Flow van Majestic. Deze metrics zijn net als DA een score van 1 tot 100 die aantoont hoe goed je linkprofiel is in vergelijking met je concurrenten.

  • Moz
  • DA geeft aan hoe goed een website zal ranken.
  • Betrouwbare backlink analyse
  • Met de Spamscore van Moz kan je nagaan hoe “spammy” een website is.
  • De Mozbar is een gratis te gebruiken Chrome Extensie die de DA, PA en spamscore van een website weergeeft terwijl je surft op het internet.
  • De Link Explorer van Moz is gratis te gebruiken met maximaal tien zoekopdrachten per maand.
  • Ahrefs
  • DR toont hoe sterk het backlinkprofiel is.
  • Gedetailleerd inzicht in het backlinkprofiel van een website.
  • Net zoals DA houdt DR rekening met zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de backlinks van een website. Maar DR legt meer nadruk op de kwaliteit van de backlinks.
  • Het bekijken van de Domain Rating van je website kan zonder account. Een backlink analyse kan enkel met een betalend account.
  • SEMrush
  • AS beoordeelt hoe goed een website in het algemeen is.
  • Nauwkeurige analyse van het backlinkprofiel.
  • Met de linkbuildingtool kan je makkelijk mogelijke linkpartners opsporen en e-mails versturen vanuit de software.
  • De Autoriteits Score betrekt websiteverkeer in de berekening van de formule.
  • Met een gratis account kan je SEMrush gebruiken in zeer beperkte mate.
  • Majestic
  • TF toont het vertrouwen van een website aan.
  • Grondige analyse van het aantal backlinks en de kwaliteit ervan.
  • De andere metrics geven de kwaliteit en kwantiteit van de backlinks weer in 1 cijfer. Majestic geeft beide weer als verschillende scores. Trust Flow toont de kwaliteit en Citation Flow de kwantiteit.
  • TF en CF kunnen gratis worden bekeken. Voor een volledige analyse heb je een premiumaccount nodig.

 


De grote verschillen tussen de verschillende metrics

  • Formule: De verschillende SEO-tools gebruiken een andere formule om hun score te berekenen.
  • Focus op kwaliteit vs kwantiteit: Ahrefs en Majestic geven prioriteit aan de kwaliteit van backlinks; Moz balanceert beide aspecten; SEMrush bekijkt meerdere factoren, waaronder de backlinkprofiel, gebruikerservaring en verkeer.
  • Doel van de score: DA voorspelt het rankingpotentieel, DR beoordeelt de sterkte van het backlinkprofiel, TS beoordeelt het vertrouwen van een website en AS biedt een breder beeld van de autoriteit en kwaliteit van een website.

De Domein Autoriteit van jouw website verbeteren

Hier komen we in het vaarwater van linkbuilding. Het verkrijgen van kwalitatieve links is essentieel om je DA te verbeteren. Lees zeker onze artikelen over linkbuilding om de verschillende technieken van linkbuilding te leren.

Onderzoek de concurrentie op jouw zoekwoorden. Wat doen zij goed/beter dan jou? Probeer te leren wat ervoor zorgt dat ze hoger dan jou scoren met hun domein autoriteit. Soms is het nodig om jouw algemene SEO te verbeteren om ervoor te zorgen dat je beter rankt dan andere websites.

Indien je nieuwe links krijgt, tracht dan om follow links te krijgen. In tegenstelling tot nofollow links, geven follow links linkwaarde door van het linkdomein. Dit zorgt ervoor dat jouw Domein Autoriteit omhoog kan gaan. Nofollow links doen dit niet.

Zorg er ten slotte voor dat jouw website zelf regelmatig goede content online plaatst. Deze content kan gebruikt worden voor linkbuilding. Het toont ook aan dat je website leeft. Je moet andere websites een reden geven om naar jou te linken.

Wilt u de domein autoriteit van een website verhogen? Neem dan vrijblijvend contact op met Online Marketing Monkey.