Vermijd deze veel gemaakte fout bij je Google Ads Location Targeting


Heb je Google Ads advertenties lopen, maar laten de kliks en conversies op zich wachten? Dan is er mogelijks iets aan de hand. Naast de copy van je advertenties, je landingspagina’s of je zoekwoordstrategie, speelt ook de Google Ads Location Targeting een belangrijke rol.

In dit artikel bespreken we wat de Location Targeting van Google Ads precies is, en helpen we je een veelgemaakte fout te vermijden.

Wat is Google Ads Location Targeting?

Met Google Ads Location Targeting maak je aan de applicatie duidelijk in welke geografische locaties je advertenties wel al dan niet mogen vertoond worden. Door middel van deze functie kan je als adverteerder specifieke landen, regio’s of steden targeten, en je kan er ook voor zorgen dat Google gebruikers in bepaalde geografische locaties net niet je advertenties te zien krijgen.

De Location Targeting funcie is zeer interessant. Met deze instelling kun je je advertenties precies tonen aan de mensen die zich bevinden in de geografische gebieden die voor jou het meest relevant zijn. We schetsen met een voorbeeld:

  • Stel, je bent een West-Vlaamse fietsenmaker en je adverteert jouw fietsreparatiediensten op Google.
  • Als Vlaamse fietsenmaker is het van groot belang om zichtbaar te zijn voor mensen die zich in en rondom je gemeente bevinden. Op die manier bereik je potentiële klanten die daadwerkelijk in staat zijn om gebruik te maken van jouw diensten.
  • Door middel van Location Targeting zal een Limburgse Google gebruiker die zoekopdrachten invoert met betrekking tot fietsreparaties, jouw Google advertenties niet te zien krijgen. Dit zorgt ervoor dat je advertentiebudget efficiënt wordt besteed aan de juiste doelgroep.

Hoe stel je Google Ads Location Targeting in?

Wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt, zal Google je vragen naar de locaties waarin je advertenties mogen vertoond worden.

    • Wanneer je bij de stap ‘Campagne-instellingen’ komt, zal je een rubriek ‘Locaties’ tegenkomen. Hier zal je kunnen instellen waar je advertenties mogen worden vertoond.

  • Ben je net als de West-Vlaamse fietsenmaker in een beperkte regio actief? Dan zal je op ‘Geef een andere locatie op’ moeten klikken. Daar zal je specifieke gemeenten, provincies, gewesten tot landen kunnen aanvullen. Ook kan je er locaties uitsluiten.
  • Tip: klik op ‘Geavanceerd zoeken’ voor een visueel overzicht van de gewenste locaties. Hier kun je precieze locaties instellen en het bereik bepalen met straal targeting.

  • Verder zet je bij ‘Locatie-opties’ best de aanbevolen optie best uit. We verklaren later waarom.

Je kunt de locatietargeting van je campagne altijd wijzigen nadat deze is aangemaakt. Ga hiervoor naar de specifieke campagne en klik op het tandwielpictogram. Onder de instellingen kun je de Location Targeting van de Google Ads aanpassen. Zorg er wel steeds voor dat je advertenties altijd in een taal zijn die door de inwoners van de getargete locaties wordt begrepen.

Wat als je Google Ads Location Targeting niet lijkt te werken?

Een fictief voorbeeld

Een ander voorbeeld: je hebt een webshop waarmee je kleding verkoopt. Omdat je webshop het de laatste maanden het enorm goed doet, besluit je je business uit te breiden naar Frankrijk. Je bent de Franse taal niet machtig, dus je besluit je advertenties in het Engels te schrijven, een taal die door heel wat geografische locaties wordt gesproken.

Na enkele dagen de advertenties te laten lopen, bekijk je je Google Analytics. Je merkt iets vreemd op: naast bezoekers uit de geselecteerde locaties, klikken ook mensen uit totaal andere gebieden, zoals India of China, op de advertenties. Je meent je te herinneren dat je alles goed hebt ingesteld (lees: je volgde de stappen van hierboven nauwgezet). Wat liep er mis?

Klikfraude

Herken je jezelf in deze situatie? Dan ben je mogelijk slachtoffer van ‘klikfraude’. Klikfraude is het fenomeen waarbij derden opzettelijk klikken op je Google advertenties, met als doel jou als adverteerder te benadelen en zichzelf te verrijken.

Helaas voorkomt het instellen van doellocaties niet per se dat er buiten die locatie op je advertenties wordt geklikt. Gelukkig kun je binnen Google Ads Location Targeting een aantal extra stappen ondernemen om het wel zo goed mogelijk tegen te gaan. Afhankelijk van de omvang van je doellocatie, kan dit wat tijd kosten, maar het is zeker de moeite waard om landen en gebieden waar je absoluut niet wilt worden getoond, uit te sluiten.

Vermijd overbodige klikken op je advertenties

Om de geschetste situatie en het bijbehorende budgetverlies tegen te gaan, volg je best volgende stappen:

1. Kies & verfijn je target locations met de Google Ads Location Targeting

Selecteer de locatie(s) waar je advertenties moeten worden weergegeven. Welke landen, regio’s, provincies of steden mogen dit zijn? Stel deze in zoals hierboven opgegeven. Verder kan je bij ‘Locatie-opties’ kan je extra instelling doorvoeren. Je krijgt de keuze uit 2 opties:

  • ‘Aanwezigheid of interesse: Mensen die (regelmatig) op uw targetlocaties zijn of er interesse in tonen’ = dit wordt standaard aanbevolen door Google, maar leidt vaak tot onbedoelde klikken. Bijvoorbeeld, als iemand in India regelmatig zoekt naar typisch Belgische zaken, oordeelt Google dat deze persoon binnen de gekozen doellocatie valt. Dit is dus niet de bedoeling.
  • ‘Aanwezigheid: Mensen die (regelmatig) op uw targetlocaties zijn’ = Hiermee bereik je zeker mensen binnen jouw doellocatie.

Vink dus de tweede optie aan om klikfraude te vermijden.

2. Sluit regio’s uit

Als je je volledig wilt richten op bezoekers uit specifieke locaties, zoals België, moet je ook andere landen uitsluiten om onnodige kosten te voorkomen. Ga binnen de Google Ads Location Targeting instellingen naar “geavanceerd zoeken” om locaties uit te sluiten.same hahaha Voer vervolgens per regel een land of locatie in die je wilt uitsluiten en klik op “zoeken”. Klik op “alles uitsluiten” in de zoekresultaten. Op de kaart worden de uitgesloten gebieden rood weergegeven. Klik ten slotte op “Opslaan” om de uitsluitlocaties op te slaan.

Voorblijven op je concurrentie? Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.

    Voornaam

    Naam

    E-mailadres