Een aantal advertenties schrijven voor Google Ads, een budget bepalen en de advertenties live zetten. Dacht je dat het dan afgelopen was? Dan begint het pas!
Een Google Ads-account beheren houdt veel meer in dan een paar advertenties schrijven en een budget bepalen. Er zijn erg veel parameters waar je als bedrijf rekening mee moet houden als je een Google Ads account onderhoudt en het is gevaarlijk om je te verliezen in de details.
Daarom zorgt Online Marketing Monkey voor een checklist van aandachtspunten die je als houvast kan gebruiken bij het onderhouden en herstructureren van een Google Ads account.
Een nieuwe Google Ads campagne opzetten
Wanneer je een nieuwe Google Ads campagne opzet zijn er verschillende dingen waar je rekening mee moet houden. De eerste dagen zijn erg belangrijk.
- Is je Google Analytics goed ingesteld? Komt het verkeer goed binnen?
- Worden de advertenties of extensies niet afgekeurd?
- Zijn de instellingen van de campagne scherpgesteld?
Die eerste dagen zijn perfect om kort op de bal te spelen.
Tracking pixels
Is de conversietracking goed ingesteld? Komen de conversies binnen in Google Analytics? Alles moet goed ingesteld zijn als je correcte informatie wil verzamelen op lange termijn.
Seizoensgebonden trends
Zijn jouw diensten en/of producten meer of minder relevant in een bepaalde tijd van het jaar?
Zo ja, is het geen slecht idee om daar ook je advertenties op af te stemmen. Websites die ski-gerelateerde producten verkopen zullen meer budget moeten inzetten in de winter terwijl websites die airco’s verkopen net meer in de warmste maanden van het jaar moeten inzetten.
Dit zal ook invloed hebben op hoe je de advertenties analyseert: je CTR en conversiepercentage zouden hoger moeten zijn in het hoogseizoen dan in het laagseizoen.
Landingspagina’s
Zorg ervoor dat alle advertenties naar de best mogelijke landingspagina gaan. Staat er genoeg en relevante informatie op de landingspagina’s? Weten mogelijke leads wat ze moeten doen? Staan er genoeg CTA’s op de pagina? Is de pagina mobielvriendelijk?
Zorg ervoor dat de landingspagina’s, advertenties en zoekwoorden goed op elkaar aansluiten.
Taal & locatie
Met Google Ads kan je gericht gaan targeten, zowel op locatie als taal. Adverteer je in een meertalig land zoals België is het geen slecht idee om daar nog eens extra op te letten. Ook de locatie instellen is belangrijk. Wil je heel Vlaanderen of België targeten? Of ben je een kleiner lokaal bedrijf dat vooral in de 10 kilometer rond je bedrijf mensen wil bereiken?
Biedstrategie
Er zijn drie biedstrategieën waar je uit kan kiezen.
- Doelvertoningspercentage. Dit is een biedstrategie gericht op naamsbekendheid. Deze biedstrategie is dus niet ideaal als je mensen op je website wil krijgen.
- Klikken maximaliseren. Deze biedstrategie is gericht op websitebezoeken. Dit is perfect voor campagnes met een beperkt budget die gericht zijn op het genereren van meer klikken.
- Aantal conversies maximaliseren. Conversies die je kan bijhouden zijn bijvoorbeeld aankopen in de online shop of het aantal keer dat iemand het contactformulier op de website invult.
Beginfase van een nieuwe Google Ads campagne
Je advertenties staan online en de leerfase is achter de rug. Nu begint het echte werk: de beginfase.
In de beginfase van een nieuwe Google Ads campagne is het een goed idee om dagelijks je budget en je zoektermen te monitoren.
Zoektermen
Via het tabblad ‘zoektermen’ zie je via welke zoekopdrachten je advertenties verschijnen en hoeveel die bepaalde zoektermen opgebracht én gekost hebben. Het is belangrijk om te checken of al die zoektermen wel relevant zijn. Zo kan je de relevante zoektermen toevoegen als ze nog niet waren toegevoegd, of uitsluiten wanneer ze niet relevant zijn.
Maar wanneer moeten ze uitgesloten worden?
- Zoektermen die niet aansluiten bij jouw dienst of product
- Zoektermen die misschien wel aansluiten, maar erg veel kosten en niets opbrengen
- Zoektermen die niet overeenkomen met de zoekintentie die je wil benadrukken
Kijk ook zeker naar de trendlijnen en niet enkel naar het aantal klikken en het aantal vertoningen.
Hoe stuur je bestaande Google Ads campagnes bij?
Twee zaken die je helpen bij het bijsturen van campagnes zijn de advertentiekwaliteit en de optimalisatiescore. We maakten een handige checklist en gaan eronder meer in detail.
Advertentieteksten
De advertentiekwaliteit van je advertenties liggen op een spectrum van ‘slecht’ tot ‘uitstekend’, met nog een ‘niet goed, niet slecht’ en een ‘goed’ ertussen. Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen of de kwaliteit van je advertenties goed is of niet.
- Het aantal koppen dat je in een responsieve advertentie toevoegt. Je kan tot 15 koppen toevoegen en hoe meer koppen je toevoegt, hoe groter de kans dat er ook koppen van goede kwaliteit tussen zitten.
- Het gebruik van populaire zoekwoorden in je koppen.
- Zorgen dat de koppen genoeg van elkaar verschillen.
- Zorgen dat de vier beschrijvingen genoeg van elkaar verschillen.
Hoe goed je het doet op die vier fronten kan je zien in je advertentie zelf. Google geeft ook altijd suggesties over hoe je de advertentieteksten (en dus ook de advertentiekwaliteit) kan verbeteren.
Een andere manier om de kwaliteit van je advertentieteksten te verbeteren is het toevoegen van ad customizers.
Weet je niet zeker of bepaalde aanpassingen in je advertenties wel zullen werken? Voer dan een A/B testing uit. Neem bijvoorbeeld twee identieke advertenties en vul bij de ene ad customizers toe en bij de andere niet. Of gebruik bij de ene een andere landingspagina dan bij de andere. Monitor de cijfers en beslis welke advertentie van de twee je houdt en welke je stopzet.
Extensies
Een andere aanbeveling die je soms ziet bij de optimalisatiescore is het toevoegen van extensies aan je advertenties. Er zijn verschillende extensies mogelijk.
- Sitelinks: Sitelinks zijn extra links die je onder de advertentie zet om gebruikers naar specifieke webpagina’s te leiden.
- Highlights: waardevolle kenmerken van je bedrijf kort in de verf zetten.
- Oproepextensie: een telefoonnummer toevoegen in de advertentie waar gebruikers meteen op kunnen klikken.
- Locatie-extensie: een routebeschrijving naar je bedrijf in de advertentie zetten.
- App-extensie: heeft je bedrijf een app die je in de verf wil zetten? Dan is deze extensie voor jou.
- Afbeeldingen: Voeg afbeeldingen toe aan je advertenties.
Zoekwoorden
Zijn de zoekwoorden op de goede manier ingevoerd? Zijn ze te breed? Of misschien te beperkt? Dat is iets wat je kan monitoren dankzij de optimalisatiescore. Er zijn drie mogelijke zoektypes die je kan toepassen op zoekwoorden: breed zoeken, op woordgroep zoeken en exact zoeken.
Budget
Een grote aanbeveling die in elke campagne terugkomt, is het budget. Google kijkt naar hoeveel budget je concurrenten gebruiken en zal dat als basis gebruiken om een nieuw budget voor te stellen.
Advertentieplanning
Met advertentieplanning kan je instellen op welke dagen en tussen welke uren je advertenties mogen getoond worden.
Een belangrijke opmerking is dat de aanbevelingen van Google Ads vaak zijn voorgesteld zodat je meer geld zou uitgeven. Pas dus niet zomaar alles toe wat er bij de optimalisatiescore wordt voorgesteld en denk logisch na voor je iets verandert.
Monitor de resultaten van je Google Ads campagne
Met Google Ads verzamel je heel wat data. Het is belangrijk om die cijfers ook in de gaten te houden om te zien of je advertenties nog altijd werken zoals gewenst. Dit zijn enkele parameters die wij wekelijks checken:
CTR
De CTR toont aan hoeveel mensen op je website klikken in verhouding met hoeveel je advertentie wordt vertoond in de zoekresultaten. Is de CTR erg laag? Dan kan het zijn dat je advertentie niet relevant genoeg is voor de specifieke zoektermen die mensen gebruiken. Check zeker je zoektermen als dit het geval is.
Kosten/conversie
Het aantal conversies is interessant om te kennen, maar het is nog interessanter om te zien hoeveel het kost per conversie. Wat een goede kosten/conversie is, hangt af van bedrijf tot bedrijf. Als je producten met veel marge verkoopt is een hogere kosten/conversie minder erg dan wanneer je kleinere zaken verkoopt.
Conversiepercentage
Hoeveel mensen hebben een conversie gedaan op de website in verhouding tot de klikken op de advertentie? Is het conversiepercentage erg laag? Dan kan dat een indicatie zijn dat je landingspagina niet is geoptimaliseerd om te converteren.
Conversiewaarde/kosten
Conversiewaarde in verhouding tot de kosten geeft aan hoeveel je als bedrijf terugkrijgt voor elke euro je uitgeeft. Het grote doel is om boven conversiewaarde/kosten 1 te komen. Dan wil het zeggen dat je meer terugkrijgt van Google Ads dan je uitgeeft. Dit is perfect om te monitoren wanneer je werkt met een webshop.
Besluit
Er komt veel meer kijken bij het opzetten en onderhouden van Google Ads campagnes dan je op het eerste gezicht zou denken. Er zijn heel wat parameters waar je rekening mee moet houden.
Heb je vragen over Google Ads? Of heb je interesse om samen te werken? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op!