Relevante advertenties maken in Google Ads is niet altijd even gemakkelijk. Er zijn heel wat factoren waar je rekening mee moet houden. Factoren die trouwens niet altijd even duidelijk zijn. Eén van die factoren is ad customizers. Maar wat zijn die ad customizers precies? Wat kan je ermee doen? En hoe gebruik je ze? Lees het hier!
Wat zijn ad customizers?
De naam verklapt het al een beetje: met ad customizers kan je bepaalde delen van je advertentie dynamisch maken. Dankzij deze dynamische kenmerken zijn de advertenties relevanter voor de specifieke persoon die de zoekopdracht uitvoert.
Het is niet altijd simpel om de responsieve advertenties in Google Ads relevant te houden aangezien je 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen toevoegt. Ad customizers kunnen hierbij een hulpmiddel zijn.
Wat zijn de verschillende mogelijke ad customizers
Sinds de uitgebreide advertenties op Google Ads zijn stopgezet, blijven er nog drie verschillende mogelijkheden als je ad customizers wil toevoegen in je campagne: keyword insertion (of zoekwoord toevoegen), location insertion (of locatie toevoegen) en de countdown functie (of aftellen).
Ad customizers toevoegen aan je advertenties is vrij simpel. Je typt het symbool ‘{‘ in bij de koppen en je krijg de verschillende keuzes meteen te zien.
Zoekwoord toevoegen
Een zoekwoord toevoegen is de meest simpele manier om dynamische tekst toe te voegen. Maar wat doet het precies?
Neem nu dat je een chocoladewinkel hebt. Je voegt de kop ‘{Keyword:Chocolade} kopen’ toe aan je advertentie. Dan zal die kop veranderen naargelang de zoekopdracht die mensen ingeven.
Zoekopdracht: Witte chocolade kopen
Uiteindelijke kop: Witte chocolade kopen
Maar dit zal niet altijd lukken. Soms zal de kop te lang (meer dan 30 tekens) zijn. Dan wordt er gewoon ‘Chocolade kopen’ weergegeven.
Zoekopdracht: Luxe donkere chocolade truffels kopen
Uiteindelijke kop: Chocolade kopen
Locatie toevoegen
Als je een locatie toevoegt, heb je keuze uit drie verschillende mogelijkheden: Plaats (stad), staat (provincie) en land. Dit is een customizer die heel nuttig kan zijn om lokaal mensen te sprokkelen. Dit is ook een aanrader wanneer je aanwezig bent in heel Vlaanderen en niet verschillende regionale campagnes wil starten.
In de koppen ziet het er zo uit:
Countdown functie
Is er een kortingsactie op je webshop? Wil je de solden promoten? Lanceer je binnenkort een nieuw product? Dan is de countdown functie een echte aanrader. De naam van de customizer verklapt al wat het doet: je voert een einddatum is van iets waar je naar aftelt en Google Ads verandert de tekst elke dag automatisch. In de koppen achter de schermen ziet het er zo uit:
En in de uiteindelijke ads zie je dit:
Personaliseerbare variabelen toevoegen
Een vierde mogelijkheid voor ad customizers zijn de parameter customizers. Deze variabelen kan je volledig personaliseren. Het doel van deze specifieke ad customizers is om snel veranderende variabelen in je ads te kunnen verwerken zonder die handmatig in elke advertentie aan te passen.
Er zijn vier mogelijkheden in gegevenstype: procent, tekst, prijs en getal. Dit is een voorbeeld van mogelijke parameter customizers:
Vooral tijdens solden en campagnes zijn deze parameters erg nuttig. Verandert de maximale solden tijdens je Google Ads campagne? Verander dan het percentage in het overzicht zodat het in alle advertenties tegelijkertijd wordt aangepast.
De gegevenstypes tekst en prijs zijn perfect wanneer je bijvoorbeeld één specifiek product in de kijker wil zetten. Misschien is er een campagne waarbij elke dag een ander product in de advertenties moet staan. Ook dit pas je eenvoudig aan in het overzicht. Wil je een getal toevoegen dat geen prijs is? Dan is er nog het gegevenstype getal om mee te spelen.
Als je veel verschillende parameter customizers wil toevoegen, is er de mogelijkheid om ze in bulk op te laden vanuit Google Spreadsheet, maar voor kleine bedrijven met een beperkt aantal variabelen is dat niet nodig. Handmatig toevoegen is eenvoudiger dan toevoegen in bulk.
Waarom zou ik ad customizers gebruiken
Val op met je advertenties
Dankzij ad customizers val je veel sneller op: de advertenties sluiten veel beter aan bij de zoekopdrachten van mogelijke klanten en/of bezoekers dan mensen die geen ad customizers gebruiken.
Gepersonaliseerde ads zonder privacy te schenden
Met de location insertion ad customizer kan je je advertenties personaliseren op locatie zonder daarbij de privacy te schenden van de personen die de zoekopdracht hebben ingevoegd.
Je wint tijd
Dankzij de ad customizers kan je heel wat tijd uitsparen: je maakt niet langer voor elke regio een aparte campagne; aan de aftelklok moet je niet veel aandacht meer schenken eens die op orde staat en keywords worden automatisch aangepast aan de zoekopdrachten van mogelijke bezoekers.
Betere advertentiekwaliteit zonder veel veranderingen
Ad customizers zijn de perfecte manier om de kwaliteit van je Google Ads advertenties te verhogen zonder grote aanpassingen. Niet meer kiezen tussen de beste zoekwoorden; gewoon één basis zoekwoord en je bereikt meteen alle mensen die je nodig hebt.
Wil je zelf beginnen met Google Ads maar weet je niet waar beginnen? Neem nu contact op met Online Marketing Monkey en krijg een vrijblijvende offerte.