Als online marketeer heb je waarschijnlijk al gehoord van UTM-tags. Dat zijn kleine stukjes code die toegevoegd worden aan het einde van een URL. Het lijkt misschien een detail, maar ze kunnen een grote impact hebben op de SEO-inspanningen van je website.
In dit artikel gaan we dieper in op wat UTM tags zijn, hoe ze werken en waarom ze belangrijk zijn voor SEO.
Wat is een UTM code ?
- Ze worden gebruikt door marketeers om te achterhalen hun website-verkeer vandaan komt en om data te verkrijgen over de effectiviteit van marketingacties. Het is dus dé manier om de effecten van al je marketingkanalen inzichtelijk te maken.
- Je kan dus voor een specifieke marketingacties gaan meten hoeveel bezoekers op je website komen via een nieuwsbrief, social media of betaalde Google ads.
- UTM is trouwens de afkorting van Urchin Tracking Module.
- Urchin, de fabrikant van Urchin Analytics, is de software die na overname bekend werd als Google Analytics.
- Het is de code die je ziet staan achter het “?” van een URL staat, zie onderstaande voorbeeld
- Door URLs te voorzien van UTMs maak je inzichtelijker hoe/van waar bezoekers op je website terecht komen.
- UTM tags zijn erg ‘sticky’: indien je bijvoorbeeld een link met UTM kopieert van Linkedin naar Facebook, dan zal Google Analytics een bezoeker van die laatste nog steeds tellen als 1 van Linkedin.
- Een correcte en consistente UTM tagging kent een aantal voordelen
Hoe werken UTM-tags ?
Wanneer iemand klikt op een link met een UTM-tag, wordt de informatie in de tag verzonden naar uw data-platform zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om te zien waar je verkeer vandaan komt, welke pagina’s ze hebben bezocht, hoe lang ze op je site zijn gebleven ect.
Stel dat je een link naar je website hebt in een facebookpost. Door een UTM-code toe te voegen aan het einde van de URL, kun je gaan meten hoeveel mensen op de Facebook-link hebben geklikt. Deze info is nuttig om de effectiviteit van je Facebook-post te kennen.
Hoe UTM tags voor campagnes genereren ?
- De 6 in in te vullen velden :
- website URL = de URL waarnaar je wil doorlinken
- campaign medium = utm_medium = het medium waar het verkeer vandaan komt & het meest algemene niveau & voorbeelden:
-
- cpc
- organic
- social
- referral
- campaign source = utm_source = de verdere onderverdeling van de medium; de bron moet steeds een onderdeel zijn van het Medium & voorbeelden:
- bing
- direct
- …
- campaign name = utm_campaign = naam van de campagne & voorbeelden:
- vader-week4518-benl
- promcodeabcweek4418-nlnl
- Campaign Term = utm_term = te gebruiken voor betalend zoekverkeer = het zoekwoord waarmee je bezoekers binnentrekt. Voorbeelden:
- schoenen+clark
- tennisrackets+wilson
- Campaign Content = utm_content = te gebruiken bij A/B testing of bij Display om de verschillende formaten aan te duiden
- De UTM parameters kunnen achter elke URL worden geplakt. De Google Analytics scripts zullen ze automatisch herkennen en deze parameters opslaan in de bijbehorende dimensies. Deze parameters worden in principe op sessieniveau opgeslagen in Google Analytics.
- Vul steeds de eerste 3 UTM tags in.
Onze Adviezen voor een juist gebruik
- Consistentie + Herkenbaarheid + eenduidigheid = zorg ervoor dat de UTM-tags er steeds hetzelfde uitzien en voor iedereen herkenbaar zijn.
- Alles steeds in kleine letters.
- Gebruik geen vreemde tekens zoals ?, &, spaties (voor 2 of meer woorden: gebruik hiervoor een koppelteken – )
- Gebruik geen UTMs voor interne links
- De velden Bron + Medium + Campagne moeten steeds ingevuld worden
- Bouw de campagne-naam logisch op:
- campagnenaam-tijdsaanduiding-land
- vermeld een heldere herkenbare naam (vb kerstactie )
- vermeld een tijdaanduiding met week en jaar (vb w5018 of w1418)
- vermeld de landstargetting (vb benl / befr / nlnl / frfr / uken)
- dit maakt dan : kerstactie-w5018-benl
- Beperk je best tot deze 10 media’s:
- cpc (paid search)
- organic
- social
- referral
- affiliate
- display
- direct
- video
- other
- Overzicht van te gebruiken bronnen:
- Test de tags vooraf; zo ben je zeker dat ze correct werken.
- Controleer de data regelmatig achteraf om te zien hoe je campagnes presteren. Zo kun je betere beslissingen nemen over de huidige én toekomstige marketingcampagnes.
UTM tags en SEO
UTM-parameters bij interne linking
Het gebruik van UTM-tags voor interne links veroorzaakt enkele SEO-gerelateerde problemen:
- Duplicate content: wanneer je UTM-tags toevoegt aan interne links, leidt dit tot creatie van meerdere URL’s die naar dezelfde content verwijzen. Zoekmachines kunnen dit beschouwen als dubbele content, wat negatieve gevolgen kan hebben voor de SEO van je site.
- Verwatering van link-waarde: link juice (of link-waarde) wordt doorgegeven via links en helpt bij het opbouwen van de autoriteit van een pagina. Als er meerdere versies van een URL zijn vanwege UTM-tags, kan dit de wijze waarop link-waarde wordt doorgegeven verstoren.
- Verwarrende Data in Analytics: utmtags voor interne links kan je analytics data onduidelijk maken; je zou dat verkeer kunnen zien dat als ‘referral-traffic’, terwijl het eigenlijk gewoon intern verkeer is.
- Gebruikerservaring: URL’s met UTM-parameters zijn meestal vrij lang en sommige gebruikers weten niet goed wat het is en durven er niet op te klikken. Dit kan invloed dan weer een invloed hebben op je CTR, en dus indirect je SEO.
Om deze problemen te vermijden, is het aan te raden om UTM-tags NIET te gebruiken voor interne linking alleen voor externe links. Zoals die in e-mails, op sociale media, of in advertentiecampagnes. Voor het volgen van interne navigatie en gebruikersgedrag zijn er andere methoden die minder invloed hebben op SEO, zoals het gebruik van event-tracking in GA4.
Als je toch UTM-tags voor interne links wil inzetten, gebruik dan canonical tags. Maar die zijn ook niet heilig-makend. Ze zijn een suggestie. Google’s John Mueller over deze kwestie: Onze systemen proberen de verschillende url’s te begrijpen… en geven Google dus duidelijke signalen. Rel canonical is een sterk signaal, maar dat zijn interne links ook. U kunt ook meer crawling veroorzaken door deze parameters te gebruiken.
UTM-parameters voor externe links
Geven externe backlinks met UTM-parameters dezelfde linkwaarde door zonder ?
- wel, externe links met UTM-parameters, kan niet meteen beschouwd als een “natuurlijke link”; immers waarom zouden ze tags bevatten als het “organisch” zijn gebouwd?
- wanneer je UTM-parameters geeft aan een andere website met wie je een betaalde overeenkomst hebt, moet deze als zodanig worden behandeld met “nofollow” of “gesponsorde” backlink.
- Veel grote websites van uitgevers vermelden al expliciet op een artikel als ze geld verdienen met advertorials en affiliate marketing. Zelfs als je link geen advertorial of affiliate-link is, kan de vermelding op de pagina een zoekmachinespider het signaal geven dat de parameters voor tracking zijn en dat je link niet “natuurlijk” is. Zodra de zoekmachines de parameters zien, zullen ze je backlink waarschijnlijk als een betaalde link beschouwen. Zelfs als er helemaal geen financiële compensatie is.
- Als een backlink met UTM-tag opgepikt worden door een zoekmachine, kunnen er 2 dingen gebeuren:
- Zoekmachines zullen de link negeren en aannemen dat de website die naar jou linkt vergeten is om het “gesponsord” attribuut toe te voegen. Je hebt hier geen controle over en je zult waarschijnlijk geen voordeel of een straf krijgen.
- Je website krijgt een penalty omdat je een traceerbare voetafdruk van betaalde backlinks achterlaat die ze kunnen vinden.
Op de hoogte blijven van de laatste online marketing weetjes?