Wat is een backlink?

Backlinks (= externe links, inbound links) verwijzen van een ene website naar een andere. Als iemand naar jouw site linkt, is er sprake van een backlink. De backlink wordt gezien als een stem voor jouw site. Hoe meer stemmen je krijgt van betrouwbare bronnen, hoe hoger het vertrouwen van de zoekmachines in de website en dus hoe hoger de site zal ranken.

In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen:

  • Het belang van externe links
  • Kenmerken van een goede externe link
  • Verschillende manieren om externe links te verkrijgen

Wat is het belang van externe links?

Concurrentie
Backlinks zijn absoluut noodzakelijk als je wilt scoren voor zoekwoorden die veel concurrentie hebben. Wanneer veel andere websites naar een specifieke pagina op een website linken, zal Google de pagina als betrouwbaar en relevant beschouwen. Als gevolg daarvan is de kans groter dat jouw website beter scoort dan de concurrentie in de zoekresultaten.

Werkwijze Google

Google maakt gebruik van spiders/crawlers. De crawlers hebben als vertrekpunt een aantal bekende URL’s. Vervolgens volgen zij de hyperlinks op die pagina naar andere webpagina’s. Alle verzamelde informatie wordt opgenomen in de index van Google. De kans dat Google nieuwe webpagina’s van op jouw domein ontdekt, wordt groter wanneer je veel inbound links hebt.

Zichtbaarheid
Bezoekers van een website komen bij het lezen van de pagina vaak voor het eerst in contact met een merknaam of bedrijfsnaam. Wanneer ze geïnteresseerd zijn kunnen ze op de hyperlink klikken en worden ze doorverwezen naar jouw website. De backlinks zorgen dus voor meer verkeer, nieuwe leads en brand awareness.

Wat zijn de kenmerken van een goede externe link?

Domein Autoriteit (DA)
Deze metric geeft je een beeld van de algehele sterkte van het backlinkprofiel van een website. Het is een score tussen 1 en 100. Hoe hoger de Domein Autoriteit van een website, hoe groter de kans dat de website goed zal scoren in de zoekresultaten. Backlinks die afkomstig zijn van sterke webpagina’s dragen meestal meer “autoriteit” over dan die van zwakke. Backlinks van websites met een zeer lage domein autoriteit worden als irrelevant en in sommige gevallen zelfs als spam beschouwd. Focus je dus op het verkrijgen van externe links op websites met een hoge DA.

Follow vs. NoFollow
Bij follow-links wordt er autoriteit doorgeven naar jouw website. Deze backlinks helpen je rankings te verbeteren. nofollow-links laten Google weten dat de linkende pagina zich liever niet associeert met de externe webpagina. En om die reden geeft Google geen autoriteit door via deze links. Een backlink is van nature “follow” tenzij ze manueel worden gewijzigd. In de broncode van een website kun je nagaan of een inbound link een follow of een nofollow tag heeft.

Ankertekst
De ankertekst (= anchor tekst, link label of link title) is de klikbare tekst waaraan een link verbonden is. Het is meestal herkenbaar aan zijn blauwe tekstkleur. Zoekmachines onderzoeken welke woorden worden gekozen om naar een specifiek webadres te linken. Het gebruik van bepaalde sleutelwoorden in de ankertekst kan je helpen om beter gevonden te worden op deze zoekwoorden.

Relevantie
Een sterke inbound link komt van een site in een vergelijkbare sector. Bijvoorbeeld, een link die afkomstig is van een online drankenhandelaar die linkt naar een kinderspeelgoedwinkel is niet relevant. Wat bijvoorbeeld interessant kan zijn, is een backlink die afkomstig is van een speelgoedfabrikant die verwijst naar de speelgoedwinkel.

Bezoekersaantal
Hoe meer bezoekers een webpagina met een backlink heeft, hoe beter. Het verhoogt de kans dat er effectief op de link wordt geklikt.

De positie van de link
De positie van de backlink op de pagina speelt ook een rol. Hoe centraler de externe link op de pagina staat, hoe beter. Met andere woorden, een backlink in het midden van een artikel is meer waard dan een link die verborgen zit in de footer van een webpagina.

Wat zijn de verschillende manieren om externe links te verkrijgen?

In het algemeen geldt dat hoe moeilijker het is om een link te verkrijgen, hoe waardevoller het zal zijn. Er zijn 4 manieren om backlinks te bemachtigen:

Kopen
Deze strategie bevindt zich in de grijze zone van SEO, let hier dus mee op. Google redeneert dat een sterke webpagina automatisch organisch verkeer genereert. Het kopen of verkopen van follow links die autoriteit doorgeven is in strijd met de richtlijnen van Google en kan een negatieve impact hebben op de ranking in de zoekresultaten. Het is een effectieve manier van werken, totdat het opgemerkt wordt door Google.

Uitwisselen
Bij deze tactiek vraag je aan een andere website om naar jouw site te verwijzen, in ruil daarvoor plaats jij een hyperlink op jouw site naar de andere website. Op het eerste zicht lijkt dit een effectieve manier van werken maar dat is het niet. Google wordt steeds strenger en keurt deze manier van werken niet goed.

Building
Het bouwen van backlinks is een tijdrovende maar effectieve manier om kwalitatieve links te verkrijgen. Bij deze methode contacteer je actief redacteurs, website beheerders en bloggers. Er zijn verschillende linkbuilding tactieken zoals guest posting, ego bait, broken link building, …

Verdienen
Dit is wanneer er sites een koppeling naar jouw site plaatsen vanwege de kwalitatieve content. Je verhoogt de kansen om meer backlinks te verdienen door relevante, nuttige content te creëren waar mensen naar willen linken.

Conclusie

Backlinks zijn een belangrijk onderdeel van een effectieve SEO-strategie. Niet elke backlink is evenveel waard, en je moet rekening houden met de richtlijnen van Google.

Wil je meer leren over het bouwen van kwalitatieve links? Lees dan onze andere artikelen over linkbuilding.

Benieuwd hoe goed je website het doet qua SEO? Binnen 24u geven we je antwoord.