Webpagina verwijderen zonder SEO verlies?

Webpagina verwijderen

“Mag ik een webpagina van mijn website verwijderen zonder dat mijn SEO verkeer eronder lijdt?” Het is een veelgestelde vraag. Immers, quasi alle websites bevatten wel verouderde content die vaak al jaren geleden geschreven is en niet steeds meer even up to date is.

Daarom vragen velen zich af of het geen goed idee is om gewoon die oude content-pagina’s van hun website te verwijderen. En of het verwijderen van die URLs dan slecht is voor de SEO?

Het korte antwoord is: it depends 🙂

Wat verstaan we onder Verouderde Content?

Verouderde inhoud is alle content op een website die niet langer accuraat of relevant is. Dit kan informatie zijn over bijvoorbeeld:

  • producten
  • diensten
  • aanbiedingen
  • prijzen
  • voorwaarden
  • commerciële acties
  • blogberichten
  • tijdsgebonden content zoals een vacature
  • oude werknemers profielen
  • enz.

Kan oude content verwijderen SEO verbeteren?

Een belangrijke reden om verouderde inhoud van je website te verwijderen is dat het in een aantal gevallen de SEO kan verbeteren. Immers, Google hecht veel belang aan de kwaliteit van de getoonde pagina’s in de SERPs. 1 van de belangrijkste doelstellingen van Google is om haar gebruikers steeds actuele, relevante en gezaghebbende zoekresultaten te tonen.

Oude content verwijderen heeft dan ook voor SEO volgende voordelen:

Minder content van lage kwaliteit

Niet-relevante inhoud kan de SEO van een website schaden. Laat je Google al die lage kwaliteitscontent ook crawlen, dan kan dat een negatieve invloed hebben op het crawl budget. Hoe meer inhoud van lage kwaliteit op een site, hoe minder autoritair het in de ogen van Google is, en hoe moeilijker het zal ranken.

Vermindert bounce-back percentage

Als mensen in de zoekresultaten op jouw website klikken om vervolgens alleen maar oude content te vinden, zullen ze snel vertrekken (= hoge bounce rate & lage time on site), wat de site-SEO verder kan schaden. Het verwijderen van verouderde inhoud kan dus de gebruikerservaring verbeteren en zo de reputatie van je merk/firma een boost geven.

Vooraleer echter blindweg pagina-content te verwijderen van je website, stel je best steeds de volgende 3 vragen:

  1. Moet de pagina nog wel bestaan ?
  2. Heeft de pagina SEO waarde?
  3. Dient de pagina geïndexeerd worden?

  Flowchart URL verwijderen

1. Moet de pagina nog bestaan?

Indien antwoord = Ja

Het is niet omdat een blogbericht jaren geleden is geschreven, dat ze niet meer zinvol kan zijn. De meesten van ons weten dat het genereren van goed rankende SEO-content tijd en geld kosten. Soms ontdek je in Google Analytics zelfs URLs die al lang geleden gepubliceerd zijn, en nog steeds organisch verkeer aantrekken. Wij noemen dit type SEO content trouwens Evergreens. Mogelijk dat de inhoud van het artikel wel wat verouderd is. In dat geval loont het de moeite om het te actualiseren met recente ontwikkelingen.

Is het antwoord op onderstaande vragen “ja”, dan moet de pagina best blijven bestaan en verwijder je de URL dus niet:

  • Is de informatie nog steeds relevant ?
  • Zal iemand deze content missen?
  • Beantwoordt de inhoud een pertinente vraag?
  • Is de content gemakkelijk te lezen?
  • Is het stuk nuttig en informatief?

Indien antwoord = Nee

Het betreft hier meestal online content van slechte kwaliteit, die irrelevant of erg summier is en die helemaal geen toegevoegde waarde aan de lezer biedt. Kortom: een pagina die eigenlijk niet meer op je website mag staan.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • een product dat al lang niet meer geproduceerd wordt en ook nooit meer op voorraad komt. Zo’n pagina hoef je niet langer online te te houden. Dit kan mensen in verwarring brengen en er zelfs toe leiden dat ze een product proberen te kopen dat niet langer beschikbaar is;
  • een URL waarop 2 lijntjes tekst staat die om 1 of andere reden per ongeluk is gepubliceerd;
  • of een tag-pagina waarop slechts verwezen wordt naar 1 artikel.

Als het veel te veel tijd en effort gaat kosten om de inhoud nog te redden, verwijder dan de URL nog niet. Stel je dan eerst nog de volgende vraag: heeft de pagina nog SEO waarde?

2. Heeft de pagina SEO waarde?

Voor Online Marketing Monkey heeft een pagina SEO waarde indien 1 van volgende 3 vragen positief beantwoord kan woorden:

  1. Trekt de URL nog organisch verkeer aan? Consulteer hiervoor je Google Analytics of Search Console Account.
  2. Kent de Pagina backlinks ? Dit kan je controleren via tools als Moz of Ahrefs. Er zijn enkele voordelen aan oudere URLs omdat ze door de jaren heen meer kans hebben backlinks van andere websites op te bouwen. Met andere woorden: om linkwaarde te kunnen verkrijgen, waardoor de pagina en domain autoriteit verbeteren. Het zou jammer zijn voor de SEO van je site om die zomaar te verliezen.
  3. Rankt de pagina nog in de top 10 van de zoekresultaten voor een relevant zoekwoord? Eenvoudig te controleren in bijvoorbeeld google.be zelf.

Indien antwoord = Ja

Dus indien de content die je wil gaan verwijderen nog SEO waarde heeft, adviseren we de URL sowieso te behouden.

Indien antwoord = Nee

Als je hebt vastgesteld dat je pagina gewoon niet meer te redden is én evens geen SEO waarde meer heeft, dan is het meer dan waarschijnlijk een goed idee om de oude pagina te verwijderen.

Is het verwijderen van pagina’s slecht voor SEO? Als de URL geen zinvolle content bevat en geen SEO waarde kent, is het niet schadelijk voor de website SEO om oude pagina’s te verwijderen. Het kan Google zelfs helpen om een site efficiënter te crawlen door pagina’s van slechte kwaliteit te verwijderen.

3. Moet de pagina geïndexeerd worden?

Voor de meeste webpagina’s wil je uiteraard gevonden worden in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Maar in bepaalde gevallen wil je dat ook niet. Denk hierbij aan een verouderde categorie-pagina (met nog SEO waarde) die ondertussen vervangen is door een nieuwe. Of aan de login-pagina om een bestelling te plaatsen op een e-commerce site.

>> Te nemen actie voor verouderde content

Afhankelijk van de antwoorden op de bovenstaande 3 vragen uit de Infografiek, komen we uit op de volgende acties rond de vraag “Wegpagina verwijderen zonder SEO verlies”:

  • Pagina met goede content + SEO waarde + Laten indexeren: update de content op de pagina. Denk hierbij aan een nieuwe zoekwoorden onderzoek en SEO Copywriting;
  • Webpagina met sterke content + SEO waarde + Niet laten indexeren: plaats een canonical tag naar de prioritaire URL;
  • URL met goede content + Zonder SEO waarde + Wel laten indexeren: controleer op de eerste plaats of je onpage én off page signalen voldoende sterk zijn.
  • URL met goede content + Zonder SEO waarde + Niet laten indexeren: noindex de pagina; Als je een oude URL toch wil behouden, maar niet wil laten indexeren door Google, gebruik dan een noindex-tag. Google zal de pagina nog steeds crawlen, maar de pagina niet weergeven in de zoekresultaten.
  • URL zonder sterke content + Met SEO waarde: 301 redirect. Is er een vergelijkbare, actuelere URL waar je bezoekers naartoe kan sturen? Dan is de eenvoudigste manier om de verouderde inhoud op te vangen het doorverwijzen via een 301-redirect. Vanuit SEO standpunt is dit de beste manier om met oude content om te gaan. Een 301 redirect behoudt het zoekverkeer en de backlinks van de oorspronkelijke pagina.
  • Pagina zonder sterke content + Zonder SEO waarde: 404. Wanneer je een pagina verwijdert, zal de URL een 404-fout tonen. Een 404-pagina is niet per se “slecht”. Het leert Google dat het de URL in kwestie niet langer hoeft te crawlen. Zorg ervoor dat je de URL eveneens verwijdert uit de XML sitemap en dat er geen interne website links meer naar de oude pagina verwijzen.

4. URL verwijderen uit Google search

  • Waar niet altijd aan gedacht wordt, is dat een URL verwijderen ook betekent dat het per direct niet meer zichtbaar is in de Google zoekresultaten. Want dat is namelijk niet het geval. Via site:https://www.jouwurl.be kan jezelf controleren of een URL nog geïndexeerd is. Zeker voor gevoelige content (zoals datalekken, PII, …) wil je dat die webpagina asap verdwijnt uit de search index.
  • Je kan dit doen via de Google Removal tool in Search Console. Hoe precies ? Onderstaande video legt het allemaal uit. De naam is wel enigszins misleidend omdat het eigenlijk URLs maar tijdelijk gedurende 6 maanden verbergt. Google zal de pagina nog steeds crawlen, maar zal ze niet meer tonen in de zoekresultaten.

 

De SEO van je website eens grondig laten analyseren? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op!