404
Wat is een 404?
De foutberichten HTTP 404, 404 Not Found en 404 zijn een http-standaardresponscode in computernetwerkcommunicatie. Ze tonen aan dat de surfer met een bepaalde server kon communiceren, maar de server de gevraagde pagina niet kon vinden. Met als gevolg dat de gebruiker een 404 melding krijgt.
Waarom verschijnt er een 404 melding?
De link is gewijzigd
De pagina is verwijderd
De URL is verkeerd ingetypt
- De URL van een webpagina is https://www.onlinemarketingmonkey.be/seo-termen/404-3 maar de gebruiker heeft een typ fout gemaakt waardoor de URL https://www.onlinemarketingmonkey.be/seo-termen/409-3 geworden is.
- Doordat deze URL niet bestaat komt de bezoeker op een 404 pagina uit.
Hier kan je als website-eigenaar helemaal niets aan doen.
Wat is het effect van 404 pagina’s op SEO?
Hoe los ik de 404 fouten op?
Je kan zelf handmatig alle webpagina’s controleren maar dit vraagt enorm veel tijd. Daarom is het aangeraden om Google Search Console te gebruiken. Met deze tool kan je gemakkelijk 404-pagina’s opsporen. Dit kan je terugvinden onder de pagina ‘crawlfouten’. De search engine data tool Semrush helpt je ook met het detecteren van 404-pagina’s. Om de 404-pagina’s op te lossen kan er gebruik gemaakt worden van 301 redirects.
Hoe bouw je een 404 pagina?
Zoals hierboven aangegeven, is het onvermijdelijk dat bezoekers soms op een 404-pagina belanden. Het kan altijd voorvallen dat een websitebezoeker zich van afslag mist, of dat er zich een serverfout voordoet. Daarom raden we aan om deze pagina zo goed mogelijk te benutten. Hier zijn onze aanbevelingen:
- Maak van je 404-pagina een positieve ervaring. Geef deze pagina een persoonlijk tintje door middel van een behulpzame en/of ludieke boodschap en zorg ervoor dat het past bij de uitstraling van je bedrijf, zowel in woord als in stijl.
- Help de verdwaalde bezoeker weer op weg door relevante links aan te bieden. Dit biedt een kans om van je 404-pagina een mogelijkheid te maken en de gebruiker te leiden naar andere delen van je website.
- Een zoekbalk toevoegen kan ook helpen. Op die manier kan de bezoeker de juiste inhoud snel terugvinden, zelfs als ze per ongeluk op de verkeerde pagina zijn beland.
Ontdek meer SEO-termen!