Betekenis SEO-term click-through rate

CTR

Wat is CTR?

CTR wordt ook wel click-through rate, doorklikratio of klikfrequentie genoemd. Het wordt vooral gebruikt om het succes van advertentie campagnes te meten op Google Ads, maar het wordt ook gebruikt voor SEO (organische zoekresultaten) en onder andere nieuwsbrieven.

De CTR is een percentage die wordt berekend door het aantal kliks te delen door het aantal weergaves in de zoekresultaten. Of als het om een nieuwsbrief gaat: het aantal kliks delen door het aantal verzonden nieuwsbrieven.

Ter illustratie: je advertentie op Google is 3491 keer vertoond en er is 407 keer op geklikt. Dan heb je een CTR van 8,79% (want 307 / 3491 x 100 = 8,79).

CTR

Wat is een goede CTR?

Meestal wordt 2% als een goede CTR beschouwd, zeker voor zoekadvertenties. Mag je dan ook tevreden zijn met 2%?

Het is belangrijk dat je je advertenties altijd maar verbetert. Dat kan door de beschrijvingen in de advertenties te veranderen of door te checken of de instellingen wel juist zijn. (Zoals de locatie waar je je advertenties laat verschijnen, de uren waarop je je advertentie laat verschijnen of de zoekwoorden die gebruikt worden). Als je echt wil, kun je een betere CTR verkrijgen. Zeker bij zoekadvertenties.

De bezoekers zijn echt op zoek naar jouw dienst of product. Dus als je hen kan overtuigen dat je beter bent dan je concurrenten door een goed geschreven advertentie, zal je CTR al snel beter zijn dan 2%.

Bij andere soorten advertenties en zelfs e-mailcampagnes ligt de ideale CTR lager. Dat komt omdat je die surfers onderbreekt terwijl ze aan het surfen zijn en ze niet altijd naar jouw product of dienst op zoek zijn.

Een voorbeeld hiervan zijn display campagnes. Dan laat je Google bijvoorbeeld een banner op een site zetten. Een ander voorbeeld zijn de videocampagnes op Youtube, waar ze reclame tonen voor een filmpje start.

Waarom is een goede CTR belangrijk?

Een goede CTR is niet alleen belangrijk om meer mensen naar je site te lokken. Als we spreken over advertenties, heeft de CTR ook een andere belangrijke functie: hoe meer mensen op je advertentie klikken, hoe beter die advertentie is in de ogen van Google.

De kwaliteit van de advertentie is één van de factoren waarmee Google beslist wie er de eerste advertentie krijgt en wie de tweede. Google wil geld verdienen met advertenties en je betaalt Google via PPC. Dus hoe beter de kwaliteit is van de advertentie (en dus hoe hoger de CTR), hoe meer zeker Google is dat ze ook die opbrengst zullen binnenhalen.

Daarnaast heeft het ook een invloed op de prijs die je betaalt elke keer iemand op je advertentie klikt. Ook hier heeft het weer met opbrengst te maken: hoe relevanter je advertentie, hoe meer personen zullen klikken en hoe lager de PPC is, aangezien er toch veel meer mensen zullen klikken. Google weet dat ze hun opbrengst wel zullen krijgen.

Hoe verbeter ik de CTR van mijn advertenties?

Er zijn enkele tips om de CTR van je advertenties te verbeteren.

Zorg voor een goede CTA

Een goede CTA (of call-to-action) overtuigt mensen om op je advertentie te klikken. Is je CTA overtuigend genoeg? Dan zal je CTR wel stijgen.

Voeg uitsluitingszoekwoorden toe

Niet alleen de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden zijn interessant. Ook zoekwoorden waar je niet op wil gevonden worden zijn belangrijk in je advertentie.

Ben je een high end kledingwinkel in de Louizalaan in Brussel? Dan wil je niet gevonden worden op ‘goedkope truien’.

Bied ook op long-tail zoekwoorden

Je krijgt al snel de neiging om in te zetten op zoekwoorden met een groot zoekvolume, maar ook long-tail zoekwoorden kunnen interessant zijn.

Een voorbeeld: ‘salontafel’ is een generiek zoekwoord met een gemiddelde van 18.100 zoekopdrachten per maand. ‘salontafel wit’ heeft een gemiddelde van 880 zoektermen per maand. Dat is een groot verschil. Maar verkoop net jij die witte salontafel? Dan is jouw advertentie misschien relevanter dan de advertentie die over salontafels in het algemeen gaat.

Wil de de CTR van je advertenties verbeteren? Of heb je hulp nodig bij de SEO van je website? Neem nu vrijblijvend contact op met Online Marketing Monkey en we helpen je met veel plezier verder.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.