Val op met Image Extensions in Google Ads

image extensions google ads

Het is algemeen geweten dat foto’s veel beter de aandacht trekken dan een droge tekst. Dat weet Google Ads uiteraard ook. De zoekmachine heeft dit idee dan ook doorgetrokken naar hun advertenties met hun Image Extensions of Image Assets. Maar, zoals we Google kennen, komt deze vorm van advertentie-extensies met een hele hoop aan regels en vereisten. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de Google Ads Image Extensions.

Wat is een Image Extension of Image Asset?

Adverteerders kunnen hun advertenties een boost geven door Google Ads Image Extensions, tegenwoordig Image Assets genoemd, te gebruiken. Hiermee voeg je een afbeelding toe aan je zoek- of displayadvertentie, waardoor je je producten en diensten meer onder de aandacht kan krijgen. Wanneer iemand dan naar je producten of diensten zoekt op google.com, kan jouw ad tevoorschijn komen met een afbeelding in de onderste rechterhoek. Als deze persoon op je advertentie of afbeelding klikt, hoef je daar niet extra voor te betalen. Let wel op: je afbeelding zal niet altijd zichtbaar worden. Google bepaalt wanneer je advertentie al dan niet wordt vergezeld door een foto.

image extensions google ads example

Waarom zou je Image Extensions in Google Ads gebruiken?

Keywords en search terms zijn nog steeds het meest belangrijke element als het aankomt op advertenties. Echter, een afbeelding toevoegen aan je search ad kan tal van voordelen met zich meebrengen. We geven er enkele mee:

1. Aandacht

Het menselijk oog gaat quasi automatisch naar een foto. Een afbeelding kan dus helpen om de aandacht te trekken en opgemerkt te worden. Dit is zeker het geval als er weinig andere text ads een foto bevatten.

2. Meer dan 1000 woorden

Met een Image Asset kunnen bedrijven hun business visueel weergeven naast hun tekst. Je kan iets tonen dat misschien moeilijk over te dragen is in de enkele lijntjes tekst die Google je maar biedt.

3. Betere kliks

Met een afbeelding kan je duidelijker overbrengen naar de search user wat jouw bedrijf exact doet. Door je afbeelding(en) zorgvuldig te selecteren, bijvoorbeeld door de diensten waarin je het beste bent te benadrukken, kan je de juiste mensen naar je website krijgen. Met andere woorden, de juiste foto kan je click-through rate aanzienlijk verhogen.

4. Bonus voor B2B

Een Image Extension kan extra interessant zijn voor een B2B-bedrijf. Wanneer iemand naar een product of dienst zoekt, komen er in de zoekresultaten zowel B2B- als B2C-bedrijven tevoorschijn. Hierbij kan een afbeelding iets doen dat een zoekwoord niet kan: het kan aantonen dat jij een B2B-bedrijf bent met B2B services, waardoor je de mensen die naar B2C-bedrijven zoeken kan uitsluiten.

Het is zeer belangrijk om een unieke en relevante afbeelding toe te voegen. Als je dit niet doet, kan de image net je advertentie tegenwerken in plaats van ondersteunen. Je kan zelf potentiële klanten wegjagen wanneer je je afbeelding niet zorgvuldig hebt geselecteerd. Bijvoorbeeld: een search user is op zoek naar nieuwe schoenen voor een feest en geeft een zoekopdracht in. Hij bekijkt de advertenties die bovenaan in de zoekresultaten staan. De ad van jouw bedrijf, dat schoenen voor allerlei gelegenheden aanbiedt, verschijnt. Echter, de bijhorende afbeelding toont alleen sportschoenen. In dat geval kan je een potentiële klant zijn misgelopen.

Hoe kan je Image Assets in Google Ads activeren?

De voorwaarden voor Image Extensions

Image Extensions zijn vrij makkelijk toe te voegen in Google Ads. Je hoeft slechts op een paar knoppen drukken en het is gepiept. Maar, niet iedereen kan zomaar afbeeldingen toevoegen. Google heeft namelijk een aantal voorwaarden opgesteld:

  1. Je hebt een account op Google Ads, en dit moet langer dan 90 dagen bestaan.
  2. Je leeft het beleid van Google Ads goed na.
  3. Je hebt minstens één actieve campagne lopen.
  4. Je moet minstens 28 dagen lang een advertentie hebben lopen waarvoor je ook effectief betaalt.
  5. Je mag geen seksuele content of content die te maken heeft met gokken, alcohol, of gezondheidszorg verspreiden.

Image extensions in Google Ads toevoegen

Voldoe je aan alle vermelde voorwaarden? Goed nieuws, want dan kan jij aan de slag met de Image Assets. Je vindt ze als volgt terug:

Home dashboard > advertenties en componenten > items (in het Engels heet dit extensions)

image extensions google ads how to

Van daaruit kan je een afbeeldingextensie toevoegen. Je kan tot 20 afbeeldingen toevoegen, dit op twee niveaus. Enerzijds kan dit op campagneniveau. Wanneer je dit doet, wordt de Image Asset toegepast op alle ad groups binnen deze campagne. Anderzijds kan je ook afbeeldingen toevoegen op het niveau van advertentiegroepen. In dit geval worden de foto’s alleen zichtbaar voor de advertenties binnen deze ad group, en niet voor de andere advertentiegroepen binnen dezelfde campagne. Belangrijk hierbij is dat Image Extensions op advertentiegroepniveau zwaarder doorwegen dan de Assets op campagneniveau. Dit wil zeggen dat de ingestelde afbeeldingen op campagneniveau niet zichtbaar zijn als je voor een specifieke ad group Assets hebt ingesteld.

Verder bepaalt Google wanneer er een foto verschijnt, en voorts kiest de zoekmachine ook welke afbeelding, uit je toegevoegde afbeeldingen voor een bepaalde campagne of advertentiegroep, er voor een bepaalde advertentie wordt getoond. Je kan afbeeldingen vanuit je eigen interne opslag, van je sociale media of website (je geeft je url’s door aan Google) of vanuit een geïntegreerde stock images databank toevoegen.

Welke (strenge) vereisten heeft Google Ads voor Image Assets?

Naast een reeks voorwaarden, heeft Google Ads ook een hele resem aan vereisten voor de foto. We sommen de belangrijkste voor u op:

Ratio en afbeeldingresolutie

Je afbeelding mag een vierkant- (1 x 1) of een landschapsratio (1.91 x 1) kennen. De vierkante verhouding is verplicht en mag minstens 300 x 300 pixels en maximum 1200 x 1200 pixels bevatten. De landschapsverhouding is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. Deze is vooral relavant voor mobiele zoekopdrachten, en mag minstens 600 x 314 pixels en maximaal 1200 x 628 pixels bevatten.

Bestandformaat en -grootte

Google Ads ondersteunt PNG, JPG en statische GIF als bestandsformaten. Verder mag de afbeelding een bestandsgrootte van maximaal 5120KB bevatten.

80%-regel

Google raadt aan je meest belangrijke content in de middelste 80% van de afbeelding te plaatsen. Anders loop je het risico dat je kerninformatie wordt afgeknipt.

Tips

Google geeft verder een aantal best practices mee. We lijsten er enkele op:

  • Voeg minstens drie unieke, relevante en nuttige afbeeldingen toe per campagne of advertentiegroep.
  • Voeg afbeeldingen van beide verhoudingen toe.
  • Vermijd tekst, grafische overlay of logo’s
  • Voeg afbeeldingen van hoge kwaliteit toe.
  • Seksueel getinte content of content die alcohol of gokken promoot is verboden.
  • Vermijd te veel witruimte.
  • Zorg ervoor dat je product, dienst of bedrijf herkenbaar is.

Google kan je voorts informatie geven over de performance van je afbeeldingextensies. Na enige tijd kan je hun prestaties op rationiveau bekijken in het gedeelte advertentie-extensies. Dit kan je nuttige informatie opleveren, zodat je bijvoorbeeld afbeeldingen die het niet goed doen kan verwijderen of aanpassen.

Wil je meer weten over Google Ads? Of wil je ermee aan de slag, maar je weet niet goed waar te beginnen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen!