Linkbuilding uitbesteden in 2021

Hoger in de zoekresultaten verschijnen wil iedereen wel. Daarom is een gerichte en sterke SEO aanpak van cruciaal belang. Google rankt je website met behulp van verschillende variabelen. Linkbuilding is daar een van, maar neemt waarschijnlijk wel het meeste tijd in beslag. Daarom hebben we bij Online Marketing Monkey de ideale oplossing, namelijk: laat je linkbuilding uitbesteden! Ben je nu benieuwd hoe wij jouw linkbuilding uitbesteden en aanpakken? Of wil je weten wat linkbuilding juist is? Zoek niet verder, want wij beantwoorden al deze vragen in dit artikel.

Wat is linkbuilding?

Bij linkbuilding probeer je hyperlinks van andere websites te laten linken naar jouw website. Dit doe je om de SEO van je website te verbeteren en hoger in de zoekresultaten te laten scoren. Zoekmachines zoals Google gebruiken hyperlinks om het web te crawlen of indexeren. Ze doorzoeken het volledige internet en brengen de verschillende websites en webpagina’s in kaart. Google doorzoekt elke link op het web om erachter te komen waarover webpagina’s en websites gaan. Linkbuilding is dus een methode om je website hoger te laten scoren in de Google zoekresultaten. Je hebt zowel interne als externe linkbuilding. We leggen eerst en vooral uit wat interne linkbuilding is:

Interne linkbuilding

Het is belangrijk dat de bezoekers van je website zich makkelijk kunnen navigeren op jouw website. Daarom dat de linkstructuur op je website in orde moet zijn. De bezoeker van je website moet makkelijk van je homepage naar de andere pagina’s kunnen gaan. Je kan ook door middel van een goede linkstructuur een andere pagina meer waarde geven. Als bijvoorbeeld je startpagina de belangrijkste webpagina is van je website, plaats dan op de onderliggende pagina’s linken naar je startpagina.

Externe linkbuilding

Naast interne linkbuilding heb je ook externe linkbuilding. Een hogere autoriteit betekent natuurlijk ook dat je hoger scoort in de Google ranking. Een hogere autoriteit kan je verkrijgen door het opbouwen van goede linkbuilding. Een hoge autoriteit krijg je door het verkrijgen van links op relevante sites die dan terug verwijzen naar jouw website. Veel mensen denken dat hoe meer links verwijzen naar je website hoe beter, maar een goede externe linkbuilding is het perfecte voorbeeld van kwaliteit over kwantiteit. Google ziet elke link die verwijst naar jouw website als een soort stem. Hoe meer autoriteit de stem heeft, hoe waardevoller de link is.

Belang linkbuilding

Door de jaren heen is linkbuilding een zeer belangrijk onderdeel van SEO geworden. Wie hoog wil scoren in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines moet meedoen met linkbuilding. Kijk bijvoorbeeld naar Wikipedia, honderden andere websites linken hiernaar. Het gevolg hiervan is dat Wikipedia op bijna alle zoektermen zeer hoog scoort. Zoekmachines zoals Google en Bing zien een hyperlink naar jouw website als een soort van stem. De verwijzende website wil haar bezoekers vertellen dat er zeer nuttige en waardevolle informatie bevindt wanneer ze op de link klikken. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe meer de zoekmachines je website als waardevol en relevant zullen zien. Daarnaast zorgen links ervoor dat er via andere manieren ook bezoekers op je website terechtkomen.

Naast de technische SEO en on-page SEO is linkbuilding dus één van de belangrijkste factoren om een goede positie binnen de organische zoekresultaten te scoren. Meer en betere backlinks zorgen ervoor dat je website een goede reputatie opbouwt, zowel voor de bezoekers als voor de zoekmachines. Hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten.

Linkbuilding uitbesteden

Heb je weinig ervaring of kennis van linkbuilding? Dan is het niet echt verstandig om hier zelf aan te beginnen. De kans is namelijk veel kleiner dat je succes boekt met linkbuilding. Wil je dat linkbuilding een bijdrage levert aan je ranking in Google? Online Marketing Monkey helpt je graag verder! We tonen je straks aan wat onze aanpak allemaal doet om jouw linkbuilding optimaal te laten renderen.

De monkey aanpak

Veel bedrijven worstelen met linkbuilding. Bij Online Marketing Monkey werken we voor elke klant een op maat gemaakt linkbuildingplan uit. Daarin overlopen we eerst nog eens de belangrijkste kenmerken van linkbuilding. Wat is het precies en hoe ga je er mee aan de slag?  Daarna geven we advies voor het uitwerken van de linkbuilding campagne. Dat is de praktische uitvoering van het plan waarbij we trachten het aantal relevante en kwalitatieve links naar de website te verhogen.

Hierbij doen we vooral beroep op de sterke aspecten van de website zoals content, nieuwigheden, producten, enquêtes en nog zoveel meer. Daarnaast kijken we naar de verschillende zaken waar Google rekening mee houdt voor goede linkbuilding. Een link is pas goed als die door Google erkend wordt. Hiervoor zijn zaken als de autoriteit en relevantie van de links, evenals de snelheid van de groei van het aantal links belangrijk. Daarnaast bekijken we ook hoe je je eigen ankertest kan gebruiken om aan linkbuilding te doen.

Tenslotte geven we in dit linkbuildingplan ook enkele praktische tips voor je eigen linkbuilding. Die tips kunnen je helpen om een groter aantal links naar je website te lokken.

Bij dit linkbuildingplan krijg je ook een plan van aanpak waarmee we echt aan de slag kunnen met je linkbuilding campagne. De keuze ligt echter wel bij de klant hoe ze te werk willen gaan. Het is mogelijk om ook deze stap met Online Marketing Monkey verder uit te werken, maar het bedrijf kan er ook voor kiezen zelfstandig aan de slag te gaan. Hoe dan ook blijven we altijd paraat om te helpen waar nodig. 

Ben je eenmaal gestart met je linkbuilding campagne, dan helpen wij je verder met het analyseren en monitoren van de resultaten. Hiervoor baseren we ons op verschillende indicatoren die een goed beeld geven van het effect van je campagne.

Wil je zelf je linkbuilding uitbesteden? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Kan linkbuilding afgestraft worden door Google?

Nee, totaal niet! Sterker nog Google maakt zelf ook gebruik van backlinks. Linkbuilding moet je wel op de juiste manier uitvoeren, als je dit niet doet kan dit negatieve gevolgen hebben op je ranking of kan je zelf een Google penalty krijgen.

Google penalty

Google geeft je als straf dat je website lager zal te komen staan in de zoekresultaten. Dit een relatief “lichte” straf die je krijgt in vergelijking met de volgende. De ergere straf zorgt ervoor dat je website/pagina helemaal niet meer wordt getoond in de zoekresultaten. Het is zeer belangrijk dat je deze overtredingen zo snel en zo goed mogelijk behandeld. Dit doe je door de zaken te verbeteren waarop je gestraft bent. Enkel op deze manier kan je ervoor zorgen dat Google je website/pagina opnieuw gaat indexeren en zichtbaar maken voor de gebruikers.

Er zijn verschillende zaken binnen SEO die er kunnen voor zorgen dat je een penalty krijgt. Het is belangrijk dat je altijd schrijft voor je bezoekers en niet voor de zoekmachines. Door dit toe te passen voorkom je black hat SEO. Ook moet je er voor zorgen dat je kwalitatieve links gebruikt in je linkbuilding strategie. Het voorkomen van duplicate content is ook sterk af te raden.

Er bestaan een paar voorbeelden die er kunnen voor zorgen dat je een Google penalty kunt krijgen. We tonen je deze graag hieronder verder uit:

  • Als je website op een korte termijn heel veel backlinks krijgt van een domein die helemaal niets te maken heeft met jouw website of pagina, kan dit leiden tot het krijgen van een Google penalty. Het kopen van backlinks valt hier uiteraard ook onder.
  • Het gebruik maken van verborgen teksten was ook een trucje die vroeger wel vaak gebruikt werd. Deze teksten zijn eerst en vooral niet zichtbaar, maar van deze verborgen teksten bestaat er wel degelijk broncode van.
  • Zoals we hierboven al eens hebben vermeld, is het belangrijk om je teksten/artikels ook te schrijven voor bezoekers. Het volproppen van SEO-termen, om de zoekmachine tevreden te stellen, zal Google bestraffen door, (je ziet het al aankomen) het geven van een penalty.

Enkele linkbuilding tips

Om jullie alvast te laten starten met linkbuilding delen we nog even enkele nuttige tips!

Maak gebruik van gastblogs

Het schrijven van een gastblog is een zeer effectieve manier om nieuwe lezers te bereiken en meer “bekendheid” te verkrijgen. Je hoeft enkel maar een blog te publiceren op andere populaire websites. Je verkrijgt niet enkel backlinks, maar je vergroot ook je online reputatie.

Sociale media

Via sociale media kan je ook links plaatsen die verwijzen naar je website. Je kan in enkele minuten tijd een bedrijfspagina maken op Instagram, LinkedIn, Facebook, Twitter, … . Start vervolgens met het delen van sterke artikels die op jouw website staan.

Maak een infographic

Het maken van een interessante infographic is altijd wel mooi meegenomen. Je kunt altijd vragen aan andere sites om jouw infographic te gebruiken en te linken aan je website.

Deel gratis content

Door middel van gratis content ter beschikking te stellen (foto’s, infographics, video’s, … ) kan het zijn dat je een groter aantal inkomende links krijgt. Je kunt bijvoorbeeld een inkomende link verkrijgen van Pexels, dit is een zeer goede site wat betreft domein autoriteit, want Pexels scoort hier namelijk 90+ op.

Het belang van uitgaande links

Het is soms wel verstandig om zelf ook af en toe te linken naar websites met een hoge autoriteit. Een site met een goede en gezonde linkprofiel heeft zowel goede inkomende en uitgaande links. Probeer op je webpagina waar er veel content op staat door te linken naar minimaal 3 andere websites, bijvoorbeeld: Wikipedia (😉), nieuwssites, … .

E-mail deliverability verbeteren

Bij linkbuilding is het vaak nodig om contact op te nemen met website-eigenaren als je een link op hun site wilt plaatsen. E-mail deliverability geeft aan in welke mate e-mails aankomen bij de ontvanger en dus niet onderschept worden door spamfilters. Het zendvolume, de zendfrequentie, interactie met de ontvanger en de kwaliteit van de e-mail zijn 4 factoren die een grote rol spelen bij de afleverbaarheid van e-mails. Gebruik voor marketing e-mails en transactie e-mails verschillende domeinen (bijv. @mail.winkel.be vs. @bestellingen.winkel.be) zodat een transactiemail nooit in de spambox belandt. Personaliseer de e-mails en maak gebruik van afbeeldingen. Voorzie daarnaast ook altijd een duidelijke link om je af te melden en voer bij twijfel een spam-check uit.

Schrijf artikelen die gedeeld kunnen worden

Word een autoriteit in jouw niche. Schrijf blogs/artikels die aansluiten bij je doelgroep. Plaats bijvoorbeeld je eigen mening of schrijf over nieuwe ontwikkelingen in je branche. Als je artikel daadwerkelijk een meerwaarde biedt aan de lezer, zal je doelgroep dit ook volgen en is er een kans dat ze een link plaatsen naar het artikel op jouw website. Je kan deze artikels of blogs ook makkelijk promoten door ze op te nemen in je nieuwsbrief of te delen op sociale media.

Wil jij na het lezen van dit artikel je linkbuilding uitbesteden aan ons? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!