google core updates

Google Core Updates geschiedenis

De zoekmachine Google kent een lange geschiedenis van core updates van haar algoritmes. De meeste aanpassingen zijn echter niet eens merkbaar. Maar soms hebben deze Google algoritmische aanpassingen wel een enorme impact op de SEO van een website. Denk maar aan de Panda of Hummingbird. Op deze pagina geven we daarom een overzicht van alle belangrijkste Google core updates van de afgelopen jaren. En natuurlijk ook aanbevelingen hoe er mee om te gaan.

Is er een nieuwe bevestigde Google update ? Wat was de laatste Algoritme aanpassing ? Je verneemt het hier.

2024 |2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010


2024 Core updates

Maart 2024

De Google Core Update van maart 2024 bracht een grote verschuiving verschuiving teweeg in de wereld van SEO, vergelijkbaar in omvang met eerdere Panda- en Penguin-updates.

2023 Core updates

November herzieningen

  • Tussen 2 en 27 november was er een core update van maar liefst 3 weken. Dergelijke periodieke aanpassingen aan de algoritmen dienen om de zoekresultaten steeds verder te verbeteren.Soms kunnen ze voor veel opschudding in de markt zorgen, zeker als sites van grote publishers plots veel minder verkeer ontvangen. Blijkbaar was de correctie van een Discover bug de boosdoener.
  • De 8ste november voerde Google een standalone update uit rond het schrijven van reviews over producten, diensten, films ect., om mensen nog correcter te informeren.

Oktober 2023 algoritme bijsturingen

Tussen 4 en 19 oktober ’23 actualiseerde Google SpamBrain, het spamdetectiealgoritme ontwikkeld om websites die spam verspreiden te herkennen en te markeren.

Google’s Helpful Content Update – 14 september 2023

Deze Helpful Content Update is een verdere uitwerking van de Core Update in august 2022. Website die op de eerste plaats content publiceren die nuttig is voor de webbezoeker en voldoen aan de EEAT-richtlijnen zullen worden beloond.

Google core update – 15 maart 2023

Google heeft op 15 maart de nieuwe core update voor search uitgebracht. Google wilt met deze update content belonen die relevant en van hoge kwaliteit zijn.

Product review aanpassing – 21 februari 2023

Met deze update probeert Google kwalitatieve product recensies te belonen. Op deze manier zijn shoppers beter geïnformeerd voor ze een product aankopen.

2022 Core updates

Spambrain – december 2022

SpamBrain is de op AI gebaseerde spam preventie-tool. Het dient niet alleen om echte spam op te sporen, maar eveneens om websites te detecteren die links kopen én verkopen. De organische rankings in Google kunnen met deze update veranderen doordat spammy links worden geneutraliseerd en de linkwaarde van deze onnatuurlijke links verloren gaat.

Google’s Helpful Content Update – 18 augustus 2022

Met de Helpful Content Update wil Google originele, sterke, authentieke content gemaakt door én voor mensen beter zichtbaar maken in de zoekresultaten. Dit ten nadele van content dat op de eerste plaats gemaakt is voor zoekmachines.

Product review aanpassing – 27 juli 2022

Het publiceren van kwalitatieve product recensies op e-commerce of product review sites helpen shoppers om zich beter te informeren over hun aankoop. Google heeft haar adviezen rond deze “best practices” voor productreviews nu aangescherpt.

Google Core update – 25 mei 2022

Op 25 mei 2022 kondigde Google de “May 2022 core update” aan. Deze update is bedoeld om Google te helpen websites beter te begrijpen en de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Zoals gewoonlijk is het belangrijk om je website up-to-date te houden en te voldoen aan de richtlijnen van Google om ervoor te zorgen dat je geen negatieve gevolgen ondervindt van de update.

Core web vitals release – 22 Februari 2022

Voortaan worden de Core Web Vitals als ranking signaal gebruikt voor desktop (voor mobiel was deze al eerder uitgerold). Bedoeling is dat het Search Console-rapport ‘paginafunctionaliteit’ website eigenaars helpt deze te verbeteren. Concreet betekent dit dat LCP, FID, en CLS, en hun bijbehorende minimum-drempels voor desktop gelden nu als ranking signaal. Andere aspecten van pagina-ervaringssignalen, zoals HTTPS en afwezigheid van opdringerige interstitials blijven van toepassing.

2021 Core updates

Google Core Update – 17 november 2021

17 november 2021 voerde Google een nieuwe core update door. Door die core update wordt de E-A-T van een website belangrijker om hoger te ranken in de SERPs. Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die er toe doen: Is de content op de website echt interessant voor de bezoekers of is het enkel geschreven voor de zoekmachines? Worden bezoekers gebombardeerd met advertenties in plaats van zelfgeschreven content? Is de content van de website van hogere waarde dan dat van de concurrenten?

Google MUM update – september 2021

In september 2021 maakte Google bekend dat er begin volgend jaar een nieuwe update komt: de Google MUM update. Deze update focust zich op AI. De surfers kunnen dan vragen stellen via voice search of image search en Google zal kunnen antwoorden vanuit bronnen in verschillende talen. Alles om het de surfers gemakkelijker te maken om te vinden wat ze zoeken.

Core Web Vitals

Vanaf mei 2021 zal Google de Core Web Vitals als de nieuwe factoren opnemen met de bestaande factoren.

Onbevestigde Februari 2021 bijsturing

Op 17 februari is er een onbevestigde Google Zoek algoritme aanpassing geweest. De SEMrush SERP Volatility index stond op ‘rood’.

2020 Google core updates

December 2020 core update  – december 2020

Via Twitter meldde Google dat ze op 3 december een brede core algoritme update aan het doorvoeren waren. Zoals alle core updates, was deze december aanpassing een algemene. Dus niet specifiek gericht op een bepaalde regio of sector. Maar een brede SERP update, zoals ze er verschillende per jaar uitvoert. Volgens SearchMetrics heeft deze nieuwe algoritme versie vooral een invloed op :

      • E-A-T
      • content rond nieuws, e-commerce en gezondheid

Is je website getroffen door een Google update ? Lees dan de Google adviezen rond core updates.

Google May 2020 Core update – mei 2020

Op 4 mei 2020 kondigde de zoekmachine reus opnieuw een belangrijke algoritme aanpassing aan. Het kreeg de naam Google Mei 2020 Core update. De uitrol ervan was gespreid over 2 weken.

Unconfirmed Google algoritme update – februari 2020

      • Bij monde van Google’s Danny Sullivan op 13/2/20 verwoord als “We do updates all the time”.
      • De update had een duidelijke invloed op veel verschillende type websites met zeer diverse profielen.
      • Sommige sites verliezen en winnen daarna weer verkeer. Google test haar zoekalgoritme en dit zou een gevolg hiervan kunnen zijn.
      • Er is enige speculatie of deze schommelingen wel verband houden met de veranderingen in de zoekmachines.
      • Niet iedereen werd beïnvloed door de update. Daarom lieten sommige websites weten dat zij nog geen veranderingen waargenomen hebben.

Sunsetting support voor data-vocabulary.org

      • Vanaf 6 april 2020 zal data-vocabulary.org niet meer in aanmerking komen voor rich result features. Door het stijgende succes van schema.org zal Google het meer aandacht geven.
      • Bijgevolg zullen waarschuwingen komen voor pagina’s die gebruik maken van data-vocabulary.org z.
      • Google maakt gebruik van gestructureerde data om meer inzicht te krijgen over de content van een URL. Deze informatie wordt dus gebruikt voor 2 doeleinden:
        1. beter begrijpen van content
        2. verbeteringen van de zoekresultaten mogelijk maken.
      • Wij raden de gestructureerde data van data-vocabulary.org om te zetten naar schema.org.

Google’s Core update – januari 2020

      • De Januari 2020 Google Core Update is een brede kernupdate is. Het heeft bijgevolg een impact op alle zoekresultaten. Het is echter geen update die zich richt op iets specifieks, dat webmasters kunnen verbeteren.
      • De richtlijnen over deze update blijven dezelfde als de vorige updates.
      • De pagina’s worden opnieuw beoordeeld op basis van de inhoud die sinds de laatste update gepubliceerd is.
      • Enkele merkbare effecten, zoals dalingen of stijgingen in de zoekresultaten, zijn wel te verwachten.

Nieuwe Google serie: Search Console Training  – januari 2020

      • Op YouTube staat sinds vandaag een nieuwe videoserie over Google Search Console.
      • De webmasters van Google richten zich met deze serie op het gebruik van Google Search Console bij website-optimalisatie.
      • In de serie worden de beschikbare rapporten uitgelegd aan de hand van voorbeelden.
      • Kijkers krijgen inzicht hoe je deze best analyseert.
      • Ook oplossingen voor problemen die van toepassing kunnen zijn op zoekopdrachten worden besproken.
      • Bovendien verschijnt er elke 2 weken een nieuwe aflevering van de Google Search Console Training.

 


2019 Belangrijkste Updates

De Google Bert  update – oktober 2019

      • Op 25/10/19 kondigde Pandu Nayak, vice president van Google, de zogenaamde BERT core update aan.
      • Met deze algoritme aanpassingen werd een grote stap vooruit gezet rond het correct interpreteren van de taal in zoekopdrachten.
      • De zoekmachine zelf spreekt daarom van de grootste aanpassing van de laatste 5 jaren.

Diverse aanpassingen  – september 2019

      • Het algoritme, dat review-snippets uit de organische zoekresultaten controleerde, kreeg een update. Doel: de rich results nog relevanter maken.
      • De rel=nofollow links krijgen er 2 extra varianten bij. Namelijk de rel=sponsored en de rel=ugc.

Site Diversity Update  – juni 2019

      • In juni 2019 kondigde Google aan dat de zoekresultaten gevarieerder zullen worden.
      • Een zoekopdracht kan voortaan niet meer dan 2 resultaten van hetzelfde domein in de topresultaten hebben.
      • Subdomeinen worden ook opgenomen in deze resultaten en behandeld als deel van het hoofddomein.
      • Met andere woorden, resultaten van sub- en hoofddomeinen worden gezien als van dezelfde website.

Google Core Updates  – maart 2019

      • De eerste Google Update van 2019 veroorzaakt grote opschudding in de wereldwijde zoekresultaten.
      • Google heeft, opnieuw, haar zoekresultaten aangepast met een speciale focus op “gevoelige” onderwerpen.
      • Veel getroffen websites bevinden zich in de gezondheidssector.

2018 Updates

Medic Core Update – augustus 2018

      • Door een grondige core algoritme update werd vooral de gezondsheidsbranche getroffen.
      • Vandaar ook de naam van deze update, namelijk de medic core update.
      • Veel grote bedrijven verloren hun posities aan kleinere met een lokale oriëntatie.

Core update zonder naam – maart 2018

      • Medio maart 2018 werd een aanpassing uitgerold. Een deel van de organische zoekresultaten werden namelijk vervangen door Knowledge Cards.
      • Eind maart was er eveneens al de lancering van de mobile-first-index.

 

 


2017 Google Core Updates

Verhoging Lengte Snippets  – november 2017

Na een vrij lange periode van testen met snippets, werd de lengte van de Meta Description verhoogd tot 300 tekens.

 


2016 Updates

Penguin 4.0 deel 2 – oktober 2016

      • De tweede fase heeft te maken met het vernietigen van alle voorgaande door Pinguin uitgedeelde penalty’s.
      • Dit proces heeft bovendien ongeveer twee weken geduurd en rond 6 oktober lijkt de rust te zijn wedergekeerd.

Penguin 4.0 deel 1 – september 2016

      • De eerste fase van de Penguin 4 update gaat over een wijziging in het algoritme.
      • Hierbij worden schadelijke links worden geneutraliseerd.
      • Daardoor krijgen websites geen penalty’s meer.

 

 


2015 Updates

Panda 4.2 – juli 2015

      • Google kondigde een Panda-update aan. Het zei dat het maanden kon duren om volledig uit te rollen.
      • De onmiddellijke impact van deze Google updates was daarom onduidelijk.
      • Er waren bijgevolg geen duidelijke aanwijzingen voor een belangrijke update van het algoritme.

 


2014 Updates

Pigeon uitbreiding (UK,CA,AU) – december 2014

      • De belangrijkste lokale algoritme-update van Google, genaamd “Pigeon”, breidde zich uit naar het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië.
      • De originele update trof de Verenigde Staten in juli 2014.

Penguin 3.0 – oktober 2014

      • Penguin richt zich op websites die als spam worden beschouwd.
      • Met name sites die in strijd zijn met de richtlijnen van Google over links.
      • Lees hier meer over Penguin 3.0.

Panda 4.1 – september 2014

      • Net als Panda 4.0 heeft Panda 4.1 voornamelijk betrekking op de kwaliteit van content op websites.
      • Websites met content van lage kwaliteit, maar die wel hoog scoren in Google worden met deze update aangepakt.
      • De ranking van websites met content van hoge kwaliteit wordt dus positief beïnvloed.
      • Panda 4.1 geeft websites die door Panda 4.0 bestraft zijn, de mogelijkheid om terug om hoog te krabbelen in de rankings.

Pigeon – juli 2014

      • Google schudde de lokale SEO-wereld op met deze aanpassing.
      • Ze veranderde sommige lokale resultaten drastisch.
      • Eveneens werden de  locatie-aanwijzingen gewijzigd.
      • Google beweerde dat Pigeon nauwere banden tussen het lokale algoritme en het kernalgoritme creëerde.

Panda 4.0 – mei 2014

      • Panda is de naam van de Google Core updates in de Google algoritmes die de zoekresultaten bepalen.
      • Er zouden meer dan 200 van dergelijke algoritmes of parameters zijn die de search results beïnvloeden.
      • Panda is dus een extra, nieuwe parameter, die sinds medio 2011 operationeel is in Europa.
      • Lees hier meer over Panda 4.0.

 


2013 Updates

Hummingbird – augustus 2013

      • In augustus 2013 heeft Google het nieuwe algoritme voor haar zoekmachine bekend gemaakt: Hummingbird.
      • In het Nederlands heet deze aanpassing daardoor ook “Kolibrie”.
      • Met andere woorden: de zoekresultaten nog sneller en accurater in haar zoekmachine tonen.
      • Lees hier meer over Hummingbird.

 


2012 Updates

Penguin – maart 2012

      • Na weken van speculatie over een “te hoge optimalisatie penalty”, riep Google eindelijk de “Webspam Update” uit.
      • Kort erna kreeg ze de naam “Penguin“.
      • Penguin heeft een aantal spam-factoren aangepast.
      • Onder meer bijvoorbeeld  keyword stuffing.
      • Daardoor had de algoritme aanpassing een impact van ongeveer 3% van de zoekopdrachten.

 


2011 Updates

Panda/Farmer – februari 2011

      • Deze grote algoritme-update trof veel sites hard.
      • Daardoor werd tot 12% van de zoekresultaten beïnvloed.
      • Een percentage dat rechtstreeks van Google kwam.
      • Panda grijpt in op websites met slechte content.
      • Dus sites met veel advertenties en pover taalgebruik.
      • Panda raakte Europa in april 2011.

2010 Updates

Caffeine – juni 2010

    • Sinds juni 2010 heeft Google een vernieuwing in zijn algoritme: de Caffeine update.
    • In tegenstelling tot eerdere Google Core updates, was Caffeine een opknapbeurt van de “architectuur”.
    • Google koos ervoor om de zoekmachine volledig opnieuw in te delen.
    • Doel hiervan: een hogere snelheid te bereiken en meer relevante zoekresultaten te indexeren.
    • Dankzij deze update kan Google voortaan sneller grote delen van het web analyseren. Daardoor past het de zoekresultaten sneller aan.
    • Tenslotte zijn de zoekresultaten up-to-date en zijn wijzigingen op een site sneller terug te vinden in Google.